handdator

Visa fullständig version : Äter för lite(?) men går upp i vikt.


Fatso
2014-01-29, 14:10
Hej alla!

Tänkte om någon vet orsaken till min stegrande viktuppgång. Jag har under de senaste, vill säga 2 åren haft en väldigt skärv ekonomi. Då snackar vi mellan 300-1000kr i månaden att göra av med på mat. Jag försöker lägga upp de så gott jag kan, men oftast blir det ett eller två mål per dag.

Jag har inte pendlat något i vikt direkt, men nu sen i våras (2013) så har jag märkt att jag börjar gå upp i vikt. Jag äter inget färdigproducerat utan köper bara mat som jag tillagar själv. Jag känner att jag har tappat lusten på att äta och att laga mat helt. Orken finns inte och de blir oftast att jag hoppar över frukosten och bara käkar något som går snabbt under dagen.

Jag har börjat inse att jag äter alldeles för lite och för sällan. Det är aldrig regelbunden måltider och viktiga vitaminer osv får jag nog inte i mig. Jag behöver gå ner ca 15kg för att nå min idealvikt. Tränar gör jag till och från när jag känner mig motiverad, men oftast finns inte orken där.

Veckan som gått har jag ätit:
tors: 4 knäckerbröd
fre: (löning) så blev tacos
lörd: rester från tacos (en måltid) köttfärsh med sallad
sön: en "finare" smörgås med mjukost
mån: 2 knäckerbröd med mjukost
tis: 2 knäckerbröd 1dl majs
ons: (tänkte börja äta regelbundet) så åt frukost 1dl havregryn

Nu är frågan, jag ställde mig på vågen idag och hade gått upp 4kg. Det känns så orimligt. Jag kan ju omöjligt dra ner MER på maten? Varför går jag upp när jag borde gå ner i vikt?

Sen undrar jag också om någon har något tips till mig på hur jag ska få igång rutinerna på mat fem gånger om dagen, och ifall någon har något tips på riktigt billig mat så att jag har råd att äta alla de mål jag behöver. Jag har satt mitt mål på 1200kcal varje dag.

tack för alla svar!

Kischen
2014-01-29, 14:18
Kan vara den värsta "diet" jag sett. Känns dock orimligt att du går upp i vikt på den ens om du ligger i koma.

Fatso
2014-01-29, 14:21
Kan vara den värsta "diet" jag sett. Känns dock orimligt att du går upp i vikt på den ens om du ligger i koma.

Ja, det är inte riktigt en diet, det är mer något jag hamnat i. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra faktiskt. För märker jag inte ens en skillnad när jag inte äter något alls, hur blir de då om jag börjar äta mycket och regelbundet?

Mellan juni-sep så cyklade jag till jobbet, 1,2 mil fram och tillbaka. I slutet av september ställde jag mig förväntansfullt på vågen, inte ett enda kg hade jag gått ner...

Lance Uppercut
2014-01-29, 15:48
Vad väger du i dagsläget då och hur lång är du?

sigill
2014-01-29, 15:54
Nånting är lurt. Antingen så äter du mycket mer än du säger (t.ex. att du äter som en sparv i 4-5 dagar och sedan frossar som besatt i resten av veckan), eller så har du en kraftigt rubbad metabolism.

Du borde frysa något fruktansvärt av att äta så lite. Hur orkar du göra något överhuvudtaget? Oavsett så måste du ta kontakt med sjukvården så att det kan utredas. Ditt mål på 1200 kcal är oerhört lite det också, men det lilla du äter nu är mycket mindre än vad en bebis skulle äta.

Fatso
2014-01-29, 16:19
Nånting är lurt. Antingen så äter du mycket mer än du säger (t.ex. att du äter som en sparv i 4-5 dagar och sedan frossar som besatt i resten av veckan), eller så har du en kraftigt rubbad metabolism.

Du borde frysa något fruktansvärt av att äta så lite. Hur orkar du göra något överhuvudtaget? Oavsett så måste du ta kontakt med sjukvården så att det kan utredas. Ditt mål på 1200 kcal är oerhört lite det också, men det lilla du äter nu är mycket mindre än vad en bebis skulle äta.

