handdator

Visa fullständig version : Bör jag ha ett smalare bälte?


Old Nick
2014-01-26, 09:06
Jag böjer och marklyfter utan bälte. Har alltid gjort det. Inte för att jag är emot idén utan för att det är så obeskrivligt obekvämt och känns som att jag skall bryta ett revben när jag använder något av bältena som finns att låna på gymmet.

Det finns liksom bara ett läge där jag kan ha det. Det ryms precis mellan höftbenet och nedre revbenen och där fungerar det alldeles utmärkt när jag kör stående militärpress. När jag skall böja så åker det dock upp och pressar hårt som bara den mot revbenen i bottenläget oavsett hur hårt jag spänner det. Slutresultatet är att jag bara grymtar av smärta och lägger ner stången på räckena.

Så logiken säger mig att jag borde ha ett smalare bälte, men det finns ju inga att få tag i? Det är bara 10 cm som säljs överallt. Och när jag googlar så verkar det som att smalare bälten enbart tillverkats för småväxta tjejer och dvärgar och inte duger till någonting för att de inte ger nog med yta att spänna magmusklerna mot. Själv är jag 172 cm lång och även om jag aldrig kommer att draftas till något basketlag enbart baserat på min längd så är jag väl inte sådär extremt kortväxt kan jag tycka.

Gör jag något fel? Har bältena jag testat helt enkelt för hårda kanter? Eller finns det vanliga människor som kör med smalare bälten och var finns de i sådana fall att köpa?

Adama
2014-01-26, 09:10
Leta efter tyngdlyftarbälten, de är smalare framtill.. exempelvis Wahlanders tyngdlyftarbälte här:

http://www.wahlanders.se/webbutik/katalog/product_info.php?cPath=22_31&products_id=83

Vet att jag även sett andra, billigare märken.

Alfers
2014-01-26, 10:19
Jag har ett spud inc deadlift belt (3 ply). Det är fantastiskt mjukt och skönt men ändå tillräckligt tjockt för att ge stöd.

"The New Spud, Inc. Deadlift belt is perfect for anyone who has an issue using a standard leather belt while performing a deadlift. This belt will give you all the support you need but will not get in your way. It will also never get caught under a rib or you hip bone and is flexible enough to remain comfortably stable throughout your big lifts"

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk

exevision
2014-05-14, 16:54
Finns det läderbälten som är smala även vid ryggen?

Rahf
2014-05-15, 04:41
Finns det läderbälten som är smala även vid ryggen?

Finns säkert, men det låter väldigt obekvämt när man sätter buktryck.

Matsa
2014-05-15, 04:57
Jag böjer och marklyfter utan bälte. Har alltid gjort det. Inte för att jag är emot idén utan för att det är så obeskrivligt obekvämt och känns som att jag skall bryta ett revben när jag använder något av bältena som finns att låna på gymmet.

Det finns liksom bara ett läge där jag kan ha det. Det ryms precis mellan höftbenet och nedre revbenen och där fungerar det alldeles utmärkt när jag kör stående militärpress. När jag skall böja så åker det dock upp och pressar hårt som bara den mot revbenen i bottenläget oavsett hur hårt jag spänner det. Slutresultatet är att jag bara grymtar av smärta och lägger ner stången på räckena.

Så logiken säger mig att jag borde ha ett smalare bälte, men det finns ju inga att få tag i? Det är bara 10 cm som säljs överallt. Och när jag googlar så verkar det som att smalare bälten enbart tillverkats för småväxta tjejer och dvärgar och inte duger till någonting för att de inte ger nog med yta att spänna magmusklerna mot. Själv är jag 172 cm lång och även om jag aldrig kommer att draftas till något basketlag enbart baserat på min längd så är jag väl inte sådär extremt kortväxt kan jag tycka.

Gör jag något fel? Har bältena jag testat helt enkelt för hårda kanter? Eller finns det vanliga människor som kör med smalare bälten och var finns de i sådana fall att köpa?

Testa att sätta det högre upp redan från början så att överdelen ligger utanpå revbenen snarare än pressar upp underifrån. Kolla hur Gunhamn har bältet när han markar, du kanske inte behöver ha det riktigt lika extremhögt men bara som en riktlinje.

exevision
2014-05-15, 06:27
De bälten som är formad som en liten kudde bak på ryggen, fungerar de bra till marklyft?