handdator

Visa fullständig version : cheatdays?


Troppa
2014-01-26, 20:52
Hej!
Vad tycker folket om cheatdays där Man konsumerar ca 3500 kalorier när Man i genomsnitt ligger på 1800-2000 resten av veckan. Protein mängden ligger på den samma ca 180g om dagen men kolhydraterna och fettet går ju upp rätt mycket. Förstör det mycket om syftet är att deffa?
Mvh

Mangemangel
2014-01-26, 20:59
Känns väldigt meningslöst att hetsäta någon dag för att sedan leva nazi-strikt i några. Låter som en hyfsad grogrund för ätstörningar, i längden. Det är min syn. Istället för ''ätardagar'' kan man likagärna unna sig en ''fuskmåltid'' då och då utan att dagens kaloriintag kastas helt åt helvete ur balans :)

R Scarpa27
2014-01-26, 21:02
att ligga underskott en hel vecka för att överäta en dag, omg så larvigt & waste of time.
satsa på stabilare ätande & ät godsaker lite oftare i mindre mängder ist.
& en ätardag du kallar cheatday på 3,5k e ju inte överdrivet mkt heller.

dumfasoner & din ätardag verkar inte vara hel lyxig där heller.

EnergiÖverskott
2014-01-26, 21:13
Det är väldigt onödigt att äta så galet lite som 1800 kcal i veckan och att längta till en dag där du ska gå bananas.

Nu är ju 3500 kcal inga abnorma mängder energi men, jag tycker som sagt att det är onödigt att applicera konceptet "cheatdays" som är inplanerade på basis.

Då är det bättre att äta bra mat som vanligt och om du en dag känner för att avgå från kostschemat, känner för att laga något gott, blir bjuden etc så ät det du vill ha då den dagen.

Att gå och längta efter en viss veckodag för att få göra en slags regelbunden binge är ett bra sätt att skaffa sig en ätstörning.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Commando1980
2014-01-26, 22:00
Visst kan det fungera och vill man vara anal så kan man begränsa fettintaget på ätardagarna och låta kaloriehöjningen komma via kolhydrater.

Men jag håller med övriga i tråden, höj hellre upp det genomsnittliga kalorieintaget samt unna dig något extra då och då. Sen kan man ju höja kalorieintaget vissa dagar om man känner att det behövs men utan att man göra det till regelrätta grisdagar.

drkrupp
2014-01-26, 22:42
I stort håller jag med övriga i tråden, men såhär såg det ut för mig denna veckan;

https://dl.dropboxusercontent.com/u/10937582/veckokalorier.gif

King Grub
2014-01-26, 22:44
Har du legat på underskott en vecka kommer glykogendepåerna att vara rätt tomma, särskilt om du tränar, och en stor del av det tillfälliga överskottet kommer att lagras där, och inte bli kroppsfett, om du överäter främst kolhydrat. En del försvinner i ökad värmeproduktion. Det behöver alltså inte bli någon fettinlagring att tala om.

Pepz
2014-01-26, 22:49
+1 på grub
jag förordar alltid en kolhydratdag (om man nu vill och behöver beroende på diet). dvs ät i balans eller strax över men ät mycket kolhydrater. de som ligger på 3g+ /kg kv kan dra ner det till hälften och brassa på med pasta istället.

eftersom du heller inte har ett överskott att tala om så är fettökningen i princip

Troppa
2014-01-27, 07:59
Har du legat på underskott en vecka kommer glykogendepåerna att vara rätt tomma, särskilt om du tränar, och en stor del av det tillfälliga överskottet kommer att lagras där, och inte bli kroppsfett, om du överäter främst kolhydrat. En del försvinner i ökad värmeproduktion. Det behöver alltså inte bli någon fettinlagring att tala om.

Det var min tanke med det hela samt att jag vill återställa Leptin värdet i kroppen eftersom mitt underskott är så lågt så måste dom ha sjunkt också, kan ha fel men min tanke var inte att att ha en fuskdag för att kunna ursäkta mig själv att äta vad jag vill utan mest en dag då man kan ta det lungt och återställa sig både psykist och fysiskt. Jag tränar ca 5 gånger i veckan gym då och kör igenom hela kroppen minst en gång samt att jag jobbar som vvs så jobbet sliter rätt mycket på en också. Kan ha felmed hela tanken av cheatday så skriv gärna och motivera era åsikter.
Mvh

z_bumbi
2014-01-27, 08:07
Inte ens om man kör en strikt keto-diet har man tomma glykogenförråd. Sköter man dessutom återhämtningen vettigt under deff så har man redan skapligt fulla glykogenförråd i musklerna så det är främst levern som fylls på.
Inte för att det är något direkt problem men energi försvinner inte ut i tomma luften och den enda riktiga skillnaden är att man avger en del extra värme.

