handdator

Visa fullständig version : Sveriges Gangsterkungar


shadowfire
2014-01-27, 19:25
Törs faktiskt knappt posta detta, för det går bannemig inte att ha en öppen dialog på kolo om något som är introvert eller extrovert Svea Rike. Nåväl, ett tappert försök. NEJ jag vill inte att det postas massa SD-reklam här o tjafsas hejvilt osv om etnicitet osv.

Faktum är att vi har gangsters i vårt land. En del grövre, andra wannabes. Vi har gangsters typiska "vårt land" a'la mcgäng, en del högt uppsatta ledare inom Hells Angels mfl.

De flesta inhemska svenskar är nog mest vana vid att läsa och höra om mcgängen, Bandidos, Hells Angels, osv osv.. samtidigt är ändå en hel del svenskar med där. Sedan har vi deras n00b-gang, de som vill komma med i de ligorna men är för mycket rookie och de är inte helt sällan de som begår de mest dumma dåden. Sparkar ner gamlingar o tror de ska få status osv. Tyvärr hetsar det newbies att begå helt galet tråkiga brott bara för de tror de ska få status.

Vi har även gangsters som har flyttat hit, etablerat sig och inte helt sällan så drar de till sig fler från samma hemland i sitt nätverk. Serbligan, Bosnielegionen, Södertäljenätverket etc. De bildar nätverk, kända av polisen, ledarna kallas t.ex. gudfadrar o gudars vet allt och inte helt sällan dras nya personer som kommit hit eller redan bor här men med gemensam nämnare arbetslösa in i nätverken och blir kriminella. NEJ JAG VILL INTE LÄSA DANDERSSONS SDPOST HÄR.

Media i vissa fall tar upp dessa ledare som gestalter man ska tycka synd om. De blir utsatta för våldsdåd - för att de rivaliserar med andra kriminella nätverk. Inte helt sällan ser vi media ta upp exledare i hells angels osv som "folkliga personer".

Detta är ett samhällsproblem, hur vi än vänder o vrider på det. Även om vi tycker Sven-Rune i Hells Angels är skön eller Sevociv Milan är grym, så är dessa nätverk ändå kostsamma för oss. Hur fan får vi bukt med dessa?

Pudzianovski
2014-01-27, 19:28
Det är ingen enkel fråga du tar upp :d

Något som inget (?) samhälle/land lyckats med särskilt bra.

Snubben
2014-01-27, 19:30
Hur får vi rätt på det? Brottsprovokation.

shadowfire
2014-01-27, 19:32
Det är ingen enkel fråga du tar upp :d

Något som inget (?) samhälle/land lyckats med särskilt bra.

Finns nog inget facit på denna nej. Sedan har man alltid invandringsproblematiken som hugger en i ögat, så fort vi har södertäljenätverket, serbligan osv så kommer alltid folk hävda att stryp invandringen så slipper vi dessa människor. Kruxet är väl mest att dalahästarnabrutals tar över istället, å det blir svårare att slå hårt mot "sina egna".

Pudzianovski
2014-01-27, 19:32
Hur får vi rätt på det? Brottsprovokation.

http://www.youtube.com/watch?v=SlXH3jAZw5U :)

shadowfire
2014-01-27, 19:34
Hämtat från wiki, jag kan inte svara för om det är sant eller falskt;

I november 2011 inleddes en omfattande rättegång mot 17 män i nätverket i Södertälje tingsrätt. I åtalet ingick tre mord, bland annat mordet på fotbollsspelaren Eddie Moussa och familjefadern Jaacoub Moussa, människorov och utpressning. Enligt åtalet skulle nätverket ha haft som mål att ta över narkotikahandeln i Södertälje, och att eliminera konkurrenter, såsom Bandidos.
Rättegången pågick över ett halvår med totalt 62 arbetsdagar. Polisutredningen och rättegången blev en av de då största i Sverige och kostade närmare 200 miljoner kronor, varav cirka 70 miljoner i advokatkostnader och 24 miljoner för häktningskostnader.

Jag tror dock jag såg någon siffra i media som svarade för motsvarande summa... det är ju inte lite pengar som hade kunnat gå till sjukvård, skola, äldreomsorg... å detta är ETT gäng av hur många som helst.

shadowfire
2014-01-27, 19:37
Nu blev ju en stackars porrkung skjuten "plötsligt". En person som redan figurerat i bra antal nätverk. Idag är ännu en person omnämnd i media, även denna får förstaplats på rubrikerna och är en person förknippad med ett brottsnätverk. Eller "terrorcell" som man hade sagt i USA.

Är vi för mesiga? eller vad gör vi för tok i vårt land? Förutom fotbollshuliganer som borde elchockas, vilket får bli en ny tråd, men va sjutton gör vi med dessa herrar som uppenbarligen har mer makt än Statschefen själv?

Aranagu
2014-01-27, 19:38
Hämtat från wiki, jag kan inte svara för om det är sant eller falskt;



Jag tror dock jag såg någon siffra i media som svarade för motsvarande summa... det är ju inte lite pengar som hade kunnat gå till sjukvård, skola, äldreomsorg... å detta är ETT gäng av hur många som helst.

Kom ihåg att denna rättegång också måste tas om på nytt eftersom en av nämndemännen om satt i rätten var jävig.. Så räkna med att kostnaden på nytt kommer ligga på samma summa.

mvh

shadowfire
2014-01-27, 19:41
Kom ihåg att denna rättegång också måste tas om på nytt eftersom en av nämndemännen om satt i rätten var jävig.. Så räkna med att kostnaden på nytt kommer ligga på samma summa.

mvh

Just det, bra poäng.

Captainwide
2014-01-27, 19:44
Sen har vi den stämning som "Gudfadern" (använder benämningen eftersom jag har hjärnsläpp och inte kommer ihåg namnet) börjat tjata om. 10 mille för brott mot mänskliga rättigheter. :D

Lance Uppercut
2014-01-27, 19:44
Stor invandring som resulterar i att många outbildade har svårt att få jobb. En väldigt restriktiv drogpolitik som skapar skyhöga priser på svarta marknaden där säljarna ställer villkoren vilket resulterar i sinnessjuka summor pengar till brottssyndikaten.

Aranagu
2014-01-27, 19:46
Just det, bra poäng.

Så frågan är; När ska svenska staten snarare rensa upp sitt egna led först innan man börjar rensa andra kriminella nätverk?

Kom ihåg; Staten är faktiskt den största kriminella nätverket vi har i Sverige.

Jag menar; En myndighet som redan är korrupt och jävig, ska nog inte försöka rensa hos någon annan. Börja med och rensa upp samtlig problematik hos sig själva med våldtäkter, korruption, bruk av narkotika/doping, försäljning av droger/vapen till kriminella nätverk, beskjutningar, misshandel osv. sen kan man absolut ta och jobba sig vidare mot HA, Bandidos osv.

Mvh

Aranagu
2014-01-27, 19:48
Stor invandring som resulterar i att många outbildade har svårt att få jobb. En väldigt restriktiv drogpolitik som skapar skyhöga priser på svarta marknaden där säljarna ställer villkoren vilket resulterar i sinnessjuka summor pengar till brottssyndikaten.

Och varför ens blanda in invandring i det här? Lika många svenskar som invandrare som styr i dom här gängen. Släpp det, frågeställningen handlar inte om invandrare och svenskar, utan snarare vad man ska göra för och få bukt på problemet; GÄNG. Inte idivider.

mvh

Lance Uppercut
2014-01-27, 19:50
Och varför ens blanda in invandring i det här? Lika många svenskar som invandrare som styr i dom här gängen. Släpp det, frågeställningen handlar inte om invandrare och svenskar, utan snarare vad man ska göra för och få bukt på problemet; GÄNG. Inte idivider.

Min poäng var att rekryteringen ökar när färre har tillgång till vanligt arbete. Sedan är tyvärr invandrare överrepresenterade när det gäller grova brott, men de kanske bara torskar i större utsträckning?;) Om tråden handlar om hur man ska få bukt med problemet så måste man faktiskt få diskutera det viktiga, och individer är en del av ekvationen. Jag lägger ingen värdering i var folk kommer ifrån.

Ado2000
2014-01-27, 19:54
Törs faktiskt knappt posta detta, för det går bannemig inte att ha en öppen dialog på kolo om något som är introvert eller extrovert Svea Rike. Nåväl, ett tappert försök. NEJ jag vill inte att det postas massa SD-reklam här o tjafsas hejvilt osv om etnicitet osv.

Faktum är att vi har gangsters i vårt land. En del grövre, andra wannabes. Vi har gangsters typiska "vårt land" a'la mcgäng, en del högt uppsatta ledare inom Hells Angels mfl.

De flesta inhemska svenskar är nog mest vana vid att läsa och höra om mcgängen, Bandidos, Hells Angels, osv osv.. samtidigt är ändå en hel del svenskar med där. Sedan har vi deras n00b-gang, de som vill komma med i de ligorna men är för mycket rookie och de är inte helt sällan de som begår de mest dumma dåden. Sparkar ner gamlingar o tror de ska få status osv. Tyvärr hetsar det newbies att begå helt galet tråkiga brott bara för de tror de ska få status.

Vi har även gangsters som har flyttat hit, etablerat sig och inte helt sällan så drar de till sig fler från samma hemland i sitt nätverk. Serbligan, Bosnielegionen, Södertäljenätverket etc. De bildar nätverk, kända av polisen, ledarna kallas t.ex. gudfadrar o gudars vet allt och inte helt sällan dras nya personer som kommit hit eller redan bor här men med gemensam nämnare arbetslösa in i nätverken och blir kriminella. NEJ JAG VILL INTE LÄSA DANDERSSONS SDPOST HÄR.

Media i vissa fall tar upp dessa ledare som gestalter man ska tycka synd om. De blir utsatta för våldsdåd - för att de rivaliserar med andra kriminella nätverk. Inte helt sällan ser vi media ta upp exledare i hells angels osv som "folkliga personer".

Detta är ett samhällsproblem, hur vi än vänder o vrider på det. Även om vi tycker Sven-Rune i Hells Angels är skön eller Sevociv Milan är grym, så är dessa nätverk ändå kostsamma för oss. Hur fan får vi bukt med dessa?


Milan Sevo är nog det rätta namnet :D. Bosnienlegionen ? Har du hittat på denna ?

Aranagu
2014-01-27, 19:56
Milan Sevo är nog det rätta namnet :D. Bosnienlegionen ? Har du hittat på denna ?

Ja. Han hittade nog på serbligan, här existerar inget sådant. Juggemaffian, ja kanske. Fanns en gång i tiden. Då såg man inte skillnad på dåvarande jugoslaver som man gör idag.

mvh

z_bumbi
2014-01-27, 20:01
För att citera Pratchett "follow the money". Får man koll på pengaflödena så blir det svårare att leva på svarta pengar, det är svårare att ha folk som jobbar svart och det blir svårare att försöka tvätta pengarna.
Börja med att ge skattemyndigheten en halv miljard för att granska de branscher där mycket kontanter förekommer och de kanske 5000 personerna som på något sätt kan sägas tillhöra organiserad brottslighet samt en halv miljard för att granska fler deklarationer så gissar jag att de drar in minst det dubbla i intäkter förutom att de upptäcker en hel del underligt som kan leda till straff.
"Överskottet" går till att finansiera rättegångar och strafftid.

shadowfire
2014-01-27, 20:02
Milan Sevo är nog det rätta namnet :D. Bosnienlegionen ? Har du hittat på denna ?

