handdator

Visa fullständig version : Hjälp en ovetandes tjej att förstå! Bulk eller deff?


Villig
2014-01-26, 01:58
Hej

Är tjej på 20 vintrar. Ca 167 och ca 57 kg. Har tränat regelbunden styrketräning ca 1 år. Dock ätit dåligt, har svält mig själv (vägde som minst 52 kg och som mest 62 kg) och sen vissa dagar i veckan verkligen svullat sönder sjukliga mängder onyttigt vilket har lett till "mycket" fett på magen. I slutet på november bestämde jag mig för att sluta med galna ätardagar och har sen dess gått ner mycket fett kring magen. Ligger på ca 1600 i snitt per dag sen dess (kan äta 1300 vissa dagar och ibland 1600 o 1800 aa ni förstår) Men jag vill verkligen satsa seriöst på träningen nu. Så frågan är om jag ska bulka? Hur länge ska jag bulka då? Men har fortfarande lite fett kvar på magen. Räcker 2 månaders bulk? Känns som jag blir tjock så fort jag äter mycket kcal. Kommer det räcka med att ligga på 2100 kcal eller måste det vara mer? Eller ska jag ligga på kcal balans (1800 kcal) eller ska jag fortsätta ligga på kcalunderskott (1500 kcal)?? Vill helst inte va småfet på sommaren heller men vill såklart ha mycket muskler och vara stark! Har i nuläget ok med muskler och är ändå oftast starkare än många andra tjejer som också tränar styrka osv. Snälla hjälp!! Oerhört tacksam för svar!

Albin Eriksson
2014-01-26, 03:59
Börja höj så sakteliga, bulk betyder inte att du MÅSTE ligga på ett visst kaloriöverskott.
Jag föredrar att sakta gå upp i vikt, följ vågen lite och försök höja ett par hundra till en början.

Villig
2014-01-26, 08:26
Börja höj så sakteliga, bulk betyder inte att du MÅSTE ligga på ett visst kaloriöverskott.
Jag föredrar att sakta gå upp i vikt, följ vågen lite och försök höja ett par hundra till en början.

Räcker det med att ligga kcalbalans eller vadå? Läser hela tiden att det är slöseri tid på tid att ens ligga på kcalbalans för inget händer då.

Dum fråga men menar du att jag ska öka sakta med 100 kcal per vecka lr per månad? Bildas fett mycket lättare om man ökar direkt? Tycker du jag ska öka upp mot 2100 då? Har heller aldrig legat stabilt på just ett antal kcal varje dag , är ju alltid olika ibland 1400 å ibland 1800 å ibland 1500 osv

Bryggan
2014-01-26, 09:40
Vill helst inte va småfet på sommaren heller men vill såklart ha mycket muskler och vara stark!Fast att vara bulkad, dvs träna och ha lite "former" som kvinna är inte alls samma som att vara överviktig och inte träna som du kanske tänker på. Bulkform är fint...också!

Villig
2014-01-26, 10:03
Fast att vara bulkad, dvs träna och ha lite "former" som kvinna är inte alls samma som att vara överviktig och inte träna som du kanske tänker på. Bulkform är fint...också!

Jo jag vet men menade att jag inte vill ha så
mycket fett på magen, hade egentligen tänk att skaffa magrutor till sommaren fast nu är det ju kört om jag ska äta mer kcal

Bryggan
2014-01-26, 10:26
Magrutor på den vikten...det känns inte som att det blir särskilt vackert. Fast jag vet inte, har svårt att relatera till stats på kvinnor. Kanske något kvinnligt proffs här på brädan borde uttala sig.

decussatio
2014-01-26, 16:39
Du kan testa att ligga på ett litet överskott typ 4-5 dagar i veckan (varje dag du tränar bör du ligga på överskott) och lägga dig på balans eller ett lågt underskott de andra dagarna. För många leder det till att man inte lägger på sig lika mycket fett, men samtidigt går även muskelmassökningen långsammare.

