handdator

Visa fullständig version : Fastande styrketräning samt inte äta efteråt. Hur dåligt?


1x0
2014-01-27, 14:02
Hej!

Har nyligen fått ändra rutiner. Innan tränade jag (helt) fastandes vid 16:00 tiden. Klar strax efter 17:00 och sedan mat vid 18-19:00.

Nu kommer jag träna vid 12-13:00 tiden och jag vill inte äta på dagen. Har aldrig ätit innan klockan ~16:00 i hela mitt liv. Förutom enstaka tillfällen t.ex tidiga kalas och bortbjudningar.

Är medveten om periodisk fasta (sen 4-5 år tillbaka) men jag brukar äta när jag blir hungrig och föredrar att äta sent på kvällen, innan läggdags.

--------

Till min fråga; hur dåligt är det, om jag tränar styrketräning (tung, stronglifts 5x5) vid 12:00 till 13:00, inte äter förrns ca 17-18:00? Jag brukar sluta äta vid 22-23:00 tiden på kvällen. Så det är ca 13-14 timmars fastande träning.

Jag räknar kalorier och träffar alltid dagliga macro -och micronuetter. Överäter med ca 1000 kcal på träningsdagar och balans vilodagar. Tränar varannan dag.

Har läst mycket på utländska forum, att det är betydligt viktigare att träffa sina dagliga macros än att noja över näringstiming.

Jag vet att jag kan använda BCAA/EAA doser innan och timmarna efter träningen.


ett exempel på hur jag menar:

12:00: 60 minuters tung styrketräning (~14 timmar utan mat)
15:00: 60-80 minuters promenad.
17:00: #1 måltid och första kalorierna på ~18 timmar
19:00: #2 måltid
21:00: #3 måltid (största måltiden, kalorimässigt)
^ (ätit färdigt vid ca 22:00)
23-00:00: läggdags

Tack och hej!

King Grub
2014-01-27, 14:12
Så dåligt det kan bli. Träningen ökar både muskeluppbyggnaden och muskelnedbrytningen efter passet, men uppbyggnaden når inte upp till nedbrytningens nivåer förrän man äter. Fram tills du äter förlorar du alltså muskler, och ju längre tid den perioden varar, desto större risk att du inte hinner kompensera för det under den tid du är i positiv proteinbalans, efter du ätit. I synnerhet inte överkompensera.

Det räcker dock med aminosyror för att vända proteinbalansen till positiv, så använder du ett EAA-tillskott efter passet är det ingen fara i den synvinkeln. Dock varar stimulansen av ett sådant intag bara 60-90 minuter, så det blir väldigt många intag om du skall hålla proteinsyntesen stimulerad fram till matdags. Inte heller minskar aminosyresupplementering muskelnedbrytning, vilket vanlig mat gör.

Scratch89
2014-01-27, 15:48
Är det inte bara att tvinga sig att äta? Varför äta enligt periodisk fasta om det inte fungerar i vardagen?

EnergiÖverskott
2014-01-27, 15:57
Är det inte bara att tvinga sig att äta? Varför äta enligt periodisk fasta om det inte fungerar i vardagen?

+1.

Varför inte bara ta och förbereda några havre/proteinshakes att ta efter träning på träningsdagar då? En efter träning och en vid 17-tiden t.ex och sedan äta resten av ditt intag när du kommer hem.

Det är inte så att du är rädd för att äta under dagen och då inte kan äta&njuta lika mycket på kvällen? Har vart i liknande sits själv men, det är mest en planerad hetsätning i sådana fall.

Några lätta shakes efter träning som sagt, om du inte vill äta ett "riktigt" mål mat innan senare på kvällen. Sedan kan du ju äta så sent som du brukar varannan dag när du inte tränar, så att varannan dag äta något litet under dagen känns inte som någon direkt uppoffring om man gillar att träna.

1x0
2014-01-27, 17:21
Tackar för svaret Grub!