Ja. Han hittade nog på serbligan, här existerar inget sådant. Juggemaffian, ja kanske. Fanns en gång i tiden. Då såg man inte skillnad på dåvarande jugoslaver som man gör idag.

mvh

Eller så använde jag fingerade namn för att inte direkt peka på individer
Det har inget som helst med personer utpekade att göra, mer problematiken i sig... en viss person omskrivs i media nu efter att ha fått ett halvt magasin tömt i skallbenet. Varför?

shadowfire
2014-01-27, 20:05
De som har lite koll inser vad som avses. Södertäljeligan är dock offentliggjord och publicerad i media, så den kunde jag dra till med rakt av. Har dock valt att avstå namn på ledare inom diverse mckretsar osv.

rooz
2014-01-27, 20:05
Eller så använde jag fingerade namn för att inte direkt peka på individer
Det har inget som helst med personer utpekade att göra, mer problematiken i sig... en viss person omskrivs i media nu efter att ha fått ett halvt magasin tömt i skallbenet. Varför?

Ja, annars kommer Arkans döts-patruller och skjuter ned dig på öppen gata*facepalm*

Angel
2014-01-27, 20:05
Milan Sevo är nog det rätta namnet :D. Bosnienlegionen ? Har du hittat på denna ?

Undrar också. Aldrig hört talas om bosnielegionen...

WHITEFOLKS
2014-01-27, 20:06
Jag tror inte det är så många som tycker synd om dessa gangsters så som det beskrivs i tidningarna. Jag tror det mest är ett säkert sätt för tidningarna att skriva och folk läset det ändå.

Vi har inte riktigt i vår kultur att skriva kritiskt på det sättet.

shadowfire
2014-01-27, 20:06
Ja, annars kommer Arkans döts-patruller och skjuter ned dig på öppen gata*facepalm*

Du larvar dig på andras bekostnad som vanligt utan att ha en åsikt?

hultman
2014-01-27, 20:10
Snillen spekulerar...

Förstod inte riktigt vad tråden är tänkt att avhandla. Att det finns en utbredd kriminalitet i Sverige liksom i resten av världen? Ska man uttala sig kategoriskt och kaxigt om en grupp människor kanske man bör definiera vilken typ av kriminalitet som är det största hotet mot samhället och dess individer.

shadowfire
2014-01-27, 20:10
Undrar också. Aldrig hört talas om bosnielegionen...

Tänk lite på vad som varit i media, aktuella brottsfall osv, så ramlar pusselbitarna på fall. Jag känner ärligt inte för att omnämna vissa personer eller grupper vid namn på ett publikt forum när jag själv är fullt publik och inte anonym. Vill bara lyfta frågan, inte få min brevlåda sprängd.

rooz
2014-01-27, 20:14
Du larvar dig på andras bekostnad som vanligt utan att ha en åsikt?

Men snälla någon, du får det att låta som att varenda människa i GBG kommer stå och knacka på din dörr inom 5 min och önska livet ur dig.

Annars så undrar jag likt Hultman vad i helvete tråden ska handla om utom dina paranoida föreställningar.

Angel
2014-01-27, 20:15
Tänk lite på vad som varit i media, aktuella brottsfall osv, så ramlar pusselbitarna på fall. Jag känner ärligt inte för att omnämna vissa personer eller grupper vid namn på ett publikt forum när jag själv är fullt publik och inte anonym. Vill bara lyfta frågan, inte få min brevlåda sprängd.

Tycker mest det är albaner och lite serber kanske. Men mycket albaner.

shadowfire
2014-01-27, 20:15
Snillen spekulerar...

Förstod inte riktigt vad tråden är tänkt att avhandla. Att det finns en utbredd kriminalitet i Sverige liksom i resten av världen? Ska man uttala sig kategoriskt och kaxigt om en grupp människor kanske man bör definiera vilken typ av kriminalitet som är det största hotet mot samhället och dess individer.

Du har en poäng i att kategorin kan variera. Tråden avser de större bossarna som har sina nätverk i sin hand, a'ka svensk maffia, och som egentligen påverkar allt från värdetransportrån till prostitution till pengatvätt. Olika ledare och ligor, olika områden, alla med gemensam nämnare att de kostar svenska folket massor med pengar för att de finns och på resurser som jagar o följer dessa.

Angel
2014-01-27, 20:16
Jag var bara nyfiken på vilka bosniaker de fanns bland de mest kända kriminella.

shadowfire
2014-01-27, 20:20
Men snälla någon, du får det att låta som att varenda människa i GBG kommer stå och knacka på din dörr inom 5 min och önska livet ur dig.

Annars så undrar jag likt Hultman vad i helvete tråden ska handla om utom dina paranoida föreställningar.

Jag provar att omformulera så får vi se om det går lättare att förstå; vad kan man göra åt att det uppstår kriminella gäng, maffian, oavsett var de kommer ifrån och öknamn de får, som ändå får sådant grepp om vårt samhället. Till och med när de dör så går media ut som om det vore synd om dem. De blir ikoner i media, omskrivs som fan trots att det enda de är kända för är de brott de begått.

hultman
2014-01-27, 20:24
Du har en poäng i att kategorin kan variera. Tråden avser de större bossarna som har sina nätverk i sin hand, a'ka svensk maffia, och som egentligen påverkar allt från värdetransportrån till prostitution till pengatvätt. Olika ledare och ligor, olika områden, alla med gemensam nämnare att de kostar svenska folket massor med pengar för att de finns och på resurser som jagar o följer dessa.

Då kan jag informera dig om att det inte finns några "bossar" i samma bemärkelse längre. Folk gör pengar men de större städerna är alltför stora för att "styra". Många känner varandra och gör affärer ihop och de flesta uppgörelser sker mellan småpundare som försökt ta över områden och de självutnämnda ägarna av ett mindre affärs- eller geografiskt område. Det ni läser om i tidningarna är oerhört sällan incidenter som skett mellan storspelare och i så fall sällan pga pengar. De som faktiskt har gott om pengar i den undre världen är jävligt få trots att det finns gott om folk som försöker hävda motsatsen. Det är ju bara att se hur folk lever; det är inte många som kör Ferrari och har en AP ROO i guld runt handleden.

shadowfire
2014-01-27, 20:25
Finns ett par böcker skrivna (jag kan inte svara på trovärdigheten om dem dock) som handlar om svensk maffia (tror en bok heter just så?) och hur nätverken ser ut och fungerar. Så fort en ledare eller nyckelperson avrättas eller hotas, så syns det oftast i kvällspress mm, men det skrivs sällan om nätverket bakom, exakt vilka affärer som fanns, vilka företag som var kopplade mm. Är mest intresserad av mekanismerna och hur det kan uppstå så pass många olika kriminella nätverk och som ändå lyckas överleva även med inbördes konkurrens. De måste ju ha finanser som heter duga.

sigill
2014-01-27, 20:26
Läste i Forskning och Framsteg att 1% av befolkningen står för merparten av alla våldsbrott. Många av dem är psykiskt sjuka och ska väl egentligen bara ha vård och inte fängelse om det ska bli någon bättring (litet hopp om det).

Alternativet är ju att låsa in dem mycket längre idag och inte satsa så mycket resurser på dem. När det gäller återfallsförbrytare så tycker jag att dessa ska sitta inne på livstid (fängelse/vård). Den där Kongomannen i Linköping hade begått många grova brott innan morden inträffade i höstas. Återfallsförbrytare är hopplösa fall.

shadowfire
2014-01-27, 20:27
Då kan jag informera dig om att det inte finns några "bossar" i samma bemärkelse längre. Folk gör pengar men de större städerna är alltför stora för att "styra". Många känner varandra och gör affärer ihop och de flesta uppgörelser sker mellan småpundare som försökt ta över områden och de självutnämnda ägarna av ett mindre affärs- eller geografiskt område. Det ni läser om i tidningarna är oerhört sällan incidenter som skett mellan storspelare och i så fall sällan pga pengar. De som faktiskt har gott om pengar i den undre världen är jävligt få trots att det finns gott om folk som försöker hävda motsatsen. Det är ju bara att se hur folk lever; det är inte många som kör Ferrari och har en AP ROO i guld runt handleden.

Intressant! Hur är det med folk som figurerar i media, är det mest ikoner som bara vill bli sedda eller försöker rädda sitt skinn?

hultman
2014-01-27, 20:28
Jag provar att omformulera så får vi se om det går lättare att förstå; vad kan man göra åt att det uppstår kriminella gäng, maffian, oavsett var de kommer ifrån och öknamn de får, som ändå får sådant grepp om vårt samhället. Till och med när de dör så går media ut som om det vore synd om dem. De blir ikoner i media, omskrivs som fan trots att det enda de är kända för är de brott de begått.

Det är ingen "maffia" som styr och bestämmer. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag ser att du oroar dig över påhälsning för något du skrivit på ett forum om kriminella som homogen grupp. Som att någon vettig människa skulle bry sig om det eller dig.

Aranagu
2014-01-27, 20:30
Då kan jag informera dig om att det inte finns några "bossar" i samma bemärkelse längre. Folk gör pengar men de större städerna är alltför stora för att "styra". Många känner varandra och gör affärer ihop och de flesta uppgörelser sker mellan småpundare som försökt ta över områden och de självutnämnda ägarna av ett mindre affärs- eller geografiskt område. Det ni läser om i tidningarna är oerhört sällan incidenter som skett mellan storspelare och i så fall sällan pga pengar. De som faktiskt har gott om pengar i den undre världen är jävligt få trots att det finns gott om folk som försöker hävda motsatsen. Det är ju bara att se hur folk lever; det är inte många som kör Ferrari och har en AP ROO i guld runt handleden.
Vad begrundar du detta på?

Jag kan lova dig att det finns bossar i samma, om inte större bemärkelse än någonsin. Dom känner varandra och göra affärer ihop ja, sen är det deras kuriren som jobbar.

Finns ett par böcker skrivna (jag kan inte svara på trovärdigheten om dem dock) som handlar om svensk maffia (tror en bok heter just så?) och hur nätverken ser ut och fungerar. Så fort en ledare eller nyckelperson avrättas eller hotas, så syns det oftast i kvällspress mm, men det skrivs sällan om nätverket bakom, exakt vilka affärer som fanns, vilka företag som var kopplade mm. Är mest intresserad av mekanismerna och hur det kan uppstå så pass många olika kriminella nätverk och som ändå lyckas överleva även med inbördes konkurrens. De måste ju ha finanser som heter duga.

Trovärdigheten i dom böckerna är lika låg som hos svenska poliskåren, noll.

Ett tips; http://www.youtube.com/watch?v=BlPI4sfeKsk

På samma sätt fungerar det i Sverige. Och detta kan du applicera på vilka brott du än vill. Rån, mord, narkotika, doping, ja, välj och vraka.

mvh

hultman
2014-01-27, 20:32
Intressant! Hur är det med folk som figurerar i media, är det mest ikoner som bara vill bli sedda eller försöker rädda sitt skinn?

Jag har aldrig förstått varför man skulle dra på sig en neonväst som det står kriminell på om man vill göra affärer. Ej heller ställa upp på intervjuer med bild och namn. Den enda fördelen är väl i så fall att man får våldskapital gentemot skitungar vid indrivningar osv. Och det är väl inte direkt någon business som är särskilt långsiktig eller lukrativ.

shadowfire
2014-01-27, 20:32
Det är ingen "maffia" som styr och bestämmer. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag ser att du oroar dig över påhälsning för något du skrivit på ett forum om kriminella som homogen grupp. Som att någon vettig människa skulle bry sig om det eller dig.

haha jag oroar mig inte över påhälsning, men det räcker ju att man säga pasta till LCHFare för att få mailboxen spammad för 2 mån framåt... kostar inte att vara lite försiktig.