Jag tycker det är befogat att ha en dag när man eventuellt äter mer kolhydrater än normalt men då mest för att det är skönt att äta lite mer eller så kan man helt enkelt kombinera det med träningsdagar, veckans längsta och jobbigaste pass eller något i den stilen för att öka orken och återhämtningen då.

pepz: jag tror du behöver göra rent tangentbordet?

Pepz
2014-01-27, 09:47
pepz: jag tror du behöver göra rent tangentbordet?

ja eller sluta skriva på fyllan..
tack.

Frank Slater
2014-01-27, 09:59
Det var min tanke med det hela samt att jag vill återställa Leptin värdet i kroppen eftersom mitt underskott är så lågt så måste dom ha sjunkt också, kan ha fel men min tanke var inte att att ha en fuskdag för att kunna ursäkta mig själv att äta vad jag vill utan mest en dag då man kan ta det lungt och återställa sig både psykist och fysiskt. Jag tränar ca 5 gånger i veckan gym då och kör igenom hela kroppen minst en gång samt att jag jobbar som vvs så jobbet sliter rätt mycket på en också. Kan ha felmed hela tanken av cheatday så skriv gärna och motivera era åsikter.
Mvh

Jaha, men då är det ingen cheat day utan en refeed. Du frångår ju inte din kostplan, alltså fuskar du inte. Sen om den funkar i slutändan, det vet ju varken du eller vi, men det kan funka.

Troppa
2014-01-27, 10:09
Jaha, men då är det ingen cheat day utan en refeed. Du frångår ju inte din kostplan, alltså fuskar du inte. Sen om den funkar i slutändan, det vet ju varken du eller vi, men det kan funka.

Införde det efter ca 3 veckor in o deffen då jag kände att jag stannat helt i vikt osv. Tanken med cheatday eller refeed är att komma tbx till normala nivåer Leptin då jag läst att det funkar och sätta in dagar där man minst höjer kolhydraterna med det dubbla man annars intar.

AronP
2014-01-27, 10:10
Jag har kört några dieter utan cheat days, har sedan börjat föra in det med positiva effekter (kan också bero på bättre kunskap om hur jag ska dieta). Dock har jag viss koll på dagarna, drar ned fett, ökar kolhydrater etc så Frank vill säkert kalla det refeed något jag lite passar mig för då jag ser till att överäta något som är gott (sist bytte jag ut min matlåda mot en burgare och sen 2 hg godis). Dessutom har jag dom inte varje vecka utan just nu kommer dom ca var 10g dag men jag ser till att ha minst 7 dagar emellan.

Frank Slater
2014-01-27, 10:16
Införde det efter ca 3 veckor in o deffen då jag kände att jag stannat helt i vikt osv. Tanken med cheatday eller refeed är att komma tbx till normala nivåer Leptin då jag läst att det funkar och sätta in dagar där man minst höjer kolhydraterna med det dubbla man annars intar.

Jaha, har du stannat i vikt efter tre veckor kan det bero på att du har tappat en del vätska i början. Men det kan också bero på din refeed. Prova att ta bort den och se om du fortsätter gå ner i vikt. Tyvärr så skiter jag i leptin osv. det enda som räknas är att du går ner i vikt och BF%.

Problemet med cheat days (inte refeed) är att många trycker i sig mat ohämmad 6000-8000 kcal, två pizzor, delicatobollar, punchrullar och lösviktsgodis. Det ger en ohälsosam inställning till mat/ätande och borde undvikas, sluta därför kalla det cheatday om det är refeed.

Pepz
2014-01-27, 10:18
Problemet med cheat days (inte refeed) är att många trycker i sig mat ohämmad 6000-8000 kcal, två pizzor, delicatobollar, punchrullar och lösviktsgodis. Det ger en ohälsosam inställning till mat/ätande och borde undvikas, sluta därför kalla det cheatday om det är refeed.

det där kan jag hålla med om.
refeed är bättre. även om jag alltid föredrar det svenska språket

Fenrir
2014-01-27, 10:34
Leptinnivåerna återställs inte av "refeeds", dock har en viss höjning påvisats efter att man överätit m h a kolhydrater.