Antar det inte finns några exakta siffror eller studier på det. T.ex att min muskeluppbyggnad blir 50% försämrad. Påverkan av återhämtning och styrkeökningar osv.

+1.

Varför inte bara ta och förbereda några havre/proteinshakes att ta efter träning på träningsdagar då? En efter träning och en vid 17-tiden t.ex och sedan äta resten av ditt intag när du kommer hem.

Det är inte så att du är rädd för att äta under dagen och då inte kan äta&njuta lika mycket på kvällen? Har vart i liknande sits själv men, det är mest en planerad hetsätning i sådana fall.

Några lätta shakes efter träning som sagt, om du inte vill äta ett "riktigt" mål mat innan senare på kvällen. Sedan kan du ju äta så sent som du brukar varannan dag när du inte tränar, så att varannan dag äta något litet under dagen känns inte som någon direkt uppoffring om man gillar att träna.

Är det inte bara att tvinga sig att äta? Varför äta enligt periodisk fasta om det inte fungerar i vardagen?
Skickade PM med svar till er. Vill inte prata om min matvanor öppet. Undrade som sagt mest hur pass dåligt mitt upplägg var.

Scratch89
2014-01-27, 19:28
Du är ju helt anonym här, så på vilket sätt går du ut med dina matvanor? Det går ju inte att koppla det till person, till skillnad från många av oss som gått ut med både namn och profession. Har du problem med maten är det inte bra att fortsätta med det. Sök hjälp och försök att börja äta normalt. Det första steget är att sluta enligt någon modediet och börja äta strukturerat över hela dagen.

Gober
2014-01-27, 22:23
Om du inte ens som anonym vågar skriva varför du vägrar äta så säger jag som ovan, sök hjälp för ditt problem.

Tomas Tryffel
2014-01-27, 22:54
Om inte annat avslöjar dina rutiner, som du angivit ovan, samt byte av rutiner dig mer, skulle jag tro ;)

Tomas Tryffel
2014-01-30, 11:45
Om vi skulle "vända" på steken. Hur dåligt skulle det vara med fastande konditionsträning och inte äta på ett tag efteråt?

King Grub
2014-01-30, 14:50
Negativ proteinbalans tills du äter. Men du går inte miste om någon jättelik uppreglering av proteinsyntesen som efter styrketräning. Men du förlorar muskler till dess du äter. Å andra sidan hade du förlorat ännu mer muskler om du fastat och inte tränat. Gäller både styrke- och konditionsträning.

Rikard Jansson
2014-01-30, 14:55
Något jag alltid har funderat på: om man sveper alla aminosyror precis innan sitt sista set i gymmet så är det ju inte "efter träning", men funkar likadant (?). Hurdant är det på så vis om man dricker typ 15 g bcaa under träningen jämnt fördelat från halva passet till slutet?

Adrianite
2014-01-30, 17:56
Så dåligt det kan bli. Träningen ökar både muskeluppbyggnaden och muskelnedbrytningen efter passet, men uppbyggnaden når inte upp till nedbrytningens nivåer förrän man äter. Fram tills du äter förlorar du alltså muskler, och ju längre tid den perioden varar, desto större risk att du inte hinner kompensera för det under den tid du är i positiv proteinbalans, efter du ätit. I synnerhet inte överkompensera.

Det räcker dock med aminosyror för att vända proteinbalansen till positiv, så använder du ett EAA-tillskott efter passet är det ingen fara i den synvinkeln. Dock varar stimulansen av ett sådant intag bara 60-90 minuter, så det blir väldigt många intag om du skall hålla proteinsyntesen stimulerad fram till matdags. Inte heller minskar aminosyresupplementering muskelnedbrytning, vilket vanlig mat gör.

Har läst av bl.a Rusty Moore och Elliott Hulse att den anaboliska cykeln varar i 24 timmar efter ett träningspass, och att timingen av näringsintaget därför har liten betydelse sålänge det totala behovet blir tillfredställt.

Samt även att träning under periodisk fasta kan vara fördelaktigt då det stimulerar utsöndringen av HGH och verkar mer fettförbrännande.

