handdator

Visa fullständig version : "Tjejpizza" på menyn upprör många på nätet


maskerman
2014-01-28, 22:02
http://www.expressen.se/nyheter/tjejpizza-pa-menyn-uppror-manga-pa-natet/

Tycktes inte kunna hitta någon tråd om det här på kolo och det känns som att kvinna/man-ration här är snäppet bättre än på Flashback & Fragbite.

Så vad tycker ni? Personligen anser jag verkligen att det går till överdrift när man börjar påpeka småsaker likt detta.

MasterChief
2014-01-28, 22:06
Pizzerian gjorde det antagligen i all välmening. Många tjejer har antagligen bett om en mindre pizza och blivit hänvisade till barnpizzan. Sedan får de skit för att de ändrar menyn.

Många tjejer i min bekantskapskrets beställer alltid en barnpizza.

XXXL
2014-01-28, 22:06
Så tjejer som äter lite vill hellre beställa en barnpizza och betraktas som barn, än beställa en tjejpizza och betraktas som tjej? Jag vet vad jag hade valt i alla fall.

Hade hellre sett pizzan heta "Klen i maten", det hade varit roligt.

Det här är nog precis som MasterChief sa tidigare (Jag tror vi postade samtidigt förvisso) gjort i välmening.

hidden
2014-01-28, 22:08
Kunde ha räckt med att skilja på "liten pizza" och "normal pizza". Men som MasterChief påpekade så gjorde väl restaurangen det i välmeningens namn.

Lellan
2014-01-28, 22:14
Kunde ha räckt med att skilja på "liten pizza" och "normal pizza". Men som MasterChief påpekade så gjorde väl restaurangen det i välmeningens namn.

Välmening.. hurdå? Att bli upprörd är väl att ta i. Men hur lite orkar de tänka, fattar inte hur man inte förenklar det hela genom att skriva "liten pizza". För det är ju vad det är.

Jeml
2014-01-28, 22:15
fattar inte problemet. generellt gör tjejer av med mindre kalorier än män, alltså bör dom inte äta lika mycket.

skulle nu tjejen vara aktiv och träna är hon säkert medveten om det och kan beställa en vanlig pizza.

bra initiativ för att motverka fetman då majoriteten inte fattar att man inte kan äta tills pizzan flyger ut genom öronen.


11/10 @pizzerian

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

dannejc94
2014-01-28, 22:16
https://medium.com/p/cbe84342eeea


Tycker det inlägget summerar det hela väldigt bra om än dåligt formulerat

awesomooo
2014-01-28, 22:16
Människan är 16 år och har väl inte riktigt förstått vad och vad som inte är diskriminerande. Varför har man delat upp klädaffärer med dam och herravdelningar? Får inte män köpa tjejkläder? Döp om klädvåningarna på NK till unisex. Fyfan för detta nazi land.

HMS Laestander
2014-01-28, 22:19
Feminism tas till en sån extremitet så man skäms fan å mänsklighetens vägnar.

Grinar en man så är han en toffel och borde skärpa sig. Grinar en tjej är en majoritet av Sveriges sociala-media-brukare direkt inblandad. Herregud.

XXXL
2014-01-28, 22:19
Människan är 16 år och har väl inte riktigt förstått vad och vad som inte är diskriminerande. Varför har man delat upp klädaffärer med dam och herravdelningar? Får inte män köpa tjejkläder? Döp om klädvåningarna på NK till unisex. Fyfan för detta nazi land.

Ja och varför finns herr/damtoalett, är porslinet inne på herrtoaletten annorlunda?

MasterChief
2014-01-28, 22:20
Människan är 16 år och har väl inte riktigt förstått vad och vad som inte är diskriminerande. Varför har man delat upp klädaffärer med dam och herravdelningar? Får inte män köpa tjejkläder? Döp om klädvåningarna på NK till unisex. Fyfan för detta nazi land.

Och Ladies Nights? Hur vågar de?! Det är ju sjukt, borde ju kallats Show Med Enbart Män På Scen.

ByggarBertil
2014-01-28, 22:23
– Om någon känner sig missgynnad på grund av att man är tjej eller barn så kan det falla in under diskrimineringslagen. Men det är inte säkert att vi skulle utreda detta, vi måste först få in en anmälan och göra en bedömning, säger Maja Rajs till Expressen.

Så barnpizza är också diskriminerande då? :D

Kaelel
2014-01-28, 22:26
Det här feministiskt fjolliga landet alltså.

HMS Laestander
2014-01-28, 22:26
Ja och varför finns herr/damtoalett, är porslinet inne på herrtoaletten annorlunda?

Och Ladies Nights? Hur vågar de?! Det är ju sjukt, borde ju kallats Show Med Enbart Män På Scen.

inb4 butthurt feminists

favve
2014-01-28, 22:27
Jag tycker sådana artiklar är ett tecken på att vi har det väldigt bra i Sverige. När folk engagerar sig i vad en pizzeria ger en pizza för namn så undrar man om det inte finns bättre saker att lägga ner energi på. Påminner om tråden om rättshaverister som snöat in sig på någon obetydlig detalj.

För övrigt är väl "många på nätet" bara en omskrivning för att ett fåtal av journalisters twitteranhängare har uppmärksammat det hela?

awesomooo
2014-01-28, 22:30
Ja och varför finns herr/damtoalett, är porslinet inne på herrtoaletten annorlunda?

Såklart,männen ska alltid ha det bättre.

Och Ladies Nights? Hur vågar de?! Det är ju sjukt, borde ju kallats Show Med Enbart Män På Scen.

Hen night.

Någon som vet hur menyn ser ut nu? Döp om skiten till liten pizza bara så blir ingen kränkt förutom alla kortväxta inklusive mig själv.

Jag förstår inte problemet bara, antingen för jag är trög eller att det egentligen inte är ett så stort problem.

Sniggel
2014-01-28, 22:37
Jag skulle i majoriteten städer jag besökt kunna beställa en killpizza istället för en vanlig. En pizza som talar till mig som grabb/man. Många pizzor är nämligen inte adekvata i storlek och det krävs en del för att jag ska känna mig nöjd. En "killpizza" med 30% extra deg, extra kebab och lök hade tilltalat mig, med tanke på hur manlig jag faktiskt är.
Jag känner mig nästan lite kränkt över att det sällan(aldrig?) finns ett sådant alternativ.

KlopFer
2014-01-28, 22:46
På restaurangen kan man nämligen äta till exempel "tjejlunch", "tjejpasta" och "tjej- och barnpizza".

Hahah! Jag dör :laugh:

4623
2014-01-28, 22:46
Såklart,männen ska alltid ha det bättre.



De renovera bastun i damomklädningsrummet på gymmet igår. Så herrarna fick vara där. Så mycket finare omklädningsrum de hade. Borde jag skriva en insändare?

Yes
2014-01-28, 22:47
Jag tycker "familjepizza" är diskriminerande mot enskild som är hungrig.

XXXL
2014-01-28, 22:47
Välmening.. hurdå? Att bli upprörd är väl att ta i. Men hur lite orkar de tänka, fattar inte hur man inte förenklar det hela genom att skriva "liten pizza". För det är ju vad det är.