Så du säger att det finns inte "maffia" i Sverige? I form av flera kriminella nätverkande grupper?

shadowfire
2014-01-27, 20:34
Varifrån kommer allt förortsvåld (kanske en subfråga och inte på ämnet), betvivlar att dessa har något med de större gängen o göra... men det pangas ju en hel del i förorter, inte minst här i götet.. gäng mot gäng, givetvis... antar att det inte är några större filurer i sammanhanget utan mer smågangsters som drabbar samman?

hultman
2014-01-27, 20:35
Vad begrundar du detta på?

Jag kan lova dig att det finns bossar i samma, om inte större bemärkelse än någonsin. Dom känner varandra och göra affärer ihop ja, sen är det deras kuriren som jobbar.

mvh

Hehe. Tack för informationen ;) Klart det finns folk som gör pengar, som jag skrev, men det finns definitivt ingen som "styr" någon större stad som folk tycks tro. Ingen stoppar kulor med händerna och det finns gott om folk som kan ta för sig. Kliver man folk på tårna konstant får man alltid tillbaka.

shadowfire
2014-01-27, 20:39
Har vi någon som är gangsterkung i Sverige? Någon ledare som sticker ut? MC-gäng, förortsgäng?

Aranagu
2014-01-27, 20:40
Varifrån kommer allt förortsvåld (kanske en subfråga och inte på ämnet), betvivlar att dessa har något med de större gängen o göra... men det pangas ju en hel del i förorter, inte minst här i götet.. gäng mot gäng, givetvis... antar att det inte är några större filurer i sammanhanget utan mer smågangsters som drabbar samman?

Småbecknarna som bråkar om revirer, inget mer med det. Har ingenting med dom större grabbarna och göra. Om däremot någon känd kriminell blir skjuten, då kan du räkna att det är beställt.

mvh

Hehe. Tack för informationen ;) Klart det finns folk som gör pengar, som jag skrev, men det finns definitivt ingen som "styr" någon större stad som folk tycks tro. Ingen stoppar kulor med händerna och det finns gott om folk som kan ta för sig. Kliver man folk på tårna konstant får man alltid tillbaka.

Njea, inte varje stad som har en kingpin, men storstäderna kan du räkna med har det, även några få mindre städer, JA, men, alla dom har folk över sig. Man kan väl säga att varje "bransch" har en kingpin för sig. Inte mer med det.

Självklart finns det dom som du inte vill trampa på, som kan tyckas "äga" en stad, men det är mer av en underdog också till någon som styr hela den "branschen" i sig.

mvh
mvh

Aranagu
2014-01-27, 20:41
Har vi någon som är gangsterkung i Sverige? Någon ledare som sticker ut? MC-gäng, förortsgäng?

Nej. Inte sticker ut mer än andra ledare. Gäng som sticker ut i jämförelse med andra gäng, ja.

mvh

shadowfire
2014-01-27, 20:44
Vilka är Kingpins då? Finns det ledare i varje stad/region? Det enda namn jag kan komma på som jag hört om där folk reagerat på snabbköpet osv är en viss Möller.

hultman
2014-01-27, 20:44
Har vi någon som är gangsterkung i Sverige? Någon ledare som sticker ut? MC-gäng, förortsgäng?

Nej. Definitivt inte. Finns många med mycket stora kontakter inom samma branscher. Och det är oftast många som tjänar samma pengar på de större grejerna.

Småbecknarna som bråkar om revirer, inget mer med det. Har ingenting med dom större grabbarna och göra. Om däremot någon känd kriminell blir skjuten, då kan du räkna att det är beställt.

Njea, inte varje stad som har en kingpin, men storstäderna kan du räkna med har det, även några få mindre städer, JA, men, alla dom har folk över sig. Man kan väl säga att varje "bransch" har en kingpin för sig. Inte mer med det.

Självklart finns det dom som du inte vill trampa på, som kan tyckas "äga" en stad, men det är mer av en underdog också till någon som styr hela den "branschen" i sig.

mvh
mvh

Oftast ja. Men det är inte nödvändigtvis moppepojkarna som valt sina uppdrag.

Nej, finns absolut ingen kingpin. Finns alltför många saker att göra pengar på för att någon skulle bestämma. Och det finns för många med kontakter nuförtiden. Det finns ingen ensam som drar in miljarder på något.

shadowfire
2014-01-27, 20:48
Nej, finns absolut ingen kingpin. Finns alltför många saker att göra pengar på för att någon skulle bestämma. Och det finns för många med kontakter nuförtiden. Det finns ingen ensam som drar in miljarder på något.

Men har inte respektive gäng någon högt uppsatt, en ledare som är lite mer über bara? skitsamma om det är ett förortsgäng, mcklubbwannabees eller vad det är... i alla andra sociala sammanhang finns det ju en ledare som hetsar, inspirerar, motiverar... sedan kanske det inte är en gudfader som drar in all kosing och är mafiaboss, men nog finns det väl nyckelfigurer i vårt land som är ledare för dessa olika ligor?

Aranagu
2014-01-27, 20:50
Vilka är Kingpins då? Finns det ledare i varje stad/region? Det enda namn jag kan komma på som jag hört om där folk reagerat på snabbköpet osv är en viss Möller.

Hehe, personer som du hört om är förmodligen bara några få steg under. Kingpins hör du aldrig talas om. Dom är under radarn, sköter sig finfint och aldrig åkt dit för ett shit förmodligen.

Nej. Definitivt inte. Finns många med mycket stora kontakter inom samma branscher. Och det är oftast många som tjänar samma pengar på de större grejerna.



Oftast ja. Men det är inte nödvändigtvis moppepojkarna som valt sina uppdrag.

Nej, finns absolut ingen kingpin. Finns alltför många saker att göra pengar på för att någon skulle bestämma. Och det finns för många med kontakter nuförtiden. Det finns ingen ensam som drar in miljarder på något.

Hehe sluta förneka något sådant. Det finns kingpins, dom som styr hela importen av skiten till Sverige, av vad som helst. Även exporten. Vi exporterar väldigt mycket vapen till utlandet.

Det finns ett par stycken, lite för olika branscher, även samma om förfrågan är för stor så att en kan röra så mycket själv.

mvh

shadowfire
2014-01-27, 20:50
En polisiär teori vore ju att slå ut ledarna och de som styr i samtliga ligor, är ju inte helt sällan man slår till mot ledning + finanser, stoppa stålarna, stoppa styret = ligan dör.

Aranagu
2014-01-27, 20:55
En polisiär teori vore ju att slå ut ledarna och de som styr i samtliga ligor, är ju inte helt sällan man slår till mot ledning + finanser, stoppa stålarna, stoppa styret = ligan dör.

Teorier fungerar inte så i den under världen.

I ligor ingår oftast bara pålitliga personer, inga fåglar som sjunger igenom ett förhör.

mvh

WHITEFOLKS
2014-01-27, 21:06
Problemet är att i en rättsstat kan du inte slå till för skojs skull och har de bevis då slår de ju till.

hultman
2014-01-27, 21:11
Hehe, personer som du hört om är förmodligen bara några få steg under. Kingpins hör du aldrig talas om. Dom är under radarn, sköter sig finfint och aldrig åkt dit för ett shit förmodligen.

Hehe sluta förneka något sådant. Det finns kingpins, dom som styr hela importen av skiten till Sverige, av vad som helst. Även exporten. Vi exporterar väldigt mycket vapen till utlandet.

Det finns ett par stycken, lite för olika branscher, även samma om förfrågan är för stor så att en kan röra så mycket själv.

mvh

Jag har aldrig hört talas om att någon helt okänd skulle "styra" något. Det där låter mest som ungdomsromantik som folk försöker hitta på. Och att vi skulle vara stora på vapenexport. Nej, det är vi inte. Det råder nästan alltid vapenbrist och de flesta köper för att spara, inte sälja vidare. Finns en del som tillverkar själv men det finns en anledning till att priserna skjutit i höjden fullständigt de senaste åren. Jag känner i varje fall inte till en enda enskild person som ensam varit någon "kingpin". Importer sköter man väldigt sällan ensam med tanke på all risk, allt investeringskapital osv.

Teorier fungerar inte så i den under världen.

I ligor ingår oftast bara pålitliga personer, inga fåglar som sjunger igenom ett förhör.

mvh

Nja. Finns gott om "namn" som pratat duktig i förhör. Både på pappret och utan micken på. Är ju bara att läsa lite förhörsprotokoll med kändisar så får du se, visst säger man kanske inte alltid de mest intressanta sakerna, men det är väldigt sällsynt att folk kniper käft.

Aranagu
2014-01-27, 21:32
Jag har aldrig hört talas om att någon helt okänd skulle "styra" något. Det där låter mest som ungdomsromantik som folk försöker hitta på. Och att vi skulle vara stora på vapenexport. Nej, det är vi inte. Det råder nästan alltid vapenbrist och de flesta köper för att spara, inte sälja vidare. Finns en del som tillverkar själv men det finns en anledning till att priserna skjutit i höjden fullständigt de senaste åren. Jag känner i varje fall inte till en enda enskild person som ensam varit någon "kingpin". Importer sköter man väldigt sällan ensam med tanke på all risk, allt investeringskapital osv.



Nja. Finns gott om "namn" som pratat duktig i förhör. Både på pappret och utan micken på. Är ju bara att läsa lite förhörsprotokoll med kändisar så får du se, visst säger man kanske inte alltid de mest intressanta sakerna, men det är väldigt sällsynt att folk kniper käft.

Då har du ju missat endel måste jag säga. Det exporteras väldigt mycket, och nej, vi har ingen brist på vapen, det är snarare överflöd av vapen.. Det flödar friskt med vapen i förorterna, och du kan gott få en tabbe för någon lax bara.

Och nej, du hör inte eftersom såna personer styr i grunden med järnhand, det är inga små lallare som det pratas friskt om som grällepundaren på 4e våningen, du vet han, Alkis Robban..?

Att det finns folk som investerar pengar är det ingen snack om, men det finns återigen folk som jobbar stort och drar in dom stora partierna till Sverige med sina kontakter på tullen, polisen, osv. Sen finns det folk som framstår som smålallare i jämfrelse med det som faktiskt kommer in till Sverige.

Det säger sig självt att personerna som torskade med 120kg kola hemma drog in allt så gott som själva med kontakter, den saken är säker.

Ska vi dra dopingmarknaden också, så finns även där stora aktörer som drar in det mesta, och säljer till större kranarna, som får iväg det till stora kranarna, som sedan säljer det till mindre partnerna, dvs. shopparna.

Att det finns endel lallare som pratat duktigt i förhör råder ingen tvekan om. Vill du ha riktiga grabbar som inte pratar i förhör, så ska du bege dig till HA, Bandidos, Södertäljenätverket. Finns undantag där också, självklart. Men majoriteten vet vad som händer om man lallar.

Vad pratas på papper utan mick på ska vi inte diskutera eftersom förhörsledare och andra inom den smutsiga poliskåren ändrar friskt i förhöret till deras fördel.

mvh

Ponde
2014-01-27, 21:43
Nu blev ju en stackars porrkung skjuten "plötsligt". En person som redan figurerat i bra antal nätverk. Idag är ännu en person omnämnd i media, även denna får förstaplats på rubrikerna och är en person förknippad med ett brottsnätverk. Eller "terrorcell" som man hade sagt i USA.

Är vi för mesiga? eller vad gör vi för tok i vårt land? Förutom fotbollshuliganer som borde elchockas, vilket får bli en ny tråd, men va sjutton gör vi med dessa herrar som uppenbarligen har mer makt än Statschefen själv?

