handdator

Visa fullständig version : Ont i ländrygg/svanskota - diskbuktning?


Tunnland
2014-01-29, 18:57
Kön: Man

Ålder: 21

Längd och vikt: 185cm, 76kg

Var gör det ont?
Först satt det i ländryggen sen längre ner mot svanskotan och på senare tid på höger sida som markerat här på bilden:
http://i1337.photobucket.com/albums/o665/sechgulo/anatomy-of-human-muscle_zps1e0ff9fc.jpg
Tog en längre promenad för några dagar sen och kändes det som om det ”skavde” på svanskotan, då varje steg var obekvämt.


Känns det som att smärtan är djup eller ytlig?
Smärtan känns djup.

Gör det ont någonstans då du trycker?
Nej.

Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt?
En blandning tror jag. I november så gjorde jag ett PR-försök på squat-clean, formen var bra ända tills på vägen upp då bålen inte riktigt orkade hålla spänningen och det kändes skit i ryggen men tog mig upp till fullt stående. Tänkte inte så mycket mer på det, kändes lite grann i några dagar, gick till en sjukgymnast/naprapat som tryckte och knäckte lite och efter det kändes det bra vill jag minnas.
Tränade på som vanligt efter det utan känning. Men tror att det kan ligga bakom det jag nu känner..
Vid juletid blev det mer eller mindre uppehåll med träning i någon vecka eller två. Första träningsdagen efter ”juluppehållet”(för ca tre veckor sen) körde jag lite olympiska lyft(5or så inget supertungt) tillsammans med en wod. Dagen efter, efter att ha suttit vid datorn en hel dag(jobbar hemifrån vid dator, har för övrigt en bra ergonomisk stol), så kändes det skit i ländryggen, tänkte att det går väl över, men vilade några dagar från träning. Efter det körde jag ett pass och då fick jag köra med lättare vikt än vanligt(cleans) för att det inte skulle göra ont, tog det rätt lugnt tyckte jag. På bussen hem gjorde det så ont att jag inte kunde sitta ner utan var tvungen att stå.
Gick nu igår till samma sjukgymnast/naprapat och vi kom inte fram till någonting direkt förutom att jag har en väldigt lång ländrygg och att mina små muskler inte växt i takt med de stora och att då när jag suttit en hel dag framför datorn och sen direkt sticker iväg och kör olympiska lyft så är de inte ”aktiverade” eller liknande. När jag gick därifrån kändes det fortfarande i ryggen men inte lika mycket.
Idag är smärtan tillbaka.
Så jag började googla runt och efter att ha läst bl.a. denna http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=152779 så tror jag att det kanske är ”posterior diskprotrusion”?


Är smärtan skarp eller mer dov?
Skarp


Känns det bättre eller sämre efter träning?
Sämre

Vilka rörelser/övningar är det som smärtar?
Böjer mig framåt, ta på sig skorna kan vara ett helvete.

Var i rörelsen smärtar det?
När ländryggen ”krummar” sig. Även vid marklyft med bra form.

Hur länge har du haft ont?
Den smärtan som jag tror är grunden till det hela hände i november men det jag känner nu, när det blir oskönt att sitta efter 20min, har varit i snart tre veckor.

Är det någon skillnad på hur det känns när du ligger, sitter eller står?
Ingen smärta när jag ligger, smärta när jag står/går om jag suttit längre tid innan. Sitta gör snabbt ont och blir obekvämt.

Vad och hur mycket tränar du?
Crossfit – 2-5 gånger i veckan.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?
Nej faktiskt inte.

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär:
Har blivit påpekad att jag har en lite sned benböj, både back och front-squat dippar jag på höger(tror jag det är) sida.
Har mild vingscapulae.
Väldigt rörlig, kan sitta avslappnat ”ass to grass”.
Tajta hamstrings(tror det lever kvar sen fotbollsdagarna).

Om det är posterior diskprotrusion, vad gör jag då?
Insätt att mina små muskler(ryggen, bål speciellt) behöver stärkas, vad finns det för bra övningar?
Såg även att i den posten jag länkade att Sheogorath länkade till en bra Mckenize övning, men den bilden finns inte längre..