Enligt mig bör man implementera refeeds när man känner behov av det (sliten, trött, ingen ork i gymmet), inte enligt kalendern. Om det sedan råkar vara så att du känner behov av att, utifrån tidigare nämnda kriterier, ha en refeed varje helg then so be it.

Sedan kanske det är relevant att titta på hur mycket kolhydrater man äter under veckans övriga dagar. Personligen har jag kombinerat refeeds med i övrigt lågt kolhydratintag (ca 100 g/dag) med goda resultat.

Frank Slater
2014-01-27, 10:46
Nu läste jag lite mer noggrant om ditt problem. Stannar du i vikt efter tre veckor är inte lösningen att lägga till en refeed. Du äter antagligen för mycket och då är lösningen att sänka kaloriintaget, skär bort lite en aning från det dagliga kaloriintaget. Går du inte ner i vikt, om det är det som är målet, är lösningen mycket sällan att äta mer, snarare mindre. Iaf när man ligger runt 2000 kcal/dag. Ligger man runt 1200-1300 kcal så skulle jag rekommendera att äta lite mer.

Troppa
2014-01-27, 11:02
Nu läste jag lite mer noggrant om ditt problem. Stannar du i vikt efter tre veckor är inte lösningen att lägga till en refeed. Du äter antagligen för mycket och då är lösningen att sänka kaloriintaget, skär bort lite en aning från det dagliga kaloriintaget. Går du inte ner i vikt, om det är det som är målet, är lösningen mycket sällan att äta mer, snarare mindre. Iaf när man ligger runt 2000 kcal/dag. Ligger man runt 1200-1300 kcal så skulle jag rekommendera att äta lite mer.
Där problemet är att jag har ett fysiskt krävande jobb samt att jag kör gym 5 gånger i veckan ca 1-1,5 tim och äter 1800-2000 kalorier. (ca: 180g protein, 100g kolhydrater och 80g fett) enligt harrison kalkylen ska jag ligga på ca 3500 om dagen, vet att den inte stämmer till 100% men det är iallafall en vägledning. Om jag ska sänka ännu mer blir det ju nästan en keto-diet där jag antagligen kommer behöva refeeds ännu mer än nu. Andra alternativet är att göra mer fysisk aktivitet genom att springa t.ex. Största skillnaden gentemot förra deffen är att denna deffen är bättre då kroppsmäsigt ser jag bättre ut utan att tappa vikt, ligger på 86.1kg på 188cm. Anser mig inte "stor" muskel mässigt då jag tränat i ca 1 år nu men jag ser att jag ökat en del i både muskelmassa och styrka. Jag väger allting jag äter och räknar allt. Så jag anser inte att det kan faila där.

Frank Slater
2014-01-27, 11:26
Där problemet är att jag har ett fysiskt krävande jobb samt att jag kör gym 5 gånger i veckan ca 1-1,5 tim och äter 1800-2000 kalorier. (ca: 180g protein, 100g kolhydrater och 80g fett) enligt harrison kalkylen ska jag ligga på ca 3500 om dagen, vet att den inte stämmer till 100% men det är iallafall en vägledning. Om jag ska sänka ännu mer blir det ju nästan en keto-diet där jag antagligen kommer behöva refeeds ännu mer än nu. Andra alternativet är att göra mer fysisk aktivitet genom att springa t.ex. Största skillnaden gentemot förra deffen är att denna deffen är bättre då kroppsmäsigt ser jag bättre ut utan att tappa vikt, ligger på 86.1kg på 188cm. Anser mig inte "stor" muskel mässigt då jag tränat i ca 1 år nu men jag ser att jag ökat en del i både muskelmassa och styrka. Jag väger allting jag äter och räknar allt. Så jag anser inte att det kan faila där.

Jag har ingen aning. Det är ju uppenbarligen lite mat 180 g P 100 g K och 80 g F. Nån annan får svara.

Troppa
2014-01-27, 11:35
Jag har ingen aning. Det är ju uppenbarligen lite mat 180 g P 100 g K och 80 g F. Nån annan får svara.

Kan ju vara att jag äter för lite också så kroppen håller kvar. Men det skumma är att jag inte är för hungrig då jag äter var 3 timme och jag känner inga större skillander i välmående. Största skillanden är att man är sugen på allt speciellt pannkakor med nutella haha. Har ökat kolhydraterna till 120g per dag så får se hur det funkar, läst att vissa har kört reversedieting när dom nått en platå men då jag bara kört i 3 veckor så är det konstigt. Srry för eventuella stavfel är kass på att stava…

Gober
2014-01-27, 12:12
ja eller sluta skriva på fyllan..
tack.

