handdator

Visa fullständig version : Träningsperioder


tråHanärT
2014-01-27, 22:36
Hej! Hur skulle ni lägga upp styrketräningen för 6 månader framåt om ni vill bli så stark och explosiv som möjligt. Kan man göra det så enkelt att man varvar 4 veckors perioder med maxstyrka och power och låter det rulla så?

alltså 4-veckor Maxstyrka följt av 4-veckor Power sen börjar det om med 4-veckor Maxstyrka och 4-veckor Power osv..

ser ni något tokigt med detta?

ska tilläggas att jag har flera års bakgrund med styrketräning och hållit igång bra senaste tiden med lättare styrketräning.

z_bumbi
2014-01-28, 07:54
Gå upp rimligt i vikt (beroende på vad du ska göra).
4,5-5 månader för att bygga muskelmassa och bli starkare, 1-1,5 månad för att toppa. Det är inte helt skilda perioder utan det är frågan om att ändra fokus en aning på slutet.

tråHanärT
2014-01-28, 16:39
Gå upp rimligt i vikt (beroende på vad du ska göra).
4,5-5 månader för att bygga muskelmassa och bli starkare, 1-1,5 månad för att toppa. Det är inte helt skilda perioder utan det är frågan om att ändra fokus en aning på slutet.

om jag fattar dig rätt är det alltså bättre att bygga en längre tid och sen köra power än att växla mellan dom två i 4-veckors perioder.

Men hur skulle du rekommendera att dela upp min 5 månaders period då?

växla mellan hypertrofi inriktad styrketräning och maxstyrka i typ 4-veckors perioder? det jag tänker då är att hypertrofi inriktad styrketräning bygger långsamma muskelfibrer vilket är motsatsen till det jag är ute efter.

eller är jag ute och cyklar?

PureWhey
2014-01-28, 17:13
Varför inte satsa främst på styrka i de stora och köra lite högre reps på de mindre övningarna?:)

Skickat ifrån böjracket

tråHanärT
2014-01-28, 17:22
Varför inte satsa främst på styrka i de stora och köra lite högre reps på de mindre övningarna?:)

Skickat ifrån böjracket

ja de får bli nåt i den stilen och sen kasta in nån lugn vecka då och då

z_bumbi
2014-01-28, 18:57
Att bygga muskelmassa och bli starkare är inget motsatsförhållande utan det hänger ihop så det är vad du gör i 6 månader men ibland med aningen olika fokus i under förloppet. Det är alltså inte en uppdelning i helt skilda perioder utan det är ungefär samma förlopp i ca 5 månader och sen är det någon form av toppning. Det går att dela upp det i perioder om ca 4 veckor om man tycker om det formatet men det är inte så att nästa 4 veckor har en helt annan inriktning utan det kan vara så enkelt som att man börjar om med exakt samma upplägg förutom att man börjar på en aningen högre vikt (en väldigt enkel variant).