Tack för svar!

Lindrian
2014-01-29, 22:56
Satsar mina pengar på diskproblem. Har liknande skit, tror det är min disk också. Haft det i flera år nu, blir inte bra.

Frank Slater
2014-01-29, 23:37
Jag tror att det är problem med SI-leden som sitter i bäckenet. Prova köra hitlers hund och vila från knäböj och frivändningar.

Ristretto
2014-01-30, 09:34
Här har du en bild på McKenzie-övningar. Du kan prova försiktigt och avbryta om smärtan blir värre efteråt.

http://www.bnchiro.com/wp-content/uploads/2013/01/e1.gif


För övrigt låter det som att du kanske inte har så bra rörlighet som du tror, eftersom du skriver att du har tighta hamstrings men kan sitta ATG. Jag misstänker spontant att du då sitter djupt, men med framåtböjd ländrygg.

Tunnland
2014-01-30, 16:17
Jag tror att det är problem med SI-leden som sitter i bäckenet. Prova köra hitlers hund och vila från knäböj och frivändningar.

Läste lite på denna sida: http://davidaston.se/symtom/backensmarta/ och denna:
http://capiostgoran.se/diagnoser-och-sjukdomar/diagnoser/smarta-fran-si-leden/

Det låter som om det kan vara något med SI-leden, smärtan sitter nu på den punkten som visas i länken men i början var det mer i ländryggen. Men att böja sig framåt/kruma ländryggen är det en vanlig symptom man förknippar med SI-leden?
Om det skulle vara något med SI-leden, är det bara att vila och köra övningar som hitlers hund eller bör jag kolla upp det mer ordentligt?


Här har du en bild på McKenzie-övningar. Du kan prova försiktigt och avbryta om smärtan blir värre efteråt.

IMG


För övrigt låter det som att du kanske inte har så bra rörlighet som du tror, eftersom du skriver att du har tighta hamstrings men kan sitta ATG. Jag misstänker spontant att du då sitter djupt, men med framåtböjd ländrygg.

Ingen av övningarna gör direkt ont, 4an känns väl lite obekväm men gör inte ont. Att svanka är okej men att böja sig fram är ont.

Här är en video när jag gör en frontsquat, har en liten wink längst ner, är det där ländryggen blir framåtböjd?
https://www.youtube.com/watch?v=7b5MfDkHiGk

Ristretto
2014-01-30, 21:36
McKenzie är delvis till för att trycka tillbaka disken till sin rätta position, alltså motsatsen till vad som sker vid framåtböjning (eller knäböj med dålig form för den delen). Övningarna ska alltså inte göra ont, utan minska på din ryggsmärta.

Videon verkar inte funka.

Tunnland
2014-01-30, 21:42
Okej, så bara att görat även om det inte känns?
Kan det vara en kobo, något med SI-leden samt utbuktning?

Prova denna video:
https://www.youtube.com/watch?v=_qL-XxCKHuY&feature=youtu.be

Ristretto
2014-01-30, 21:45
Vad menar du med "även om det inte känns"?

Tunnland
2014-01-30, 21:48
De övningarna "känns" inte som om de gör något, svårt att förklara.. men det kanske händer något även om jag inte direkt känner det medans jag gör övningen?

Ristretto
2014-01-30, 22:00
De övningarna "känns" inte som om de gör något, svårt att förklara.. men det kanske händer något även om jag inte direkt känner det medans jag gör övningen?

Ja, om du har en disk som buktar ut bakåt så är meningen som sagt att pressa den åt andra hållet. Har du haft någon utstrålande smärta ner i säte eller ben?

Tunnland
2014-01-30, 22:09
Okej jag förstår, då blir det att göra de övningarna ett tag fram över, kan ju inte skada.

Nej, det känns i svanskotan när jag går ibland och vid den röda punkten när jag sitter och några cm längre upp när jag krumar ländryggen.

Funkade videon förresten?