Tror dock inte att varken bulkande eller deffande är en bra idé så nära inpå hetsätningsproblematik.

EnergiÖverskott
2014-01-26, 18:44
Du kan testa att ligga på ett litet överskott typ 4-5 dagar i veckan (varje dag du tränar bör du ligga på överskott) och lägga dig på balans eller ett lågt underskott de andra dagarna. För många leder det till att man inte lägger på sig lika mycket fett, men samtidigt går även muskelmassökningen långsammare.

Tror dock inte att varken bulkande eller deffande är en bra idé så nära inpå hetsätningsproblematik.

Det där är något TS verkligen ska ta åt sig av. Att börja deffa ska man inte göra innan det att man gått ett bra tag utan hetsätning. Att försöka äta på balans (när man är hungrig) och få kroppen tillbaka till att kunna signalera hunger och mättnad på ett relativt normalt sätt är av prioritet om man hetsäter ofta.

Att deffa/bulka leder ofta till att man eldar på hetsätningsproblmatiken.

Villig
2014-01-26, 20:17
Du kan testa att ligga på ett litet överskott typ 4-5 dagar i veckan (varje dag du tränar bör du ligga på överskott) och lägga dig på balans eller ett lågt underskott de andra dagarna. För många leder det till att man inte lägger på sig lika mycket fett, men samtidigt går även muskelmassökningen långsammare.

Tror dock inte att varken bulkande eller deffande är en bra idé så nära inpå hetsätningsproblematik.

Varför tycker du inte jag ska ligga på kcalöverskott hela tiden? Vad är nackdelen med det? Tar till mig allt ni skriver! Är frisk nu har besökt ätstörningskliniken i över 1 år.
Det där är något TS verkligen ska ta åt sig av. Att börja deffa ska man inte göra innan det att man gått ett bra tag utan hetsätning. Att försöka äta på balans (när man är hungrig) och få kroppen tillbaka till att kunna signalera hunger och mättnad på ett relativt normalt sätt är av prioritet om man hetsäter ofta.

Att deffa/bulka leder ofta till att man eldar på hetsätningsproblmatiken.
Vad är negativt med att äta överskott?? Ska jag inte äta på överskott till maj då?

Är som jag skrev innan frisk! Blev friskförklarad för länge sen men insåg nyligen SJÄLV att jag också känner att jag är det

decussatio
2014-01-26, 22:14
Varför tycker du inte jag ska ligga på kcalöverskott hela tiden? Vad är nackdelen med det? Tar till mig allt ni skriver! Är frisk nu har besökt ätstörningskliniken i över 1 år.

Vad är negativt med att äta överskott?? Ska jag inte äta på överskott till maj då?

Är som jag skrev innan frisk! Blev friskförklarad för länge sen men insåg nyligen SJÄLV att jag också känner att jag är det
Fast om du hetsätit för bara några månader sedan så är du i en väldigt sårbar period. Ätstörningar tar lång tid att utvecklas och de tar lång tid att ta sig loss ifrån. Återfall är lika vanligt som bland narkotikamissbrukare. Dessutom är det väldigt vanligt att människor med ätstörningar övergår till en annan form av kontroll över maten, det vill säga träning och bestämda kcalintag. Ätstörningar handlar inte bara om vad du gör, det handlar även om hur man tänker - och att hålla full kontroll över sin mat (oavsett om man försöker bulka eller deffa) är ett rätt ätstört tänkande. Även människor utan tidigare ätstörningar påverkas så klart av det men risken för att utveckla fullblommade ätstörningar är väldigt mycket större om man redan haft sådana problem. Har man dessutom nyligen blivit frisk så bör det beteendet - av vården - snarare tolkas som fortsatt ätstört beteende.

Kroppen påverkas av att ligga på överskott eller underskott, hormonutsöndringen ändras, till exempel. Att ligga på balans ett par gånger i veckan är bra för att ge kroppen en chans att komma i balans.