handdator

Visa fullständig version : Är det okej att små äta?

Aspiren
2014-01-28, 19:29
Hejsan!

Jag började gymma idag, och det gick super. Men varje gång jag kommer hem så äter jag två portioner te.x. idag så åt jag spagetti med köttfärssås. Efter typ 15 - 20 min, så blev jag hungrig igen så jag åt flingor, efter det så väntade jag en halv timme och åt en macka. Jag är 15 år o väger 50-52kg.

PS: Försöker att väga mer o bli större ^^

Alkro
2014-01-28, 19:30
Hejsan!

Jag började gymma idag, och det gick super. Men varje gång jag kommer hem så äter jag två portioner te.x. idag så åt jag spagetti med köttfärssås. Efter typ 15 - 20 min, så blev jag hungrig igen så jag åt flingor, efter det så väntade jag en halv timme och åt en macka. Jag är 15 år o väger 50-52kg.

Nej, det är aldrig okej att småäta. Fem "Ave Maria" och du är förlåten.

R Scarpa27
2014-01-28, 19:33
då äter du väl inga större portioner.

jag äter också 2 småmål på kvällen.
allt funkar.

men att gå och småäta en hel dag e inget bra för tänderna iaf =)...
om du inte vill småäta öka portionerna och ät större måltider helt enkelt.

finns dock inga fel eller rätt, ät som du trivs med, du växer fortfarande, tränar & har låg vikt.

2scoop
2014-01-28, 19:34
Det är klart det är okej. Om du inte vill sluta med denna vana är det bara att äta mer när du väl äter.

Mental
2014-01-28, 19:36
Du får småäta, om du slutar särskriva det! :)

Aspiren
2014-01-28, 19:37
du får småäta, om du slutar särskriva det! :)

k.

Aspiren
2014-01-28, 19:37
då äter du väl inga större portioner.

jag äter också 2 småmål på kvällen.
allt funkar.

men att gå och småäta en hel dag e inget bra för tänderna iaf =)...
om du inte vill småäta öka portionerna och ät större måltider helt enkelt.

finns dock inga fel eller rätt, ät som du trivs med, du växer fortfarande, tränar & har låg vikt.

Tack för ditt seriösa svar!

R Scarpa27
2014-01-28, 19:41
no problem.
måste bara slänga in en skämt bild också.. småäta!

https://webspace.utexas.edu/yw8/pictures/assembly.jpg?uniq=-6jjdhc

Aspiren
2014-01-28, 19:52
no problem.
Måste bara slänga in en skämt bild också.. Småäta!

https://webspace.utexas.edu/yw8/pictures/assembly.jpg?uniq=-6jjdhc

:p

King Grub
2014-01-28, 21:15
Tack för ditt seriösa svar!

Oseriösa svar får man räkna med när man postar kostfrågor i Allmänt i stället för i Kostforumet.

Som svar på din fråga: det är dåligt för tänderna, men inte annars.

raddum
2014-01-28, 21:27
Oseriösa svar får man räkna med när man postar kostfrågor i Allmänt i stället för i Kostforumet.

Hur ligger det egentligen till med magsaftsekrektion och småätning ? Några negativa följder? typ skadade slemhinnor

Diomedea exulans
2014-01-28, 21:34

Min tandläkare har förbjudit mig att äta fler än 5 gånger per dag.

R Scarpa27
2014-01-28, 21:44
Min tandläkare har förbjudit mig att äta fler än 5 gånger per dag.

sen kan du ju bestämma själv =) tandläkarens rekomendation =)...
dock vetigt att inte äta fler än 5 ggr.
blir ju bara massa för småskits ätande då ist =O..

KalleTeodor
2014-01-29, 09:46
Det går alldelles utmärkt att äta ofta och ändå hålla en god handhygien. Jag äter 5-10 gånger om dagen. Va bara noga med rengöring. jag har 3 borstar, tandtråd och flux. inte ett hål :)

Så om du trivs med att äta ofta istället för mycket och sällan gör det men glöm inte bort tänderna!

austria
2014-01-29, 10:08
Kan det ha och göra med att du är uttråkad när du är hemma, samt att det finns massa mat/livsmedel som är "lättåtkomligt"?

