handdator

Visa fullständig version : Pyruvat?


Fille
2004-03-15, 17:05
Någon som har testat pyruvat. Har ni märkt något av det? T.ex gått ner i vikt av det? Några bieffekter, t.ex gaser i maten?

Skulle vilja veta lite om det....

Kimo
2004-03-15, 17:45
Det smarkar något fruktansvärt, var nära att kräkar ett par gånger samt fick en del sura uppstötningar. Detta var dock kreatinpyruvat som helst ska drickas i ljummet vatten, det gjorde knappast saken bättre.

Svarten81
2004-03-15, 22:27
jag tvingade i mig en kur för ett par månader, som sagt smakar det skit i pulver form, som tur är finns det i kaplsar:D
Tyckte det för övrigt funkade bra gick inte upp så mycket i vikt som med monohydratet. Så köp det i kapslar om det smakar för illa.

AcidSleeper
2004-03-16, 09:49
Originally posted by Svarten81
jag tvingade i mig en kur för ett par månader, som sagt smakar det skit i pulver form, som tur är finns det i kaplsar:D
Tyckte det för övrigt funkade bra gick inte upp så mycket i vikt som med monohydratet. Så köp det i kapslar om det smakar för illa.

Fille frågade efter pyruvate, inte kreatin.... pyruvate är ett fettförbrännade medel...

Dock har jag inga egna erfarenheter av enbart pyruvatet men i samband kreatin + pyruvate (MyoForm-X) och kreatinpyruvate har jag märkt att jag sänkt min fettmassa något...

Inga bieffekter som jag märkt!

adde
2004-03-16, 10:33
Idag finns ett antal olika tillskott av pyruvat.

Vanligt calcium-pyruvat, som finns i pulverform eller kapslar. Pulvret smakar riktigt äckligt, anser dock att det ger en viss effekt - dock under en låg-kolhydrats diet! Pyruvatets funktion är främst att "sparka igång" citron-syra-cykeln.

Sen finns två varianter av kreatin+pyruvat, dels rena blandningar av de två molekylerna kreatinmonohydrat och calciumpyruvat, dels EN sammansatt molekyl bestående av en kreatinmolekyl bunden till en pyruvatmolekyl.

Myform mfl är blandningar, medans Fairings och Eiselts kreapyr är den patenterade molekylen.

Skall man satsa på ngt av dessa så tycker jag kreapyret är överlägset. Jag kör 3 gram + 10 gram glutamin och 5 gram vanligt kreatinmonohydrat före morgonpromenaden och 6 gram kreapyr + glutamin och 5 gram vanligt kreatin + ALC före gymmet.

/adde

Svarten81
2004-03-16, 21:18
Originally posted by AcidSleeper


Fille frågade efter pyruvate, inte kreatin.... pyruvate är ett fettförbrännade medel...

Dock har jag inga egna erfarenheter av enbart pyruvatet men i samband kreatin + pyruvate (MyoForm-X) och kreatinpyruvate har jag märkt att jag sänkt min fettmassa något...

Inga bieffekter som jag märkt!

ok då är jag med sorry

AcidSleeper
2004-03-17, 09:33
Originally posted by Svarten81


ok då är jag med sorry

no problem! ;)

Lillgrabben
2004-03-17, 21:28
Jag var på en föreläsning av en forskare i näringslära idag & han tog upp just pyruvat som exempel på blufftillskott.

Tydligen så kan inte kroppen ta upp pyruvat pga att molekylen har fel kemiska laddning för att kunna passera cellemembranen i muskelcellerna....... (Han verkade veta vad han pratade om.)


Åsikter??????????

Prankie
2004-03-17, 23:07
Det har ju gjort dubbelblinda tester. Dock var testpersoner kraftig överviktiga och dosering var riktig hög. resultatet gav det ge fettförbrännade effekt, men effekten är liten.

sipowitz
2004-03-18, 00:53
Tjenare!

En polare hade blivit såld på pyruvat för ett tag sen, så jag kollade upp det...

(klipp från olika källor - bland annat citat från kolozzeum, källorna angivna under respektive text.)


--------------------------------------------------------

Har läst på lite om kalciumpyruvat nu. Som jag förstått det så benämnds preparatet oftast endast med namnet pyruvat.
Intressant är att kalciumet endast agerar bärare åt själva pyruvat för att på så sätt skydda det i tarm/magsäcken.