Ja, nu var det ju bara för denna senaste veckan som var, efter den som jag upptäckte att jag gått upp 4kg! Så knäckebröd är det ju inte ALLA dagar direkt. Men ett riktigt lagat mål blir de ungefär 2 - 3 gånger i veckan. Oftast är jag inte hungrig på morgonen och dagen, men blir de oftast på kvällen när jag kommer hem från jobbet. Då jag kommer på mig själv med att inte ha ätit något och borde fixa nått oavsett hur trött jag är. Blir en ordentlig vanlig måltid då.

Sen beror de på vad jag har hemma, har aldrig bröd eller flingor hemma, för de frossar jag alltid på. Och ibland blir de "myskväll" med godis, men de är inte heller ofta, varannan vecka som högst.

Det låter skit konstigt när jag skriver om de, inte riktigt tänkt på hur fucked up de där med mat är. Oftast kommer jag inte ihåg vad jag käkat, jätte svårt att tänka ut hur en vanlig dag ser ut med mat.

Fryser nästan hela tiden, men är inte alls så trött och hängig, har aldrig huvudvärk eller något sånt. (åh andra sidan kanske jag hade varit en jävla energibomb om jag käka som jag borde.)

Jag kanske borde kolla upp de, i alla fall så alla värden är som de ska...

Fatso
2014-01-29, 16:20
Vad väger du i dagsläget då och hur lång är du?

155cm och väger 70kg. Finns ju gott om fett att ta på kan man tycka!

Commando1980
2014-01-29, 16:20
Hej alla!

Tänkte om någon vet orsaken till min stegrande viktuppgång. Jag har under de senaste, vill säga 2 åren haft en väldigt skärv ekonomi. Då snackar vi mellan 300-1000kr i månaden att göra av med på mat. Jag försöker lägga upp de så gott jag kan, men oftast blir det ett eller två mål per dag.

Jag har inte pendlat något i vikt direkt, men nu sen i våras (2013) så har jag märkt att jag börjar gå upp i vikt. Jag äter inget färdigproducerat utan köper bara mat som jag tillagar själv. Jag känner att jag har tappat lusten på att äta och att laga mat helt. Orken finns inte och de blir oftast att jag hoppar över frukosten och bara käkar något som går snabbt under dagen.

Jag har börjat inse att jag äter alldeles för lite och för sällan. Det är aldrig regelbunden måltider och viktiga vitaminer osv får jag nog inte i mig. Jag behöver gå ner ca 15kg för att nå min idealvikt. Tränar gör jag till och från när jag känner mig motiverad, men oftast finns inte orken där.

Veckan som gått har jag ätit:
tors: 4 knäckerbröd
fre: (löning) så blev tacos
lörd: rester från tacos (en måltid) köttfärsh med sallad
sön: en "finare" smörgås med mjukost
mån: 2 knäckerbröd med mjukost
tis: 2 knäckerbröd 1dl majs
ons: (tänkte börja äta regelbundet) så åt frukost 1dl havregryn

Nu är frågan, jag ställde mig på vågen idag och hade gått upp 4kg. Det känns så orimligt. Jag kan ju omöjligt dra ner MER på maten? Varför går jag upp när jag borde gå ner i vikt?

Sen undrar jag också om någon har något tips till mig på hur jag ska få igång rutinerna på mat fem gånger om dagen, och ifall någon har något tips på riktigt billig mat så att jag har råd att äta alla de mål jag behöver. Jag har satt mitt mål på 1200kcal varje dag.

tack för alla svar!

Vad väger du nu? Hur mycket har du gått upp sen våren 2013. Under vilken tidsperiod har du gått upp 4kg? Hur länge har du ätit som ovan?

Du kan omöjligen kontinuerligt gå upp i vikt om du äter som ovan. Visst kan vätskeretention leda till viktuppgång men helt klart är inte alla kalorier redovisade om du ätit så under en längre period.

Kvicksilver
2014-01-29, 16:25
Hej alla!

Tänkte om någon vet orsaken till min stegrande viktuppgång. Jag har under de senaste, vill säga 2 åren haft en väldigt skärv ekonomi. Då snackar vi mellan 300-1000kr i månaden att göra av med på mat. Jag försöker lägga upp de så gott jag kan, men oftast blir det ett eller två mål per dag.

Jag har inte pendlat något i vikt direkt, men nu sen i våras (2013) så har jag märkt att jag börjar gå upp i vikt. Jag äter inget färdigproducerat utan köper bara mat som jag tillagar själv. Jag känner att jag har tappat lusten på att äta och att laga mat helt. Orken finns inte och de blir oftast att jag hoppar över frukosten och bara käkar något som går snabbt under dagen.

