handdator

Visa fullständig version : Behöver jag mer kolhydrater?


AntonHA
2014-01-29, 19:14
Hej. Jag har sedan ett par veckor använt appen myfitnesspal. Jag har tidigare bara haft koll på att jag ätit tillräckligt med kalorier. I slutet på dagen har jag alltid ätit för lite kolhydrater, men protein,kalori och fett mässigt så har jag käkat lite för mycket. För viktuppgång rekommenderar appen 443g kolhydrater, 177g protein, 118g fett och 3500 kalorier. Jag brukar ligga på typ 380 av 440g kolhydrater vid dagens slut. Därför har jag två frågor. Behöver jag så mycket som 400+ gram kolhydrater? Ifall jag behöver det, så skulle jag vilja ha tips på mat som inte innehåller så mycket fett och kalorier men mycket kolhydrater!
Tack!

R Scarpa27
2014-01-29, 19:22
tips på mat som innehåller mkt kolhydrater? ehhh.
pasta,ris,bröd,gainer,eller ren malto.

& för att lyckas med din viktuppgång skulle jag definitivt inte hålla på att räkna och dra ner på fettet, utan träna och käka allt i variation.

zxcv
2014-01-29, 19:23
Hej. Jag har sedan ett par veckor använt appen myfitnesspal. Jag har tidigare bara haft koll på att jag ätit tillräckligt med kalorier. I slutet på dagen har jag alltid ätit för lite kolhydrater, men protein,kalori och fett mässigt så har jag käkat lite för mycket. För viktuppgång rekommenderar appen 443g kolhydrater, 177g protein, 118g fett och 3500 kalorier. Jag brukar ligga på typ 380 av 440g kolhydrater vid dagens slut. Därför har jag två frågor. Behöver jag så mycket som 400+ gram kolhydrater? Ifall jag behöver det, så skulle jag vilja ha tips på mat som inte innehåller så mycket fett och kalorier men mycket kolhydrater!
Tack!

Du behöver med stor sannolikhet inte 118g fett per dag. Sänk fettintaget och fyll på mer kolhydrater. Mycket kolhydrater: ris, pasta, flingor, pepsi, etc. etc.

Kvicksilver
2014-01-29, 21:37
...inte innehåller så mycket fett och kalorier men mycket kolhydrater!
Tack!

Ehh, mycket kolhydrater utan kalorier? Hur tänker du nu?
1 gram kolhydrater ger ungefär 4 kalorier oavsett vilket livsmedel det är.

Bara att läsa på förpackningarna och göra lite huvudräkning, sen bara att göra sitt matschema.

Angående fördelningen: fett lagras in som fett vid energiöverskott så det ska man bara äta så mycket man precis behöver, protein är ju ofta dyrare än kolhydrater och fett så därför lägger man sig på ca 2g/kkv, sen fyller man upp till sin kalorigräns med kolhydrater. Mycket kolhydrater gör att dina glykogendepåer är välfyllda och du orkar träna mer, bättre och hårdare.

AntonHA
2014-01-29, 21:59
Okej tack för svar, men behöver jag så mycket som 440g kolhydrater? Vad äter ni i en bulk? En grej jag bör ändra är att köpa grön istället för röd mjölk kom jag på nu..

R Scarpa27
2014-01-29, 22:07
Okej tack för svar, men behöver jag så mycket som 440g kolhydrater? Vad äter ni i en bulk? En grej jag bör ändra är att köpa grön istället för röd mjölk kom jag på nu..

jamen du harju räknat ut...
finns de som ligger mkt högre i kolhydrater i bulk.
jo grön mjölk är ju iaf berikad.

RobinEH
2014-01-29, 22:36
Du behöver inte ett ynkaste gram kolhydrater från kosten, därav deras stämpel som icke-essentiella. Tycker du om fettet så ät det.