Om man är dvärgväxt då? Hur skoj är de o beställa en liten pizza, för den lilla människan?

Sniggel
2014-01-28, 23:01
Hur är det med tjejgymmen (lite mer seriös fråga)? Det borde ju väcka ännu mer uppror. I de fallen har man byggt en hel avdelning som man säger åt tjejer att träna i. Där snackar vi ett riktigt kvinnokontrollerande beteende av... ja, patriarkatet antagligen!
(ok, kanske inte så seriös fråga nu när jag tänker efter :P)

jenni
2014-01-28, 23:03
Det bästa i artikeln: När passar det bättre att ringa?
– Det är bättre att du inte ringer alls. :d

Andy.da.wohoo
2014-01-28, 23:24
Hur är det med tjejgymmen (lite mer seriös fråga)? Det borde ju väcka ännu mer uppror. I de fallen har man byggt en hel avdelning som man säger åt tjejer att träna i. Där snackar vi ett riktigt kvinnokontrollerande beteende av... ja, patriarkatet antagligen!
(ok, kanske inte så seriös fråga nu när jag tänker efter :P)

Jo, jag kan tycka att detta är en seriös och relevant fråga.

hidden
2014-01-28, 23:28
Notera att min tidigare kommentar på förra sidan inte är ett försök att rättfärdiga ramaskriet som redan nu gått överstyr.

HMS Laestander
2014-01-28, 23:29
Jag känner mig diskriminerad när man ska gå på klubb (de få gånger det händer) och de säger: tyvärr, vi har för många killar härinne.

Jag känner mig diskriminerad när man ska gå på gym, och det visar sig vara ett tjejgym. Såvida jag vet finns inga renodlade mansgym.

Jag känner mig diskriminerad när man ska åka buss/tunnelbana och inte har biljett varför man ej får åka med, medan kvinnor kan gå på lätt utan problem.

Vart vänder jag mig?

Asdf
2014-01-28, 23:29
Det är ju så det är! Kvinnorna äter upp sin trekvart och göder sen oss män med sin sista fjärdedel utöver den vi redan tryckt i oss!
En pizza + en fjärdedel till! Matriarkatet vill göda oss feta!!

limenka
2014-01-28, 23:30
Detta är ju otroligt tragiskt om man tänker efter. Istället för att använda sin tid till något produktivt för samhället sitter flera hundra individer och klagar på en benämning. Feminism har jag inget emot men dess följare som alltid söker rättvisa borde sluta blogga och skaffa sig en utbildning så de faktiskt kan göra skillnad. De får gärna bära soffan också.

mini
2014-01-28, 23:35
Detta är ju otroligt tragiskt om man tänker efter. Istället för att använda sin tid till något produktivt för samhället sitter flera hundra individer och klagar på en benämning. Feminism har jag inget emot men dess följare som alltid söker rättvisa borde sluta blogga och skaffa sig en utbildning så de faktiskt kan göra skillnad. De får gärna bära soffan också.

Och det där argumentet är än mer tragiskt. Istället för att göra något produktivt sitter du på Kollo och gnäller på att andra inte är produktiva.

jenni
2014-01-28, 23:36
Detta är ju otroligt tragiskt om man tänker efter. Istället för att använda sin tid till något produktivt för samhället sitter flera hundra individer och klagar på en benämning. Feminism har jag inget emot men dess följare som alltid söker rättvisa borde sluta blogga och skaffa sig en utbildning så de faktiskt kan göra skillnad. De får gärna bära soffan också.

Har länge tyckt att dagens feminister inte ens tycker om att vara kvinnor*rolleyes*

limenka
2014-01-28, 23:38
Och det där argumentet är än mer tragiskt. Istället för att göra något produktivt sitter du på Kollo och gnäller på att andra inte är produktiva.

Så kan man se det, helt rätt iakttagelse och svar tycker jag faktiskt. Som en feminist sa till mig en gång "man kan inte alltid vara PK".

Latissimus Dorsi
2014-01-28, 23:38
Svensk feminism i ett nötskal :)

XXXL
2014-01-28, 23:39
Jag känner mig diskriminerad när man ska gå på klubb (de få gånger det händer) och de säger: tyvärr, vi har för många killar härinne.

Jag känner mig diskriminerad när man ska gå på gym, och det visar sig vara ett tjejgym. Såvida jag vet finns inga renodlade mansgym.

Jag känner mig diskriminerad när man ska åka buss/tunnelbana och inte har biljett varför man ej får åka med, medan kvinnor kan gå på lätt utan problem.

Vart vänder jag mig?

Expressen tydligen eller aftonbladet, glöm inte att ha gråt i halsen när du ringer!

Asdf
2014-01-28, 23:42
På riktigt tycker jag att tjejpizza förutom ett pr-trick för att agitera den rabiata saudiarabiefeminismen för o driva marknadsföringen är bra!

Ibland vill jag inte ha en hel pizza och den riktigt mättande komakänslan man får. Sen vill jag inte ha en barnpizzq eller en halv ( om man har någon som vill dela då) eftersom det känns för lite. En tjejpizza om man räknar det som 75% av en vanlig pizza är ju perfekt!

Puryeah
2014-01-29, 00:03
Ofta någon bryr sig om sånt där?

En liknande är ju på Texas Longhorn där 200g entrecoten heter "Ladies" och de andra större har namn som "Lumberjack" och "Bigass" ;)

Stoltz
2014-01-29, 00:14
Jag känner inte att detta är en feminismfråga, snarare en moralfråga.
Namnet ger ju intryck av att tjejer ska äta mindre. Väldigt onödigt att sätta en könstillhörighet på pizzans storlek helt enkelt.

Jeml
2014-01-29, 00:20
Namnet ger ju intryck av att tjejer ska äta mindre.

stämmer ju, allt som oftast.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Armed Dingo
2014-01-29, 00:41
Det har varit jätteroligt att berätta om svensk såkallad Genuspolitik för människor utomlands. Folk tror att jag hittar på.

Sluta bry er om slaskpressen! Det upprör bara några få individer.

skickat ifrån Anna Skippers källare

tntballe
2014-01-29, 00:44
Jag känner inte att detta är en feminismfråga, snarare en moralfråga.
Namnet ger ju intryck av att tjejer ska äta mindre. Väldigt onödigt att sätta en könstillhörighet på pizzans storlek helt enkelt.


Eller bara så enkelt att den som har pizzerian upptäckt att många tjejer väljer dom mindre portionerna och därefter döpt dessa rätterna efter dom som köper dessa.
Ungefär som barnpizza, varför tänker ingen på barnens känslor? Ska dom känna att dom måste lite när dom varit ute och lekt hela dagen? Eller finns det en anledning till namnet? Inte alla barn äter lite, men tillräckligt många för att fler restauranger känner att det namnet passar.