Stämmer detta eller bör man undvika träning under fasta, samt timea sitt näringsintag?

EnergiÖverskott
2014-01-30, 18:43
Det finns ingen som helst anledning att undvika att träna innan matintag om man inte upplever några problem med det. Tajma sitt näringsintag kan vara en idé om man märker att man presterar bättre då.

Jag själv märker t.ex ingen som helst skillnad om jag äter något (har provat många varianter av näringstiming i samband med träning) tidigare under dagen när jag tränar runt 12-tiden. Har jag ätit ordentligt kvällen/dagarna innan så presterar jag lika bra ändå. Om det är mer fettförbrännande p.g.a hormonsvar etc lämnar jag åt Grub men, i mina ögon är det viktigaste att man mår bra, presterar bra och har kul. Optinojjan kan man lämna hemma.

King Grub
2014-01-30, 19:15
Har läst av bl.a Rusty Moore och Elliott Hulse att den anaboliska cykeln varar i 24 timmar efter ett träningspass, och att timingen av näringsintaget därför har liten betydelse sålänge det totala behovet blir tillfredställt.

Samt även att träning under periodisk fasta kan vara fördelaktigt då det stimulerar utsöndringen av HGH och verkar mer fettförbrännande.

Stämmer detta eller bör man undvika träning under fasta, samt timea sitt näringsintag?

Det stämmer att aminosyrekänsligheten är förhöjd i 24 timmar efter styrketräning, men det finns ju bara ett visst antal timmar i ett dygn också. Ett enda intag, dessutom om det ligger så långt bort det går både före och efter passet, kommer sannolikt inte att kunna uppreglera proteinsyntesen så pass mycket att det kompenserar för alla fastande timmar i negativ proteinsyntes. Det är ju faktiskt ett extremexempel - att träna vid ett klockslag och äta dygnets enda mål så långt från passet som möjligt.

Barbastark
2014-01-30, 19:27
Så dåligt det kan bli. Träningen ökar både muskeluppbyggnaden och muskelnedbrytningen efter passet, men uppbyggnaden når inte upp till nedbrytningens nivåer förrän man äter. Fram tills du äter förlorar du alltså muskler, och ju längre tid den perioden varar, desto större risk att du inte hinner kompensera för det under den tid du är i positiv proteinbalans, efter du ätit. I synnerhet inte överkompensera.

Enligt denna verkar ju dock uppbyggnaden samt även nettobalansen vara positiv under alla tidpunkter man mätte, trots att träningen var fastande. (Disclaimar dock med att jag bara läst abstraktet + letade snabbt i metoddelen där jag fattade det som att man åt först efter första mätningen, vilken var 3h efter passet)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9252485

King Grub
2014-01-30, 19:41
Varifrån får du att nettobalansen är positiv? Proteinsyntesen stimuleras av styrketräning även helt utan aminosyror eller födointag, men inte tillräckligt mycket för att den skall bli större än nedbrytningen = negativ proteinbalans. Bara om aminosyror tillförs stimuleras proteinsyntesen så mycket att uppbyggnaden blir större än nedbrytningen och proteinbalansen blir positiv.

The effect of the stimulated FSR on net muscle protein balance is blunted by a simultaneous increase in muscle protein breakdown. In the resting, fasted condition, muscle protein net balance is negative, reflecting the fact that muscle protein breakdown exceeds the rate of muscle protein synthesis. Following exercise in the fasting state net muscle protein balance is improved but the rate of breakdown still exceeds the rate of synthesis

Nebuchadnezzar
2014-01-30, 19:58
http://oi12.tinypic.com/5ymyjbm.jpg

Barbastark
2014-01-30, 20:47
Varifrån får du att nettobalansen är positiv?

