handdator

Visa fullständig version : Jag går inte ner ! Tips tack!


Sofia87
2014-01-24, 20:55
För ett år sedan så gick jag på strikt LCHF kost och tappade massa i vikt, fettprocent och byggde en del muskler. Efter sommaren så tyckte jag att jag skulle börja äta mer "normalt", räkna kalorier och träna mer och körde strikt på 1200-1400 kalorier per dag med 2-3* rekommenderat intag av protein. Jag har verkligen verkligen byggt muskler och är så förbannat nöjd med det jag har lyckats göra med min kropp (skryt), MEN nu till mitt i lands problem. Jag käkar mina få kalorier, tillåter mig kolhydrater i bra form som fullkorn. Äter fortfarande mycket protein men även en liten mängd fett i form av olivolja, avokado och liknande.

Jag kör styrka ca 5 ggr i veckan, går/springer 4 km per dag 5 dagar i veckan och kör 20 minuters zumba 4 dagar i veckan MEN JAG GÅR INTE NER I FETT - Jag har så mycket muskler under allt det där så benen går snart av, magen är stenhård och rumpan vill så gärna vara lyft av alla 1000 tals squats men hänger fortfarande pga fett. *gah!*

Under tiden jag gick på LCHF var nog ända gången jag verkligen blev smal smal men kände mig orkeslös efter en längre period, oftast i samband med träning. Det funkade i ett halvår och sen ville kroppen inte mer.

Jag är van att vara smal och varför jag har haft problem med mer fett än vanligt är en graviditet där jag gick upp 30 kilo. Gick ner allt plus lite till men har sen dess pendlat.

Jag är vilsen, jag är på gränsen att ge upp. jag har disciplinen, jag gör så åt helve...hårt och jag är trött på att det bara står stilla. Har inga sjukdomar eller annat bakomliggande.

Tar tacksamt emot alla tips och råd ni har!

Pretorian
2014-01-24, 21:02
Många jag känner går ner i vikt på lchf men precis som du så tröttnar dem efter ett tag. Lchf är skräp enligt mig.

Jag tror du äter för mycket eftersom du inte går ner i vikt. Din kalorimätning är nog helt fel för den låter så låg. Har du ätardagar?

Och du ska inte fastna i att bra kolhydrater endast innebör fullkorn. Sjölv äter jag aldrig fullkorn utan hellre vitt bröd och vanlig pasta. Godare smak och resultaten kommer ändå.

Jag äter väldigt lite fett och även där så struntar jag i var det kommer ifrån.

Hur ser en vecka ut rent kostmässigt?

Captainwide
2014-01-24, 21:06
Låter som om hela du skulle tyna bort om du tränade så pass mycket och endast låg på 1400 kcal (förstod inte om du gör det fortf), så antingen har du räknat kalorierna helt fel eller så presterar du inte på träningen. Med det sagt säger jag inte att du ska träna mer eller hårdare, Gud nej.

Sofia87
2014-01-24, 21:07
Jag väger min mat och för matdagbok via en app som har de vanligaste svenska livsmedlen med rätt kcal och så vidare så jag vet att jag inte ligger över. Ibland ligger jag så lågt som 800-900 men är ändå "nöjd". Äter var tredje timme och planerar mina mål noga. Har inga ätardagar eller dagar då jag unnar mig något utan som mest tar jag 2 rutor mörk choklad när jag helt enkelt har sötsug. En normal vecka ser oftast likadan ut för mig. Till frukost är det gröt eller yoghurt med hemmagjord müsli, sen är det frukt eller shake till mellanmål, till lunch är det alltid sallad med proteinkälla eller keso och skinka, nästa mellanmål är det samma som det innan och till middag är det en måltid med fullkorn, protein och alltid massa grönsaker samt en shake efter träning.