Skickat från min GT-P5210 via Tapatalk

Desertrat
2014-01-29, 00:50
Eller bara så enkelt att den som har pizzerian upptäckt att många tjejer väljer dom mindre portionerna och därefter döpt dessa rätterna efter dom som köper dessa.
Ungefär som barnpizza, varför tänker ingen på barnens känslor? Ska dom känna att dom måste lite när dom varit ute och lekt hela dagen? Eller finns det en anledning till namnet? Inte alla barn äter lite, men tillräckligt många för att fler restauranger känner att det namnet passar.

Skickat från min GT-P5210 via Tapatalk
...ingen pizza för mig med andra ord......!
jag blir inte ens mätt på en sådan i så fall.

TranceII
2014-01-29, 00:53
Jag känner inte att detta är en feminismfråga, snarare en moralfråga.
Namnet ger ju intryck av att tjejer ska äta mindre. Väldigt onödigt att sätta en könstillhörighet på pizzans storlek helt enkelt.

Samma åsikt angående familjepizza och barnpizza? Hur ser du på att kön skrivs ut i tidningar när brott har begåtts? Eller ålder för den delen?

Stoltz
2014-01-29, 01:16
Kan ni förklara vart likheten i kön och familje/barn ligger så kan jag nog ge ett bra svar. Just nu kände jag att det gick över huvudet på mig.

Tntballe - Kan mycket väl vara så, men det spelar väl ingen roll i problematiken som diskuteras..?

dared
2014-01-29, 01:19
Jag tycker det är kanonbra gjort utav pizzerian. Ägarna har säkert noterat att en stor del tjejer (PK tillägg: och en del feminina män) bara äter upp ca 75% utav pizzorna i snitt och att mat helt i onödan slängs. Det är helt ohållbart för vi som bryr oss om miljön att så mycket mat ska slängas. Vissa råvaror har säkert skeppats hit från fjärran länder och en betydlig del av köttproduktionen har skett helt i onödan. Miljöpartiet borde hylla pizzerian för det fina initiativet.

Jag tror de flesta fattar att man inte måste äta en tjejpizza om man faktiskt äter 100% av en vanlig pizza som tjej. Vidare tror jag man fattar att en familjepizza på 3 degar inte räcker till en familj på 2+4 hockeyspelande tonåringar, eller för den delen att barnpizzan inte passar alla barn (i vissa fall kan nog t o m familjepizzan vara närmre en normalmåltid för vissa överviktiga små knottar). Därför är det mycket trevligt med valfrihet.

Istället är namnet på pizzorna en beskrivning av storleken utifrån att barn äter (som sig bör) generellt mindre än fullvuxna tjejer, som i sin tur generellt äter mindre än en fullvuxen man (som sig bör), som i sin tur generellt äter mindre än en familj (finns säkert undantag här på forumet). Vad är det som är så konstigt med det? Hur sexigt låter sjuttiofemprocentspizzan?

Om pizzan är billigare och endast tjejer får köpa den så är det dock diskriminerande. Men tror inte så är fallet, man får väl köpa en barnpizza som vuxen även om man inte har en unge med sig antar jag?

Diomedea exulans
2014-01-29, 01:21
Jag är upprörd. En tjejpizza ska självklart vara en rosa pizza med glitter och rosetter på, som doftar parfym, smakar choklad och är ekologisk. Inte en jävla manspizza i mindre format!

tntballe
2014-01-29, 01:26
Kan ni förklara vart likheten i kön och familje/barn ligger så kan jag nog ge ett bra svar. Just nu kände jag att det gick över huvudet på mig.

Tntballe - Kan mycket väl vara så, men det spelar väl ingen roll i problematiken som diskuteras..?

Likheten är att namnet ger en fingervisning om vilka som brukar köpa rätten, inte vilka som måste äta den.
Och detta leder även till att man skapar sig ett problem om man ser namnet som en uppmaning till vilka som bör äta den.

Skickat från min GT-P5210 via Tapatalk

LeBron
2014-01-29, 01:38
Hur kan man ens ta åt sig av något sånt här...? Helt otroligt hur lättkränkta vissa människor är. "Oj, förlåt, det var inte meningen att andas samma luft som dig"

Armed Dingo
2014-01-29, 02:06
Avskyr feminister av detta slag och även om jag inte kan trösta mig med att dem är av en annan ras så kan jag åtminstone trösta mig med att dem är av ett annat kön.

sumialic
2014-01-29, 02:20
Jag förstår inte vart världen är på väg... Vi krigar och dödar varandra, våldtar, folk lever i fattigdom och som om inte det vore nog med problem så döper vi en pizza till tjejpizza?!

Jag kallar för demonstrationer i helgen, vem är på? Jag vill även starta upp en insamling för alla kvinnor kränkta av detta, samt funderar på att starta upp ett politiskt enfrågeparti för att driva denna fråga.

LeBron
2014-01-29, 05:53
Jag förstår inte vart världen är på väg... Vi krigar och dödar varandra, våldtar, folk lever i fattigdom och som om inte det vore nog med problem så döper vi en pizza till tjejpizza?!

Jag kallar för demonstrationer i helgen, vem är på? Jag vill även starta upp en insamling för alla kvinnor kränkta av detta, samt funderar på att starta upp ett politiskt enfrågeparti för att driva denna fråga.

Och jag antar att det du får in av insamlingen eldar du sedan upp? ;)

Armed Dingo
2014-01-29, 06:03
Avskyr feminister av detta slag och även om jag inte kan trösta mig med att dem är av en annan ras så kan jag åtminstone trösta mig med att dem är av ett annat kön.
Idiotiskt inlägg av mig då många kvinnor är bra personer.

Sniggel
2014-01-29, 06:26
Avskyr feminister av detta slag och även om jag inte kan trösta mig med att dem är av en annan ras så kan jag åtminstone trösta mig med att dem är av ett annat kön.

Feminister är av båda könen ;)

qozmox
2014-01-29, 06:50
jag är visserligen feminist.
men ibland är det lite väl för banalt.

http://www.vice.com/read/swedish-feminists-are-so-bored-theyre-telling-men-how-to-sit-on-the-bus

cero
2014-01-29, 07:21
Hahahaha, underbart. Det är allt jag har att säga.

R Scarpa27
2014-01-29, 07:38
Detta fick mig att tänka på en pizzeria som fanns här som la ner för 15 år sedan!!
Sjukt jaekla goda.

& de hade ett bra och roligt koncept som löd såhär!

alla pizzor kostade 19:- endast!
är du liten eller bara sugen köp 1, hungrig? köp flera!
så jaekla awsum brukade köpa en hawaii & en kebabpizza till lunch så fick jag båda två =D

Hobbes
2014-01-29, 08:10
Meanwhile in Sweden:D

Tyrwing
2014-01-29, 08:22
Själv är jag glad att det finns en pizzeria med 2-mans pizza storlek i närheten. Fast den borde döpas om till mans-pizza istället. Perfent storlek, kostar mindre än en familjepizza och är nästan lika stor. :)

Borde jag egentligen bli kränkt för att jag äter en pizza för 2 personer?
(Den heter alltså 2-mans pizza)

cero
2014-01-29, 08:31
Själv är jag glad att det finns en pizzeria med 2-mans pizza storlek i närheten. Fast den borde döpas om till mans-pizza istället. Perfent storlek, kostar mindre än en familjepizza och är nästan lika stor. :)

Borde jag egentligen bli kränkt för att jag äter en pizza för 2 personer?
(Den heter alltså 2-mans pizza)

Namnet är egentligen "fetto-pizza", men personalen vill inte kränka någon.

