handdator

Visa fullständig version : FM Atlet


jopelin
2014-01-24, 21:28
Hej,
Nån som har en "officiell" kopia på reglerna för Försvarsmaktens Atlet test? Hette urspungen Atletofficer och därefter Atletsoldat(tror jag). Jag har sökt i gamla Kolo poster ( och i övrigt på internet) där det länkats till FMs hemsida men de är numera "döda".

Poängberäkningen verkar vara odiskutabel. Det jag är intresserad av är reglerna runt utförandet av 10 km löpning, chins (supinerat/pronerat?), bänk: som vanligt dvs raka armar vid toppläget och markerat stopp vid bröst i bottenläget.

Mvh Joppe

Animalisk
2014-01-24, 22:06
Hittade info på funbeat, det är från 2008 så det kan ju ha ändrats.

fm atlet är ett frivligt test som existerar inom försvarsmakten testet går ut på att man maxar i bänk gör så många chins man kan och springer en mil så snabbt som möjligt.

bänkpressen ska utföras utan lyftartröja eller bälte och stången ska sänkas till stilastående läge och sen tryckas upp (ingen ingen studs på bröstet altså)
chinsen är den lättaste varianten med handflatorna mot kroppen och axelbrett grepp på stången inga krokar elller lyftremmar är tilåtna man ska gå upp så högt att hakans nedre delär över stångens övre del stanna där 1 sekund sen ner stanna en sejund på fult utsträkta armarför att sedan dra upp sig igen.
milen är vanlg klassisk löpning ska ske utomhus (löpband får användas av utlandsstyrkan)

sen tar man miltiden*5 = poäng1
vikten i bänk + antal chins*2 = poäng2
tid1 - tid2 = slutpoäng

alla övningarna måste genomföras under en 24 timmars period

såå låga poäng som möjligt är altså bra
det finns tre nivår
för män 0-34 år är
3 graden (bäst) 0-50 poäng
2 graden 51-80 poäng
1 graden 81-130 poäng
för kvinnor samma ålder är kraven
3 graden 140-170 poäng
2 graden 171-200 poäng
1 graden 201-230 poäng

jopelin
2014-01-24, 22:14
Tack för insatsen Ani!
Jo jag har sett den posten och får kanske nöja mig med andra hands info men jag skulle gärna vilja se den "officiella" skriften om nån har en kopia. ( tex har jag sett att både supinerat/pronerat chins skulle vara tillåtet). Vad jag har förstått så etablerades de senaste reglerna under 2010 så om nån har en kopia på det skulle jag bli glad

Mvh
Joppe

svenbanan
2014-01-25, 11:36
http://fmatlet.wordpress.com/2011/12/02/regelverk/

http://forum.soldf.com/topic/18194-fm-atlet/

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&ved=0CF8QFjAE&url=http%3A%2F%2Fhem.fyristorg.com%2Fnsky%2Fny%2Fb estatlettofficer.doc&ei=QJPjUsKUBMmk4AS1yIDoAQ&usg=AFQjCNHDZ5Tlcok_QknwMPE-Oq_0aPCidQ&sig2=2L_XGhWA0FjDyhdwccf1WA&bvm=bv.59930103,d.bGE

Den sista länken verkar vara det officiella dokumentet du efterlyste.

EDIT: Länken verkar inte funka. Denna kanske funkar...
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&ved=0CE8QFjAE&url=http%3A%2F%2Fhem.fyristorg.com%2Fnsky%2Fny%2Fb estatlettofficer.doc&ei=W5TjUtmFKOqD4gS05ICoDQ&usg=AFQjCNHDZ5Tlcok_QknwMPE-Oq_0aPCidQ&sig2=eOI1oDcfGVuNUZ4ITcASog

jopelin
2014-01-25, 12:38
Suveränt Svenne! Den sista länken var precis vad jag letade efter

svenbanan
2014-01-25, 18:17
Kolla dock datumet på dokumentet. Inte 2010 direkt... ;)

Chefarn
2014-01-25, 18:38
Jag råkar vara provledare i FM Atlet, men jag har inte något regelverk i fickan just nu och minnet är inte riktigt så gott som det borde men...

Det som står ovan både i länkar och text stämmer till viss del. För chinsen exempelvis så ska händerna vara på en viss bredd (kommer inte ihåg exakt nu men det är ungefär axelbrett) samt handflatorna vända bort från ansiktet. De ska utföras strikt, inget crossfitryckande osv. Hakan måste vara över stången. I bottenläget ska musklerna vara avslappnade så att man når det verkliga bottenläget.

I bänken får rumpan inte lyfta från bänken, då är det underkänt. Det bästa lyftet av tre räknas om jag inte missminner mig.