Jag har börjat inse att jag äter alldeles för lite och för sällan. Det är aldrig regelbunden måltider och viktiga vitaminer osv får jag nog inte i mig. Jag behöver gå ner ca 15kg för att nå min idealvikt. Tränar gör jag till och från när jag känner mig motiverad, men oftast finns inte orken där.

Veckan som gått har jag ätit:
tors: 4 knäckerbröd
fre: (löning) så blev tacos
lörd: rester från tacos (en måltid) köttfärsh med sallad
sön: en "finare" smörgås med mjukost
mån: 2 knäckerbröd med mjukost
tis: 2 knäckerbröd 1dl majs
ons: (tänkte börja äta regelbundet) så åt frukost 1dl havregryn

Nu är frågan, jag ställde mig på vågen idag och hade gått upp 4kg. Det känns så orimligt. Jag kan ju omöjligt dra ner MER på maten? Varför går jag upp när jag borde gå ner i vikt?

Sen undrar jag också om någon har något tips till mig på hur jag ska få igång rutinerna på mat fem gånger om dagen, och ifall någon har något tips på riktigt billig mat så att jag har råd att äta alla de mål jag behöver. Jag har satt mitt mål på 1200kcal varje dag.

tack för alla svar!

Under den här veckan... har du inte druckit något? Det är en jäkla massa kalorier i mjölk, läsk, juice. Är du säker på att inget snask slunkit ner?
De som inte går ner i vikt har oftast underskattat hur mycket dom äter och de som inte ökar i vikt överskattar oftast hur mycket dom äter.

Mitt tips på busbillig och bra mat är havre.

Bryggan
2014-01-29, 16:34
Apropå "kraftigt rubbad metabolism"; har du en puls?


:D


fre: (löning) så blev tacos
lörd: rester från tacos (en måltid) köttfärsh med sallad

Hur mycket tacos snackar vi?

Något stämmer inte här...

Fatso
2014-01-29, 16:37
Under den här veckan... har du inte druckit något? Det är en jäkla massa kalorier i mjölk, läsk, juice. Är du säker på att inget snask slunkit ner?
De som inte går ner i vikt har oftast underskattat hur mycket dom äter och de som inte ökar i vikt överskattar oftast hur mycket dom äter.

Mitt tips på busbillig och bra mat är havre.

Vatten och kaffe är väl de populäraste. Ibland har vi en godisskål på jobbet som man tar en del bitar ur... Men det är sant, jag minns knappt vad jag stoppar i mig vet bara att maten hemma håller i en evighet så jag köper bara frysvaror som håller länge. En matdagbok kan ju vara att testa faktiskt. Då får man de kanske svart på vitt, om något är fel eller om jag faktiskt äter mer än vad jag behöver utan att veta om de!!

Fatso
2014-01-29, 16:38
Apropå "kraftigt rubbad metabolism"; har du en puls?


:D


Hur mycket tacos snackar vi?

Något stämmer inte här...

Haha, orkade en och en halv. Fylld med köttfärsh, sallad, gurka, tacosås och gräddfil!

Fatso
2014-01-29, 16:42
Vad väger du nu? Hur mycket har du gått upp sen våren 2013. Under vilken tidsperiod har du gått upp 4kg? Hur länge har du ätit som ovan?

Du kan omöjligen kontinuerligt gå upp i vikt om du äter som ovan. Visst kan vätskeretention leda till viktuppgång men helt klart är inte alla kalorier redovisade om du ätit så under en längre period.

På en period av två veckor så gick jag upp 4kg. Innan våren så vägde jag 65kg. Sen efter de så har jag gått upp lite varje gång jag vägt mig. Då även om jag cyklade hela sommaren till jobbet, så hjälpte de mig inte att stoppa viktflödet...

Jag har haft dåliga rutiner, ätit lite och konstigt sen jag flyttade hemifrån, så ca i 6år. Vissa perioder har varit bättre, men oftast går jag tillbaka till att inte orka laga mat och inte ha något sug på de. Men på själva fettet så visar de inga resultat. Äter inte såhär för att gå ner egentligen, jag vill äta som alla andra som är så duktiga och lagar matlådor för flera dagar och så. Men när jag väl ska böra så skiter de sig.

Sen har jag haft perioder då jag inte haft råd att köpa speciellt mycket mat, och då blir de att äta en gång per dag för pengarna helt enkelt inte finns.

