handdator

Visa fullständig version : Ersätta bänkpress?


Facetard
2014-01-24, 17:38
Jag undrar ifall jag kan ersätta bänkpressen med liggandes hantelpress trots att jag kör lutande hantelpress direkt efter eller finns det bättre alternativ?

De andra övningarna den dagen jag har är dips, cable crossover, pullups, T-bar rodd, latsneddrag och hantelrodd.

Anledningen är att jag hatar bänkpress, avskyr den och tycker den är för jävla tråkig, ingen motivation, lägger av så fort det blir lite kämpigt trots att jag har mer att ge och kan ge mer, men den är så trååååkig!

Tobbey
2014-01-24, 17:40
Jag tycker likadant om bänkpressen och kör numera enbart pushpress och militärpress som "press" övningar. Nu är ju jag inte ute efter maximal muskeltillväxt utan mer tyngdlyftnings-inriktad, men jag måste få säga att axlar, triceps och även lite bröst har utvecklats rätt bra på att inte ha gjort någon annan form av press än dessa 2 övningar i snart ett halvår.

Dock långt ifrån rätt övningar om man vill maximera muskeltillväxt i bröstet.

Sheogorath
2014-01-24, 17:41
Jag undrar ifall jag kan ersätta bänkpressen med liggandes hantelpress trots att jag kör lutande hantelpress direkt efter eller finns det bättre alternativ?

De andra övningarna den dagen jag har är dips, cable crossover, pullups, T-bar rodd, latsneddrag och hantelrodd.

Anledningen är att jag hatar bänkpress, avskyr den och tycker den är för jävla tråkig, ingen motivation, lägger av så fort det blir lite kämpigt trots att jag har mer att ge och kan ge mer, men den är så trååååkig!

Klart du kan. Tycker du det blir för enahanda med hantlar kan du t.o.m. leta upp en bröstpressmaskin som du tycker känns bra.

Facetard
2014-01-24, 18:01
Jag tycker likadant om bänkpressen och kör numera enbart pushpress och militärpress som "press" övningar. Nu är ju jag inte ute efter maximal muskeltillväxt utan mer tyngdlyftnings-inriktad, men jag måste få säga att axlar, triceps och även lite bröst har utvecklats rätt bra på att inte ha gjort någon annan form av press än dessa 2 övningar i snart ett halvår.

Dock långt ifrån rätt övningar om man vill maximera muskeltillväxt i bröstet.

Militärpress kör jag också en annan dag faktiskt, kört den ett par gånger nu, riktigt rolig övning tycker jag!
Jag är ute efter styrka, massa kommer i andra hand men samtidigt går styrka och massa hand i hand.

Klart du kan. Tycker du det blir för enahanda med hantlar kan du t.o.m. leta upp en bröstpressmaskin som du tycker känns bra.

Har testat bröstpressmaskin någon enstaka gång, är det ett vettigt alternativ annars?

Sheogorath
2014-01-24, 18:04
Militärpress kör jag också en annan dag faktiskt, kört den ett par gånger nu, riktigt rolig övning tycker jag!
Jag är ute efter styrka, massa kommer i andra hand men samtidigt går styrka och massa hand i hand.



Har testat bröstpressmaskin någon enstaka gång, är det ett vettigt alternativ annars?

Så länge du har någon friviktsövning, t.ex. lutande hantelpress ser jag inget fel i att även köra övningar med låst rörelsebana. Det är nog sällan en god idé att begränsa sig till maskinträning men det gör du inte om du kör båda delarna.

maattee10
2014-01-24, 18:11
du kan ju ge smalbänken en chans. beroende på om du har starka triceps eller ej. men jag har lättare att kriga upp vikterna i smalbänken;)

100
2014-01-24, 18:19
Smithpress?

Simonbaws
2014-01-24, 18:30
djupa hantelpressar (nudda bröstet med hantlarna) tycker jag ger mycket bättre kontakt än bänkpress

Pretorian
2014-01-24, 20:57
Du kommer nog tjäna på att sluta med en övning du inte gillar.

MackeJuve
2014-01-24, 21:40
du kan ju ge smalbänken en chans. beroende på om du har starka triceps eller ej. men jag har lättare att kriga upp vikterna i smalbänken;)

På dina bänkvideos kör du ju inte smalbänk?

maattee10
2014-01-24, 22:09
På dina bänkvideos kör du ju inte smalbänk?

de har jag inte sagt:) jag kör smalbänken i slutet på passen, då jag är trött och kan pressa ut de sista styrkan jag har kvar;)

MackeJuve
2014-01-24, 22:11
de har jag inte sagt:) jag kör smalbänken i slutet på passen, då jag är trött och kan pressa ut de sista styrkan jag har kvar;)

Missuppfattade dig nog :) Trodde du menade att dina tunga bänkar var smalbänkar, nu är jag med igen :)

maattee10
2014-01-24, 22:25
Missuppfattade dig nog :) Trodde du menade att dina tunga bänkar var smalbänkar, nu är jag med igen :)

jaha, nej jag kör max brett numer. jag har fixat till ett bendriv som gör att jag blir starkare med bred fattning;)

HMS Laestander
2014-01-24, 23:07
Gillar du inte övningen så tjänar du på att plocka bort den. Jag gjorde samma sak, låg väl på en 85-90kg utan problem i tvåor, treor innan jag vart sjuk i två veckor. Kom tillbaka och 60kg var kämpigt, bytte till hantlar under en längre period och gick sen tillbaka till bänkpressen och kunde överföra styrkan från hantelpressen till bänkpressen och bänkar nu bra mycket bättre, och med mycket mer motivation.

Sen tycker jag personligen att det blir overkill att köra först plana och sen incline, men där gör du ju självklart som du vill. Får du bra utveckling av det så är det ju bara köra hårt. :)

mpersson
2014-01-25, 07:34
Kör på bah, om jag skulle köra för att bygga skulle jag lagt mer fokus på hantelpressen oxå.

JonasJonaJoachim
2014-01-25, 11:03
Ja det kan du göra, hantelpress är mycket bättre eftersom då säker ställer du att båda sidor får jobba lika mycket.

Visst i bänkpress kan du komma upp i högre vikter men finns gym med hantlar som väger 70Kg-120Kg så är inte så stor skillnad jämfört med bänkpressen. Speciellt om du har sen 2 tyg öglor som du kan lägga fast i cable-crossen och vips så nu kan du press 120Kg hantel i vardera hand och viktmagasinet i vardera sida från cable-crossen.

Så kommer du lätt upp i +200Kg per sida. :hbang:

Nebuchadnezzar
2014-01-25, 13:39
Så kommer du lätt upp i +200Kg per sida. :hbang:

Ja det lär ju vara aktuellt.


TS: Inga problem så länge du inte tröttnar. Hantelpress är kanon.

jonteeo
2014-01-25, 13:47
hantelpress!