Arne Persson
2014-01-29, 08:34
Kan världen se ut på annat sätt när "Alla män är talibaner"...

Stoltz
2014-01-29, 09:02
Likheten är att namnet ger en fingervisning om vilka som brukar köpa rätten, inte vilka som måste äta den.
Och detta leder även till att man skapar sig ett problem om man ser namnet som en uppmaning till vilka som bör äta den.

Skickat från min GT-P5210 via Tapatalk
Namnet blir ju en uppmaning, det kommer du inte ifrån. Du tror inte redan det finns en stigma mot tjejer som äter mycket? Varför tror du Jennifer Lawrences matvanor har blivit en sådan jävla big deal? (Aj, lite skamligt att jag hade koll på det kanske :D)

Det som jag tror sticker många i ögonen är inte själva pizzan i sig, det är inte där problemet ligger, som med de flesta "banala feministproblem" så ses det mesta ur ett perspektiv som tar hänsyn till att hela vårt samhälle är uppbyggt på många många små små signaler, och inte en enda stor.
Det är därför skitgrejer blir en grej för så många.

Sen kan det spåra ur totalt, utan tvekan, men i det här fallet ser jag faktiskt det.

Spinkis
2014-01-29, 09:21
Jag tycker inte det är en stor grej, men allvarligt! Varför måste man gå hela vägen dit? Döp den till en liten pizza, att döpa den till tjejpizza är bara så onödigt!

Tyrwing
2014-01-29, 09:33
Namnet är egentligen "fetto-pizza", men personalen vill inte kränka någon.

Men sambon säger hela tiden att jag inte är tjock. Menar du att hon ljuger? :(

mela
2014-01-29, 09:36
Men seriöst, ORKA bli arg för en sådan sak. Det här samhället börjar bli helt sjukt när folk lackar ut och på riktigt stör sig på småsaker konstant. Det är f*n värre än alla på FB som ska va så himla lyckliga hela tiden. *gah!*

jockke
2014-01-29, 09:55
Jag kände mig oerhört diskriminerad i söndags när jag och en kompis köpte en familjepizza tillsammans. Varför heter den inte tvåkillargörsakertillsammanspizza istället. Vi är ju inte en familj :cryout:

tntballe
2014-01-29, 09:57
Namnet blir ju en uppmaning, det kommer du inte ifrån. Du tror inte redan det finns en stigma mot tjejer som äter mycket? Varför tror du Jennifer Lawrences matvanor har blivit en sådan jävla big deal? (Aj, lite skamligt att jag hade koll på det kanske :D)

Det som jag tror sticker många i ögonen är inte själva pizzan i sig, det är inte där problemet ligger, som med de flesta "banala feministproblem" så ses det mesta ur ett perspektiv som tar hänsyn till att hela vårt samhälle är uppbyggt på många många små små signaler, och inte en enda stor.
Det är därför skitgrejer blir en grej för så många.

Sen kan det spåra ur totalt, utan tvekan, men i det här fallet ser jag faktiskt det.

Tjejer har i regel ett lägre energibehov, det är inte negativt. Varför är det negativt om något är anpassat efter detta?
Känner någon sig tvingad att köpa pga namnen på saker så finns det hjälp att få, hjälpen är inte en namnändring. Men att ta tag i sina egna problem är inte så populärt, nej, skyll på omgivningen.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

mini
2014-01-29, 09:59
Varför skulle tjejpizza vara ett bättre namn än exempelvis liten pizza?

4623
2014-01-29, 10:02
Varför skulle tjejpizza vara ett bättre namn än exempelvis liten pizza?

Varför skulle liten pizza vara bättre än tjejpizza?

Varför är tjejgym bättre namn än lätta viktergym?

Hackenschmidt
2014-01-29, 10:04
Det kanske ser löjligt ut, det tycker jag också vid första anblick. Men många tjejer, framförallt yngre, har kroppsideal och syn på mat som är ohälsosamma. Såna här "banala skitsaker" kan vara en liten pusselbit i förklaringen, så jag ser inget positivt i att ytterligare implicera att tjejer äter/bör äta mindre pizzor.

Men med det sagt tycker jag att pizzabagaren får döpa sin pizza till vad han vill och gillar man det inte låter man bli att handla pizza där.

tntballe
2014-01-29, 10:05
Varför skulle tjejpizza vara ett bättre namn än exempelvis liten pizza?

Varken bättre eller sämre, bara taget efter dom som i större utsträckning än andra köper i den storleken.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

ARMSTARK
2014-01-29, 10:08
Det där är ett riktigt ickeproblem, det är väl bara att beställa killpizza om man är extra hungrig / stor i maten för å va tjej. Vad är problemet? :confused:

Juxta
2014-01-29, 10:09
Varför antas det vara i negativ benämning? Är det uteslutande positivt med större pizzor?

mini
2014-01-29, 10:15
Att sätta prefixet tjej- på något säger något om produkten. Frågan är vad det säger. Antingen bara att det är en mindre pizza. Då tycker jag att det är onödigt att krumelura istället för att säga exakt vad det är. Det finns olika associationer till vad en tjejpizza är, det visar sig både i den offentliga debatten och i den här tråden. Om man istället skulle kalla det för vad det är skulle missförstånd undvikas.

Jag tycker att det är ett onödigt användande av ord. Precis som tjejgym, tjejlopp, tjejsamla osv. Varför inte bara säga vad det är istället?

z_bumbi
2014-01-29, 10:32
Jag tycker att det är ett onödigt användande av ord. Precis som tjejgym, tjejlopp, tjejsamla osv. Varför inte bara säga vad det är istället?

Vad är ett tjejgym om det inte är ett gym som bara vänder sig till tjejer?

dared
2014-01-29, 10:39
Fördelen med tjejpizza är ju att den passar bättre in bland nuvarande namn (barn, familj), det antyder att pizzan ligger mellan barnpizza och vanlig pizza. Liten pizza skulle ju kunna vara allt från mindre än barnpizzan till ~70% av vanlig, jag hade nog själv gissat att den var lika liten som barnpizzan. Men visst jag tycker mycket väl att alla pizzastorlekar istället skulle kunna ha diametern utskriven och S,M,L,XL (eller bild på storleksskillnaderna) eller dyligt istället för en namnbeskrivning.

Vad jag tycker är tråkigt att det inte uppmärksammas överhuvudtaget är att initiativet kan både minska svinn och därmed en positiv påverkan på miljön + att folk som äter mindre portioner (återigen generellt tjejer) samtidigt kan spara pengar. Det borde vara en betydligt större win än vad det är negativt att pizzan kallas tjejpizza.