Fatso
2014-01-29, 16:50
Jag har inte handlat mat för den här månaden än. Jag har 600kr att lägga på mat. Är det något ni kan rekommendera till mig som är nyttigt och fulla med stuff som kroppen behöver?

Någon som har någon ide hur jag ska lägga upp rutinerna?

sigill
2014-01-29, 16:59
Ägg, potatis, pasta/ris, kött på rea (kanske halvfabrikat värsta fall), Vita bönor i tomatsås. Vitkål är oftast väldigt billigt (3-4 kr/kg). Olivolja.

Förresten så är 1200 kcal förmodligen inte så himla lite om du vill gå ned i vikt.

Börja med matdagbok också.

Commando1980
2014-01-29, 17:05
Du går upp i vikt för att du äter mer än du förbrukar. Någonstans slinker det ner mer kalorier än du har redovisat ovan. Kombineras detta med med en långsam ämnesomsättning (inkl aktivitetsnivå) så går du upp i vikt även om du tycker att du äter lite.

På två veckor så kan du dock stå still i vikt eller t o m gå upp i vikt fastän du ligger på kalorieminus (om du nu gjorde det) endast pga vätskeretention , speciellt som kvinna. Många förstår inte detta och gör alla möjliga tokigheter av den anledningen.

Det du måste göra är att börja äta vettigt med balanserade måltider. Sen kan du föra en noggrann dagbok där du loggar ALLT du äter under iaf två veckor. Och återigen, det är viktigt att veta att på kort sikt kan vätskeretention helt maskera fettnedgång. Vågen kan stå helt still i 2-4 veckor innan något händer.

Fatso
2014-01-29, 17:06
Ägg, potatis, pasta/ris, kött på rea (kanske halvfabrikat värsta fall), Vita bönor i tomatsås. Vitkål är oftast väldigt billigt (3-4 kr/kg). Olivolja.

Förresten så är 1200 kcal förmodligen inte så himla lite om du vill gå ned i vikt.

Börja med matdagbok också.

Nej precis, viktminskning är ju målet. Men tror jag behöver börja där de största problemet ligger med maten. Kött med vitkål och en skål vita bönor får de bli på fredag då.. haha... Men om jag ska hålla nere med kolhydraterna så är väl både potatis, pasta och ris rätt dåligt? Vita bönor med tomatsås innehåller väl massa socker?

Ja matdagboken håller redan på att utforma sig. Slängde i mig en tallrik 50% sallad och 50% laxfile blandad med gräddfil och citronsaft. Gott! :D

Fatso
2014-01-29, 17:09
Du går upp i vikt för att du äter mer än du förbrukar. Någonstans slinker det ner mer kalorier än du har redovisat ovan. Kombineras detta med med en långsam ämnesomsättning (inkl aktivitetsnivå) så går du upp i vikt även om du tycker att du äter lite.

På två veckor så kan du dock stå still i vikt eller t o m gå upp i vikt fastän du ligger på kalorieminus (om du nu gjorde de) endast pga vätskeretention , speciellt som kvinna. Många förstår inte detta och gör alla möjliga tokigheter av den anledningen.

Det du måste göra är att börja äta vettigt med balanserade måltider. Sen kan du föra en noggrann dagbok där du loggar ALLT du äter under iaf två veckor. Och återingen, på kort sikt är det viktigt att veta att vätskeretention kan helt maskera fettnedgång. Vågen kan stå helt still i 2-4 veckor innan något händer.

Ska lägga de på minnet! Antagligen så är det att någonstans så äter jag fel eller för mycket. Jag jobbar ståendes mellan 5-10h några dagar i veckan, sen sitter jag mest hemma och "tar de lugnt". Så någon vidare förbränning är det ju inte! När jag varit nere på gymmet och "ska ta tag i livet", så brukar de oftast flimra för ögonen och kroppen darrar redan efter några övningar av blodsockerfall.

Har börjat med dagboken, och balanserade måltider på rutin är målet.

sigill
2014-01-29, 17:11
Nej precis, viktminskning är ju målet. Men tror jag behöver börja där de största problemet ligger med maten. Kött med vitkål och en skål vita bönor får de bli på fredag då.. haha... Men om jag ska hålla nere med kolhydraterna så är väl både potatis, pasta och ris rätt dåligt? Vita bönor med tomatsås innehåller väl massa socker?