Sofia87
2014-01-24, 21:09
Prestera för mig är oftast inte långa pass utan intensiva 30 minuters pass och efter ett pass är jag alltid genomsvettig och utmattad i musklerna. Saken är den att jag inte är en storätare utan har alltid ätit små portioner och jag kan inte äta mer om jag så även skulle vilja göra det :/

Pretorian
2014-01-24, 21:10
Det är klart du går ner i vikt på 900 kalorier när du samtidigt tränar som du gör.

Kopiera in här all din vägda mat ett dygn.

Captainwide
2014-01-24, 21:10
Vad pendlar du i för vikt nu? (Vill bara dubbelkolla så att du inte redan är ett skelett)
Då presterar du helt enkelt inte på passen. Har dock för mig att överträning kan ha ett spel med när det kommer till väldigt lågt kcal intag och väldigt mycket träning.

Pretorian
2014-01-24, 21:12
Prestera för mig är oftast inte långa pass utan intensiva 30 minuters pass och efter ett pass är jag alltid genomsvettig och utmattad i musklerna. Saken är den att jag inte är en storätare utan har alltid ätit små portioner och jag kan inte äta mer om jag så även skulle vilja göra det :/

Ställ dig på ett ben i åtta timmar. Du kommer vara helt slut men du varken förbrukat så värst mycket kalorier eller byggt muskler.

Om du vill bli mer fit så skulle jag skippa all konditionsträning och zumba. Satsa på styrketräningen och ligg på ett svagt underskott.

Captainwide
2014-01-24, 21:14
Ställ dig på ett ben i åtta timmar. Du kommer vara helt slut men du varken förbrukat så värst mycket kalorier eller byggt muskler.

Om du vill bli mer fit så skulle jag skippa all konditionsträning och zumba. Satsa på styrketräningen och ligg på ett svagt underskott.

Fast det är ju klart, det är ju om man vill behålla så mycket muskler som möjligt. Tjejen verkar ju endast vilja gå ner i vikt och då är ju konditionsträningen mer effektiv kontra styrketräningen väl?

Pretorian
2014-01-24, 21:19
Fast det är ju klart, det är ju om man vill behålla så mycket muskler som möjligt. Tjejen verkar ju endast vilja gå ner i vikt och då är ju konditionsträningen mer effektiv kontra styrketräningen väl?

Vill hon endast ner i vikt så vet hon inte vad hon talar om. Klart hon vill behålla så mycket muskler som möjligt, annars blir det som förra året med lchf.

Captainwide
2014-01-24, 21:20
Vill hon endast ner i vikt så vet hon inte vad hon talar om. Klart hon vill behålla så mycket muskler som möjligt, annars blir det som förra året med lchf.

Who knows.. jaja. Jag skulle också satsa på styrketräningen. Men läste det som att hon bara ville gå ner i vikt. :)

Simonbaws
2014-01-24, 21:25
gå till vårdcentralen och kolla sköldkörtelhormonerna.

Pretorian
2014-01-24, 21:27
Who knows.. jaja. Jag skulle också satsa på styrketräningen. Men läste det som att hon bara ville gå ner i vikt. :)

Jag menade inget mot dig men hon kommer fortfarande ha en hängig rumpa men med lägre vikt om hon fokuserar så på konditionsgrejset.

Sofia87
2014-01-24, 21:27
Ställ dig på ett ben i åtta timmar. Du kommer vara helt slut men du varken förbrukat så värst mycket kalorier eller byggt muskler.

Om du vill bli mer fit så skulle jag skippa all konditionsträning och zumba. Satsa på styrketräningen och ligg på ett svagt underskott.