Tja, ett sätt att minska deras inflytande skulle vara att skapa icke-korkade narkotikalagar. Med nuvarande lagstiftning så spelar ju staten rakt i deras hand (narkotikahandeln är en MYCKET stor del av deras verksamhet, speciellt cannabis).

bighulken
2014-01-27, 21:46
Det mesta i svea rike är nog grupper som är relaterade till något,typ var de hör hemma .vilken branch de är verksamma i.
men är ofta löst sammansatta grupper.visst finns det en kärna i varje grupp,men sen när det osar hett så sprids ofta de som inte tillhör kärnan.

vi har väldigt små problem med detta jämfört med USA,eller andra länder.Detta pga att vi är så pass få i detta land.

sen detta att de skriver i media och förstorar upp saker,detta är ett sätt att sälja.folk är nyfikna och fascinerade av ordet(maffia)osv.....
gjorts mycket filmer om detta.

problemen är nog den vanliga smyg korruptionen,där tjänster byts.
men det är det som också håller ihop landet.

för att minska rekryteringen i dessa led skulle man behöva ge mera,dvs,staten skulle behöva ge större utrymme till personer som befinner sig i denna riskzon.

det finns nästan inget värre än folk som står å stampar,men ändå inte får utlopp för sin energi.nånstans måste denna energi ta vägen.och det blir då ofta första närmsta grupp.för vi människor vill tillhöra grupper.

Ponde
2014-01-27, 21:46
Läste i Forskning och Framsteg att 1% av befolkningen står för merparten av alla våldsbrott. Många av dem är psykiskt sjuka och ska väl egentligen bara ha vård och inte fängelse om det ska bli någon bättring (litet hopp om det).

Alternativet är ju att låsa in dem mycket längre idag och inte satsa så mycket resurser på dem. När det gäller återfallsförbrytare så tycker jag att dessa ska sitta inne på livstid (fängelse/vård). Den där Kongomannen i Linköping hade begått många grova brott innan morden inträffade i höstas. Återfallsförbrytare är hopplösa fall.
Det är inte förbrytarna som är lyckade yrkeskriminella, de stora fiskarna hamnar oftast inte fast (för många mellanhänder) och det är dessa personer som tar initiativ till gängkrigen.

tearz
2014-01-27, 21:48
Lite OT men kunde inte hålla mig ...=)

ETT enkelt sätt att få bukt på gängproblematiken som faktiskt existerar i Sverige är ju helt enkelt att lagstadga mot gängtillhörighet :) Det finns gott om Wannabes där ute som mer än gärna flaggar deras tillhörighet öppet, och det är ju ofta dessa människor som även utför det mesta av "gatubrottsligheten" Det är ju knappast några Don Corleones som springer runt och skjuter på öppen gata i Örebro/Malmö/Göteborg och Stockholm exempelvis...

Ponde
2014-01-27, 21:49
haha jag oroar mig inte över påhälsning, men det räcker ju att man säga pasta till LCHFare för att få mailboxen spammad för 2 mån framåt... kostar inte att vara lite försiktig.

Så du säger att det finns inte "maffia" i Sverige? I form av flera kriminella nätverkande grupper?
Jag tror du missförstått kriminella nätverk grovt nu.

För det första så skiter de i dig och alla andra vanliga svennar, de vill inte ha något med er att göra. Man håller låg profil om man vill komma nånvart som kriminell.

För det andra, det är i princip bara narkotikahandeln/trafficking och vapenhandeln som de kriminella har hårda tag om. Genom nyare, smartare lagstiftning skulle man kunna undvika deras grepp om både trafficking och narkotikahandeln, vapenhandeln skulle dock bli svårare (om inte omöjlig, typ).

Gör sexköp/försäljning lagligt (som det borde varit för evigheter sedan, lustigt att Sverige är så efter i tiden med sina morallagar) och ta bort knarket från gatan genom legalisering. Problem solved, de kriminellas inflytande har minskat MARKANT OCH samhället funkar bättre.

Ponde
2014-01-27, 21:50
Vilka är Kingpins då? Finns det ledare i varje stad/region? Det enda namn jag kan komma på som jag hört om där folk reagerat på snabbköpet osv är en viss Möller.
Klart det finns ledare, men du har antagligen inte hört om dem (det är därför de är ledare, de är osynliga och smarta).

Bara de korkade kriminella som hojtar med sin "gangster"-status.

tearz
2014-01-27, 21:51
klart det finns ledare, men du har antagligen inte hört om dem (det är därför de är ledare, de är osynliga och smarta).

Bara de korkade kriminella som hojtar med sin "gangster"-status.

+1

Ponde
2014-01-27, 21:52
Lite OT men kunde inte hålla mig ...=)

ETT enkelt sätt att få bukt på gängproblematiken som faktiskt existerar i Sverige är ju helt enkelt att lagstadga mot gängtillhörighet :) Det finns gott om Wannabes där ute som mer än gärna flaggar deras tillhörighet öppet, och det är ju ofta dessa människor som även utför det mesta av "gatubrottsligheten" Det är ju knappast några Don Corleones som springer runt och skjuter på öppen gata i Örebro/Malmö/Göteborg och Stockholm exempelvis...
Du fattar väl att man har friheter i Sverige som inkluderar associationsfrihet? (att man får gå med i föreningar)

Lycka till att "bevisa" att Hells Angels-ligan är en kriminell liga, du lär ej hitta mycket bevis (enskilda fall räknas inte, man kan inte fälla en organisation för att deras medlemmar begått brott).

Ponde
2014-01-27, 21:53
Jag har aldrig hört talas om att någon helt okänd skulle "styra" något. Det där låter mest som ungdomsromantik som folk försöker hitta på. Och att vi skulle vara stora på vapenexport. Nej, det är vi inte. Det råder nästan alltid vapenbrist och de flesta köper för att spara, inte sälja vidare. Finns en del som tillverkar själv men det finns en anledning till att priserna skjutit i höjden fullständigt de senaste åren. Jag känner i varje fall inte till en enda enskild person som ensam varit någon "kingpin". Importer sköter man väldigt sällan ensam med tanke på all risk, allt investeringskapital osv.



Nja. Finns gott om "namn" som pratat duktig i förhör. Både på pappret och utan micken på. Är ju bara att läsa lite förhörsprotokoll med kändisar så får du se, visst säger man kanske inte alltid de mest intressanta sakerna, men det är väldigt sällsynt att folk kniper käft.
Tråden handlade om organiserad brottslighet, inte "kändisar" och deras uttalanden i polisförhör. cofffee

hultman
2014-01-27, 21:53
Då har du ju missat endel måste jag säga. Det exporteras väldigt mycket, och nej, vi har ingen brist på vapen, det är snarare överflöd av vapen.. Det flödar friskt med vapen i förorterna, och du kan gott få en tabbe för någon lax bara.

Och nej, du hör inte eftersom såna personer styr i grunden med järnhand, det är inga små lallare som det pratas friskt om som grällepundaren på 4e våningen, du vet han, Alkis Robban..?

Att det finns folk som investerar pengar är det ingen snack om, men det finns återigen folk som jobbar stort och drar in dom stora partierna till Sverige med sina kontakter på tullen, polisen, osv. Sen finns det folk som framstår som smålallare i jämfrelse med det som faktiskt kommer in till Sverige.

Det säger sig självt att personerna som torskade med 120kg kola hemma drog in allt så gott som själva med kontakter, den saken är säker.

Ska vi dra dopingmarknaden också, så finns även där stora aktörer som drar in det mesta, och säljer till större kranarna, som får iväg det till stora kranarna, som sedan säljer det till mindre partnerna, dvs. shopparna.

Att det finns endel lallare som pratat duktigt i förhör råder ingen tvekan om. Vill du ha riktiga grabbar som inte pratar i förhör, så ska du bege dig till HA, Bandidos, Södertäljenätverket. Finns undantag där också, självklart. Men majoriteten vet vad som händer om man lallar.

Vad pratas på papper utan mick på ska vi inte diskutera eftersom förhörsledare och andra inom den smutsiga poliskåren ändrar friskt i förhöret till deras fördel.

mvh

Hehe, ok. Visst finns det gott om vapen men det är inte lika många vapen ute till försäljning. En ny glock gick lös på en tia för några år sedan, idag är det runt det dubbla. Mer eller mindre allt kommer från andra länder hit, varför skulle vi exportera något som inte tillverkas här?

Finns inga ligor som har kontakter hos tullen eller snuten. En gris är en gris och såna håller man sig långt borta ifrån. Det är MÅNGA som har internationella kontakter och träffar folk i länderna där det tillverkas. Det är också därför det finns så pass mycket här ändå. Och marknaden räcker till många.

Detsamma gäller dopningsmarknaden. Idag är det annorlunda än för några år sedan. Massor av skitungar importerar. De flesta shoppar tar antingen in råvaror själva och kokar hemma i köket eller så köper de av någon av de många grossister/tillverkare som tar in pulvret och kokar/tabbar/kapslar själva. Eller någon av de fåtal grossister som tar in färdigtillverkade grejer från internationella nätverk.

Tro vad du vill om vilka som är tuffa och håller tyst. Tycker inte att det är någon viktig diskussion att vinna direkt och visst finns det väl alla sorter överallt. Men riktig lojalitet hittar man inte i emblem på västen utan bland vänner som vuxit upp tillsammans. Där kommer vi också att se, och ser, hur den vänskapsrelaterade organiserade kriminaliteten gror och tar över från de klassiska lägren.

Ponde
2014-01-27, 21:55
En polisiär teori vore ju att slå ut ledarna och de som styr i samtliga ligor, är ju inte helt sällan man slår till mot ledning + finanser, stoppa stålarna, stoppa styret = ligan dör.
Ge gärna exempel på hur man skall "slå till" mot dessa närmast osynliga ledare och deras HELT LAGLIGA finanser som sköts genom skicklig pengatvätt och nu ligger säkert i olika bolag eller fastigheter o.dyl.?

Tror du att yrkeskriminella förvarar sina pengar i ett kassaskåp i gänghuset eller? :d

hultman
2014-01-27, 21:55
Tråden handlade om organiserad brottslighet, inte "kändisar" och deras uttalanden i polisförhör. cofffee

Hehe. Toppen, låter dig som är expert köra vidare hädanefter =)

tearz
2014-01-27, 21:59
Du fattar väl att man har friheter i Sverige som inkluderar associationsfrihet? (att man får gå med i föreningar)

Lycka till att "bevisa" att Hells Angels-ligan är en kriminell liga, du lär ej hitta mycket bevis (enskilda fall räknas inte, man kan inte fälla en organisation för att deras medlemmar begått brott).

Haha, jag tror nog polisen i Sverige har bättre koll på vilka som är kriminella och tillhör ett kriminellt nätverk/gäng än vad DU tror =) Tror även att de har kompetensen att skilja på ett kriminellt gäng och ett gäng medelålders män som bedriver en schackklubb ute på vischan.

Aranagu
2014-01-27, 21:59
Hehe, ok. Visst finns det gott om vapen men det är inte lika många vapen ute till försäljning. En ny glock gick lös på en tia för några år sedan, idag är det runt det dubbla. Mer eller mindre allt kommer från andra länder hit, varför skulle vi exportera något som inte tillverkas här?

Finns inga ligor som har kontakter hos tullen eller snuten. En gris är en gris och såna håller man sig långt borta ifrån. Det är MÅNGA som har internationella kontakter och träffar folk i länderna där det tillverkas. Det är också därför det finns så pass mycket här ändå. Och marknaden räcker till många.