Ja matdagboken håller redan på att utforma sig. Slängde i mig en tallrik 50% sallad och 50% laxfile blandad med gräddfil och citronsaft. Gott! :D

Hmm, att du har råd med laxfilé med en matbudget på 600 kr?

Om du vill köra lågkolhydratskost får du äta ägg, smör, olja, billigt kött/fisk och vitkål eller någon annan billig grönsak. Svårt att variera maten med sån liten budget.

Fatso
2014-01-29, 17:22
Hmm, att du har råd med laxfilé med en matbudget på 600 kr?

Om du vill köra lågkolhydratskost får du äta ägg, smör, olja, billigt kött/fisk och vitkål eller någon annan billig grönsak. Svårt att variera maten med sån liten budget.

Laxfilen är kvar från storhandlingen som skedde för 2 månader sedan! Den som spar den har! Därför jag bara köper frysmat, hade de varit en färskvara som legat i kylen så hade jag behövt slänga den för länge sedan.

De brukar vara så att jag hellre köper ett paket kycklingfilé än annat mat som jag kan få mer av men som är "mer dålig" för kroppen. Jag vet inte om de är dumt att prioritera så, men känner att 6 paket kokkorv inte är de ultimata istället.

raddum
2014-01-29, 17:29
Kan ju gå till sjukhuset och testa tyreoidahormon, för att utesluta att du inte på riktigt har hälsaproblem.

timoat
2014-01-29, 18:40
10 kg spenat, 130 spänn på hemköp.
4 kg kycklingfileer på Ldl, 190 spänn.
1 kg ost på lidl, 55 spänn
400 g skinka, Lidl, 25 spänn
5 kg vitkål, Lidl, 25 spänn
1 flaskjor Srichacha, Hemköp 30 spänn
3 Buljogtärningspaket, Lidl, 15 spänn.
1 Kg Jornötter, Ica Basic, 34 spänn
Japansk Soja Lidl, 12 kr
Äppelcidervinäger 1 l Willys, 10 kr
Krossade tomater, Hemköp, 9 st för 30 kr
Oliver, stor burk, Hemköp 16 kr

Och vill du har lite carbs:
Fullkornsris 2 kg, 35 kr Ica
Fullkornsris
Totalt: Runda slängar 600 spenar. Good livin!

R Scarpa27
2014-01-29, 19:46
Nej precis, viktminskning är ju målet. Men tror jag behöver börja där de största problemet ligger med maten. Kött med vitkål och en skål vita bönor får de bli på fredag då.. haha... Men om jag ska hålla nere med kolhydraterna så är väl både potatis, pasta och ris rätt dåligt? Vita bönor med tomatsås innehåller väl massa socker?

Ja matdagboken håller redan på att utforma sig. Slängde i mig en tallrik 50% sallad och 50% laxfile blandad med gräddfil och citronsaft. Gott! :D

nej... potatis kallar jag diet mat.
bra mättnad , och kalorisnålt.

sen kan du äta precis allt för båda ändamålen (deff el bulk)
allt handlar om dagsintaget...
just med maten vid diet handlar mkt om mättnad per kalori & volym.

men så kite som du svälter dig på behöver du inte grubbla.
& 4kg plus på det matschemat går inte..... om du inte öser i dig flera liter vätska och väger dig efteråt.

Vyckzy
2014-01-30, 23:12
Kan alkohol vara boven i dramat? Känns dumt att fråga men är ju mycket kalorier i det Annars kanske du har en sjukdom
Eller så har du vägt dig vid fel tidpunkt jämfört med när du vägde 65
Bara hypoteser

Pretorian
2014-01-31, 08:05
Om du nu har så lite pengar så sluta med godiset helt och lägg dem pengarna på bra mat. Du har fått lite tips tror jag.

Potatis är billigt, fläskkött eller nötfärs kan du oftast få till bra pris.

EnergiÖverskott
2014-01-31, 08:27
Antingen döljer sig mat/alkoholintag mellan raderna som du kanske själv inte ens är särskilt medveten om. Börja att anteckna precis allt du äter. Om det stämmer överens mer första posten bör du söka hjälp hos vården för då lär du ha någon rejäl rubbning.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Shqypnia
2014-01-31, 10:42
Kosten bör du tänka på, absolut. Men prio nummer ett gör dig är att få en bättre ekonomi! Se till att hitta ett arbete (byta om du arbetar redan) för du måste ha ett hyggligt liv där flera måltider varje dag är standard.