Ge mig ett PM med din mail så ska jag se på måndag när jag kommer till jobbet om jag hittar de senaste reglerna.

spoon
2014-01-25, 18:46
Det hade varit najs om du kunde lägga ut reglerna här Chefarn. Kunde varit skoj att göra en inofficiell FM-atlet tävling på Kolo :)

Chefarn
2014-01-25, 19:34
Det hade varit najs om du kunde lägga ut reglerna här Chefarn. Kunde varit skoj att göra en inofficiell FM-atlet tävling på Kolo :)

Prja, jag tänkte inte så långt faktiskt men det skulle väl eventuellt gå bra. Ska se vad jag kan skramla fram på måndag :)

svenbanan
2014-01-25, 19:39
Lattjo! :)

BTC
2014-01-25, 23:56
Jag råkar vara provledare i FM Atlet, men jag har inte något regelverk i fickan just nu och minnet är inte riktigt så gott som det borde men...

Det som står ovan både i länkar och text stämmer till viss del. För chinsen exempelvis så ska händerna vara på en viss bredd (kommer inte ihåg exakt nu men det är ungefär axelbrett) samt handflatorna vända bort från ansiktet. De ska utföras strikt, inget crossfitryckande osv. Hakan måste vara över stången. I bottenläget ska musklerna vara avslappnade så att man når det verkliga bottenläget.

I bänken får rumpan inte lyfta från bänken, då är det underkänt. Det bästa lyftet av tre räknas om jag inte missminner mig.

Ge mig ett PM med din mail så ska jag se på måndag när jag kommer till jobbet om jag hittar de senaste reglerna.''

Bänken är av 5 lyft? Kan inte annat än ifrågasätta vad du är för provledare om du inte kan det grundläggande konceptet. Är knappast avancerat (vilket är meningen).

Chefarn
2014-01-26, 01:46
''

Bänken är av 5 lyft? Kan inte annat än ifrågasätta vad du är för provledare om du inte kan det grundläggande konceptet. Är knappast avancerat (vilket är meningen).

Om jag redan har gjort bort mig så kapitalt som att ha fel på antalet lyft så är det din medborgerliga plikt att ifrågasätta min kompetens såklart, vilket du ska ha en eloge för att du gör. Min tafatta ursäkt är att jag inte har genomfört några prov sen 2011 och eftersom mitt liv inte kretsar kring atlet-prövningar så har jag inte bemödat mig med att komma ihåg exakt alla detaljer i utförandet. Frukta dock ej kamrat ty när det väl är dags igen kommer jag ha, precis som jag förutsätter att alla goda prövare har, instruktionerna nära till hands om inte till,och med i handen för att säkerställa kvalitén i prövningen.

Hursom, så kommer säkerligen alla detaljer och frågor att reda ut sig när jag kan presentera det aktuella dokumentet.

dalmas
2014-01-26, 09:47
''

Bänken är av 5 lyft? Kan inte annat än ifrågasätta vad du är för provledare om du inte kan det grundläggande konceptet. Är knappast avancerat (vilket är meningen).

Jag har genomfört nämnda test två gånger, och under båda tillfällena var det 3 försök som gällde för bänken. Detta var mellan 2005-2006 och officiellt på regemente.

svenbanan
2014-01-26, 12:53
Jag tror att de nyaste reglerna finns listade i den där bloggen som jag länkade till ovan. Dock inte i form av officiellt dokument. Blogginlägget är från 2012 tror jag. Där står i alla fall att det är fem försök på bänkpress...

Chefarn
2014-01-27, 16:18
Då har jag det senaste regelverket för FM Atlet. Det är från 2010 precis som någon av länkarna så igen ny info, däremot orginaldokument direkt från krigsarkivets gömmor.

FM Atlet regler (https://db.tt/roNb1hZW)

z_bumbi
2014-01-27, 16:35
Första gången jag såg dokumentet så undrade varför ingen lärt personen som illustrerar bänkpress att bänka och det undrar jag fortfarande. :D Bortsett från det så är det ett av de skapligare allmänna testen som finns med tanke på omfattningen.
Att man kan vila så länge mellan momenten gissar jag beror på att man ska kunna samla ihop fältet tills det är dags att springa.

svenbanan
2014-01-27, 17:26
Jag tycker också det verkar vara ett bra test på hurpass allroundtränad man är. Fast jag saknar nåt för styrka i ben/rygg också. Kanske en maxning i marklyft på samma sätt som bänkpressen (max fem försök).

z_bumbi
2014-01-27, 19:17
Jag skulle inte vilja ta ansvaret för att låta soldater maxa i mark utan ganska lång tids träning och när det infördes var de t o m värnpliktiga. Det finns självklart andra test man kan köra och om försvaret inte här fel ute så gör man det också numera.

spoon
2014-01-27, 20:59
Kul test! Vi får dra igång en kolo tävling med det här till våren. Snöstorm här nu och jag vägrar att springa ute då. Miltiden är ganska avgörande. Jag får 140p om jag springer milen på en timme och 90 om jag springer på 50 min.

svenbanan
2014-01-27, 21:06
Jag skulle inte vilja ta ansvaret för att låta soldater maxa i mark utan ganska lång tids träning och när det infördes var de t o m värnpliktiga. Det finns självklart andra test man kan köra och om försvaret inte här fel ute så gör man det också numera.