Detsamma gäller dopningsmarknaden. Idag är det annorlunda än för några år sedan. Massor av skitungar importerar. De flesta shoppar tar antingen in råvaror själva och kokar hemma i köket eller så köper de av någon av de många grossister/tillverkare som tar in pulvret och kokar/tabbar/kapslar själva. Eller någon av de fåtal grossister som tar in färdigtillverkade grejer från internationella nätverk.

Tro vad du vill om vilka som är tuffa och håller tyst. Tycker inte att det är någon viktig diskussion att vinna direkt och visst finns det väl alla sorter överallt. Men riktig lojalitet hittar man inte i emblem på västen utan bland vänner som vuxit upp tillsammans. Där kommer vi också att se, och ser, hur den vänskapsrelaterade organiserade kriminaliteten gror och tar över från de klassiska lägren.

Redan på första raden om att en tabbe låg på 20 lax tappa du mitt förtroende för din koll och det du säger. För du måste samtidigt ha tappat dina kontakter, eftersom en tabbe fortfarande går på en 10a idag, med bra kontakter och köp av fler kan du räkna med mindre än så.

Haha jaså? Det tror du? En gris må vara en gris, men grisarna är korrupta, tro mig. Folk har kontakter hos både tullen & polisen, hur mycket du än försöker förneka det, så är det faktiskt så.

Och delvis ja, men importörer av saker och ting kvarstår som importörer av legit grejer. Sen att massa nollor börjat koka själva, är en annan femma. Men frågan är; Apoteksgrejer, eller hemmakok från Anders kök?

Slutdiskuterat då du verkar hänga på tok för mycket på flashback.

mvh

Ponde
2014-01-27, 21:59
Hehe. Toppen, låter dig som är expert köra vidare hädanefter =)

Jag är ingen expert, men det är inte lätt för mig att se ett scenario där någon "vanlig" kriminell hamnat fast för t.ex. narkotikabrott och att han/hon sedan skulle veta vem de högsta hönsen är. De som gör de smutsiga jobben är rookies som sett för mycket på gudfadern, de vet inte ett skit om den riktiga verksamheten av säkerhetsskäl.

Tror du att en rik kriminell liga skulle sätta sin verksamhet på spel genom att delge mycket information åt en person som med hög sannolikhet kommer att torska för t.ex. införsel av vapen/narkotika till landet eller försäljning av dessa?

Ingen chans, yrkeskriminella som faktiskt lyckas är inte så korkade som du kanske tror.

Ponde
2014-01-27, 22:00
Haha, jag tror nog polisen i Sverige har bättre koll på vilka som är kriminella och tillhör ett kriminellt nätverk/gäng än vad DU tror =) Tror även att de har kompetensen att skilja på ett kriminellt gäng och ett gäng medelålders män som bedriver en schackklubb ute på vischan.
Det är totalt irrelevant, läste du ens inlägget? De kan inte BEVISA det och det är det som är problemet.

hultman
2014-01-27, 22:08
Redan på första raden om att en tabbe låg på 20 lax tappa du mitt förtroende för din koll och det du säger. För du måste samtidigt ha tappat dina kontakter, eftersom en tabbe fortfarande går på en 10a idag, med bra kontakter och köp av fler kan du räkna med mindre än så.

Haha jaså? Det tror du? En gris må vara en gris, men grisarna är korrupta, tro mig. Folk har kontakter hos både tullen & polisen, hur mycket du än försöker förneka det, så är det faktiskt så.

Och delvis ja, men importörer av saker och ting kvarstår som importörer av legit grejer. Sen att massa nollor börjat koka själva, är en annan femma. Men frågan är; Apoteksgrejer, eller hemmakok från Anders kök?

Slutdiskuterat då du verkar hänga på tok för mycket på flashback.

mvh

Haha. Nu börjar du bli rolig. Snälla, hör med "dina kontakter" vad de tar för en glock. Finns gott om billiga vapen men glock har blivit dyrt. Tvivlar på att du får fatt på 10 st för mindre än 140-150. Det är DU som snackar om saker du inte har en aning om. Vill du ta något med mig så kan du droppa en mail i PM.

Kontakter hos polis och tull. Hahaha! Varför skulle man ha med dom att göra?! Garanterar dig att INGEN som är någon har det. Visst har någon dn polare här eller var som kan göra slagningar i spaningsregister och liknande men knte mer än så.

drakfelt
2014-01-27, 22:11
Förväntade mig en historisk utläggning om Carl XII. Nothing to do here

Ponde
2014-01-27, 22:13
Förväntade mig en historisk utläggning om Carl XII. Nothing to do here
http://1.bp.blogspot.com/-Z3X7FMWdt10/TbFNhERFNVI/AAAAAAAAAaE/UsZ-y-0iUPo/s400/kungen-carl%2BXVI%2Bgustav%2B-%2Bbernadotte%2B-%2Bbofors%2B-%2Bafghanistan%2B-%2Bheroin%2B-%2Bopium-%2Bwallenberg-%2Bisaf%2B-%2Bswebat.jpg

http://2.bp.blogspot.com/-CMqUAoEeB20/T0uq77AGG4I/AAAAAAAAC6Q/o0-nz-ZJAWw/s640/reinfeldt%2Bheroin.jpg

Nu då? :D

drakfelt
2014-01-27, 22:14
http://1.bp.blogspot.com/-Z3X7FMWdt10/TbFNhERFNVI/AAAAAAAAAaE/UsZ-y-0iUPo/s400/kungen-carl%2BXVI%2Bgustav%2B-%2Bbernadotte%2B-%2Bbofors%2B-%2Bafghanistan%2B-%2Bheroin%2B-%2Bopium-%2Bwallenberg-%2Bisaf%2B-%2Bswebat.jpg

http://2.bp.blogspot.com/-CMqUAoEeB20/T0uq77AGG4I/AAAAAAAAC6Q/o0-nz-ZJAWw/s640/reinfeldt%2Bheroin.jpg

Nu då? :D

Det där är XVI

Ponde
2014-01-27, 22:16
Det där är XVI
Vad vill du med XII? :d

filmjölk
2014-01-27, 22:24
Det är ingen enkel fråga du tar upp :d

Något som inget (?) samhälle/land lyckats med särskilt bra.

Mussolini fick maffian att fly med svansen mellan benen, så visst går det att lyckas med.

Tji får därmed ni som säger att hårdare metoder aldrig fungerar.

Ponde
2014-01-27, 22:26
Mussolini fick maffian att fly med svansen mellan benen, så visst går det att lyckas med.

Tji får därmed ni som säger att hårdare metoder aldrig fungerar.

Hårdare metoder fungerar faktiskt aldrig om man vill leva i ett civiliserat, icke-fasciststyrt samhälle (mussolini-style).

Åk du till nordkorea eller nåt, där har de "hårda metoder" och samhället ser ut därefter.

EDIT: Inte säker på om du trollar eller ej?

Exdiaq
2014-01-27, 22:33
Hmm, narkotika står för står del för inkomsten (?). Hur kan det lösas tro?

filmjölk
2014-01-27, 22:36
Hårdare metoder fungerar faktiskt aldrig om man vill leva i ett civiliserat, icke-fasciststyrt samhälle (mussolini-style).

Åk du till nordkorea eller nåt, där har de "hårda metoder" och samhället ser ut därefter.

EDIT: Inte säker på om du trollar eller ej?



Jag trollar inte, Mussolini fick bukt med maffian och de flydde med svansen mellan benen till USA. Jag sa inte att det var en bra metod, bara att det faktiskt går att få bukt med organiserad kriminalitet med hjälp av hårdare metoder.

Om vi hade poliser, militär eller milisstyrkor som bara sparkade in ett par dörrar och sköt ihjäl folk med samröre till kriminella organisationer utan rättegång så hade de inte vart så coola sedan.

Exdiaq
2014-01-27, 22:38
Skicka ett gäng kärnvapen över hela landet så ska ni nog allt se att ni blir av med den organiserade brottsligheten. Hårda metoder funkar!

Ponde
2014-01-27, 22:41
Hmm, narkotika står för står del för inkomsten (?). Hur kan det lösas tro?

Svarade på det i tråden redan i ett tidigare inlägg :d.

Ponde
2014-01-27, 22:42
Jag trollar inte, Mussolini fick bukt med maffian och de flydde med svansen mellan benen till USA. Jag sa inte att det var en bra metod, bara att det faktiskt går att få bukt med organiserad kriminalitet med hjälp av hårdare metoder.

Om vi hade poliser, militär eller milisstyrkor som bara sparkade in ett par dörrar och sköt ihjäl folk med samröre till kriminella organisationer utan rättegång så hade de inte vart så coola sedan.
Ja, det hade säkert funkat men nu vill vi ju bo i en rättsstat med demokratiska värden, då funkar inte mussolinis metod.

Således är det helt onödigt att ta upp som ett exempel.

filmjölk
2014-01-27, 22:55
Ja, det hade säkert funkat men nu vill vi ju bo i en rättsstat med demokratiska värden, då funkar inte mussolinis metod.

Således är det helt onödigt att ta upp som ett exempel.

Nej, det är inte onödigt som exempel. Det bevisar att dessa kriminella element bara är coola och starka för att vi låter dem vara coola och starka, vilket är en nyttig läxa för en del barn och förvuxna barn som avgudar dessa kriminella element.

All respekt, makt, stålar och inflytande de skaffat sig har de inte fått för att de är alfa och har besegrat samhället, utan enbart för att samhället är såpass snällt att det låter dem hålla på.

bighulken
2014-01-27, 23:01
Nej, det är inte onödigt som exempel. Det bevisar att dessa kriminella element bara är coola och starka för att vi låter dem vara coola och starka, vilket är en nyttig läxa för en del barn och förvuxna barn som avgudar dessa kriminella element.

All respekt, makt, stålar och inflytande de skaffat sig har de inte fått för att de är alfa och har besegrat samhället, utan enbart för att samhället är såpass snällt att det låter dem hålla på.

kolla på professor sandells dilemman,eller vad han nu heter.en american som föreläser om en massa saker på tv.
där kommer en massa sådana frågeställningar upp.om man ska tillåta eller inte osv.
den egna friheten vs tryckfriheten/yttrandefriheten mm. . . . .
sammhället är inte bara snällt,och låter dem hålla på.vi är mer eller mindre tvungna till det.annars inskränker vi våran egna frihet.

Ponde
2014-01-27, 23:22
Nej, det är inte onödigt som exempel. Det bevisar att dessa kriminella element bara är coola och starka för att vi låter dem vara coola och starka, vilket är en nyttig läxa för en del barn och förvuxna barn som avgudar dessa kriminella element.

All respekt, makt, stålar och inflytande de skaffat sig har de inte fått för att de är alfa och har besegrat samhället, utan enbart för att samhället är såpass snällt att det låter dem hålla på.
Men snälla, fattar du inte ännu heller vad problemet är? Om du vill kränka kriminellas rättigheter så gör du det åt alla andra personer i ett land samtidigt.

Hört om yttrandefrihet/åsiktsfrihet/samfundsfrihet/religionsfrihet/rättsstaten osv.?

Man kan inte leva i ett fritt samhälle (som hittils visat sig fungera bättre än oppressiva diktaturer, som du förespråkar) och samtidigt våldföra sig på "kriminella" med statsmaktens medgivande.

AronP
2014-01-27, 23:35
Första posten nämnde att det kostar staten oerhört mycket pengar, jag betvivlar väl det inte riktigt men finns det siffror på det.

För övrigt är jag förvånad över hur bra koll alla har på en bransch där ingen tydligen ska prata.