Redan 2002 kom det forskning (första referensen nedan) som antyder att resultatet kanske inte är så fenomenalt som det först kan verka.
Verkar även som testerna gjorts på överviktiga personer som får gå på en lågkaloridiet... Det kanske inte riktigt innefattar dig som målgrupp? =)


Sammanfattningsvis:

Jag vill inte förstöra några illusioner hos dig, för en schysst placebo-effekt är inte att förakta :-) Diet på 2000 kalorier, minimera kolhydrater efter 19
verkar vara bästa utgångsläget om man ska få resultat. Jag ser med spänning fram emot ett riktigt test från din sida!


Klipp 1----

Pyruvattillskott förbättrar inte kroppssammansättningen på idrottsmän.

Enligt Dr. Turner från University of North Carolina, så inser inte de flesta konsumenterna att formen på pyruvat som tas i vissa forskningsstudier för att ge viktminskning inte är samma pyruvat som marknadsförs som viktminskningstillskott. Marknadsförarna av kalcium pyruvat (den enda form av pyruvat som finns som kosttillskott) citerar inkorrekt forskning på en kombination av pyruvat/dihydroxyaceton, som med megadoser visade en viss fördel vid viktminskning. Det finns mycket lite forskning på kalcium pyruvat, som bekräftar påståendena om viktminskning.

Dr. Turner presenterade forskning utförd av hans kollegor, vilka undersökte kalcium pyruvats effekter på ämnesomsättningen och fettförbränningen. Tolv vältränade idrottsmän (nio kvinnliga och tre manliga) tog 5 gram kalcium pyruvat per dag eller placebo under tre veckor. Man mätte idrottarnas ämnesomsättning, kroppssammansättning och styrka, före och efter tillskottsperioden.

Resultaten visade att tre veckors tillskott med marknadsförarnas rekommenderade dos av kalcium pyruvat inte gav några förbättringar på metabolism, kroppssammansättning eller muskelstyrka. Tre veckor är ingen lång testtid, men det verkar som Dr. Turner är övertygad om att denna tidsram är tillräcklig, efter en undersökning av litteratur om viktminskning, för att se någon sorts fördel hos idrottsmännen. Man såg Ingen fördel alls av tillskottet med kalcium pyruvat.

Det senaste om kreatin, pyruvate och myostatin: The American Collage of Sports Medicine’s 49th Annual convention.

av Paul Cribb, B.H.Sci HMS
******* forskningschef

http://www.*******.se/vetenskaplig_forskning/forskningsrapporter/augusti_2002/forskningsrapporter_6_augusti_2002.asp

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eiselt på kollozeum:

"Om man ska tolka forskningen så är det A och O att dra ned kaloriintaget till mindre än 2000 kcal. Vid detta kaloriintag gick måttligt överviktiga personer (som inte fick pyruvat) inte ned i vikt alls. De som tog 6 gram pyruvat gick ned cirka 2 kg i fett. Ganska stor skillnad alltså.


Pyruvat är instabilt och enligt vår råvaruleverantör håller många råvaror inte länge än några månader. Detta kan vara försklaring till att erfarenheterna av Pyruvat är ganska olika.

Jag vet inget om GGs produkt och kan inte uttala mig, men om du testar den och inte får effekt så kan det kanske beror på att pyruvatet inte är som det borde och du kan då, om du vill och har råd, testa att använda någon som använder en råvara som ska vara garnaterat stabil (bl a Eiselt). Men som sagt jag vet inget alls om GGs produkt som misstolka inte mitt inlägg. Deras Pyruvat kan vara helt ok. Om priset inte är så högt så skadar det ju inte att testa.

/ Henrik

"

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Citat Fredrik Paulun:

"Pyruvat kan ge en liten effekt, ungefär 1/2 kilo i månaden". Så det kanske det du kan räkna med. Om det är värt pengarna. Och det funkar bäst om man drar ner på kolhydraterna när man käkar det. Kanske kan man fråga sig om det inte är det som skapar viktnedgången.



Pyruvat
- äntligen ett fungerande fettförbränningspreparat?!



Av Fredrik Paulún




I USA har det rasat en juridisk strid om vem som besitter rätten att sälja pyruvat som kosttillskott/läkemedel. Orsaken till det är enkel. Det är nämligen ett preparat som i flera studier visat sig underlätta fettförbränningen. Marknaden för ett receptfritt fungerande preparat är enorm och alla vill sälja det. Läs vidare för att lära dig mer om det, hur det fungerar och vilka nackdelar som finns.