Nä, jag håller med om att det kan vara ett problem med att maxa i mark. Dock kan man ju samtidigt tycka att soldaterna borde få såpass bra utbildning att de kan klara av att lyfta tunga saker från marken också. Det är förmodligen värre för de gamla uvarna med många stjärnor på axelklaffarna...

Men nån slags variant borde det väl gå att konstruera. Kanske inte ett enda maxlyft utan istället nåt i stil med att man börjar på 50kg och ska lyfta stången 3ggr inom 40s. Sedan vilar man ett visst antal minuter och vikten höjs med 20kg varje vända tills man inte klarar att lyfta stången 3ggr inom 40s. Då kan även testledaren se till att tekniken ser fortatt bra ut då det blir tyngre, och ha mandat att säga nåt i stil med "Nu har du börjat tappa ryggen. Fixa till det nästa repetition annars är du ute.".

Logistiskt kan det ju såklart bli eländigt. Höjer man med 20kg och måste klara tre repetitioner kommer dock inte jättemånga komma över 150kg. vilket skulle bli 25min med 5min vilopaus. Kör man med fem minuters vila så kan fyra pers köra på varje hel minut, då behöver det inte bli så mycket dödtid. Efter att den fjärde snubben lyft så är det då 1,5min tills den första ska lyfta nästa gång. Så då hinner man med att lägga på mer vikt. 30s mellan varje lyftare borde räcka för att varje person ska hinna komma på plats.

Frank Slater
2014-01-27, 21:10
Nä, jag håller med om att det kan vara ett problem med att maxa i mark. Dock kan man ju samtidigt tycka att soldaterna borde få såpass bra utbildning att de kan klara av att lyfta tunga saker från marken också. Det är förmodligen värre för de gamla uvarna med många stjärnor på axelklaffarna...

Men nån slags variant borde det väl gå att konstruera. Kanske inte ett enda maxlyft utan istället nåt i stil med att man börjar på 50kg och ska lyfta stången 3ggr inom 40s. Sedan vilar man ett visst antal minuter och vikten höjs med 20kg varje vända tills man inte klarar att lyfta stången 3ggr inom 40s. Då kan även testledaren se till att tekniken ser fortatt bra ut då det blir tyngre, och ha mandat att säga nåt i stil med "Nu har du börjat tappa ryggen. Fixa till det nästa repetition annars är du ute.".

Logistiskt kan det ju såklart bli eländigt. Höjer man med 20kg och måste klara tre repetitioner kommer dock inte jättemånga komma över 150kg. vilket skulle bli 25min med 5min vilopaus. Kör man med fem minuters vila så kan fyra pers köra på varje hel minut, då behöver det inte bli så mycket dödtid. Efter att den fjärde snubben lyft så är det då 1,5min tills den första ska lyfta nästa gång. Så då hinner man med att lägga på mer vikt. 30s mellan varje lyftare borde räcka för att varje person ska hinna komma på plats.

Inte för att vara taskig men din idé var bara krånglig och udda. Vill man ha med ett marklyft så skulle isokaien från mönstringen självklart vara med. Det är så det funkar i det militära, gamla beprövade saker återanvänds, inget utrymme för nya idéer, utan utvärdering från FMV.

svenbanan
2014-01-27, 22:21
Inte för att vara taskig men din idé var bara krånglig och udda. Vill man ha med ett marklyft så skulle isokaien från mönstringen självklart vara med. Det är så det funkar i det militära, gamla beprövade saker återanvänds, inget utrymme för nya idéer, utan utvärdering från FMV.

Vad är detta för mojäng? Jag minns nån slags statisk benspark från mönstringen, inget som påminnde om marklyft. Men det var ju en miljon år sedan...

Men jag håller med om att det är lite omständigt och så. Inlägget var väl nåt slags "tänka högt" variant. Jag satt mest och funderade på hur det kunde gå att lösa logistiken med att få 20 pers att kunna göra nåt slags marklyftstest inom en rimlig tid. Det finns alldeles säkert väldigt många bättre varianter. Dock är det väl tveksamt om den där mackapären du pratade om kan finnas tillgänglig på alla regementen. Det måste ju vara rätt basic prylar känns det som.

spoon
2014-01-27, 22:53
Ska man göra det enkelt så har man en stång lastad med 250 kg. Lyfter man den så får man dra av 250p. Mycket praktiskt för oss som markar bättre än vi springer :-D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Frank Slater
2014-01-27, 23:05
Vad är detta för mojäng? Jag minns nån slags statisk benspark från mönstringen, inget som påminnde om marklyft. Men det var ju en miljon år sedan...