Somnade du efter "princip" :D



Problemet med cheat days (inte refeed) är att många trycker i sig mat ohämmad 6000-8000 kcal, två pizzor, delicatobollar, punchrullar och lösviktsgodis. Det ger en ohälsosam inställning till mat/ätande och borde undvikas, sluta därför kalla det cheatday om det är refeed.

Jag håller med, många använder "cheat day" som ursäkt för något som mest kan liknas vid bulimi eller annan "störning". Sen har väl de flesta som kört riktigt hård diet haft en och annan sådan grisardag men man inser ju snabbt att det är varken gott eller trevligt för magen. Och fortsätter man ett sådant beteende helg efter helg, månad efter månad så är det något som inte står rätt till.

En bra "refeed" under diet för mig personligen består av mycket kolhydrater och god vällagad mat. Att hålla på med optionani genom att hålla nere fett till löjliga mängder osv känns tramsigt (för någon som inte ligger i tävlingsdiet). Men hela grejen med att trycka 500g lösgodis, flera paket kakor osv i enorma mängder..Nej. Att dessutom "skryta" om det genom att lägga ut bilder på ICAs kassarullband fyllt på bredd och längd med denna "mat" imponerar iaf inte på mig.


När jag körde VLCD förvandlades hjärnan till grottmänniska och man ville äta allt man kom över på sin "refeed", åt för mycket och mådde riktigt dåligt (dock mest fysiskt för min del, mage osv). Detta var ju dock bara under några veckor men man fick sig en tankeställare där man lite kunde sätta sig in i hur många på bla detta forum har det i sin vardag, dvs de som håller på med sådant beteende året runt, och dessutom kopplat till en jävla ångest varje gång. Det är just därför jag aldrig skulle rekommendera diet med extremt underskott kombinerat med "cheat days" till individer som har anlag för att trilla dit (fastna i hetsätandet).

Troppa
2014-01-27, 12:43
OTE=Gober;6841772]Somnade du efter "princip" :D



Jag håller med, många använder "cheat day" som ursäkt för något som mest kan liknas vid bulimi eller annan "störning". Sen har väl de flesta som kört riktigt hård diet haft en och annan sådan grisardag men man inser ju snabbt att det är varken gott eller trevligt för magen. Och fortsätter man ett sådant beteende helg efter helg, månad efter månad så är det något som inte står rätt till.

En bra "refeed" under diet för mig personligen består av mycket kolhydrater och god vällagad mat. Att hålla på med optionani genom att hålla nere fett till löjliga mängder osv känns tramsigt (för någon som inte ligger i tävlingsdiet). Men hela grejen med att trycka 500g lösgodis, flera paket kakor osv i enorma mängder..Nej. Att dessutom "skryta" om det genom att lägga ut bilder på ICAs kassarullband fyllt på bredd och längd med denna "mat" imponerar iaf inte på mig.


När jag körde VLCD förvandlades hjärnan till grottmänniska och man ville äta allt man kom över på sin "refeed", åt för mycket och mådde riktigt dåligt (dock mest fysiskt för min del, mage osv). Detta var ju dock bara under några veckor men man fick sig en tankeställare där man lite kunde sätta sig in i hur många på bla detta forum har det i sin vardag, dvs de som håller på med sådant beteende året runt, och dessutom kopplat till en jävla ångest varje gång. Det är just därför jag aldrig skulle rekommendera diet med extremt underskott kombinerat med "cheat days" till individer som har anlag för att trilla dit (fastna i hetsätandet).[/QUOTE]

Förstår hur du tänker! Det är många som du säger som ursäktar sig för att dom har en såkallad "cheatday" och frossar i sig allt dom kan göra. Vill inte stå och säga att jag har värsta diciplinen osv men jag har inga problem att motstå samt får ingen Ångest av att äta onyttigt ibland

Commando1980
2014-01-27, 12:59
Där problemet är att jag har ett fysiskt krävande jobb samt att jag kör gym 5 gånger i veckan ca 1-1,5 tim och äter 1800-2000 kalorier. (ca: 180g protein, 100g kolhydrater och 80g fett) enligt harrison kalkylen ska jag ligga på ca 3500 om dagen, vet att den inte stämmer till 100% men det är iallafall en vägledning. Om jag ska sänka ännu mer blir det ju nästan en keto-diet där jag antagligen kommer behöva refeeds ännu mer än nu. Andra alternativet är att göra mer fysisk aktivitet genom att springa t.ex. Största skillnaden gentemot förra deffen är att denna deffen är bättre då kroppsmäsigt ser jag bättre ut utan att tappa vikt, ligger på 86.1kg på 188cm. Anser mig inte "stor" muskel mässigt då jag tränat i ca 1 år nu men jag ser att jag ökat en del i både muskelmassa och styrka. Jag väger allting jag äter och räknar allt. Så jag anser inte att det kan faila där.

