handdator

Visa fullständig version : Battleropes


MasterTed
2014-01-26, 15:04
Hej!
Jag undrar om det är någon som vet vilken del av kroppen som tränas vid battlerope.
Tackar på förhand!

Tobbey
2014-01-26, 15:07
Det är väl iprincip hela kroppen som får arbeta, men gissar på att det är mycket armar (speciellt underarmar), rygg och mage.

Frank Slater
2014-01-26, 16:03
Jag trodde det var nån slags cardio som man kan ha med vid cirkelträning och cardio brukar inte räknas som specifik för någon särskild kroppsdel utan räknas mer som "systemisk träning". Ungefär som att löpning inte räknas som "benträning".

Spetälsk
2014-01-26, 16:33
Hej!
Jag undrar om det är någon som vet vilken del av kroppen som tränas vid battlerope.
Tackar på förhand!Bålen, armarna, axlarna.

Spetälsk
2014-01-26, 16:34
Jag trodde det var nån slags cardio som man kan ha med vid cirkelträning och cardio brukar inte räknas som specifik för någon särskild kroppsdel utan räknas mer som "systemisk träning". Ungefär som att löpning inte räknas som "benträning".Löpning är benträning :)

MasterTed
2014-01-26, 16:38
Gött, tack så mycket! Har testat ett tag nu och det är ju extremt jobbigt måste jag säga, men riktigt kul! Finns helt klart risk att det kan bli en ny favorit ;)

Frank Slater
2014-01-26, 18:32
Löpning är benträning :)

Det är nog väldigt få som håller med dig om din åsikt i den frågan.

Spetälsk
2014-01-26, 20:37
Det är nog väldigt få som håller med dig om din åsikt i den frågan.Räknar alla andra det som armträning då? klart det är benträning, vad skulle det annars vara, vad skulle man annars träna, det är benen man springer med. men räkna inte med att få riktigt grova lår av löpträning.

Frank Slater
2014-01-26, 20:39
Alla andra räknar det som kardiovaskulär träning. Man tränar hjärtat primärt, cardiac output och hjärtminutvolym mm.

Linjedomarn
2014-01-27, 11:29
Räknar alla andra det som armträning då? klart det är benträning, vad skulle det annars vara, vad skulle man annars träna, det är benen man springer med. men räkna inte med att få riktigt grova lår av löpträning.

Du tränar hjärtat.

Spetälsk
2014-01-29, 12:30
Du tränar hjärtat.Om löpning är "hjärtträning" och inte benträning så får man lika mycket effekt i armarna som i benen. eller? löpträning ger lokala effekt också. kapilärernas totala tvärsnittsrea i de arbetande muskerna/benen ökar. mitokondrierna blir fler och större i de arbetande musklerna. ni menar att det inte är "benträning" i ett hypertrofi/styrkeprogram och det stämmer men ni måste skilja "benträning" från benträning. löpning kan betyda annat än jogga 10 min på löpband och löpträning kan ha sin plats i hypertrofiinriktad "benträning". klena vader? testa sprinta i rätt branta uppförsbackar 2-3 ggr/vecka. maxfart upp, gåvila ner. det kan funka för er också. när jag sprang så loggade jag 10+ mil/v som mest men om ni har bestämt att alla tycker att löpning inte är "benträning" så får jag väl ge mig :)

Bra markstats ld!

250cc
2014-01-29, 17:53
cardiac output och hjärtminutvolym mm.

Svensk hjärtminutvolym skiljer sig ej från engelsk.

Frank Slater
2014-01-29, 17:57
Svensk hjärtminutvolym skiljer sig ej från engelsk.

Tack. Det var några år sen jag läste och tentade av humanfysiologin.