Fettet brinner i kolhydraternas låga...

...har näringsfysiologer hävdat sedan länge. Det innebär att det måste finnas en viss mängd kolhydrater i muskeln för att fettförbränningen ska bli riktigt effektiv. Det beror på att energiproduktionen helst bränner båda näringsämnena samtidigt och att de därför hjälper varandra. Grundorsaken till detta är faktiskt ämnet pyruvat. Det är vad man kallar en "tre-kols-förening", vilket betyder att den består av bl a tre kolatomer, precis hälften av vad glukos har. Glukos är den typ av kolhydrat som finns i blodet och musklerna, och när glukoset bryts ner till energi splitras det till pyruvat och laktat, som också har tre kolatomer. Laktat är det som populärt kallas mjölksyra, men det lämnar vi till en annan artikel. Pyruvatet som bildas går in i en energibildande process som kallas citronsyracykeln. Det är en process som gör om näringsämnena till energi.

Citronsyracykeln är just en cykel, dvs ett ämne omvandlas till ett annat, varvid energi frigörs. Det ämne som bildas, en s k metabolit, blir ett annat ämne, som blir ett annat, tills utgångssubstansen till slut bildas igen, och cirkeln sluts. Varje steg kan påskyndas av de olika näringsämnena, och om energibrist råder i cellen går citronsyracykeln långsammare. Det är en av förklaringarna till att förbränningen sjunker om du äter för lite. Pyruvat är den form som kolhydraterna befinner sig i när de ger sig in i citronsyracykeln, och det verkar som om pyruvatet har en enastående förmåga att påskynda denna energiprocess. Tillgången på fett är inte den begränsande faktorn för att citronsyracykeln ska snurra eftersom det oftast finns i överflöd. Ju mer pyruvat vi har i cellen, desto snabbare går citronsyracykeln, och desto mer fett sugs in i förbränningen och förbrukas.


Teknikmagasinet

Tänk dig kugghjul som driver på varandra, ungefär som vinjetten till det gamla TV-programmet teknik magasinet. Fettförbränningen består av tre processer (betaoxidation, citronsyracykeln och elektrontransportkedjan) och de kan liknas vid dessa kugghjul. Ju snabbare det snabbaste kugghjulet går, desto snabbare går även de övriga kugghjulen. Pyruvatet sätter ju fart på citronsyracykeln, som i sin tur sätter fart på både betaoxidationen och elektrontransportkedjan. Resultatet blir en större fettförbränning och en större energiproduktion. Eftersom behovet av att bränna kolhydrater som energi minskar, kommer detta även leda till sparade glykogendepåer. Det ger bättre uthållighet och styrka under träningen.


Pyruvat, ett lovande preparat

Pyruvatet har en mycket intressant teori bakom sig och frågan är om det är ett bra kosttillskott i praktiken. Många vetenskapliga studier har publicerats om ämnet och vi ska titta närmare på några av dem. De behandlar områden som fettförbränning, uthållighet och blodfetter. Observera att de allra flesta undersökningarna även behandlar ett ämne som heter dihydroxyaceton, och som också bildas vid nedbrytningen av kolhydrater. Det har en effekt som liknar pyruvatets och används därför ofta samtidigt. Av någon anledning glömmer tillskottstillverkarna bort detta ämne, och pyruvattillskott innehåller i regel enbart pyruvat. Dihydroxyaceton förkortas också ofta som DHA, vilket jag kommer att göra hädanefter.


Pyruvat och fettförbränning hos råttor

De första undersökningarna gjordes på råttor och de visar intressanta effekter på råttor som får en del av kolhydraterna i fodret utbytta mot pyruvat och DHA (1). Inlagringen av fett minskade radikalt och kroppstemperaturen ökade, vilket delvis berodde på en ökad utsöndring av sköldkörtelhormonet thyroxin. När studien var över (efter 112 dagar) hade pyruvatråttorna 32% mindre kroppsfett än sina kompisar, trots att alla råttor ätit lika mycket energi. En annan råttstudie visade liknande resultat (2). De råttor som fick antingen pyruvat, DHA eller en kombination av de båda, hade en betydligt större energiförbrukning under hela dygnet och andelen fett som användes som bränsle var större än hos råttkompisarna. Det visar att enbart pyruvat också kan ge en effekt.