Ätstörningar hos unga tjejer i all ära, det är fruktansvärt, men tvivlar på att tjejpizzan kommer bidra till det? Är ju fortfarande massa kalorier och biologiskt bör tjejer äta mindre i snitt, i västvärlden har vi dessutom ett minst lika stort problem med övervikt. Tror man får fokusera sina krafter mot ätstörningar någon annanstans.

Juxta
2014-01-29, 10:51
Att sätta prefixet tjej- på något säger något om produkten. Frågan är vad det säger. Antingen bara att det är en mindre pizza. Då tycker jag att det är onödigt att krumelura istället för att säga exakt vad det är. Det finns olika associationer till vad en tjejpizza är, det visar sig både i den offentliga debatten och i den här tråden. Om man istället skulle kalla det för vad det är skulle missförstånd undvikas.

Jag tycker att det är ett onödigt användande av ord. Precis som tjejgym, tjejlopp, tjejsamla osv. Varför inte bara säga vad det är istället?

Fast, varför inte bara se det som en kul grej?
Säg att det kommer in par, varav killen alltid köper en standardstor pizza, medans tjejerna till största delen oftast vill ha en mindre pizza. Pizzerian tycker det är kul och gör en tjejpizza. Man kanske skulle kallat det flickvänspizza,men jag kan inte se hur prefixet tjej skulle vara negativt. Varför skulle t.ex prefixet kille vara positivt/negativt?

cero
2014-01-29, 11:05
Varför antas det vara i negativ benämning? Är det uteslutande positivt med större pizzor?

Stora starka självständiga karlar äter rejäla mängder mat!

Juxta
2014-01-29, 11:07
Stora starka självständiga karlar äter rejäla mängder mat!

Så är det, och små, osäkra tjejer äter litet för att hålla ordning på vikten.

mini
2014-01-29, 11:08
Fast, varför inte bara se det som en kul grej?
Säg att det kommer in par, varav killen alltid köper en standardstor pizza, medans tjejerna till största delen oftast vill ha en mindre pizza. Pizzerian tycker det är kul och gör en tjejpizza. Man kanske skulle kallat det flickvänspizza,men jag kan inte se hur prefixet tjej skulle vara negativt. Varför skulle t.ex prefixet kille vara positivt/negativt?

Var ser du mig säga att det är negativt?

Juxta
2014-01-29, 11:11
Var ser du mig säga att det är negativt?

Jag tycker mig läsa det i dina två första rader som jag tidigare citerade. Varför inte kalla det tjejpizza i positiv bemärkelse? Marknadsföring, kul etc.

mini
2014-01-29, 11:20
Jag tycker mig läsa det i dina två första rader som jag tidigare citerade. Varför inte kalla det tjejpizza i positiv bemärkelse? Marknadsföring, kul etc.

Men tolkningen ligger ju bortanför namngivarens kontroll. Det är säkert inte alls menat som något negativt, men när man inte kallar det för vad det är utan sätter något annat begrepp på det så öppnar man för missförstånd. Det är ett slaskigt användande av språket som jag inte ser det positiva eller humoristiska i.

Blaine
2014-01-29, 11:23
Är den god då?

Juxta
2014-01-29, 11:44
Men tolkningen ligger ju bortanför namngivarens kontroll. Det är säkert inte alls menat som något negativt, men när man inte kallar det för vad det är utan sätter något annat begrepp på det så öppnar man för missförstånd. Det är ett slaskigt användande av språket som jag inte ser det positiva eller humoristiska i.

Frågan är snarare varför väljer man att associera prefixet tjej med någonting negativt? Hela debatten om att tjejpizza är fel bidrar till att bara ordet blir negativt. Tjejer gör sig själv en otjänst.

filmjölk
2014-01-29, 12:09
Namn som tjejpizza, tjejpasta, tjejsallad uppmanar tjejer till att äta mindre mat för att se ""duktiga"" ut utåt och kompensera med chips, choklad och snask när ingen ser.

Detta leder till smalfetma vilket är farligt för både hälsa och estetik.

Armed Dingo
2014-01-29, 12:18
Frågan är snarare varför väljer man att associera prefixet tjej med någonting negativt? Hela debatten om att tjejpizza är fel bidrar till att bara ordet blir negativt. Tjejer gör sig själv en otjänst.
Det är samma sak med det mycket inom feminismen/genuspolitiken. (Borde kanske skilja på dessa två eftersom det främst är den sistnämnda jag stör mig på?)

"flick"kläder - inte bra.
"flick"sysslor - inte bra.
Saker som är "tjejiga" överhuvudtaget är inte bra. Om ni nu stör er så fasligt på dessa ting sluta gör dem då? Köp inte tjejpizzan eller tjejkläderna! Gå över till herravdelningen så märker ni snart att butiken ändrar sortiment.

Om något så borde män kunna klaga för att det är pinsamt för dem att beställa en "tjejpizza" om dem inte är fullt hungriga - haha, då är han ju en fjolla eller tjej. Eller nej just det, skitsamma. Omogna tramssamhälle! Aaahh!!

Diomedea exulans
2014-01-29, 13:14
Varför skulle tjejpizza vara ett bättre namn än exempelvis liten pizza?

Det klingar bättre.

Grahn
2014-01-29, 13:32
Kan tänka mig att det blir lite jobbigt för den tjej som inte vill ha en "tjejpizza" då är hon inte bara stor och klumpig utan fel kön direkt.

Ser inte riktigt varför en tjej som vill ha en tjejpizza skulle bli upprörd av att den benämningen, däremot en kille som vill ha en mindre pizza kanske inte direkt uppskattar att beställa tjejstorlek.

Men för att inte komplicera saker i onödan så varför inte bara storleksgradera pizzan och slippa alla jobbiga situationer. Bättre på alla sätt och ingen blir upprörd.....

mr sleepy
2014-01-29, 13:42
Är verkligen problemet att prefixet "tjej" uppfattas som negativt?

Är inte problemet att normen i detta fall är baserad på en man.

Eftersom vi är 50/50 män/kvinnor i samhället så borde man lika gärna kalla den mindre pizzan för pizza och den större för killpizza (manspizza, osv. whatever floats your boat).

Jmf med fotboll/damfotboll/herrfotboll och hur media numera har ett lite annat språkbruk än för säg 10 år sedan.

sumialic
2014-01-29, 13:49
Och jag antar att det du får in av insamlingen eldar du sedan upp? ;)

Är du galen?! Här ska det köpas tjejpizza!

Wormzie
2014-01-29, 13:56
De kunde kallas liten eller stor pizza bara, då blir ingen trampad på tårna och ingen tvingas lämna en halv pizza kvar på tallriken för det är för mycket mat. Dessutom kan man spara en slant då en liten pizza är billigare.

Diomedea exulans
2014-01-29, 13:59
"Deffpizza" hade de kunnat kalla den mindre pizzan.

NickeSthlm
2014-01-29, 14:07
Artikeln handlar inte om feminism eller jämställdhet utan en 16-årig attentionwhore som hittat en inriktning som gör att hon får sina 15 minuter i rampljuset.

Idioti likt ilskan mot denna pizzabagare förstör oerhört för personer som gör ett seriöst arbete för att få ett jämställt samhälle.

