handdator

Visa fullständig version : Kikärts- och linsrecept sökes!


Tjockisen
2004-03-15, 12:25
Har börjat käka mer vegatariska rätter pga kass ekonomi och avsaknad av variation när det blir tonfisk och pasta 4-5 dagar i veckan. Någon som har några bra recept på kikärt och linsrecept? Gärna grytor så man slipper hålla på och mosa kikärtorna..

goatass
2004-03-15, 18:34
gå in på www.vegan.nu och klicka vidare till recept, finns en hel del där och bra kategoriserat...

Arwen
2004-03-15, 19:14
Originally posted by goatass
gå in på www.vegan.nu och klicka vidare till recept, finns en hel del där och bra kategoriserat...

Med underkataloger såsom:

Bränna pälsfarmer
Rörbomber
Virka din palestinasjal

m1cke
2004-03-16, 12:57
Brukar ta rapsolja/olivolja och pressa i vitlök, i med bönor och fräs.

Krydda med vad du vill och servera med ris.
Ser inte så gott ut med smakar gott!

Sedan kan man fylla på med lök, champinjoner osv...

aliquis
2004-03-18, 13:57
Soppa på massa röda linser, lite potatis, morötter, purjolök och några buljongtärningar smakar massa bra och bli väl snäppet nyttigare med lite knäckebröd till eller så.

Kikärtor gör man med fördel falafel eller hummus utav.

Själv föredrar jag att skippa allt vad matolja heter i hummusen och använda mycket tahini/sesampasta istället, och vad gäller falafel så blir de bäst om du enbart har blötlagda kikärtor som mixas och blandas med lite bakpulver och sedan får stå 30min eller så. Falafel gjorda på kokta kikärtor håller inte ihop lika bra.

Receptet på risentas gröna linspåsar är inte helt fel det heller.

Sedan finns ju http://www.fruktogront.se/

miapia
2004-03-18, 15:46
jättegod linsröra som man kan ha annat till gör man så här:

(2 port)

koka 1 1/2 dl linser i ungefär dubbelt så mycket vatten i ca 10 min eller tills de är rätt mosiga och det inte är så mycket vatten kvar.

under tiden steker du en hackad liten lök och en hackad/pressad vitlöksklyfta i lite olja. när det har stekt ett tag så häller du på ca 1 tsk cyrrypulver och rör ihop. häll sen ner linserna och stek i nån minut till. salta och peppra. klart!

Zlin
2004-03-18, 16:44
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=16219&highlight=vegetariska

Där har du ett grymt recept på kikärtsgryta, näst sist i tråden. Kul med massa som går över till vegetariskt hit och dit! :hbang:

emmzan
2004-03-18, 21:57
Ett enkelt alternativ är ju att du tar bort hälften av köttfärsen eller tonfisken och ersätter med baljväxter typ bönor och linser.

Köttfärssås med linser eller tonfiskröra med bönor smakar gott, blir billigare och har bra näringsinnehåll... Min mage protesterar nämligen något om jag äter baljväxter som enda större proteinkälla i maten då man måste äta en del för att få i sig tillräckligt med protein.

Zlin
2004-03-19, 00:23
Originally posted by emmzan
Ett enkelt alternativ är ju att du tar bort hälften av köttfärsen eller tonfisken och ersätter med baljväxter typ bönor och linser.

Köttfärssås med linser eller tonfiskröra med bönor smakar gott, blir billigare och har bra näringsinnehåll... Min mage protesterar nämligen något om jag äter baljväxter som enda större proteinkälla i maten då man måste äta en del för att få i sig tillräckligt med protein.

Kollat in http://www.halsosport.se/default2.asp?knapp=18 ?

Det 135:- för ett paket som räker i år och dar. Grymt bra blir det oftast också.