handdator

Visa fullständig version : Lite nybörjarfrågor!


disturbia
2014-01-25, 06:36
Har gått ner 30 kg, precis börjat träna och har väl 20 kg till att gå ner för att bli av med det mesta fettet.

Min fråga är, hur mycket påverkar ett kaloriunderskott i 5-6 månader min styrka?

Jag jobbar på ett lager där jag lyfter tunga lådor hela dagarna, kanske 400-700 lyft om dagen på snitt 10-15 kilo. - Kan detta påverka min styrka då jag tränar på kvällen efter jobbet?


Hur ofta "bör" man öka i styrka i början? kör samma vikt andra veckan som första.

Mitt mål är inte att bli brutalt stor. Bara lagom, men samtidigt skulle det vara kul att se lite ökningar så man känner att man är på rätt väg.

Vet inte hur svagt det är, men det jag körde första passen var:

40 kg knäböj - över fortf bara teknik.
45kg bänk 10x3
latsdrag 49kg 10x3-4
sittande rod 45 kg 10x3-4
Militärpress 25-30 kg
70 kg mark
90 kg benpress


Är detta onormalt låg för att vara första gången jag sätter foten i ett gym?

cero
2014-01-25, 07:16
Min fråga är, hur mycket påverkar ett kaloriunderskott i 5-6 månader min styrka?

Om du styrketränar ordentligt, äter ordentligt (dvs bra mat och inte ett underskott på bara skräp), och vilar tillräckligt så kommer du antagligen bibehålla det mesta av styrkan. Räkna dock inte med några större ökningar av styrkan under tiden.

Jag jobbar på ett lager där jag lyfter tunga lådor hela dagarna, kanske 400-700 lyft om dagen på snitt 10-15 kilo. - Kan detta påverka min styrka då jag tränar på kvällen efter jobbet?

Litegrann möjligtvis, men det är lugnt.

Hur ofta "bör" man öka i styrka i början? kör samma vikt andra veckan som första.

Se ovan. Styrkan ökar inte mycket på underskott. Målet är snarare att bibehålla så mycket massa som möjligt. Utan styrketräningen så kommer även muskelmassa ryka under viktnedgången.

Är detta onormalt låg för att vara första gången jag sätter foten i ett gym?

Helt normalt.