handdator

Visa fullständig version : Onödigt med kylväska?


monsa123
2014-01-28, 18:20
Hej,

Brukar oftast köpa mat i skolan (de har bra mat) men ibland vill jag ta med mig mat. Det finns mikro på skolan. Idag la jag ner matlådan i kylväskan(kl 9~), drog till gymmet sen mot skolan och käkade vid 12. Eftersom jag ändå hettar upp maten behövs då ens kylväskan? Förstår om det är typ något man ska käka kallt men under så få timmar känns det onödigt...

Tack på förhand

King Grub
2014-01-28, 18:24
På tre timmar händer inget speciellt.

monsa123
2014-01-28, 18:32
På tre timmar händer inget speciellt.

Mm, jag antog det.

MrAndersson3
2014-01-28, 22:33
Hur lång tid kan man ha maten i en vanlig matlåda, utan att ha den i något liknande ett kylbox. Om man tar matlådan från ett kylskåp på 6+.

Ungefär, hinner de hända något på 5-6h? Eller är de bara värma o käka?

Löpsko
2014-01-29, 12:47
Hur lång tid kan man ha maten i en vanlig matlåda, utan att ha den i något liknande ett kylbox. Om man tar matlådan från ett kylskåp på 6+.

Ungefär, hinner de hända något på 5-6h? Eller är de bara värma o käka?

av egna erfarenheter har jag tagit matlådan från kylskåpet vid 6, sedan haft den i en varm bil och ätit gladligen av den i 16 tiden utan att någonsin blivit magsjuk.

Sverker
2014-01-29, 18:02
Hur lång tid kan man ha maten i en vanlig matlåda, utan att ha den i något liknande ett kylbox. Om man tar matlådan från ett kylskåp på 6+.

Ungefär, hinner de hända något på 5-6h? Eller är de bara värma o käka?

Helt omöjligt att veta. Det är beroende på vilken mat du stoppade i. Hur den var tillagad och hur gammal den var. Sedan är det beroende på hur lådan är diskad.

Men visst. Vill man ha lite spänning i livet. Vi andra som har planerat in 210 st bra träningspass under 2014 och inte vill missa skola och arbete använder kylväska.

Fartman
2014-01-29, 18:29
Har kört så dagligen i minst 5år utan några som helst problem.

Köttis
2014-01-31, 01:54
Helt omöjligt att veta. Det är beroende på vilken mat du stoppade i. Hur den var tillagad och hur gammal den var. Sedan är det beroende på hur lådan är diskad.

Men visst. Vill man ha lite spänning i livet. Vi andra som har planerat in 210 st bra träningspass under 2014 och inte vill missa skola och arbete använder kylväska.

Varför skulle det förstöra dina planerade träningspass samt skola och arbete? Jag har aldrig sett någonting som skulle styrka att det är "farligt" att ha matlådan rumstempererad i några timmar innan den värms i mikro. Har inte heller råkat ut för någonting eller hört talas om någon som skulle ha blivit sjuk av det. Är dock ingenting jag grävt i direkt så sitter du på någon info får du gärna dela med dig.

pepplez
2014-01-31, 07:44
Börjar oftast plugget 8, går ibland så sent som till 21 så har då och då med mig två matlådor, lunch och middag. Händer ibland att jag dessa dagar istället slutat runt 17 och då skippat att äta matlådan, gått hem, ställt matlådan i kylen, gått upp 8 nästa morgon och ätit den till lunch den dagen. Aldrig blivit dålig, folk är så jävla hariga. Kylväska till lunchlådan, haha.

Armed Dingo
2014-01-31, 11:48
När maten väl är ljummen så tycker jag inte det är fräscht om det går mer än två timmar tills jag äter den. Den brukar ju vara kall från kylskåpet i iallafall tre timmar.

Beemel
2014-01-31, 12:35
Kylväska till matlådan??

fniss
Fniss
FNISS
haha
Haha
HaHa
HAHAHAHAHAHA.

Ooh you were serious....

Carry on, dont mind me..

cero
2014-01-31, 15:29
Helt omöjligt att veta. Det är beroende på vilken mat du stoppade i. Hur den var tillagad och hur gammal den var. Sedan är det beroende på hur lådan är diskad.