Jag tycker inte att du ska sänka ytterligare, du ligger redan lågt med tanke på det du skriver ovan. Jag gissar på att din viktnedgång tillfälligt stannat av pga vätskeretention som maskerar fettnedgången.

Det finns en massa upplägg som kan fungera det viktiga är ju att du skapar ett kalorieunderskott och kan hålla dig till dieten.

Men jag skulle snarare fundera på att höja upp kalorieintaget. Refeeds kan du använda dig av men håll som sagt nere fettintaget dessa dagar. Refeeds är inget måste men kan för vissa göra dietandet lättare mentalt, fylla på glykogenlager och kortsiktigt bumpa diverse hormoner. Alla behöver dock inte refeeds utan vissa klarar sig t ex bra genom att gå av dieten under enskilda måltider då och då.

Renodlade grisdagar med massa 'skräpmat' (mycket kalorier via mycket kolhydrater och mycket fett) riskerar att sabotera en hel veckas diet. Vissa människor kommer dock undan med dessa dagar utan att gå back. Men jag tycker att du ska undvika den typen av ätardagar.

Sen har övriga kommenterat den mentala aspekten när det gäller användandet av ätardagar/refeeds/cheat days. Det är något man också måste tänka på när man lägger upp en diet.

Troppa
2014-01-27, 13:37
Jag tycker inte att du ska sänka ytterligare, du ligger redan lågt med tanke på det du skriver ovan. Jag gissar på att din viktnedgång tillfälligt stannat av pga vätskeretention som maskerar fettnedgången.

Det finns en massa upplägg som kan fungera det viktiga är ju att du skapar ett kalorieunderskott och kan hålla dig till dieten.

Men jag skulle snarare fundera på att höja upp kalorieintaget. Refeeds kan du använda dig av men håll som sagt nere fettintaget dessa dagar. Refeeds är inget måste men kan för vissa göra dietandet lättare mentalt, fylla på glykogenlager och kortsiktigt bumpa diverse hormoner. Alla behöver dock inte refeeds utan vissa klarar sig t ex bra genom att gå av dieten under enskilda måltider då och då.

Renodlade grisdagar med massa 'skräpmat' (mycket kalorier via mycket kolhydrater och mycket fett) riskerar att sabotera en hel veckas diet. Vissa människor kommer dock undan med dessa dagar utan att gå back. Men jag tycker att du ska undvika den typen av ätardagar.

Sen har övriga kommenterat den mentala aspekten när det gäller användandet av ätardagar/refeeds/cheat days. Det är något man också måste tänka på när man lägger upp en diet.

Gillar ditt resonemang :) ska nog köra på som vanligt och sen lägga in en dag var 2 vecka säger vi som ex där jag kan t.ex äta 4 pannkakor (tar pannkakor då det är det bästa jag vet) och sedan hoppa tbx till mina macros, blir inte lika högt överskott men blir som en belöning, låter det fel eller? Hur hade du gjort, har verkligen inga problem att hålla mig till mitt upplägg men gillar att kunna "belöna" mig själv. Känner inte att jag svälter heller då jag äter relativt mycket kött och grönsaker samt mejeriprodukter som mättar. Kan skriva hur en vanlig dag i matväg är om det hade hjälpt

Pepz
2014-01-27, 13:43
+1 på grub
jag förordar alltid en kolhydratdag istället för en riktig ätardag (om man nu vill och behöver beroende på diet). dvs ät i balans eller strax över, men ät mycket kolhydrater. de som ligger på 3g+ /kg kv i protein kan dra ner det till hälften eller mer och brassa på med pasta istället.

eftersom man då heller inte har ett överskott att tala om så är fettökningen i princip noll

så, nu har jag fyllt ut texten så man kan förstå den..

Johan.S
2014-01-27, 14:11
Precis som många redan sagt så ser jag inga som helst fördelar med att hetsäta en hel dag. Att däremot fylla upp med kolhydrater om man går väldigt lågt på dessa under resten av veckan är inte fel. Att unna sig en måltid av nått man suktar efter eller nått sånt går också bra. Men låt bli "ätardagar".