Frank Slater
2014-01-30, 22:24
Läste lite på denna sida: http://davidaston.se/symtom/backensmarta/ och denna:
http://capiostgoran.se/diagnoser-och-sjukdomar/diagnoser/smarta-fran-si-leden/

Det låter som om det kan vara något med SI-leden, smärtan sitter nu på den punkten som visas i länken men i början var det mer i ländryggen. Men att böja sig framåt/kruma ländryggen är det en vanlig symptom man förknippar med SI-leden?
Om det skulle vara något med SI-leden, är det bara att vila och köra övningar som hitlers hund eller bör jag kolla upp det mer ordentligt?






Funkar inte de andra övningarna så prova att strunta i knäböj och frivändningar ett tag och rehabilitera med hitlers hund. Jag hade också lagt till mag/höftböjningsövningar som hängande benlyft, gärna från en ställning med ryggstöd, liggande benlyft: ligg på golvet, håll i en fast stång eller något annat fast bakom huvudet och lyft benen till cirka 45 graders vinkel, gå ner tills hälarna är 5-10 cm från golvet och gå upp till cirka 45 grader. Kör sit-ups/crunches om det inte känns eller gör ont i ryggen. Jag vet inte om smärta vid krumma ryggen är ett vanligt symptom men det är absolut inte omöjligt. Du kan även prova att stärka gluteus och quadriceps med t.ex. bulgariska splitböjar, som är en enbensövning som belastar ryggen mycket lite vid rätt utförande.

Tunnland
2014-01-31, 12:00
Ja, om du har en disk som buktar ut bakåt så är meningen som sagt att pressa den åt andra hållet. Har du haft någon utstrålande smärta ner i säte eller ben?

Funkar inte de andra övningarna så prova att strunta i knäböj och frivändningar ett tag och rehabilitera med hitlers hund. Jag hade också lagt till mag/höftböjningsövningar som hängande benlyft, gärna från en ställning med ryggstöd, liggande benlyft: ligg på golvet, håll i en fast stång eller något annat fast bakom huvudet och lyft benen till cirka 45 graders vinkel, gå ner tills hälarna är 5-10 cm från golvet och gå upp till cirka 45 grader. Kör sit-ups/crunches om det inte känns eller gör ont i ryggen. Jag vet inte om smärta vid krumma ryggen är ett vanligt symptom men det är absolut inte omöjligt. Du kan även prova att stärka gluteus och quadriceps med t.ex. bulgariska splitböjar, som är en enbensövning som belastar ryggen mycket lite vid rätt utförande.

Okej, tack för de övningarna!

Kan det vara bra att sova på magen för detta? Tänker att det liknar ju de två första mckenzie övningarna.

Kan tyvärr omöjligt undvika att sitta vid skrivbord oftast varje dag, vilket känns skit på den punkten (SI-leden). Ska jag tänka på något speciellt om hur jag sitter? Sitter nu lite bakåtlutad med svankstödet lite under slutet på revbenen. Stödet går att höja/sänka och även med mer eller mindre kraftigt stöd, är lite osäker på var det gör bäst nytta i mitt fall..

Ristretto
2014-01-31, 15:29
Den knäböjen i filmen ser väl okej ut. Men, utan vikt har du fortfarande tendens till buttwink, så jag skulle inte bli förvånad om du kröker ryggen mer på tyngre vikter.

Jag tycker nog att du bör söka dig till en duktig sjukgymnast som får kolla lite på din rygg och bålstabilitet. Det är väldigt svårt att ge bra tips när man inte kan göra en riktig undersökning.

Lindrian
2014-01-31, 15:31
Den knäböjen i filmen ser väl okej ut. Men, utan vikt har du fortfarande tendens till buttwink, så jag skulle inte bli förvånad om du kröker ryggen mer på tyngre vikter.

Jag tycker nog att du bör söka dig till en duktig sjukgymnast som får kolla lite på din rygg och bålstabilitet. Det är väldigt svårt att ge bra tips när man inte kan göra en riktig undersökning.

Buttwink är inte så himla farligt som folk vill tro att det är. Och världens starkaste mage kan inte motverka buttwink om det är av anatomiska skäl det sker. Har han en diskbuktning åt sidan så har det troligtvis med imbalans att göra.