Pyruvat och fettförbränning hos människor

En begränsning hos de studier som undersöker effekten av pyruvat hos människor är att de flesta behandlar kraftigt överviktiga personer på en extremt tuff diet (500-1 000 kcal/dag). Dessa extrema lågkaloridieter är inte aktuella för den som vill orka träna under dieten, och på så sätt nå bättre resultat. Resultaten är dock troligen överförbara även på dem som äter en lite energirikare kost och de som bara vill slipa formen lite, men det krävs fler studier för att vi verkligen ska kunna slå fast det. I en av studierna på överviktiga åt de en 500 kcal/dag-diet under tre veckor samtidigt som de fick en kombination av DHA och pyruvat eller enbart pyruvat. Fettminskningen hos kombinationsgruppen var 4,3 kilo, medan pyruvatgruppen förlorade 3,5 kg (3).

En kombination av båda ämnena tycks vara mer effektiv än enbart pyruvat. En liknande studie visade att de som enbart fick pyruvat minskade 4,0 kg i fett på 21 dagar (500 kcal/dag) jämfört med 2,7 kg fettminskning för de som inte fick något tillskott alls (4). Ytterligare en studie visar liknande resultat, och att pyruvat ger en fördel även vid ett intag på 1 000 kcal/dag (5). En annan undersökning visar att ökningen av kroppsfett efter en diet blir mindre om man äter pyruvat/DHA (6). 17 lätt överviktiga kvinnor fick äta mer energi än de behöver under tre veckor efter avslutad diet, och de som fick kosttillskottet (8 stycken) ökade 0,8 kg jämfört med 1,8 kg för de som ingick i kontrollgruppen (9 stycken). En annan studie gick ut på att mäta pyruvatets effekt på blodfetterna vid en lågfettdiet. Kosten gav upp till 2 000 kcal/dag och även om man inte såg några slående förändringar i blodfetter och kolesterol, noterade man att pyruvatgruppen minskade i kroppsfett jämfört med de övriga deltagarna i studien.


Pyruvat och uthållighet

En ökad fettförbränning och minskad glykogenförbrukning är drömsituationen för en uthållighetsidrottare, och pyruvat har väckt stort intresse i dessa kretsar. Många anser att det motsvarar de aeroba idrotternas kreatin i prestationshöjande potential. Det finns djurstudier som tyder på att pyruvat kan öka uthålligheten (7), men det som väcker störst intresse är självklart studier på tränande människor. I en studie testade man uthålligheten på en motionscykel för de som ätit en kost med mycket kolhydrater och en blandning av pyruvat och DHA (25 resp 75 gram), eller de som bara ätit en kolhydratrik kost (8).

Notera att kosttillskottet ersatte kolhydrater i kosten och att båda grupperna fick exakt lika mycket energi. De fick denna kost under en vecka varefter de fick cykla på 70% av VO2 max. De som fått tillskottet orkade cykla i 79 minuter jämfört med 66 för kontrollgruppen. Ett närmast identiskt försök utfördes samtidigt, men där man testade uthålligheten i en arm-ergometer (som en motionscykel fast för överkroppen)(9). Försöket utfördes på 60% av VO2max och tillskottsgruppen orkade 160 minuter jämfört med 133 för kontrollgruppen.


Tillämpningar och problem

Pyruvat har troligen en positiv effekt på dig som vill minska i kroppsfett och/eller förbättra uthålligheten. Det finns inga biverkningar rapporterade, utom att många blir dåliga i magen av preparatet. Biverkningarna är helt dosrelatade och uteblir ofta om man tar mindre än 5 gram pyruvat/måltid. Problemet är dock att de studier som finns har använt höga doser, mellan 20-100 gram pyruvat/DHA per dag. Det tycks därför som att man blir tvungen att acceptera ett visst magbesvär om man vill upp i de doser som har dokumenterad effekt. En av anledningarna till problemen är kalciumet som pyruvat är bundet till. Äter du stora mängder pyruvat kommer du också att få i dig stora mängder kalcium, och tunntarmen kan inte ta upp hur mycket kalcium som helst. Resultatet blir diarré och magknip.