Ado2000
2014-01-27, 23:37
Ja. Han hittade nog på serbligan, här existerar inget sådant. Juggemaffian, ja kanske. Fanns en gång i tiden. Då såg man inte skillnad på dåvarande jugoslaver som man gör idag.

mvh

Aa misstänker det också faktiskt att han menade "jugge mafian".

Undrar också. Aldrig hört talas om bosnielegionen...

Antagligen för att det inte finns en sådan, just när det gäller bosnier så är det enbart individer som gör brott med andra kriminella grupperingar men att det ska finnas en liga med flera individer kan man ej säga att det existerar.

Det närmaste man kan komma i den bemärkelsen skulle jag nog säga är M-Falangen i Malmö isf. Men där är det dock en hel del blandning där med.

filmjölk
2014-01-27, 23:58
Men snälla, fattar du inte ännu heller vad problemet är? Om du vill kränka kriminellas rättigheter så gör du det åt alla andra personer i ett land samtidigt.

Hört om yttrandefrihet/åsiktsfrihet/samfundsfrihet/religionsfrihet/rättsstaten osv.?

Man kan inte leva i ett fritt samhälle (som hittils visat sig fungera bättre än oppressiva diktaturer, som du förespråkar) och samtidigt våldföra sig på "kriminella" med statsmaktens medgivande.

Jag är inte övertygad om att samfundsfrihet och religionsfrihet är bra saker, särskilt som de senare av de två gärna själva förtrycker och åtnjuter skydd att göra det bakom lagen.

Varför sätter du "kriminella" inom citationstecken? Tråden handlar ju om yrkeskriminella, inte om nån hippie som odlar hasch för sitt och grannens bruk.Organiserade rån, storskalig narkotikasmuggling, utpressning, beskyddarverksamhet, trafficking, mord, korruption...sådana grejer.

Hade vi haft en folkomröstning om "Skall polisen, militären och medborgargarden få eliminera yrkeskriminella utan rättegång?" hade en jäkla massa människor röstat "ja" utan att för den skull vilja ha diktatur.

Armed Dingo
2014-01-28, 02:04
Jag är inte övertygad om att samfundsfrihet och religionsfrihet är bra saker, särskilt som de senare av de två gärna själva förtrycker och åtnjuter skydd att göra det bakom lagen.

Varför sätter du "kriminella" inom citationstecken? Tråden handlar ju om yrkeskriminella, inte om nån hippie som odlar hasch för sitt och grannens bruk.Organiserade rån, storskalig narkotikasmuggling, utpressning, beskyddarverksamhet, trafficking, mord, korruption...sådana grejer.

Hade vi haft en folkomröstning om "Skall polisen, militären och medborgargarden få eliminera yrkeskriminella utan rättegång?" hade en jäkla massa människor röstat "ja" utan att för den skull vilja ha diktatur.
Jag hade gjort det. Hade njutit i fulla drag.

Men det hade kunnat leda till att de kriminellas aktioner eskalerar och de bestämmer sig för att ta gisslan eller nåt liknande för att straffa och skydda sig själv. Är vi beredda att ta den smällen? Ja säger jag. När de väl är borta finns det mindre vilja att ta deras plats.

Men det kommer leda till mer desperata ungdomar som måste få pengar på något sätt.

Svår fråga men jag säger Gör det. Vill se vad som händer.

Ponde
2014-01-28, 08:39
Jag är inte övertygad om att samfundsfrihet och religionsfrihet är bra saker, särskilt som de senare av de två gärna själva förtrycker och åtnjuter skydd att göra det bakom lagen.

Varför sätter du "kriminella" inom citationstecken? Tråden handlar ju om yrkeskriminella, inte om nån hippie som odlar hasch för sitt och grannens bruk.Organiserade rån, storskalig narkotikasmuggling, utpressning, beskyddarverksamhet, trafficking, mord, korruption...sådana grejer.

Hade vi haft en folkomröstning om "Skall polisen, militären och medborgargarden få eliminera yrkeskriminella utan rättegång?" hade en jäkla massa människor röstat "ja" utan att för den skull vilja ha diktatur.
Du fattar väl att man inte bara kan hopa ihop ALLA som har kontakter till organiserad brottslighet som yrkeskriminella? Därför "kriminella" inom citationstecken.

Som sagt: om man ger sig på en grupp utan motiveringar och rättvishet så går det tillslut likadant för alla.

Seriöst, flytta till Kina eller nåt om du gillar diktaturer och avsaknad av rättigheter (ja, kriminella har samma rättigheter som du tills de bevisats vara skyldiga i en rättssal).

Ponde
2014-01-28, 08:41
Jag hade gjort det. Hade njutit i fulla drag.

Men det hade kunnat leda till att de kriminellas aktioner eskalerar och de bestämmer sig för att ta gisslan eller nåt liknande för att straffa och skydda sig själv. Är vi beredda att ta den smällen? Ja säger jag. När de väl är borta finns det mindre vilja att ta deras plats.

Men det kommer leda till mer desperata ungdomar som måste få pengar på något sätt.

Svår fråga men jag säger Gör det. Vill se vad som händer.
Vad som händer är att idèn om rättsstaten försummas och snart är vi i en fascistdiktatur.

Om du seriöst tycker att man borde ändra "oskyldig tills motsatsen bevisats" till "skyldig tills motsatsen bevisats" och ser detta som något positivt så tycker jag verkligen synd om dig. cofffee

Vad skall du göra om någon uppger DIG som kriminell, nu när det inte finns rättssäkerhet i landet mera?

Yes
2014-01-28, 09:07
Ge gärna exempel på hur man skall "slå till" mot dessa närmast osynliga ledare och deras HELT LAGLIGA finanser som sköts genom skicklig pengatvätt och nu ligger säkert i olika bolag eller fastigheter o.dyl.?

Tror du att yrkeskriminella förvarar sina pengar i ett kassaskåp i gänghuset eller? :d
Det är inte fullt så lätt att tvätta pengar som det låter. Skattelagstiftningen är t.ex. väldigt... eh... "progressiv".

Ponde
2014-01-28, 09:45
Det är inte fullt så lätt att tvätta pengar som det låter. Skattelagstiftningen är t.ex. väldigt... eh... "progressiv".
Gör man mycket pengar så hittar man ett sätt. cofffee

hultman
2014-01-28, 09:55
Gör man mycket pengar så hittar man ett sätt. cofffee

Haha! Någon har kollat för mycket på film. Vem fan vill skatta bort lejonparten av inkomsten? Det är väldigt få som hittar på fungerande upplägg för att tvätta pengar som INTE enkelt upptäcks av SKV. Att köpa något skithak och slå upp intäkterna med otvättade pengar är väl inte direkt smart. Enda gången man har nytta av det är om man ska sälja bolaget.

Det är stor skillnad på "att få in pengar i systemet" och att de facto tvätta dem.

Yes
2014-01-28, 10:45
Gör man mycket pengar så hittar man ett sätt. cofffee
Och trots det finns det många som gör mycket pengar som plötsligt har besök av kostymklädda herrar som lägger beslag på all bokföring och betalningssäkrar tillgångar, upp till ett beräknat värde för framtida fordringar.

Ponde
2014-01-28, 11:23
Och trots det finns det många som gör mycket pengar som plötsligt har besök av kostymklädda herrar som lägger beslag på all bokföring och betalningssäkrar tillgångar, upp till ett beräknat värde för framtida fordringar.
Många? Har inte hört om sådana fall i media på evigheter (om någon stor fisk faktiskt skulle hamna dit så skulle det bli mediagrej av det).

Ponde
2014-01-28, 11:24
Haha! Någon har kollat för mycket på film. Vem fan vill skatta bort lejonparten av inkomsten? Det är väldigt få som hittar på fungerande upplägg för att tvätta pengar som INTE enkelt upptäcks av SKV. Att köpa något skithak och slå upp intäkterna med otvättade pengar är väl inte direkt smart. Enda gången man har nytta av det är om man ska sälja bolaget.

Det är stor skillnad på "att få in pengar i systemet" och att de facto tvätta dem.
Det är inte så jävla svårt att tvätta pengar bara du är villig att "skatta" bort en del för att få det att funka.

Om du tjänar 500% marginaler på knarkförsäljning så är det ingen big deal att mista 20-30% för att få pengarna vita.

rooz
2014-01-28, 11:24
Det är inte så jävla svårt att tvätta pengar bara du är villig att "skatta" bort en del för att få det att funka.

Om du tjänar 500% marginaler på knarkförsäljning så är det ingen big deal att mista 20-30% för att få pengarna vita.

Säg mig, hur mycket pengar har du tvättat genom åren?

4623
2014-01-28, 11:33
Säg mig, hur mycket pengar har du tvättat genom åren?

Har du inte läst Jens Lapidus böcker?

hultman
2014-01-28, 11:35
Det är inte så jävla svårt att tvätta pengar bara du är villig att "skatta" bort en del för att få det att funka.

Om du tjänar 500% marginaler på knarkförsäljning så är det ingen big deal att mista 20-30% för att få pengarna vita.

Hahaha. Jaså. Säg mig hur du tvättar pengar spårlöst för 20-30 % av värdet. Finns ingen som gör 500 % på narkotika heller. I övrigt undrar jag detsamma som rooz. Gissning: 0.

rooz
2014-01-28, 11:40
Har du inte läst Jens Lapidus böcker?

Låter som en bra investering, köp 3 böcker för 500-600:- och sedan kan du tvätta hur mycket pengar som helst, bara du offrar 20-30% i skatt.


Varför har ingen berättat hur lätt det är, vars skriver jag på?

hidden
2014-01-28, 11:47
Någon som kan länka eller nämna några kända "gangster"-händelser i Sverige? Skulle vara intressant att läsa lite om mord, affärer, domar osv.

4623
2014-01-28, 12:10
Någon som kan länka eller nämna några kända "gangster"-händelser i Sverige? Skulle vara intressant att läsa lite om mord, affärer, domar osv.

Här borde du kunna klicka dig vidare:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_maffia

Ponde
2014-01-28, 12:17
Säg mig, hur mycket pengar har du tvättat genom åren?

Jag behöver väl inte vara kriminell för att veta att pengar tvättas och att det inte är så jävla svårt som vissa här tror?

Jag behöver inte vara vetenskapsman för att säga att gravitationskraften och newtons lagar är sanna.

4623
2014-01-28, 12:18
Jag behöver väl inte vara kriminell för att veta att pengar tvättas och att det inte är så jävla svårt som vissa här tror?

Jag behöver inte vara vetenskapsman för att säga att gravitationskraften och newtons lagar är sanna.

Berätta hur man gör istället.

Ponde
2014-01-28, 12:31
Berätta hur man gör istället.

Hur skulle jag veta det? Faktum är dock att det inte är så jävla svårt, hade det varit oerhört svårt så hade vi inte haft vapenhandel/narkotikahandel/trafficking där ledarna är oerhört rika på "lagliga" vis.

Kolla bara på HSBC som tvättat mexikanska knarkligornas pengar helt öppet. Ligorna gjorde lådor i specialmått som de fyllde med pengar och sedan klämde in i hålen till banktjänstemännen, detta mitt på dagen och såklart dagsvis/veckovis.

De misstänktes för att ha omsatt ca. 400 miljarder under pengatvättandet och fick 1.9 miljarder (5 veckors vinster) som straff, löjligt.

Nitrometan
2014-01-28, 12:43
Jag behöver inte vara vetenskapsman för att säga att gravitationskraften och newtons lagar är sanna.
Newtons lagar är ju bara "sanna" under vissa förutsättningar.