1 dl havregryns gröt och 1 dl lättmjölk - frukost
1 dl whey 80 - mellanmål
1 dl lättkeso och 5 skivor pärssons kalkon samt en morot på 30 gram - lunch
1 grönt äpple och 1 dl whey 80 - mellanmål
1 dl whey 80 - efter träning
0.75 dl fullkornsris (mätt okokt), 120 gram kycklingfile från findus samt 4 dl wokgrönsaker från findus - middag

Heddaway
2014-01-24, 21:32
Ett kort, intensivt pass för mig är lättare övningar som ger flås såsom pushups, situps, olika curls i superset osv. Att köra tung knäböj, mark och bänk, eller högrep för den delen, hinner man oftast inte med på en halvtimme. Med andra ord så tror jag du förlorar lite på att stressa dig igenom 30-minuterspass eftersom de förmodligen bara förbränner tillfälligt. Jag höll på med lätta övningar och det liksom funkade inte. Det var när jag la fokus på tyngre, jobbigare övningar som min kropp ändrade struktur. Och sluta kolla på vågen. Du kan väga 70 kg och vara mullig och 70kg och vara i jättebra form.

Håller med Pretorian, du kan köra 100 situps o va helt slut i magen, eller gå en halvtimme i decline på rullbandet och dina ben värker. Men oftast ger det inte de resultat man vill. Tror du kanske behöver stanna upp och se över hur du äter kontra tränar och se vad som behöver läggas om. Och ta det lite lugnare med vikthetsen :)

Sofia87
2014-01-24, 21:32
"Hon" vet vad hon pratar om och vill bränna bort fettet men fortfarande behålla musklerna. Har redan varit på vårdcentralen och kollat och allt var som det skulle och jag väger mig inte längre utan går på hur jag ser ut. Är inget benrangel utan har ett mindre lager med fett jämt fördelat över hela kroppen, mest över rumpa och lår.

R Scarpa27
2014-01-24, 21:33
1 dl havregryns gröt och 1 dl lättmjölk - frukost
1 dl whey 80 - mellanmål
1 dl lättkeso och 5 skivor pärssons kalkon samt en morot på 30 gram - lunch
1 grönt äpple och 1 dl whey 80 - mellanmål
1 dl whey 80 - efter träning
0.75 dl fullkornsris (mätt okokt), 120 gram kycklingfile från findus samt 4 dl wokgrönsaker från findus - middag

stackare.

vad väger du? & din längd?
ärlighet nu???

du skulle nog kunna äta mer än dubbelt det där med din träning och fortfarande ligga på underskott.

det du äter är inte diet, det är mer åt svält. & du övertränar som 17 i kombination med din mat...

Sofia87
2014-01-24, 21:34
Ett kort, intensivt pass för mig är lättare övningar som ger flås såsom pushups, situps, olika curls i superset osv. Att köra tung knäböj, mark och bänk, eller högrep för den delen, hinner man oftast inte med på en halvtimme. Med andra ord så tror jag du förlorar lite på att stressa dig igenom 30-minuterspass eftersom de förmodligen bara förbränner tillfälligt. Jag höll på med lätta övningar och det liksom funkade inte. Det var när jag la fokus på tyngre, jobbigare övningar som min kropp ändrade struktur. Och sluta kolla på vågen. Du kan väga 70 kg och vara mullig och 70kg och vara i jättebra form.

Håller med Pretorian, du kan köra 100 situps o va helt slut i magen, eller gå en halvtimme i decline på rullbandet och dina ben värker. Men oftast ger det inte de resultat man vill. Tror du kanske behöver stanna upp och se över hur du äter kontra tränar och se vad som behöver läggas om. Och ta det lite lugnare med vikthetsen :)


Tack för ett jättebra tips! Måste lägga om mitt schema vilket jag har misstänkt. Varför jag stresstränar har ju med resten av mitt liv att göra. Handlar inte om någon vikt för som jag skrev tidigare så väger jag mig inte ens längre men jag går på det jag ser och just nu ser jag för mycket fett :)

Sofia87
2014-01-24, 21:36
stackare.

vad väger du? & din längd?
ärlighet nu???

du skulle nog kunna äta mer än dubbelt det där med din träning och fortfarande ligga på underskott.

det du äter är inte diet, det är mer åt svält. & du övertränar som 17 i kombination med din mat...