Lägg energin på rätt saker, det här är bara pinsamt..

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Asdf
2014-01-29, 14:19
Varför skulle tjejpizza vara ett bättre namn än exempelvis liten pizza?

Det kallas smart marknadsföring, man brandar produkten efter köparen för att sälja. Spa för män etc använder stereotypiskt manliga benämningar för att få män som målgrupp ( triathlonpaketet etc låter löjligt men var irl effektivt knep för flera aktörer)

Tror feminister av detta slag säkert har en poäng, men de lever i en sorts parallell verklighet och försöker hitta andra förklaringsmodeller än den de har framför ögonen. Det finns inga spöken är ett bra ordspråk i detta fallet.

MasterChief
2014-01-29, 15:03
En överviktig person kommer uppfatta situationen som obekväm om denne måste välja mellan liten eller stor pizza. "Såklart tjockisen tar en stor pizza!".

Det finns bara ett fel här och det är att folk är på tok för lättstötta. Tjejpizza är ju inte direkt en SI-enhet, utan vi pratar om en pizzeria där ägaren troligtvis är helt förlamad av förvåning. Begreppet blev säkerligen skapat utifrån det faktum att många tjejer valde barnpizza. Det skulle inte förvåna mig om många kunder har frågat om det är ok att beställa barnpizza som vuxen (på många restauranger är barnmenyn förbehållen barn). Så genom att lägga till tjej så trodde väl ägaren att han skulle höja servicenivån. Detta kombinerat med annan kulturell bakgrund och sämre förståelse för svenska språkets nyanser (jag har fördomar om pizzabagare) gjorde att begreppet tjejpizza skapades. Som vissa håller på tror jag snart att tjejpizza kommer bli ett vedertaget begrepp redo för SAOB.

Röda Björnen
2014-01-29, 15:15
fattar inte problemet. generellt gör tjejer av med mindre kalorier än män, alltså bör dom inte äta lika mycket.

skulle nu tjejen vara aktiv och träna är hon säkert medveten om det och kan beställa en vanlig pizza.

bra initiativ för att motverka fetman då majoriteten inte fattar att man inte kan äta tills pizzan flyger ut genom öronen.


11/10 @pizzerian

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Grejen är ju den att det är oerhört onödigt att påpeka att tjejer skulle vara mesigare, tycker själva känslostormen är överdriven. Men du kanske kan förstå det onödiga i det.

Klen i maten som någon tidigare föreslog tyckte jag hade varit mer roligt och passande.

MVH

Raschmus
2014-01-29, 15:16
Fruktansvärt!

På "min kvarterskrog" har de på menyn "Big Boys Burger" och "Big Man Steak". Jag känner mig fruktansvärt kränkt som uppmanas äta mycket mat för att bära upp min mustasch och min snopp. I synnerhet nu under min deff, jag vill ju inte framstå som ett fruntimmer.

Jag skall nog ringa Aftonbladet och gråta lite, kanske kan få kompensera för min annars svaga självkänsla.

bighulken
2014-01-29, 15:17
Fruktansvärt!

På "min kvarterskrog" har de på menyn "Big Boys Burger" och "Big Man Steak". Jag känner mig fruktansvärt kränkt som uppmanas äta mycket mat för att bära upp min mustasch och min snopp. I synnerhet nu under min deff, jag vill ju inte framstå som ett fruntimmer.

Jag skall nog ringa Aftonbladet och gråta lite, kanske kan få kompensera för min annars svaga självkänsla.

+1..........lol.

Röda Björnen
2014-01-29, 15:18
Fruktansvärt!

På "min kvarterskrog" har de på menyn "Big Boys Burger" och "Big Man Steak". Jag känner mig fruktansvärt kränkt som uppmanas äta mycket mat för att bära upp min mustasch och min snopp. I synnerhet nu under min deff, jag vill ju inte framstå som ett fruntimmer.

Jag skall nog ringa Aftonbladet och gråta lite, kanske kan få kompensera för min annars svaga självkänsla.

Tjejer tar mer illa upp än män, det är bäst att mest acceptera.

Big Man Steak låter väldigt suktande, var ligger din kvarterskrog ?

bighulken
2014-01-29, 15:20
De borde skriva,tjockpizza i stället.
och fetpizza,dålig hypizza,osv.......det är inget annat än stora mackor med pålägg på.............;-).

Kaalle
2014-01-29, 15:24
Tjejer tar mer illa upp än män, det är bäst att mest acceptera.

Big Man Steak låter väldigt suktande, var ligger din kvarterskrog ?

Jo men utgångspunkten är ju att en grupp som enligt mångas definition är förtryckt i någon mening tar mer illa upp över något som lätt kan tolkas som en del av detta förtryck. Lite som att "viting" inte på långa vägar är lika hemskt som "svarting", eller motsv.

Men jag kan hålla med om att det blir väl starka reaktioner. Feminism, genus, orättvisa osv osv, jag personligen skiter i vilket men man kan ju iaf försöka förstå varför folk reagerar som dom gör, oavsett om man anser att de har 100% fog för det eller inte.

Raschmus
2014-01-29, 15:31
Tjejer tar mer illa upp än män, det är bäst att mest acceptera.

Big Man Steak låter väldigt suktande, var ligger din kvarterskrog ?

Du har PM!

Off topic: Livet vore simpelt som homosexuell man.

PureWhey
2014-01-29, 15:35
Raschmus
Varför vore det simplare? :D

Raschmus
2014-01-29, 15:37
Raschmus
Varför vore det simplare? :D

Kunna utesluta alla kvinnor ur ditt liv förutom mamma och syster.

B4allhaterz: Jag lever hellre med en tjej än ensam.

mini
2014-01-29, 15:40
Jag tycker nog att de starka reaktionerna verkar männen i den här tråden stå för.

Raschmus
2014-01-29, 15:44
Jag tycker nog att de starka reaktionerna verkar männen i den här tråden stå för.

Många män tycker förmodligen det är skönt att få ventilera ut lite frustration över att media gång på gång håller ryggen på gnälliga fruntimmer och sossar.

Nog off topic för min del.

Röda Björnen
2014-01-29, 15:47
Jo men utgångspunkten är ju att en grupp som enligt mångas definition är förtryckt i någon mening tar mer illa upp över något som lätt kan tolkas som en del av detta förtryck. Lite som att "viting" inte på långa vägar är lika hemskt som "svarting", eller motsv.

Men jag kan hålla med om att det blir väl starka reaktioner. Feminism, genus, orättvisa osv osv, jag personligen skiter i vilket men man kan ju iaf försöka förstå varför folk reagerar som dom gör, oavsett om man anser att de har 100% fog för det eller inte.

Tyvärr är det ju så och det är det jag tycker är de största sättet att bli förtryckt. Att en "grupp" blir förtryckta på samma sätt men inte får rätt att känna sig förtryckta för de råkar tillhöra en viss "grupp".
Grejen är ju den att vi män framförallt inte tar lika illa upp i såna här frågor och det kanske vi också ska lära oss acceptera, för mig speglar det på samma sak som att kalla en mörkhyad person neger. Jag förstår inte den stora grejen med ordet, för mig tycker jag man borde kommit över det vid det här laget. Men det spelar ingen roll för jag kan inte förstå hur det känns utan varje individ måste respekteras om man tar illa upp, alla har olika erfarenheter.