Från abstraktet

Exercise resulted in significant increases above rest in muscle FSR at all times: 3 h = 112%, 24 h = 65%, 48 h = 34% (P < 0.01). Muscle FBR was also increased by exercise at 3 h (31%; P < 0.05) and 24 h (18%; P < 0.05) postexercise but returned to resting levels by 48 h. Muscle net balance was significantly increased after exercise at all time points [(in %/h) rest = -0.0573 +/- 0.003 (SE), 3 h = -0.0298 +/- 0.003, 24 h = -0.0413 +/- 0.004, and 48 h = -0.0440 +/- 0.005], and was significantly different from zero at all time points (P < 0.05)

King Grub
2014-01-30, 20:51
Jag ser inte det du ser, tydligen. Proteinsyntesen blev större än i vila, ja. Se diagrammet i posten ovan ditt. Träning förbättrar proteinbalansen jämfört med fastande vila, men den är fortfarande negativ.

Barbastark
2014-01-30, 21:29
Jag ser inte det du ser, tydligen. Proteinsyntesen blev större än i vila, ja. Se diagrammet i posten ovan ditt. Träning förbättrar proteinbalansen jämfört med fastande vila, men den är fortfarande negativ.

Borde isf inte FBR i alla fall varit högre än FSR vid första mätningen, den 3h efter träning (Första måltiden intogs ju vad jag förstått efter första mätningen).

Dock säger dem här att nettobalansen var ökad vid alla tidpunkter.

The result of the elevation in FSR was that the net protein balance within the exercised muscle increased and was significantly higher postexercise at all time points studied. It should be emphasized that all studies in the present protocol were performed in the fasted state, so it was expected that muscle net balance would be negative (4).

King Grub
2014-01-30, 21:32
Ja, nettobalansen blir bättre av träning, även fastande, för fjärde (?) gången. Det är bevisat och allmänt känt att den inte blir positiv utan aminosyror.

Barbastark
2014-01-30, 21:52
Ja, nettobalansen blir bättre av träning, även fastande, för fjärde (?) gången. Det är bevisat och allmänt känt att den inte blir positiv utan aminosyror.

Syntes - nedbrytning = nettobalans. Studien säger att nettobalansen var positiv vid alla tillfällen, dvs även direkt efter fastande styrketräning. Jag förstår detta som att uppbyggnad var högre en nedbrytningen vid alla tillfällen.

Du verkar säga motsatsen samt indikera att det är något jag missat. Du får gärna förklara vad?

King Grub
2014-01-30, 21:58
Jag vet inte vad du läser, men det står inte vad du säger.

Diagram från studien; nedbrytningen större än uppbyggnaden vid alla tillfällen. Det står "Net balance was significantly negative on all study days despite the fact that it was significantly increased at 3,
24, and 48 h postexercise vs. rest" precis som jag sagt hela tiden.

Jag vet inte vad du läser. Det står inte vad du säger att det står i abstraktet heller.

Nebuchadnezzar
2014-01-30, 22:12
Exercise resulted in significant increases above rest in muscle FSR at all times: 3 h = 112%, 24 h = 65%, 48 h = 34% (P < 0.01). Muscle FBR was also increased by exercise at 3 h (31%; P < 0.05) and 24 h (18%; P < 0.05) postexercise but returned to resting levels by 48 h. Muscle net balance was significantly increased after exercise at all time points [(in %/h) rest = -0.0573 +/- 0.003 (SE), 3 h = -0.0298 +/- 0.003, 24 h = -0.0413 +/- 0.004, and 48 h = -0.0440 +/- 0.005], and was significantly different from zero at all time points (P < 0.05)

Different from zero är inte samma sak som positiv om det är det som förvirrar dig.

Barbastark
2014-01-30, 22:24
Jag vet inte vad du läser, men det står inte vad du säger.

Diagram från studien; nedbrytningen större än uppbyggnaden vid alla tillfällen. Det står "Net balance was significantly negative on all study days despite the fact that it was significantly increased at 3,
24, and 48 h postexercise vs. rest" precis som jag sagt hela tiden.

Jag vet inte vad du läser. Det står inte vad du säger att det står i abstraktet heller.

Jepp, uppenbarligen så har jag misstolkat. Tack för förtydligandet :thumbup: