handdator

Visa fullständig version : Press bakom nacken resp framför. Skillnad involvering av supraspinatus?


Paperbasket
2014-01-24, 08:06
Sedan tre år tillbaks har jag haft en inflammation i supraspinatus, enligt ett flertal naprapater och läkare. Felaktig teknik i nötande av dips tillsammans man att inte starka upp kringliggande muskulatur. Nästan helt borta nu dock.

Undviker övningar som pressar över huvudet och dips då det helt enkelt gör ont då. Har dock prövat smithpress bakom huvudet och det kändes ingenting.

Jag undrar då, hur skiljer sig aktiveringen av de muskler som används i pressar bakom respektiva framför nacken?

Observera att detta inte är en tråd om dips vara eller inte vara. Bidrog bara med bakgrundsinformation.

Lindrian
2014-01-24, 08:17
Tror inte det är så stor skillnad. Muskeln används väl främst i stabiliserande syfte och framförallt vid abduktion och rotationer av armen.

Jag har lyckats övertala min envisa hjärna att det inte finns övningar som är bättre än andra, utan det finns endast övningar som är bäst för en själv. Om smithpress bakom huvudet inte gör ont och det fungerar bra för dig, kör på det. Skit i vad andra säger, det viktiga är att det fungerar för dig. Du kommer med all sannolikhet bygga ordentligt med muskler oavsett om du kör smith eller fria vikter (osv).

Ristretto
2014-01-24, 09:38
Om du i smithen lägger tryck på stången mer framåt, ifrån dig, finns det en möjlighet att du får en bättre aktivering av serratus anterior och således roterar upp skulderbladet och undviker inklämning av senan.

Är du säker på att det är en inflammation det handlar om?

cero
2014-01-24, 09:43
Detta skriver Arne:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4961665&postcount=13

Titta i den tråden också.

pezrulezhaakon
2014-01-24, 11:24
Sedan tre år tillbaks har jag haft en inflammation i supraspinatus, enligt ett flertal naprapater och läkare. Felaktig teknik i nötande av dips tillsammans man att inte starka upp kringliggande muskulatur. Nästan helt borta nu dock.

Undviker övningar som pressar över huvudet och dips då det helt enkelt gör ont då. Har dock prövat smithpress bakom huvudet och det kändes ingenting.

Jag undrar då, hur skiljer sig aktiveringen av de muskler som används i pressar bakom respektiva framför nacken?

Observera att detta inte är en tråd om dips vara eller inte vara. Bidrog bara med bakgrundsinformation.

Det beror främst på din rörlighet i axelleden hur hög risken blir. Oavsett vinner du inget på att köra bakom nacken.

Paperbasket
2014-01-24, 11:58
Om du i smithen lägger tryck på stången mer framåt, ifrån dig, finns det en möjlighet att du får en bättre aktivering av serratus anterior och således roterar upp skulderbladet och undviker inklämning av senan.

Är du säker på att det är en inflammation det handlar om?

Vad skulle det annars kunna vara?

Med tanke på vad Arne skriver att supra är väldigt utsatt så börjar jag jag fundera på om det är supra men det är vad "alla" jag träffat sagt. Sen är det ju mycket möjligt att de kan ha fel med för den delen.

Pez, men om det är en övning som inte gör ont för mig och utförs korrekt borde jag kunna vinna något på det?

stemag
2014-01-24, 11:59
Oavsett vinner du inget på att köra bakom nacken.



Jag undrar vart den här tråden kommer att ta vägen nu?

;)

cero
2014-01-24, 12:07
På vilket sätt har du rehabiliterat din axel?

pezrulezhaakon
2014-01-24, 12:28
Jag undrar vart den här tråden kommer att ta vägen nu?

;)

De som tror övningen är botemedlet mot alla orättvisor i världen kommer fortsätta hävda det.

Men de som har lite koll på hur kroppen sitter ihop, har en annan uppfattning.

cero
2014-01-24, 12:40
De som tror övningen är botemedlet mot alla orättvisor i världen kommer fortsätta hävda det..

Tråden handlar inte om knäböj.

Arne Persson
2014-01-24, 12:58
Jag undrar vart den här tråden kommer att ta vägen nu?

;)

Lugn... Jag sitter mest och småler än så länge...:d

Paperbasket
2014-01-24, 13:05
På vilket sätt har du rehabiliterat din axel?

Inåt/utåt rotationer tillsammans med sidolyft på lättare vikter och högreps har hjälp mig sedan jag började med dessa. Men inget mer. Får ingen input förutom kortison etc, vilket känns som absolut sista utvägen.

Men för OnT, det är alltså ingen skillnad i aktiveringen av muskler bakom resp framför? För något gör att jag inte känner av smärtan alls.

Ristretto
2014-01-24, 13:06
Vad skulle det annars kunna vara?




Jag frågade mest eftersom man på senare tid börjat gå ifrån just inflammationsbiten när det gäller muskel- och senskador.

Paperbasket
2014-01-24, 13:12
Jag frågade mest eftersom man på senare tid börjat gå ifrån just inflammationsbiten när det gäller muskel- och senskador.

Aaah, ok.

pezrulezhaakon
2014-01-24, 13:42
Tråden handlar inte om knäböj.

Ja, just precis. En av de allra heligaste övningarna tillsammans med bänkpress och dips...

Ristretto
2014-01-24, 14:03
De som tror övningen är botemedlet mot alla orättvisor i världen kommer fortsätta hävda det.

Men de som har lite koll på hur kroppen sitter ihop, har en annan uppfattning.

Kan du inte upplysa oss?

Rikard Jansson
2014-01-24, 14:07
Ja, just precis. En av de allra heligaste övningarna tillsammans med bänkpress och dips...

Är dips en helig övning?

Paperbasket
2014-01-24, 14:08
Snälla, skita inte ner tråden med vad som komma skall om ni fortsätter.

Ristretto
2014-01-24, 14:12
Snälla, skita inte ner tråden med vad som komma skall om ni fortsätter.

Vad är det du vill veta?

Problemet är för det mesta att man har en skulderbladsdysfunktion som oftast tränas bort genom att stärka serratus anterior och nedre trapezius. Kombineras gärna med stretch av levator scapula och pectoralis minor.

Har du gått med problemet så länge har du förmodligen redan genomfört denna rehab, eller?

svenbanan
2014-01-24, 14:20
Hur man än vrider och vänder på det hela så kommer ju armbågarna komma längre bak än vid pressar framför huvudet. Detta måste ju rimligen innebära att det kommer se aningens anorlunda ut i själva axelleden eftersom humerus kommer få en annan vinkel. Detta i sig borde ju räcka för att olika inklämningar och liknande kan antingen bli större eller mindre.
Dessutom kommer ju rimligen musklerna få jobba aningens annorlunda just beroende på att vinkeln ändrats.

Men om detta leder till nåt positivt i ditt fall eller inte har jag ingen som helst koll på. Dock är det väl så att supraspinatus jobbar mer med utåtrotation av humerus då armen är abducerad, och mer med inåtrotation då armen är flekterad. Vid press framför kan ju armen hamna i ett mer flekterat läge än då man pressar bakom nacken. Det skulle ju kunna ha med detta att göra möjligtvis...

Paperbasket
2014-01-24, 14:22
Tack Ristretto. Kör detta och det blir ju bättre och bättre hela tiden. Ska lägga till stretch mer dock.

Frågan från början dock var om det var skillnad på press bakom och framför i aktivering av vissa muskler eftersom jag inte känner nån smärta när jag kör bakom men dock när jag kör framför.

pezrulezhaakon
2014-01-24, 14:23
Är dips en helig övning?

Ja, enligt vääääldigt många. Har du inte märkt det här bland trådar och träningsscheman? :)

pezrulezhaakon
2014-01-24, 14:25
Tack Ristretto. Kör detta och det blir ju bättre och bättre hela tiden. Ska lägga till stretch mer dock.

Frågan från början dock var om det var skillnad på press bakom och framför i aktivering av vissa muskler eftersom jag inte känner nån smärta när jag kör bakom men dock när jag kör framför.

Vilken skillnad har du med belasningen och ROMet, framför och bakom?

Rikard Jansson
2014-01-24, 14:25
Ja, enligt vääääldigt många. Har du inte märkt det här bland trådar och träningsscheman? :)

Nej, faktiskt inte, har fått motsatt uppfattning. Kanske är en kontroversiell övning ^^

Ristretto
2014-01-24, 14:32
Tack Ristretto. Kör detta och det blir ju bättre och bättre hela tiden. Ska lägga till stretch mer dock.

Frågan från början dock var om det var skillnad på press bakom och framför i aktivering av vissa muskler eftersom jag inte känner nån smärta när jag kör bakom men dock när jag kör framför.

Jag tycker personligen att det är betydligt lättare att stabilisera skulderbladen när jag pressar bakom nacken. Jag har dock problem med höger ac-led och du verkar mer ha någon typ av impingement.

Det finns ju dock andra sätt att behandla senskador, beroende på vad problemet är.

pezrulezhaakon
2014-01-24, 14:38
Jag tycker personligen att det är betydligt lättare att stabilisera skulderbladen när jag pressar bakom nacken. Jag har dock problem med höger ac-led och du verkar mer ha någon typ av impingement.

Det finns ju dock andra sätt att behandla senskador, beroende på vad problemet är.

Att du har "lättare" att stabilisera beror på att du "knutit fast" skulderbladet med andra strukturer än med koncentrisk muskelkraft pga ytterläget i axelleden.

Arne Persson
2014-01-24, 14:40
De som tror övningen är botemedlet mot alla orättvisor i världen kommer fortsätta hävda det.

Men de som har lite koll på hur kroppen sitter ihop, har en annan uppfattning.

Får jag presentera en liten egenhändigt tagen dissektionsbild från min ass. anatomiamanuenstid i forntiden som du kan förklara vad föreställer för det obildade och okunniga slöddret här (givetvis inkl. mig själv;)) samt gärna använda när du utvecklar dina teorier ang. öfvningen Press bakom nacken.

pezrulezhaakon
2014-01-24, 14:47
Får jag presentera en liten egenhändigt tagen dissektionsbild från min ass. anatomiamanuenstid i forntiden som du kan förklara vad föreställer för det obildade och okunniga slöddret här (givetvis inkl. mig själv;)) samt gärna använda när du utvecklar dina teorier ang. öfvningen Press bakom nacken.

Hur hade du tänkt att jag skulle använda en tvådimensionell bild på axelleden för att förklara ett tredimensionellt problem?

Arne Persson
2014-01-24, 14:57
Hur hade du tänkt att jag skulle använda en tvådimensionell bild på axelleden för att förklara ett tredimensionellt problem?

Som sagt, halare än Calle Bildt är bara en underdrift. :d
Det går utmärkt att använda denna bild som en hjälpreda vid din utredning. ;)
Tom jag skulle i alla fall kunnat använda den här även Ristretto misstänker jag.

pezrulezhaakon
2014-01-24, 15:09
Som sagt, halare än Calle Bildt är bara en underdrift. :d
Det går utmärkt att använda denna bild som en hjälpreda vid din utredning. ;)
Tom jag skulle i alla fall kunnat använda den här även Ristretto misstänker jag.

Ja, varsågod. Trodde du inte att jag skulle se vad bilden föreställde?
Om jag använder mig av bilder så finns fler och bättre än den där.

Arne Persson
2014-01-24, 15:15
Ja, varsågod. Trodde du inte att jag skulle se vad bilden föreställde?
Om jag använder mig av bilder så finns fler och bättre än den där.

Denna bild illustrerar verkligheten min vän och inte någon idealiserad bild i någon anatomibok. Eftersom du enkelt ser vad den föreställer så kan du kanske beskriva lite vad som man kan se på bilden och var på bilden man ser detta?

hurril
2014-01-24, 15:17
Men för fan, inte ni två igen. Skaffa en egen tråd där ni kan cirkelrunka.

Arne Persson
2014-01-24, 15:19
Men för fan, inte ni två igen. Skaffa en egen tråd där ni kan cirkelrunka.

