handdator

Visa fullständig version : Styrketräning, hur ofta?


Papi Arca
2014-01-24, 18:46
Gjorde ett misstag och åkte på överträning. Jag inser såhär efteråt att jag tränade på tok för mycket, med kanske 5 styrketräningspass i veckan.

Jag vet att det är högst individuellt hur ofta man pallar träna. Men för att få en idé undrar jag hur det ser ut för de flesta.
Jag skulle vilja säga att jag fortfarande är novis och har tränat i 9 månader.

Nu tänkte jag testa att styrketräna högst 3 ggr i veckan. Är det rimligt?

Observera att jag tränar 100% rent, utan preparat.

Testarozza
2014-01-24, 18:53
Du kan lätt träna 5 ggr i veckan rent, mycket mer. Så länge du inte tränar samma muskler för ofta (det kan du också göra om du inte kör till fail och för hög volym), sover bra samt äter bra!

Paperbasket
2014-01-24, 18:55
Jag har inget direkt svar på din fråga. Men det är så många "noviser" som blir övertränade hela tiden imo så jag är nyfiken. Vad fick du för symptom? Observera att jag bara är nyfiken.

Ursäkta Ot.

Sarco
2014-01-24, 19:04
Jag tycker att jag kan känna rätt bra när jag börjar bli övertränad. Eller rättare sagt när jag inte återhämtat mig tillräckligt (ofta handlar det om sömn). Ett bra test är att ta en extra vilodag eller två och då se om du blir starkare och får mer energi. Jag kände skillnaden senast idag när jag tog min första vilodag sedan julafton igår och körde lätt träning i onsdags (ej styrka). Det var dags, milt uttryckt.

Mina symptom är främst att jag känner mig sliten fysiskt. Lite som en svag träningsvärk i vilande tillstånd som aldrig går ur.

För någon dag sedan postade någon den här länken i en annan tråd. Jag tycker den känns klart vettig och jag har gjort om mitt program efter att ha läst den:

http://www.muscleandstrength.com/articles/the-ultimate-muscle-building-split-reference-guide.html

Jobbigt
2014-01-24, 21:52
Jag tycker att jag kan känna rätt bra när jag börjar bli övertränad. Eller rättare sagt när jag inte återhämtat mig tillräckligt (ofta handlar det om sömn). Ett bra test är att ta en extra vilodag eller två och då se om du blir starkare och får mer energi. Jag kände skillnaden senast idag när jag tog min första vilodag sedan julafton igår och körde lätt träning i onsdags (ej styrka). Det var dags, milt uttryckt.

Mina symptom är främst att jag känner mig sliten fysiskt. Lite som en svag träningsvärk i vilande tillstånd som aldrig går ur.

För någon dag sedan postade någon den här länken i en annan tråd. Jag tycker den känns klart vettig och jag har gjort om mitt program efter att ha läst den:

http://www.muscleandstrength.com/articles/the-ultimate-muscle-building-split-reference-guide.html

Har tränat 6 dagar i veckan utan problem. Jag har upplevt lite av det du beskriver av att känna sig sliten ibland och behöver en två extra vilodagar ibland. Jag tror dock det är mer att man verkligen är trött och behöver lite extra återhämtning jag tror man mår duktigt mycket sämre om man blir övertränad även psykiskt, men bara vad jag tror

HMS Laestander
2014-01-24, 23:02
Tvivlar starkt på att du är övertränad. Du skulle nog behöva träna bra mycket mer än 5 gånger i veckan för att komma upp i en nivå där du blir övertränad.

Det handlar om kosten, sömnen som tillsammans blir återhämtningen. Tränar minst 6 gånger i veckan, på deff lägger jag på tre cardiopass och är långt ifrån överträning ändå.

Armed Dingo
2014-01-24, 23:18
Kör sex gånger i veckan. Det klarar jag bara eftersom jag inte tar ut mig max varje pass.
Kör Push/Pull/Legs, Push/Pull/Legs, Vila.

Edit: Symptom för överträning på mig: När lederna skriker och man känner sig "trasig" i fästen.

Xtreme
2014-01-24, 23:42
Egentligen handlar det mycket om vad/hur man tränar också (kombinerat med mat och sömn). Man kan träna 7 dagar i veckan utan att bli övertränad om man inte kör särskilt mycket/hårt på passen och sen kan man bli övertränat på färre pass också.

Kroppen vänjer sig så en idé kan vara att börja med tre gånger i veckan. Efter hand ökas antal övningar på i ditt program. Du kommer då tycka 3 gånger i veckan är för lite eftersom du får stanna där i 3 timmar och då splittar du upp det på någon dag till. På så sätt kommer du gradvis vänja kroppen vid mer träning.

Papi Arca
2014-01-25, 22:45
Jag har inget direkt svar på din fråga. Men det är så många "noviser" som blir övertränade hela tiden imo så jag är nyfiken. Vad fick du för symptom? Observera att jag bara är nyfiken.

Ursäkta Ot.

Jag fick en mängd symptom, trötthet, svaghet/orkelöshet, 0 libido, oförmåga till orgasm, ångest, nedstämdhet, mm.

Att jag bara skulle få dessa symptom av ingenting alls finner jag otroligt, än mer pga att de försvann efter min vila, som pågick en vecka. Jag har börjat träna långsamt igen.