Men visst. Vill man ha lite spänning i livet. Vi andra som har planerat in 210 st bra träningspass under 2014 och inte vill missa skola och arbete använder kylväska.

Finns det någon tumregel för väl tillagad standardmat som typ spannmål + kött + gönsaker?

role
2014-01-31, 15:53
Finns det någon tumregel för väl tillagad standardmat som typ spannmål + kött + gönsaker?

För restauranger ska mat som stått framme mer än 2 timmar i rumstemperatur kasseras. Det finns nog en ganska väl marginal på det men värt att tänka på. Sen beror det helt på vad för mat man har. Ris och pasta ska man dock vara försiktig med.

Sverker
2014-01-31, 16:55
Varför skulle det förstöra dina planerade träningspass samt skola och arbete? Jag har aldrig sett någonting som skulle styrka att det är "farligt" att ha matlådan rumstempererad i några timmar innan den värms i mikro. Har inte heller råkat ut för någonting eller hört talas om någon som skulle ha blivit sjuk av det. Är dock ingenting jag grävt i direkt så sitter du på någon info får du gärna dela med dig.

Finns det bra och säkra regler ska man självklart bryta mot dem på internet:confused:

Visst. Alla har stålmagar på internet. Verkligheten ser annorlunda ut. Högpresterande idrottare bör inte utsätta sig för onödiga risker. Speciellt som de är enkla att undvika.

Gräv lite här på Kolozzeum kan du nog hitta massor matnyttigt.

Wormzie
2014-01-31, 16:59
Jag la matlådan i kylskåp under första året jag pluggade, två senaste åren har jag haft den i väskan ca 4h men alltid värmt den i mikro så den blir riktigt jäkla varm, inte blivit dålig i magen en gång än. Skulle däremot hålla mig från att äta den ouppvärmd.

agazza
2014-01-31, 17:24
påverkar en kass mage träningen negativt? Förutom möjligtvis lite sämre kaloriupptag

Ajemän
2014-01-31, 17:28
Jag kan låta maten från kvällen stå framme och käka till lunch dagen därpå. Äts jag upp inifrån av monsterbakterier? :-D

z_bumbi
2014-01-31, 17:35
påverkar en kass mage träningen negativt? Förutom möjligtvis lite sämre kaloriupptag

Lyckat till att träna med en rejäl matförgiftning.

cero
2014-01-31, 18:38
Jag kan låta maten från kvällen stå framme och käka till lunch dagen därpå. Äts jag upp inifrån av monsterbakterier? :-D

Har du inget kylskåp?

Och ja, du kommer antagligen vara död inom en vecka. Ses på andra sidan.

agazza
2014-01-31, 18:59
Lyckat till att träna med en rejäl matförgiftning.






jag har haft varma matlådor av tveksam kvalité i 12 timmar i bil när jag pendlade och var aldrig risig nog för att inte kunna träna, blir bakteriehärden så markant mycket värre på så kort tid? Alla gånger jag blivit rejält dålig har det varit på matställen av tveksam hygienisk standard

svenbanan
2014-01-31, 19:47
Att bakterietillväxten är mycket bättre vid +20 grader än +5 är väl ingen nyhet?

Hettar man upp allt innehåll i matlådan till över 70 grader så dör väl de flesta mikroorganismer som vuxit till sig under dagen. Man får väl helt enkelt hoppas att maten faktiskt når upp till den temperaturen (under tillräckligt lång tid) så man slipper listeria och annat mumsigt.

Hettar man inte upp sin ost och leverpastejmacka eller pastasallad så kommer man ju stoppa i sig alla de bakterier som vuxit under dagen. Då ökar ju såklar också sannolikheten att man får i sig tillräckligt mycket ondska för att man faktiskt ska bli sjuk på nåt sätt.

De flesta bakterier dör väl om temperaturen är över 40 grader, men vissa klarar sig upp till 60-70 grader om jag minns det rätt. Men det gäller ju alltså att maten ska bli genomvarm i den temperaturen då...

Crippa90
2014-02-01, 14:08
Frozzypack! (http://www.forvara.se/se/art/frozzypack-matladan-med-kyla-for-7-timmar.php)

Ajemän
2014-02-01, 15:24
Spelar det verkligen någon roll om man får i sig dessa bakterier?
Jag menar, "alla" som åker till Indien blir magsjuka, "ingen" som bor där blir magsjuk…

Kan det rentav vara positivt att utsätta sig för lite bakterier och blir lite resistent?