Tunnland
2014-01-31, 17:00
Buttwink är inte så himla farligt som folk vill tro att det är. Och världens starkaste mage kan inte motverka buttwink om det är av anatomiska skäl det sker. Har han en diskbuktning åt sidan så har det troligtvis med imbalans att göra.

Kan jag på något sätt testa vad det är?

Smärtan vid sittande är klart vid SI-leden, men mer i ländryggen när jag böjer mig fram.
Undrar om det kan vara en kombination av något med SI-leden samt en diskbuktning. Går det att testa vilken typ av buktning det är?

Lindrian
2014-01-31, 18:26
Kan jag på något sätt testa vad det är?

Smärtan vid sittande är klart vid SI-leden, men mer i ländryggen när jag böjer mig fram.
Undrar om det kan vara en kombination av något med SI-leden samt en diskbuktning. Går det att testa vilken typ av buktning det är?

Gå till en sjukgymnast

Frank Slater
2014-01-31, 20:39
Gå till en sjukgymnast

Vilar du från övningarna som orsakade smärtan som verkar ha varit knäböj och svintunga frivändningar så kommer smärtan med största sannolikhet försvinna av sig självt inom två veckor. Gör du på samma sätt igen utan att kroppen kan lyfta så som du gjorde kommer smärtan komma tillbaka.

Tunnland
2014-02-04, 23:46
Gå till en sjukgymnast

Vilar du från övningarna som orsakade smärtan som verkar ha varit knäböj och svintunga frivändningar så kommer smärtan med största sannolikhet försvinna av sig självt inom två veckor. Gör du på samma sätt igen utan att kroppen kan lyfta så som du gjorde kommer smärtan komma tillbaka.

Tack för alla svar!

Ska till sjukgymnast imorgon som ska kolla på det, så får se. Men nu har det snart gått 1½ vecka utan träning och det känns generellt bättre, förutom när jag sitter ner..

mangemani
2014-02-05, 00:20
och ett tips om du ska gå till en sjukgymnast, gå inte till någon allmän sjukgymnast, då blir det typ en 10 min undersökning och sedan hemskickad med några övningar, utan försök hitta någon som tar sig tid med din rygg, lyssnar på vad du säger, gör en grundlig undersökning och utefter det SG kom fram till i undersökningen samt dina mål här i livet, så kommer ni gemensamt fram till en rehabs plan som inriktar sig mot dina mål och att du ska bli bra igen.

Tunnland
2014-02-05, 12:17
Har nu nyss varit hos en riktigt duktig sjukgymnast, blev 1 timmes behandling o snack! Höger sida(vid bäckenet) är mer rörlig än vänstra, därav dippen i benböjen på höger sida, som nu då visar sig i ont i högra si-leden. It all makes sense now... Nu såhär direkt efter behandling känns det bättre direkt men att jag måste stärka det området(fick några övningar) för att det kommer komma tillbaka. Och att jag inte ska gå så djupt i mina frivändningar/benböj/ryck utan försöka bromsa upp. Ska vila med hårdare träning tills måndag och ska dit nästa vecka igen. :)

Skickat från min HTC One via Tapatalk

CoKEmaN
2014-02-06, 11:11
Har nu nyss varit hos en riktigt duktig sjukgymnast, blev 1 timmes behandling o snack! Höger sida(vid bäckenet) är mer rörlig än vänstra, därav dippen i benböjen på höger sida, som nu då visar sig i ont i högra si-leden. It all makes sense now... Nu såhär direkt efter behandling känns det bättre direkt men att jag måste stärka det området(fick några övningar) för att det kommer komma tillbaka. Och att jag inte ska gå så djupt i mina frivändningar/benböj/ryck utan försöka bromsa upp. Ska vila med hårdare träning tills måndag och ska dit nästa vecka igen. :)

Skickat från min HTC One via Tapatalk

Får jag fråga vilka övningar du fick?
Läser just nu en ländryggskurs och vore kul att få tips på övningar som kan fungera vid den här typen av bäckenproblematik :)