Jag väger mig inte längre men sist jag vägde mig så vägde jag 66 (ser ingen mening med att ljuga om det) och jag är 168 lång. Jag kan inte äta mer och det är ingen fix idé jag har utan det har alltid varit så. Det tar stop och jag avundas dem som kan äta sådär super mycket!

Heddaway
2014-01-24, 21:42
Tack för ett jättebra tips! Måste lägga om mitt schema vilket jag har misstänkt. Varför jag stresstränar har ju med resten av mitt liv att göra. Handlar inte om någon vikt för som jag skrev tidigare så väger jag mig inte ens längre men jag går på det jag ser och just nu ser jag för mycket fett :)

Ja det är ju rätt vanligt att man har annat i livet som hindra en från att träna. Men det brukar alltid finnas en bra lösning till det mesta :)

Jag skulle hellre träna hård styrka 4 ggr/vecka istället för kondition varje dag eller Zumba-passen. Och att du rör på dig varje dag är ju bara bra som vardagsmotion och för hälsan, se det inte som en del av din fettförbränning.

Zumban gör ju att du måste vara där en viss tid, vilket begränsar dig. Har du tex vikter liggandes hemma, kan du alltid träna om du inte hinner till gymmet. Men annars tror jag du kan få bättre rutin genom att träna "tyngre".

Knäböj, marklyft osv, är en killer för att forma rumpan, och högrep i knäböj kan jag lova hjälper dig att bränna mer fett än att stå på löpband, roligare är det också.

Testa att träna tyngre men fortsätta äta bra mat men MER MAT!! det måste man, så ser du ju om det fungerar eller inte :)

z_bumbi
2014-01-24, 21:53
Att du inte kan äta mer kan ha att göra med att du bara äter protein utan någon antydan till fett och bara svaga spår av kolhydrater. Klarar du inte av att lägga om kosten till betydligt hälsosammare nivåer på egen hand så skaffa professionell hjälp.

Vad gäller träningen så bör du snarare träna lättare och helst halvera antalet pass du kör för på den mängden mat så finns det inte en chans att din kropp tål den träningsmängden i längden.

Pretorian
2014-01-24, 22:03
"Hon" vet vad hon pratar om och vill bränna bort fettet men fortfarande behålla musklerna. Har redan varit på vårdcentralen och kollat och allt var som det skulle och jag väger mig inte längre utan går på hur jag ser ut. Är inget benrangel utan har ett mindre lager med fett jämt fördelat över hela kroppen, mest över rumpa och lår.

Det var det jag trodde också.

Captainwide
2014-01-24, 22:23
Det var det jag trodde också.

Jag också. Egentligen... :naughty:

Commando1980
2014-01-24, 23:46
Träna mindre men smartare. Ät mer mat.

Lägg allt dietande åt sidan och få ordning på kropp och knopp.

Animalisk
2014-01-25, 00:56
Med tanke på din vikt, längd och antalet träningspass i veckan så torde 1200-1400 kcal per dag vara alldeles för lite? Borde inte ditt basala energibehov ligga runt 1400-1500 kcal ?

Kort och gott tror jag att du tränar för mycket och äter för lite.

Commando1980
2014-01-25, 01:20
Med stor sannolikhet så följs svältperioderna av hetsätning. Det är en vanlig orsak till att vågen står still trots att man ligger på 'kalorieminus'. Andra faktorer att man helt enkelt räknar fel, inte inser att kalorieräkning ej är en exakt vetenskap (kan lätt slå 200-300 kalorier fel) vilket kan stjälpa en diet för speciellt mindre personer. På det kommer vätskeretention som kan maskera fettnedgång, kvinnor är ännu mer känsliga för detta än män (stress och för mycket träning i kombination med för lite mat förstärker bara denna effekt).