Men jag håller med om att det är lite omständigt och så. Inlägget var väl nåt slags "tänka högt" variant. Jag satt mest och funderade på hur det kunde gå att lösa logistiken med att få 20 pers att kunna göra nåt slags marklyftstest inom en rimlig tid. Det finns alldeles säkert väldigt många bättre varianter. Dock är det väl tveksamt om den där mackapären du pratade om kan finnas tillgänglig på alla regementen. Det måste ju vara rätt basic prylar känns det som.

Statisk benspark? Ja mycket ska man höra innan ören trillar av... Nä för en 15 år sen när jag mönstrade så drog man i isokaien. Det är en hydraulisk smith-stång där kraften/trycket mäts på en kraftplatta som man står på, kopplad till en dator. Man drog som marklyft till stående och sedan fortsatte man dra som vid upprätt rodd/drag till hakan i ett enda drag. Två drag gjorde man. Kraften räknades sedan ut till en poäng 0-9. Den finns garanterat på alla mönstringkontor och nu borde det finnas lika många mönstringskontor som regementen efter alla nedläggningar så JO, det går nog att genomföra.

svenbanan
2014-01-27, 23:57
Statisk benspark? Ja mycket ska man höra innan ören trillar av... Nä för en 15 år sen när jag mönstrade så drog man i isokaien. Det är en hydraulisk smith-stång där kraften/trycket mäts på en kraftplatta som man står på, kopplad till en dator. Man drog som marklyft till stående och sedan fortsatte man dra som vid upprätt rodd/drag till hakan i ett enda drag. Två drag gjorde man. Kraften räknades sedan ut till en poäng 0-9. Den finns garanterat på alla mönstringkontor och nu borde det finnas lika många mönstringskontor som regementen efter alla nedläggningar så JO, det går nog att genomföra.

Hm. Jag mönstrade nog inte mycket före dig. Kanske var 20 år sedan. Det kanske var nåt "generationsskifte" i utrustningen däremellan då de fasade ut gammal skit. Eller så är det bara jag som har taskigt minne. Det är definitivt inte omöjligt. Tycker mig minnas nån statisk bicepscurl också.

Det får vara hur det vill med den saken. Hur som helst tycker jag det verkar vettigare med skivstång än en speciell mackapär som ingen underhåller. Jag skulle nog satsa på nån form av marklyft eller nåt annat "enkelt". Försvaret lär väl knappast göra nåndera eftersom de redan har ett test... ;)

svenbanan
2014-01-27, 23:59
Ska man göra det enkelt så har man en stång lastad med 250 kg. Lyfter man den så får man dra av 250p. Mycket praktiskt för oss som markar bättre än vi springer :-D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Världens mest rättvisa test! ;)

BTC
2014-01-28, 00:20
Då har jag det senaste regelverket för FM Atlet. Det är från 2010 precis som någon av länkarna så igen ny info, däremot orginaldokument direkt från krigsarkivets gömmor.

FM Atlet regler (https://db.tt/roNb1hZW)

Tack!

dalmas
2014-01-28, 00:37
Jag tycker också det verkar vara ett bra test på hurpass allroundtränad man är. Fast jag saknar nåt för styrka i ben/rygg också. Kanske en maxning i marklyft på samma sätt som bänkpressen (max fem försök).

Mycket bra idé tycker jag, förslag på hur man skulle kunna inkorporera marklyftet: antagandet är att man bibehåller nuvarande poängsystem för respektive nivå guld, brons och silver. Justeringen ligger i att man använder följande koefficienter:

milen: tid*5
bänk: -1RM*0.6
mark: -1RM*0.3
chins: -2*MAX

Så för att erhålla guld skulle man tex. behöva som starking: 45 min, 125 kg bänk, 20 chins och 200 kg mark, eller om man är bra löpare: 39 min, 100 kg bänk, 20 chins och 150 kg mark.

Rimligt?

exor
2014-01-28, 07:43
Hamnade på 50 poäng teoretiskt men ärligt räknat.

Miltiden och chinsen är i underkant och bänkpressen är ett godkänt lyft mindre än 4 månader gammalt.

dalmas
2014-02-04, 15:15
Jag bumpar denna lite, med en fråga: någon som tränar för FM Atlet eller motsvarande grenar? Isåfall, hur ser er träning ut?