Ramboline
2014-02-06, 11:55
Problemet behöver inte sitta i korsryggen, utan det kan vara trigge muskler från rumpan som ställer till det.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Tunnland
2014-02-19, 22:56
Får jag fråga vilka övningar du fick?
Läser just nu en ländryggskurs och vore kul att få tips på övningar som kan fungera vid den här typen av bäckenproblematik :)

Fick en mini-pilatesboll typ som jag skulle sätta under bäckenet och lyfta benen så de är i ca 90 graders vinkel, armarna rakt upp. Sen sträcka ut motsatta sidor, så sträcka ut höger ben vänster arm. Som en mer balanskrävande hitlers hund typ.


Men nu är det så att detta har blivit ännu mer märkligt. Vilade i nästan 3 veckor från all träning(förutom stabilitet/core). Smärtan i SI-leden var inte så påtaglig utan rätt mild. Tänkte att ett pass(wod) med relativt låg intensitet borde funka. Innan själva woden var det teknik på marklyft(tänkte att smärtan var identifierad i SI-leden och att superlätta mark borde gå). Värmde upp och allt kändes bra, bara lite "obekväm" känsla(i ländrygg inte SI) vid full benböj(huksittande) så undvek att gå fullt ner. Tänkte att jag börjar väldigt lätt med marklyften och körde enbart 40kg, tog inte mer än 5 reps så var smärtan rejäl men nu inte i SI-leden utan i miten av slutet på ländryggen(typ vid kalsongresoren). Gjorde inget mer lyft men kändes konstigt, som en "spänd" ond känsla när jag böjde mig framåt. Körde lite andra övningar som utfallsteg med vikt och några andra som inte kändes dåligt i ryggen.
Efter passet kändes det riktigt skit, stel som sjutton och ta på sig skorna var smärtsamt.
Under 5 dagar satt smärtan i, men ingen smärta i SI-leden inte ens vid sittande utan bara i mitten i slutet av ryggen. 6e dagen efter träning så var smärtan inte där längre på samma sätt. Nu idag 7e dagen efter så kom smärtan som från ingenstans när jag böjde mig ner för att slänga något i papperskorgen - hög som till och smärtan var där direkt men nu lite mer på höger sida än mitten. Nu någon timme efteråt gör allt ont, böja sig ner är ett helvete, resa sig från stolen också. Känns lite som att något viker sig/kommer i kläm, jättesvårt att förklara men lite den känslan man får när någon sätter ett knä i ens knäväck, fast i ländryggen och med smärta...(inga stickningar/domningar dock).

Vad är det som händer?! Är det så att SI-leden kanske "lagt sig på plats" men att någon nerv kom i kläm vid marklyften - blev bra - men sen nu helt plötsligt kom i ännu mer kläm?!*gah!*

Tolkia
2014-02-20, 06:52
Vad är det som händer?!
Jag tycker att det låter som om det som händer är att du har för bråttom och börjar med för avancerad träning för snabbt (jag skulle personligen inte välja en crossfit wod som första pass efter tre veckors totalvila). Då blir det lätt ett steg framåt och två tillbaka, och du verkar ju ha dragit upp ditt ryggskott igen.

Hanken
2014-02-20, 12:11
Tips är att inte göra några övningar alls innan en läkare undersökt dig, fattar inte hur folk här slänger ur sig övningar till höger och vänster till en som inte ens fått en diagnos av en läkare.

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Ristretto
2014-02-21, 15:20
Tips är att inte göra några övningar alls innan en läkare undersökt dig, fattar inte hur folk här slänger ur sig övningar till höger och vänster till en som inte ens fått en diagnos av en läkare.

Skickat från min C6903 via Tapatalk

För läkardiagnoser är ju bulletproof.

Det finns ju faktiskt saker man kan göra själv som kan smärtlindra tills man går och får det kollat.

Hanken
2014-02-23, 14:42
För läkardiagnoser är ju bulletproof.

Det finns ju faktiskt saker man kan göra själv som kan smärtlindra tills man går och får det kollat.

Nej inte alltid men de har långt mer kunskap än bro science på Kolo...

Skickat från min C6903 via Tapatalk