MEN, personen i fråga bör inte dieta överhuvudtaget utan prio ett måste vara att få ordning på huvud och kropp.

Sheogorath
2014-01-25, 01:27
Med stor sannolikhet så följs svältperioderna av hetsätning. Det är en vanlig orsak till att vågen står still trots att man ligger på 'kalorieminus'. Andra faktorer att man helt enkelt räknar fel, inte inser att kalorieräkning ej är en exakt vetenskap (kan lätt slå 200-300 kalorier fel) vilket kan stjälpa en diet för speciellt mindre personer. På det kommer vätskeretention som kan maskera fettnedgång, kvinnor är ännu mer känsliga för detta än män (stress och för mycket träning i kombination med för lite mat förstärker bara denna effekt).

MEN, personen i fråga bör inte dieta överhuvudtaget utan prio ett måste vara att få ordning på huvud och kropp.

This. Frågan är alltså hur konsekvent TS varit med att följa det där svältschemat. En diet handlar inte om vad man gör i fem dagar.

Pretorian
2014-01-25, 09:41
En nystart skulle nog kunna vara på sin plats. Gör du rätt kommer du få resultat.

Ligg på balans några veckor och fokusera på styrketräningen med max tre pass per vecka. Sen kan du kanske börja med ett svagt underskott, inget drastiskt desperat lchf.

Att läsa deffguiden några gånger tror jag hjälper.

EnergiÖverskott
2014-01-25, 09:49
Att kalla LCHF för "desperat" ser jag inte alls nödvändigt. Jag har stött på många som börjat både må bättre, blivit av med hetsätningar samt inte presterat sämre (kanske lite i början) av att switcha till en ketogen diet med kolhydrater enbart från grönsaker.

Jag skulle vilja säga att om TS har hetsätningsproblem så kan en LCHF liknande kost (fortfarande med kvalitativa råvaror som bas) tvärtom vara en bra idé att prova.

Annars är jag helt med i kören.

Pretorian
2014-01-25, 12:23
Jag ska inte säga att lchf alltid är fel men TS har redan provat det och det gick inte så bra.

EnergiÖverskott
2014-01-26, 09:23
Jag ser att TS skriver att hon upplevde både ökad muskelmassa och minska fettmängd med LCHF. Senare bytte hon för att hon "tyckte att hon kunde äta mer normalt" eller något i den stilen för att "kroppen inte ville mer". Så, TS, du får gärna utveckla vad du menar med att "kroppen inte ville mer".

Uppenbarligen så har hon inte upplevt tillfredsställande resultat alls med en ändra kosthållning. Ett alternativ hade ju vart att öka på till energibalans (kanske t.o.m) lite över det men en LCHF-kost och fortsätta träna styrketräning och se vart det leder. Antagligen lär hetsätningarna p.ga hunger och sug (vilket jag misstänker förekommer) minska, välmåendet öka och kroppskompositionen förändras till det bättre.

Att ge det tid och att inte stressa är en bra ide med.

Ajemän
2014-01-28, 01:11
1 dl havregryns gröt och 1 dl lättmjölk - frukost
1 dl whey 80 - mellanmål
1 dl lättkeso och 5 skivor pärssons kalkon samt en morot på 30 gram - lunch
1 grönt äpple och 1 dl whey 80 - mellanmål
1 dl whey 80 - efter träning
0.75 dl fullkornsris (mätt okokt), 120 gram kycklingfile från findus samt 4 dl wokgrönsaker från findus - middag

Handen på hjärtat, äter du sådär varje dag?

För en dagbok över vikt, allt födointag och fysisk aktivitet (använd även stegräknare) och posta den här om en månad så tror jag att alla här inne kan peka på felkällan… :)
Det går liksom inte att knäcka de fysiska lagarna...

sleepwalker
2014-01-28, 06:25
Du låter som mitt ex, hon hade både ätstörningar och var bipolär.