Jag debatterade t.ex. i en krönika skriven av Emma Malmlöf som skrev om hur hon hade pekat finger åt en nazist i ett SvP demonstrationståg och sedan fått en smäll för det provocerande beteendet. Personen jag debatterade med kunde inte förstå hur jag tyckte att Emma lite får skylla sig själv när man väljer att provocera utan anledning med en sådan handling. Vi vet inte hur personen som fick ett finger i ansiktet kände över det. (det står juridiskt inte i proportion till att få en smäll självklart men man kan ändå ha ett visst förstående över motreaktionen.)
Vad jag försöker säga är det att vi kan inte förminska hur det får folk att känna bara för att vi tycker att det är löjligt

Pizzerian speglar direkt att barnpizzan är lika med en tjejpizza, alltså att tjejer är svaga och veka. Medans i ovanståendes krog med "Big Boy Burger" att den är för oss stora, starka män.

Ser ni skillnaden?
MVH

Edit; som en fortsatt spinn i Kaalles inlägg, håller med honom helt.

Röda Björnen
2014-01-29, 15:53
Jag tycker nog att de starka reaktionerna verkar männen i den här tråden stå för.

Kvinnor; Det är synd om dem, vi ska ta hand om dem, samma sak händer en man men det är inte lika viktigt för det är mer synd om en kvinna o.s.v.

Man kan tycka att genusdebatterna idag är väldigt ensidiga och det kanske kan förklara reaktionerna ?

MVH

Knatcharn
2014-01-29, 16:07
Ska man skratta eller gråta? Sverige alltså... Vi har varit utan riktiga problem för länge.

sigill
2014-01-29, 16:21
Ska man skratta eller gråta? Sverige alltså... Vi har varit utan riktiga problem för länge.

+1

Alla ska vara så lättkränkta. Mina far- och morföräldrar skrattar åt alla dessa dumheter och patetiska begrepp som "barnfattigdom" för att vissa inte har råd med frukt till sina dagisbarn. På deras tid fanns det riktig fattigdom, vilket är extremt sällsynt idag.

Sverige hade aldrig gått framåt om sånt trams förekommit tidigare.

XXXL
2014-01-29, 16:28
Ska man skratta eller gråta? Sverige alltså... Vi har varit utan riktiga problem för länge.

I år firar vi 200 år av fred i Sverige, det är nog ingen slump att vi gillar att gnälla på vädret och skriver arga lappar när nån glömt ta bort ludden från tvättmaskinen.

Knatcharn
2014-01-29, 16:32
I år firar vi 200 år av fred i Sverige, det är nog ingen slump att vi gillar att gnälla på vädret och skriver arga lappar när nån glömt ta bort ludden från tvättmaskinen.

Tragiskt är det. Jag såg om Band of Brothers nyligen, det är ganska nyttigt för perspektiv på saker och ting. Kan rekommenderas om man stör sig på vädret. :)

andeem
2014-01-29, 17:12
Jag tycker nog att de starka reaktionerna verkar männen i den här tråden stå för.Är det inte alltid så? ”Fyfan vad folk BRYR SIG!!!” Och sedan några dussin inlägg till om hur oviktigt detta är. :)

Lejonjakt
2014-01-29, 19:40
Snart får vi inte använda oss av ordet tjej bara för att det är diskriminering. Vad är det människor inte fattar? Vi har olika kön det betyder inte att vi forfarande inte är människor, att vi forfarande inte har lika värde. Tjejpizzan? vadå diskriminering ? jag diskrimineras mer än en tjej i det här fallet, jag vill också ha en killpizza. Sånt är skämmigt folk har inget för sig och beter sig så. Fokusera på forskning och andra saker som har en positiv påverkan på samhället.

Olegh
2014-01-29, 19:50
Stor reespektive liten hade varit bättre. Är det ett jätteproblem att kalla det "tjejpizza"? Nä. Hoppas att jag har sammanfattat 8 sidors "diskussion" nu.

Crippa90
2014-01-29, 19:59
Finns det någon regel för när tjej-substantiv är okej eller när det är helt åt helvete? Fler delningar än 200 på facebook gör det dåligt?

R Scarpa27
2014-01-29, 20:43
slopa hela tjej & barnpizzagrejen...
perfekt när man går ut med tjejkompisar & äter lunch, efter sin egna pizza smäller man i sig deras rester då de alltid ska lämna halva pizzan & alla kanter=)...
sen käkar de massa kakor 2 timmar senare ist.

filmjölk
2014-01-29, 23:02
Om man nu nödvändigtvis måste könsbestämma en liten storlek på pizza som tjej, och den andre som könlös, varför inte kalla den mindre för pizza och den större för "Manspizza"? hade det blivit samma reaktion då? mycket möjligt.

Visst, det är en jätteliten löjlig fråga, men sådana små löjliga saker bidrar till hur vi ser på manligt och kvinnligt. En annan sådan lite löjlig grej att reta sig på som egentligen är en inte fullt så löjlig grej att reta sig på är Smurfarna. De har olika namn baserat på sin person...en är "tjejsmurf". "Smurfan" Tjej blir då inte bara ett kön, utan en hel person. Det är, om man klarar att tänka i ett par led, lite samma sak som en "tjejpasta" eller "tjejpizza"

(Varför inte ha "städsmurfan" "sjuksköterskesmurfan" "amazonsmurfan" "pmssmurfan" etc? Då ger man en djupare person än bara "tjej" samtidigt som man behåller dess genus med "smurfan" istället för "smurfen")

Nordenator
2014-01-29, 23:07
Jag undrar mer var alla stora pizzor tagit vägen. Om de väljer att kalla det liten och mellan är det helt OK med mig, men jag har på senare tid beställt två pizzor eller en familjepizza. Var är då min stora pizza? Familjepizzan i söder är ett skämt :(

ducedo
2014-01-29, 23:12
Visst, det är en jätteliten löjlig fråga, men sådana små löjliga saker bidrar till hur vi ser på manligt och kvinnligt. En annan sådan lite löjlig grej att reta sig på som egentligen är en inte fullt så löjlig grej att reta sig på är Smurfarna. De har olika namn baserat på sin person...en är "tjejsmurf". "Smurfan" Tjej blir då inte bara ett kön, utan en hel person. Det är, om man klarar att tänka i ett par led, lite samma sak som en "tjejpasta" eller "tjejpizza"

(Varför inte ha "städsmurfan" "sjuksköterskesmurfan" "amazonsmurfan" "pmssmurfan" etc? Då ger man en djupare person än bara "tjej" samtidigt som man behåller dess genus med "smurfan" istället för "smurfen")

Nu hänger jag inte riktigt med på vad du vill få fram men Lilla Smurfan är egentligen ingen riktig smurf - om det gör någon skillnad i ditt resonemang. Genom att vara den enda tjejen som existerar så blir ju "tjej" det som verkligen utmärker henne.

filmjölk
2014-01-29, 23:29
Nu hänger jag inte riktigt med på vad du vill få fram men Lilla Smurfan är egentligen ingen riktig smurf - om det gör någon skillnad i ditt resonemang. Genom att vara den enda tjejen som existerar så blir ju "tjej" det som verkligen utmärker henne.