Är gravitationskraften verkligen "sann" menar du+ Eller bara att vi kan observera vissa fenomen som tyder på att det finns en gravitationskraft?

Ponde
2014-01-28, 13:03
Newtons lagar är ju bara "sanna" under vissa förutsättningar.

Är gravitationskraften verkligen "sann" menar du+ Eller bara att vi kan observera vissa fenomen som tyder på att det finns en gravitationskraft?

Att vi kan observera det, såklart. Sen menade jag liksom att "äpplet faller ur trädet", pratade generellt bara om empiriska fakta som man ej behöver vara expert på för att själv undersöka och se att de stämmer (i de flesta fall, som du säger så finns det ju olösta problem inom fysiken när det gäller newtons lagar och t.ex. stringteori).

rooz
2014-01-28, 13:08
Jag behöver väl inte vara kriminell för att veta att pengar tvättas och att det inte är så jävla svårt som vissa här tror?
.

Hur skulle jag veta det? Faktum är dock att det inte är så jävla svårt.
.

*facepalm*

Och om vi utesluter dina knark-karteller, och håller oss inom norden. Berätta för oss hur du skulle tvätta dina svarta pengar.

Ponde
2014-01-28, 13:26
*facepalm*

Och om vi utesluter dina knark-karteller, och håller oss inom norden. Berätta för oss hur du skulle tvätta dina svarta pengar.

Vet inte, antagligen genom att lägga upp målvaktsfirmor. Sen är det irrelevant, jag må inte veta hur man gör men kriminella organisationer gör det (annars skulle de inte kunna göra ett skit med sina enorma knark/vapenpengar).

hultman
2014-01-28, 14:19
Hur skulle jag veta det? Faktum är dock att det inte är så jävla svårt, hade det varit oerhört svårt så hade vi inte haft vapenhandel/narkotikahandel/trafficking där ledarna är oerhört rika på "lagliga" vis.

Kolla bara på HSBC som tvättat mexikanska knarkligornas pengar helt öppet. Ligorna gjorde lådor i specialmått som de fyllde med pengar och sedan klämde in i hålen till banktjänstemännen, detta mitt på dagen och såklart dagsvis/veckovis.

De misstänktes för att ha omsatt ca. 400 miljarder under pengatvättandet och fick 1.9 miljarder (5 veckors vinster) som straff, löjligt.

Haha. Faktum kvarstår: det är oerhört svårt och kostsamt att på riktigt tvätta stora belopp. Att få in några miljoner på ett konto finns det en del (men långt ifrån många) som kan göra men att lura SKV att pengarna är vita är inte alls enkelt. Visst klarar du dig oftast undan kontroll och repressalier - de varken orkar eller har resurser alla gånger - men tro inte att det finns en massa masterminds av kriminella här i Sverige. De flesta köper bilar och grejer kontant (av de fåtal firmor som hanterar större volymer kontanter) och sedan försöker man pumpa in deg på kontot genom olika korkade transaktioner eller insättningar. Tvättning? Knappast.

Yes
2014-01-28, 14:34
Många? Har inte hört om sådana fall i media på evigheter (om någon stor fisk faktiskt skulle hamna dit så skulle det bli mediagrej av det).
Det är inte direkt något det skrivs mycket om i media. Blir liksom inte så spännande nyheter och det är inget som annonseras ut i förväg.

Oxe
2014-01-28, 14:37
Vet inte, antagligen genom att lägga upp målvaktsfirmor. Sen är det irrelevant, jag må inte veta hur man gör men kriminella organisationer gör det (annars skulle de inte kunna göra ett skit med sina enorma knark/vapenpengar).

Nu finns det ju iofs inga enorma knark och vapenpengar att prata om...

största banditerna ifall vi kollar i pengar är ekobrottslingarna, och desto större företag desto mer ses det mellan fingrarna.

tearz
2014-01-28, 14:48
Det är totalt irrelevant, läste du ens inlägget? De kan inte BEVISA det och det är det som är problemet.

Kan man stifta lagar så kan man även "skrota" dem. Vill man verkligen gå till roten med problemen så löser man det. Inte svårare än så > Trött på att skithögar gömmer sig bakom samma lagar som de föraktar och även väljer att inte följa. Den ekvationen går inte ihop i min värld. Ge rättsutövarna större utrymme att agera mot de kriminella så ska vi se att de inte kommer vilja vara med i spelet längre.

tearz
2014-01-28, 14:50
jag är inte övertygad om att samfundsfrihet och religionsfrihet är bra saker, särskilt som de senare av de två gärna själva förtrycker och åtnjuter skydd att göra det bakom lagen.

Varför sätter du "kriminella" inom citationstecken? Tråden handlar ju om yrkeskriminella, inte om nån hippie som odlar hasch för sitt och grannens bruk.organiserade rån, storskalig narkotikasmuggling, utpressning, beskyddarverksamhet, trafficking, mord, korruption...sådana grejer.

Hade vi haft en folkomröstning om "skall polisen, militären och medborgargarden få eliminera yrkeskriminella utan rättegång?" hade en jäkla massa människor röstat "ja" utan att för den skull vilja ha diktatur.

+1

WHITEFOLKS
2014-01-28, 15:10
Kan man stifta lagar så kan man även "skrota" dem. Vill man verkligen gå till roten med problemen så löser man det. Inte svårare än så > Trött på att skithögar gömmer sig bakom samma lagar som de föraktar och även väljer att inte följa. Den ekvationen går inte ihop i min värld. Ge rättsutövarna större utrymme att agera mot de kriminella så ska vi se att de inte kommer vilja vara med i spelet längre.

Det finns gott om utrymme att agera mot kriminella. Vet man att någon har brutit mot lagen så agerar man.

Ponde
2014-01-28, 15:25
Kan man stifta lagar så kan man även "skrota" dem. Vill man verkligen gå till roten med problemen så löser man det. Inte svårare än så > Trött på att skithögar gömmer sig bakom samma lagar som de föraktar och även väljer att inte följa. Den ekvationen går inte ihop i min värld. Ge rättsutövarna större utrymme att agera mot de kriminella så ska vi se att de inte kommer vilja vara med i spelet längre.

Se vad WHITEFOLKS skrev.

Gillar man fascism och authoritarianism så går det säkert att bruka orättvisa maktmedel mot dessa s.k. "kriminella" (som ej ännu, i de flesta fall, bevisats vara brottsliga i rätten).

Jag gillar frihet och då får polisen se till att de arbetar effektivare om de vill få fast lagbrytare.

Ponde
2014-01-28, 15:26
Nu finns det ju iofs inga enorma knark och vapenpengar att prata om...

största banditerna ifall vi kollar i pengar är ekobrottslingarna, och desto större företag desto mer ses det mellan fingrarna.

Inga enorma pengar? Vem tror du gör pengar på allt amfetamin, gräs, kokain &diverse opiater som säljs i Sverige? (om du vill kolla upp statistik så ser du att enorma mängder av dessa har beslagtagits, och det som beslagtas är bara en bråkdel av det som handeln innefattar).

Oxe
2014-01-28, 15:38
En jävla massa människor i olika led vilket gör att "inga" enstaka ser några enorma pengar.

(enormapengar i hänseende att man inte är nån pissluffare eller socfall).

filmjölk
2014-01-28, 17:22
De kriminella jag känner till går alla på soc, sjukpenning eller låglönejobb. De är bara rika i korta perioder och tvingas sälja av sina lyx-grejer bara månader efter att de köpt dem.

Ignatius72
2014-01-28, 17:23
Många wannabes bara i den här tråden.

Ponde
2014-01-28, 17:26
De kriminella jag känner till går alla på soc, sjukpenning eller låglönejobb. De är bara rika i korta perioder och tvingas sälja av sina lyx-grejer bara månader efter att de köpt dem.
De kriminella du känner är med andra ord idioter. Finns rikligt av dessa impulsiva och oeftertänksamma personer inom "vanliga jobb" också, huslån+billån+sommarstugelån är ungefär lika korkat som att slösa allt på en lyxbil när man gjort ett klipp som småkriminell.

De som lyckas är inte korkade och de slösar inte pengarna på lyx för att sedan inte ha mat på bordet.

Ignatius72
2014-01-28, 17:32
De kriminella du känner är med andra ord idioter. Finns rikligt av dessa impulsiva och oeftertänksamma personer inom "vanliga jobb" också, huslån+billån+sommarstugelån är ungefär lika korkat som att slösa allt på en lyxbil när man gjort ett klipp som småkriminell.

De som lyckas är inte korkade och de slösar inte pengarna på lyx för att sedan inte ha mat på bordet.

Clark Olofsson beskrivs ofta som smart. Han har suttit större delen av sitt liv i finkan. Militärligan är ett annat exemplet.
Generellt sett så är kriminella puckon. Dvs om man räknar bort ekonomisk brottslighet.

Ponde
2014-01-28, 17:42
Clark Olofsson beskrivs ofta som smart. Han har suttit större delen av sitt liv i finkan. Militärligan är ett annat exemplet.
Generellt sett så är kriminella puckon. Dvs om man räknar bort ekonomisk brottslighet.
Han var tydligen inte tillräkligt smart då, eller så blev han för girig.

Att vara ekobrottsling har f.ö. inget med smarthet att göra, det är nästan lika hårda straff för dem nuförtiden som för knarksmugglare och det är inte särskilt enkelt att lura till sig mycket pengar där heller.

EDIT: Med "smart" menar jag också att man har tur. Som vi alla vet så kan någon liten händelse skapa ett händelseförlopp där även den briljantaste brottslingen kan hamna i knipa. Oavsett hur smart man är så utmanar man alltid ödet och det okontrollerbara då man måste förlita sig på andra personer om stor ekonomisk vinning skall göras.

Yes
2014-01-28, 18:50
Han var tydligen inte tillräkligt smart då, eller så blev han för girig.

Att vara ekobrottsling har f.ö. inget med smarthet att göra, det är nästan lika hårda straff för dem nuförtiden som för knarksmugglare och det är inte särskilt enkelt att lura till sig mycket pengar där heller.

EDIT: Med "smart" menar jag också att man har tur. Som vi alla vet så kan någon liten händelse skapa ett händelseförlopp där även den briljantaste brottslingen kan hamna i knipa. Oavsett hur smart man är så utmanar man alltid ödet och det okontrollerbara då man måste förlita sig på andra personer om stor ekonomisk vinning skall göras.
Ditt argument verkar vara att det finns en massa fantasifoster av smarta brottslingar som lyckas hålla sig under radarn. Det är inte så verkligheten ser ut.
Det är väldigt svårt att hålla sig undan myndigheter, speciellt när det gäller stora pengar du inte kan spara i madrassen.

Ignatius72
2014-01-28, 19:18
Han var tydligen inte tillräkligt smart då, eller så blev han för girig.



Ja, det var liksom min poäng. Kriminella är som regel inte tillräckligt smarta. Det var dock fel av mig att prata om eko-brittslingar. De stora, och riskfria, pengarna finns i gråzonen.

tearz
2014-01-28, 20:09
Se vad WHITEFOLKS skrev.

Gillar man fascism och authoritarianism så går det säkert att bruka orättvisa maktmedel mot dessa s.k. "kriminella" (som ej ännu, i de flesta fall, bevisats vara brottsliga i rätten).

Jag gillar frihet och då får polisen se till att de arbetar effektivare om de vill få fast lagbrytare.

Jag skulle utan tvekan stödja vilka metoder som helst när det kommer till att sätta åt kriminella samhällsfarliga individer. Sedan om du vill sätta en "label" på det så go ahead. "Fascism" - För övrigt det mest missbrukade ordet i Sverige just nu, tillsammans med "rasist" De har missbrukats till den milda grad att de tappat all substans.