Så är det i alla fall för mig. Har inga problem så länge jag håller mig sysselsatt med något.

z_bumbi
2014-01-29, 10:18
Det är inget konstigt att man i början får dela upp måltiderna en del för att få i sig maten. de flesta brukar vänja sig men å andra sidan finns det också massor av människor som äter förrätt, huvudrätt och efterrätt livet ut.

Det går alldelles utmärkt att äta ofta och ändå hålla en god handhygien. Jag äter 5-10 gånger om dagen. Va bara noga med rengöring. jag har 3 borstar, tandtråd och flux. inte ett hål :)

Jag brukar bara använda tvål och vatten.

cero
2014-01-29, 11:32

Att "inte småäta" kan hjälpa vissa att gå NED i vikt. Du som ska upp i vikt kan ju givetvis småäta om du har lust med det.

KalleTeodor
2014-01-29, 13:22
Det är inget konstigt att man i början får dela upp måltiderna en del för att få i sig maten. de flesta brukar vänja sig men å andra sidan finns det också massor av människor som äter förrätt, huvudrätt och efterrätt livet ut.

Jag brukar bara använda tvål och vatten.

tandhygien ska det givetvis stå:smash: (blev fel) men det förstod man kanske ändå.

Diomedea exulans
2014-01-29, 13:30

Så om du trivs med att äta ofta istället för mycket och sällan gör det men glöm inte bort tänderna!

Varför är 3 tandborstar bättre än 1?

Knatcharn
2014-01-29, 13:50
Varför är 3 tandborstar bättre än 1?

Säkert olika grova borstar eller något, låter bisarrt. :)

Ät, bara ät. Varför är du orolig över att småäta om du vill gå upp i vikt?

RobinEH
2014-01-29, 15:18
Hur påverkar småätande blodfetterna då? TG-nivåerna bör ju gång på gång eleveras.

Ajemän
2014-01-29, 15:22
Det jag ser som negativt med att småäta är att tänderna sakta men säkert förtvinar, framför allt om man gnisslar tänderna i sömnen (som många gör utan att veta om det)… Och sen att man tappar aptiten. Man längtar aldrig efter mat och det blir som ett maskinbetende att äta. Det är inte så kul :)

Ajemän
2014-01-29, 15:26

Hål är egentligen inte problemet… När du ständigt utsätter tänderna för syraattacker så kommer de mjukna och sakta men säkert nötas ner. Och efter 20 år synd det skillnad, det lovar jag!

Glöm inte att tänderna är ett verktyg! :)

cero
2014-01-29, 19:11
Hål är egentligen inte problemet… När du ständigt utsätter tänderna för syraattacker så kommer de mjukna och sakta men säkert nötas ner. Och efter 20 år synd det skillnad, det lovar jag!

Glöm inte att tänderna är ett verktyg! :)

yolo

R Scarpa27
2014-01-29, 19:26
dessa kan du ha i fickan tuggar dem själv emellanåt.
http://213.180.74.178/metroimages/18_18730_Image_flourtablett.jpg

Tobbey
2014-01-29, 19:30
http://static.mathem.se/shared/images/products/medium/tuggummi-salt-licorice-pase-35-g-1.jpg

Always i fickan for dem teeth!

Gober
2014-01-29, 22:07
Du är ung och växer fortfarande, du styrketränar och väger som en fluga. Ät på du, det är bara bra, men försök håll dig till vanlig mat, dvs inte småäta godis osv. Men spagetti med köttfärsås och mackor är bra.

StarkaUlf
2014-01-30, 11:16
Det är förövrigt helt onödigt att använda munskölj om ni har en tandkräm med fluor i, vilket dom flesta har ;) det duger lika bra att gurgla runt skummet i munnen.

Ajemän
2014-01-30, 12:10
Det är förövrigt helt onödigt att använda munskölj om ni har en tandkräm med fluor i, vilket dom flesta har ;) det duger lika bra att gurgla runt skummet i munnen.

Finns inte en tandläkare i hela världen som håller med om det där. Fluorskölj/fluortabletter har högre koncentration av fluor och det stannar kvar längre på tänderna