Sniggel
2014-02-01, 15:53
Bryr mig själv inte om kylväska när det tas från kylskåp och ska ätas 4-6 timmar senare. Om man varit smart med behandlingen av maten fram till den tidpunkten känns risken så liten att den inte är värt beväret med kylväska (personlig inställning).
Om man är elitidrottare kan jag dock förstå försiktigheten. Jag gör ju en avvägning mellan bekvämlighet och väldigt låg risk. En elitidrottare bör ju försöka minimera risker till varje pris.

cero
2014-02-01, 16:25
Frozzypack! (http://www.forvara.se/se/art/frozzypack-matladan-med-kyla-for-7-timmar.php)

Hur många gånger fungerar locket?

Sverker
2014-02-01, 16:39
Bryr mig själv inte om kylväska när det tas från kylskåp och ska ätas 4-6 timmar senare. Om man varit smart med behandlingen av maten fram till den tidpunkten känns risken så liten att den inte är värt beväret med kylväska (personlig inställning).
Om man är elitidrottare kan jag dock förstå försiktigheten. Jag gör ju en avvägning mellan bekvämlighet och väldigt låg risk. En elitidrottare bör ju försöka minimera risker till varje pris.

Det tog ett dygn men här är den första som gör en avvägning ifall fördelen övervinner risken.
Själv tycker jag alla ska minmera risken;).

Sverker
2014-02-01, 16:40
Spelar det verkligen någon roll om man får i sig dessa bakterier?
Jag menar, "alla" som åker till Indien blir magsjuka, "ingen" som bor där blir magsjuk…

Kan det rentav vara positivt att utsätta sig för lite bakterier och blir lite resistent?

Du blir inte resistent. Du accepterar obehagen.

Crippa90
2014-02-01, 17:29
hur många gånger fungerar locket?

42.



Så länge man inte kastar locket i backen ska den nog hålla ett tag. En kompis kör på dom där å de tycks fungera bra.

Lillgrabben
2014-02-02, 20:46
Har man inte tillgång till kylväska eller kyl kan man ju alltid plocka med sig en fryst lunchlåda hemifrån på morgonen. Då borde man utan större bekymmer undvika magont etc.

400
2014-02-02, 22:23
Har käkat ouppvärmd mat som legat i väskan 10 timmar flera gånger, aldrig blivit sjuk...

Mental
2014-02-03, 14:31
Har käkat ouppvärmd mat som legat i väskan 10 timmar flera gånger, aldrig blivit sjuk...

Och jag har patienter som rökt 20 cigg om dan i 10 år och aldrig blivit lungsjuka, således är rökning ofarligt?

Det handlar om risker som ställs mot vinster/bekvämlighet. Jag är helt med Sverker här, jag fullkomligt hatar att kräkas och vara utslagen i matförgiftning. Även om risken är mycket liten så tänker jag vara nitisk med hygien, kylning och förvaring av min mat. Det är inte värt obehaget med sjukdom för att motivera bekvämligheten med att ha rumstempererad mat under ett antal timmar.

Sniggel
2014-02-03, 22:51
Och jag har patienter som rökt 20 cigg om dan i 10 år och aldrig blivit lungsjuka, således är rökning ofarligt?

Det handlar om risker som ställs mot vinster/bekvämlighet. Jag är helt med Sverker här, jag fullkomligt hatar att kräkas och vara utslagen i matförgiftning. Även om risken är mycket liten så tänker jag vara nitisk med hygien, kylning och förvaring av min mat. Det är inte värt obehaget med sjukdom för att motivera bekvämligheten med att ha rumstempererad mat under ett antal timmar.

+1

Med skillnaden att jag tycker det är värt risken (quality of life improved significantly) med tanke på hur sällan jag blivit matförgiftad och hur regelbundet jag låter mina matlådor vara i rumstemperatur innan konsumtion (flera ggr i veckan, nästan alla veckor året om). Kommer på ett tillfälle de senaste 10 åren då jag blev matförgiftad, och då kom matlådan direkt från kylen och var tillagad hyfsat nyligen. Så det var något som gått fel tidigare förmodligen.
Alla får göra sina egna avvägningar förstås :)