Ponde
2014-01-28, 20:36
Jag skulle utan tvekan stödja vilka metoder som helst när det kommer till att sätta åt kriminella samhällsfarliga individer. Sedan om du vill sätta en "label" på det så go ahead. "Fascism" - För övrigt det mest missbrukade ordet i Sverige just nu, tillsammans med "rasist" De har missbrukats till den milda grad att de tappat all substans.
Ordet må vara missbrukat men det stämmer bra in på dina åsikter. Fascism eller kommunism är exempel på politiska system som trycker ner människor och det slutar alltid i revolution och dåliga tider.

Har du ingen respekt för västerländska tankar om demokrati, jämlikhet inför lagen (bl.a. oskyldig förrän annat är bevisat), yttrandefrihet mm. så anser jag att du är en fascist (i negativ bemärkelse, såklart).

Faktum är att vi hittils inte lyckats få ett samhällssystem att fungera i längden om det styrs med järnhand och av några få personer (det är sådana system som skapas om man börjar skita i våra grundvärderingar). Kanske i en framtida socialistutopi då vi automatiserat all produktion och fått fusionskraft att fungera...

spoon
2014-01-28, 20:52
Leif GW Persson om organiserad brottslighet

Polisprofessorn Leif GW Persson, har följande att säga angående den ”grova organiserade brottsligheten” i Sverige:
– Föreställningarna om dom här gruppernas samhällsfarlighet och den kriminalpolitiska vikten av att satsa stora resurser på dom, är inte riktigt grundande i realitet. Dom är överdrivna. Man borde istället ta itu med våldtäkter och vanliga misshandelsfall där människor kan bli slagna sönder och samman. Det har en omfattning som närmast är gigantisk i jämförelse med den här lite mer organiserade inslaget. Dom här grupperna fungerar närmast som en polisiär kukförlängare. Man kan ligga och spana och man kan jobba under täckmantel och sånt. Det kan hålla på i åratal och blir en i det närmaste sekteristisk verksamhet för vissa grupper inom polisen.
Mot det invänds ofta att den ”grova organiserade brottsligheten” hotar vittnen, i en omfattning som anses mycket allvarligt för rättssäkerheten. Om detta säger GW:
– Det vanligaste hotet mot vittnen handlar om en banal gatumisshandel med vanliga offer och gärningsmän. Det är betydligt mer vanligt än att grabbarna i lädervästar dyker upp och hotar vittnen. Men det är ju på dom där MC-killarnas verksamhet som det är enklast att få in mer pengar till polisen.
Vi har inte en systemhotande brottslighet i Sverige. Vi är inte ens i närheten av att ha det. Däremot har vi ett samhällsproblem som består i prioriteringar från olika polischefers sida, som i första hand går ut på att få bra publicitet för att de tar itu med "den grova organiserade brottsligheten".

Ifrån en ganska slarvigt skriven artikel av Dick Sundevall.
http://www.magasinetparagraf.se/rattssakerhet/grov-organiserad-brottslighet

"Det farliga Sverige" Skriven av Sundevall tycker jag är en läsvärd bok. Tycker skuggan skulle läsa den eftersom ämnet intresserar han.

spoonchest
2014-01-29, 09:19
Många wannabes bara i den här tråden.

This.

filmjölk
2014-01-29, 23:19
Att vara ekobrottsling har f.ö. inget med smarthet att göra, det är nästan lika hårda straff för dem nuförtiden som för knarksmugglare och det är inte särskilt enkelt att lura till sig mycket pengar där heller.

.

Det är fö. rätt bra stört att det skall straffa sig hårdare att smuggla kokain eller blåsa företag på pengar än att råna och misshandla folk. (Som jag yrade om i dödsstrafftråden)

Givetvis skall det ju inte vara lagligt att smuggla kokain eller blåsa företag på pengar men straffen är absurt höga i jämförelse med tex. personrån eller misshandel, som iaf i mina ögon är värre.

En av killarna som mördade 63pers i Backabranden fick 3år... 6år kan du få om du fuskar med bokföringen.

Frank Slater
2014-01-29, 23:24
Det är fö. rätt bra stört att det skall straffa sig hårdare att smuggla kokain eller blåsa företag på pengar än att råna och misshandla folk. (Som jag yrade om i dödsstrafftråden)

Givetvis skall det ju inte vara lagligt att smuggla kokain eller blåsa företag på pengar men straffen är absurt höga i jämförelse med tex. personrån eller misshandel, som iaf i mina ögon är värre.

En av killarna som mördade 63pers i Backabranden fick 3år... 6år kan du få om du fuskar med bokföringen.

Är inte det för att avskräcka från eko-fusk. "det är så lätt och skadar ingen".

filmjölk
2014-01-29, 23:35
Är inte det för att avskräcka från eko-fusk. "det är så lätt och skadar ingen".

Det är säkert så, och helt försvarbart om man bara ser det "fristående". Men det är inte försvarbart i jämförelse med tex. att i grupp misshandla tonårspojkar och råna dem. Det senare är värre, elakare, en större kränkning men ändå straffas det mindre.

Frank Slater
2014-01-29, 23:40
Det är säkert så, och helt försvarbart om man bara ser det "fristående". Men det är inte försvarbart i jämförelse med tex. att i grupp misshandla tonårspojkar och råna dem. Det senare är värre, elakare, en större kränkning men ändå straffas det mindre.

Jag betraktar det senare som det "normala" straffet, och eko-fusket som ett "normalstraff" som skruvats åt för att avskräcka. De ska antagligen inte jämföras i samma mening.

eiri
2014-01-30, 00:11
kommer alltid vara lite skit helt enkelt, vi ska vara glada att inte de riktigt stora ligorna är här, de kan korrumpera hela samhällen.

Dissector
2014-01-30, 00:25
Jag skulle utan tvekan stödja vilka metoder som helst när det kommer till att sätta åt kriminella samhällsfarliga individer. Sedan om du vill sätta en "label" på det så go ahead. "Fascism" - För övrigt det mest missbrukade ordet i Sverige just nu, tillsammans med "rasist" De har missbrukats till den milda grad att de tappat all substans.

Jag tror inte det löser något. Nu går jag lite på känsla för visso, men av de länder man ser har stora problem med gäng och grov organiserad brottslighet så verkar också rättsväsendet och ordningsmakten ha befogenheter som gränsar till förtryck. Fiendeskapet som uppstår mellan samhälle och kriminell tror jag förvärrar saken. Jag vet att det låter som hippiegull-gull men om man ska försöka vara lite pragmatisk så tror jag att den bästa lösningen utgår från förhållningssättet att de som är grovt kriminella inte är det för skojs skull, och slutar vara det om bara motståndet blir hårt nog. Det finns såklart undantag, där hårdhandskarna har fungerat för att rensa enskilda områden men utan att saken för den skull blivit bättre i samhället som helhet. Renodlad by-the-book-fascism kan nog kanske hantera det, men sådana samhällen har ju en tendens att falla samman efter ett tag och är nog inget man i övrigt är särskilt sugen på.

spoon
2014-01-30, 07:51
Det är fö. rätt bra stört att det skall straffa sig hårdare att smuggla kokain eller blåsa företag på pengar än att råna och misshandla folk. (Som jag yrade om i dödsstrafftråden)

Givetvis skall det ju inte vara lagligt att smuggla kokain eller blåsa företag på pengar men straffen är absurt höga i jämförelse med tex. personrån eller misshandel, som iaf i mina ögon är värre.

En av killarna som mördade 63pers i Backabranden fick 3år... 6år kan du få om du fuskar med bokföringen.

Har du nåt fall att lyfta fram där någon faktiskt har fått 6 år för att fuska med bokföringen? Det är inte ofta som max straff delas ut.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Yes
2014-01-30, 08:17
Seth-Roland Arner fick väl 6 år, men han har också svart bälte i ekobrott...

rooz
2014-01-30, 08:24
Seth-Roland Arner fick väl 6 år, men han har också svart bälte i ekobrott...

Han fick 7 år, men det var dock flera mål som drevs mot honom samtidigt.

Mackan58
2014-01-30, 12:29
NEJ jag vill inte att det postas massa SD-reklam här o tjafsas hejvilt osv om etnicitet osv.


Varför vill du inte att SD ska diskuteras i en tråd angående kriminalitet när det är det enda partiet som vill göra ändringar i dagens kriminalpolitik? :)

Och varför vill du inte diskutera etnicitet i en tråd som denna? Genetiska faktorer är högst relevanta när det kommer till kriminalitet.

TomasB
2014-01-30, 12:46
Han var tydligen inte tillräkligt smart då, eller så blev han för girig.

Att vara ekobrottsling har f.ö. inget med smarthet att göra, det är nästan lika hårda straff för dem nuförtiden som för knarksmugglare och det är inte särskilt enkelt att lura till sig mycket pengar där heller.

EDIT: Med "smart" menar jag också att man har tur. Som vi alla vet så kan någon liten händelse skapa ett händelseförlopp där även den briljantaste brottslingen kan hamna i knipa. Oavsett hur smart man är så utmanar man alltid ödet och det okontrollerbara då man måste förlita sig på andra personer om stor ekonomisk vinning skall göras.

Det säger du..?

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/bank-och-fastighet/huvudatalade-i-harvan-far-tva-ars-fangelse-for-grovt-skattebrott_7018269.svd

Patriarch K
2014-01-30, 13:14
Legalisera och reglera vissa typer av knark och 1/3 av problemen är lösta. Mer skattepengar till samhället i form av statlig kontroll samt att gangsterverksamheten får en pungspark som heter duga. Några extra människor hamnar säkert i drogträsket men det är troligtvis bättre siffror än den skada som sker genom all knarksmuggling och dylikt. Det blir som att byta ut ett problem mot ett lite mer lätthanterbart problem vilket enbart är positivt.
Många slipper sitta i fängelse i onödan också om det blir reglerat.

Jag tror på allvar att det här är en bra lösning på stora delar av den kriminella verksamheten.

Ponde
2014-01-30, 13:23
kommer alltid vara lite skit helt enkelt, vi ska vara glada att inte de riktigt stora ligorna är här, de kan korrumpera hela samhällen.

Japp, tycker synd om mexikanerna (deras stat har ingen makt över kartellerna, alla är korrumperade och mutade).

Ponde
2014-01-30, 13:24
Det säger du..?

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/bank-och-fastighet/huvudatalade-i-harvan-far-tva-ars-fangelse-for-grovt-skattebrott_7018269.svd

Undantagsfall, och de flesta knarksmugglare sitter inte 10 år de heller.

Ponde
2014-01-30, 13:25
Legalisera och reglera vissa typer av knark och 1/3 av problemen är lösta. Mer skattepengar till samhället i form av statlig kontroll samt att gangsterverksamheten får en pungspark som heter duga. Några extra människor hamnar säkert i drogträsket men det är troligtvis bättre siffror än den skada som sker genom all knarksmuggling och dylikt. Det blir som att byta ut ett problem mot ett lite mer lätthanterbart problem vilket enbart är positivt.
Många slipper sitta i fängelse i onödan också om det blir reglerat.

Jag tror på allvar att det här är en bra lösning på stora delar av den kriminella verksamheten.
Detta. Tyvärr blir det svårt att få igenom en så stor opinionsförändring, propagandan sitter djupt (speciellt i de generationerna som föddes före internet blev vanligt och informationen blev lättillgänglig).

Sen då alla Agdor dött så får vi förhoppningsvis förändring på drogpolitiken (som är helt åt helvete och ineffektiv, påstår politiker/poliser annat så ljuger de).