Pyruvatet måste dock vara bundet till något, för att inte brytas ner i mag/tarmkanalen. Kalciumet fungerar som en ansvarsfull förälder, som skyddar sitt pyruvat tills de kommit fram till hemmet (blodet). Det finns dock andra bärare, och en kombination av flera skulle minska risken för ett överskott av ett enskilt ämne. Man kan t ex blanda kalciumpyruvat, natriumpyruvat och pyryvylglycin (pyruvat bundet till aminosyran glycin). Då skulle man kunna ta betydligt mer pyruvat utan att ett enstaka ämne skulle intas i så stora mängder att det uppstod problem. Antagligen finns det många fler möjliga ämnen, och kreatin skulle kunna vara ett av de mer intressanta. Det ger ju dessutom en bärare med prestationshöjande egenskaper.


Fler problem..

Pyruvat är dyrt om man ska använda det i de doser som provats i studierna. Du måste ha en kosttillskottsbudget på åtskilliga tusenlappar i månaden. Jag vet att det pågår undersökningar där betydligt lägre doser, ca 3-10 gram används, men inga resultat är klara ännu. De flesta pyruvatpreparat som finns på marknaden är i form av kapslar, och det blir mycket opraktiskt om man ska upp i doser som 30 gram pyruvat/dag. Kanske utvecklar något framstående företag ett pyruvat/DHA-pulver som kan blandas till en drink med god och frisk fruktsmak? Emellertid måste priserna sjunka, eller måste de lägre doserna visa sig effektiva innan det kan bli ett lika väl använt preparat som kreatin. Du minns väl dock kreatinet i dess barndom? Det var också dyrt som guld, och man visste inte så mycket om effektiva doseringar etc. Jag tror att pyruvatet möter ett liknande öde.


Källor

1. Metabolism 1986 Feb;35(2):182-6 Inhibition of lipid accumulation and enhancement of energy expenditure by the addition of pyruvate and dihydroxyacetone to a rat diet. Stanko RT, Adibi SA

2. Am J Clin Nutr 1991 Apr;53(4):847-53 Effects of pyruvate and dihydroxyacetone consumption on the growth and metabolic state of obese Zucker rats.Cortez MY, Torgan CE, Brozinick JT Jr, Miller RH, Ivy JL

3. Am J Clin Nutr 1992 Apr;55(4):771-6 Body composition, energy utilization, and nitrogen metabolism with a severely restricted diet supplemented with dihydroxyacetone and pyruvate.
Stanko RT, Tietze DL, Arch JE

4. Am J Clin Nutr 1992 Oct;56(4):630-5 Body composition, energy utilization, and nitrogen metabolism with a 4.25-MJ/d low-energy diet supplemented with pyruvate. Stanko RT, Tietze DL, Arch JE

5. Am J Clin Nutr 1992 Oct;56(4):636-40 Body composition, nitrogen metabolism, and energy utilization with feeding of mildly restricted (4.2 MJ/d) and severely restricted (2.1 MJ/d) isonitrogenous diets. Stanko RT, Tietze DL, Arch JE

6. Int J Obes Relat Metab Disord 1996 Oct;20(10):925-30 Inhibition of regain in body weight and fat with addition of 3-carbon compounds to the diet with hyperenergetic refeeding after weight reduction. Stanko RT, Arch JE

7. Med Sci Sports Exerc 1998 Jun;30(6):837-43 Effect of pyruvate and dihydroxyacetone on metabolism and aerobic endurance capacity. Ivy JL

8. J Appl Physiol 1990 Nov;69(5):1651-6 Enhanced leg exercise endurance with a high-carbohydrate diet and dihydroxyacetone and pyruvate. Stanko RT, Robertson RJ, Galbreath RW, Reilly JJ Jr, Greenawalt KD, Goss FL

9. J Appl Physiol 1990 Jan;68(1):119-24 Enhancement of arm exercise endurance capacity with dihydroxyacetone and pyruvate. Stanko RT, Robertson RJ, Spina RJ, Reilly JJ Jr, Greenawalt KD, Goss FL

10. Am J Clin Nutr 1994 Feb;59(2):423-7 Pyruvate supplementation of a low-cholesterol, low-fat diet: effects on plasma lipid concentrations and body composition in hyperlipidemic patients. Stanko RT, Reynolds HR, Hoyson R, Janosky JE, Wolf R


--------------------


Jag hoppas du får lite hjälp av ovanstående!