Inte jag heller riktigt, det var vettigt när jag skrev det, men nu förstår jag det inte ens själv:D

Jag är ju själv inte emot att de kallar den lilla storleken för tjejpizza, men om jag vore det, så skulle jag resonera på ett visst sätt. Men hur? Det är ju inte bara impulsiva hönshjärnor som upprörs, så det är intressant att försöka klura ut resonemanget bakom.

Grahn
2014-01-30, 08:25
Jag undrar mer var alla stora pizzor tagit vägen. Om de väljer att kalla det liten och mellan är det helt OK med mig, men jag har på senare tid beställt två pizzor eller en familjepizza. Var är då min stora pizza? Familjepizzan i söder är ett skämt :(

Finns det inte en stående regel att pizzorna är stora vid öppnandet av pizzerian sedan krymper de successivt tills den kursar och cykeln kan börja om?


Mer on topic, de som är väldigt emot(själv tycker jag mest det verkar vara en dålig idé) på vilket sätt är ni emot? Förbudsivrande eller mer att det verkar vara en dålig plan och du skulle välja att undvika stället(konsumentmakt).

cero
2014-01-30, 08:29
Ska man skratta eller gråta? Sverige alltså... Vi har varit utan riktiga problem för länge.

+1

Alla ska vara så lättkränkta. Mina far- och morföräldrar skrattar åt alla dessa dumheter och patetiska begrepp som "barnfattigdom" för att vissa inte har råd med frukt till sina dagisbarn. På deras tid fanns det riktig fattigdom, vilket är extremt sällsynt idag.

Sverige hade aldrig gått framåt om sånt trams förekommit tidigare.

Det kallas utveckling. När man inte längre har stora problem så kan man fokusera på detaljerna.

Men just tjejpizzan är inte en av de sakerna.

PowPow
2014-01-30, 08:55
Snart får vi inte använda oss av ordet tjej bara för att det är diskriminering. Vad är det människor inte fattar? Vi har olika kön det betyder inte att vi forfarande inte är människor, att vi forfarande inte har lika värde. Tjejpizzan? vadå diskriminering ? jag diskrimineras mer än en tjej i det här fallet, jag vill också ha en killpizza. Sånt är skämmigt folk har inget för sig och beter sig så. Fokusera på forskning och andra saker som har en positiv påverkan på samhället.

Det är tur att vi har människor som dig, som fokuserar på de viktiga sakerna som för vårt samhälle framåt. Som att lacka fullständigt över 500 delningar på twitter.

Tack Lejonjakt. Tack Kolozzeum - ni som äntligen förstått att man inte ska fokusera på småsakerna som att en pizzeria kallar en pizza för tjejpizza, utan istället fokuserar på det som verkligen spelar någon roll: Twitterdelningar och att det var bättre förr (eftersom det var sämre förr).

Asdf
2014-01-30, 09:35
Jo men utgångspunkten är ju att en grupp som enligt mångas definition är förtryckt i någon mening tar mer illa upp över något som lätt kan tolkas som en del av detta förtryck. Lite som att "viting" inte på långa vägar är lika hemskt som "svarting", eller motsv.

Men jag kan hålla med om att det blir väl starka reaktioner. Feminism, genus, orättvisa osv osv, jag personligen skiter i vilket men man kan ju iaf försöka förstå varför folk reagerar som dom gör, oavsett om man anser att de har 100% fog för det eller inte.

I synnerhet om man tar det till att div organisationer lobbar för att man som minoritet är förtryckt beroende på div förutsättningar som inte är ett bevis överhuvudtaget för något förtryck överhuvudtaget

Jag tycker nog att de starka reaktionerna verkar männen i den här tråden stå för.

Är väl inte så ovanligt, när män som grupp ( speciellt vita/medelålders) får skit för att inte arbeta för den goda feminismen i den utsträcning de förväntas göra kanske det är rätt irriterande när man samtidigt uppfattas tillhöra ettt gäng med kretiner på löpande band. Ingen vill ju vara eller uppfattas vara ett kretin bara för sin övertygelses skull.

mini
2014-01-30, 09:40
När en tweet delas 500 gånger och folk rasar är det löjliga kvinnor. När samma fråga diskuteras i 122 inlägg och folk rasar mot de som rasar är det män som sätter ner foten?

Juxta
2014-01-30, 09:48
När en tweet delas 500 gånger och folk rasar är det löjliga kvinnor. När samma fråga diskuteras i 122 inlägg och folk rasar mot de som rasar är det män som sätter ner foten?

Hahaha.. :thumbs:
För övrigt, varför tas en Twitterdelning på 500st upp ens? Det är ju en fjärt i rymden.
"Twitterstorm"...

Ibland känns det som om folk hjälper Aftonbladet alldeles för mycket.

Alexton
2014-01-30, 10:11
Det känns som att det krävs mindre och mindre saker för att bli shock/storm/uppror! så kommer man bry sig mindre om saker som verkligen betyder något när det kommer till jämlikhet.

Man måste välja sina strider och det gäller även lobbygrupper, ska du skrika i dagspressen varje gång någonting "kränker" dig det minsta skulle det vara en telefonkatalog som kommer ut dagligen.

TomasB
2014-01-30, 10:26
Hahaha.. :thumbs:
För övrigt, varför tas en Twitterdelning på 500st upp ens? Det är ju en fjärt i rymden.
"Twitterstorm"...

Ibland känns det som om folk hjälper Aftonbladet alldeles för mycket.

Det finns flera skäl till det.
Handlar dels om att Twitter är ett starkt tillhåll för journalister och mediekåren. Deras upplevelsebild är alltså begränsad till vad andra i samma position tycker.

Om du kikar på Twittercensus.se så ser du rätt tydligt att alla såna finns i samma kluster. De ser vad personer med samma åsikter tycker och tänker tweetar. Deras verklighetsuppfattning är alltså vitt skiljd från verkligheten och återger bara vad personer i exakt (Nästan iaf) samma position som de tycker.

Om man tyckt att journalister är verklighetsfrånvända så beror det helt enkelt på att de lever i en bubbla.

Juxta
2014-01-30, 10:40
Det finns flera skäl till det.
Handlar dels om att Twitter är ett starkt tillhåll för journalister och mediekåren. Deras upplevelsebild är alltså begränsad till vad andra i samma position tycker.

Om du kikar på Twittercensus.se så ser du rätt tydligt att alla såna finns i samma kluster. De ser vad personer med samma åsikter tycker och tänker tweetar. Deras verklighetsuppfattning är alltså vitt skiljd från verkligheten och återger bara vad personer i exakt (Nästan iaf) samma position som de tycker.

Om man tyckt att journalister är verklighetsfrånvända så beror det helt enkelt på att de lever i en bubbla.

Intressant sida, tackar.