Men det är ju bara lite fredagsmys...

pezrulezhaakon
2014-01-24, 15:25
Denna bild illustrerar verkligheten min vän och inte någon idealiserad bild i någon anatomibok. Eftersom du enkelt ser vad den föreställer så kan du kanske beskriva lite vad som man kan se på bilden och var på bilden man ser detta?

Jag har en rejäl mängd riktiga dissektionsbilder att tillgå, så din bild är inte i närheten av unik.
Slösar inte tid på att förklara vad bilden föreställer när jag inte kan peka direkt på den.
Jag besparar även andra det.

Arne Persson
2014-01-24, 15:31
Jag har en rejäl mängd riktiga dissektionsbilder att tillgå, så din bild är inte i närheten av unik.
Slösar inte tid på att förklara vad bilden föreställer när jag inte kan peka direkt på den.
Jag besparar även andra det.

Så där ja, precis det svar vad jag väntade mig.:smash:
Som vanligt svarade du men svarade inte...
Jag har naturligtvis fler bilder men jag tyckte denna var trevlig eftersom den faktiskt just belyser problemet tråden handlar om.
Sedan är jag ju ingen mästerfotograf direkt. :)

pezrulezhaakon
2014-01-24, 15:37
Så där ja, precis det svar vad jag väntade mig.:smash:
Som vanligt svarade du men svarade inte...
Jag har naturligtvis fler bilder men jag tyckte denna var trevlig eftersom den faktiskt just belyser problemet tråden handlar om.
Sedan är jag ju ingen mästerfotograf direkt. :)


Sedan är det så uppenbart att du tycker det är aningen besvärande att en random nobody gymistruktör utan utbildning faktiskt har lite koll på kroppen, vilket jag tycker är värt hela fredags myset... :D

svenbanan
2014-01-24, 16:03
Det är ju bara att hoppas på att nån moderator tar och bannar er bägge två snart.

Arne Persson
2014-01-24, 16:13
Får jag presentera en liten egenhändigt tagen dissektionsbild från min ass. anatomiamanuenstid i forntiden som du kan förklara vad föreställer för det obildade och okunniga slöddret här (givetvis inkl. mig själv;)) samt gärna använda när du utvecklar dina teorier ang. öfvningen Press bakom nacken.

Eftersom pez...blabla inte är intresserad (tar tydligen en smula ovärderlig tid i anspråk) av att ge ev. intresserade en förklaring så får jag väl göra det...

Det är alltså vänster axel sedd ovanifrån och dorsal- (rygg-) sidan närmast golvet. Mätstickans vänstra sida ligger över M. supraspinatus (muskeln ovanför skulderbladskammen) som löper åt vänster längs med mätstickan under acromion (det platta breda utskott som avslutar skulderbladskammen (spina scapulae) och fäster ungefär där mätstickans andra svarta fält åt vänster slutar vid överarmsbenets huvud (caput humeri) (ser ut som en stor vit boll). Nyckelbenet (Os clavicula) som pekar uppåt i bilden är avsågat ungefär vid den yttersta 1/4-delen. Under skulderbladskammen syns tydligt M. infraspinatus (muskeln nedanför skulderbladskammen). Nedanför humerushuvudet ser man deltamuskeln (M. deltoideus) nerdragen. Nedanför M. infraspiantus skymtar man M. teres major (den stora runda muskeln) och längst ner M. latissimus dorsi (den breda ryggmuskeln). Den nästan helt lodräta muskeln i mitten mellan mellan deltan till vänster och Latsen till höger är triceps långa huvud (caput longum M. tricipitis brachii).

Det är sammanfattningsvis M. supraspinatus som tar mest stryk av press bakom nacken. Den är speciellt aktiv vid startabduktionen i bottenläget samt den verkar även genom hela rörelsen som en stabilisator av humerushuvudet mot gropen i ledpannan (cavitas glenoidalis) på skulderbladet (Os scapula).

Arne Persson
2014-01-24, 16:15
Det är ju bara att hoppas på att nån moderator tar och bannar er bägge två snart.

Det finns allt lite gott och nyttigt i allt vårt tjafsande. ;)

pezrulezhaakon
2014-01-24, 16:26
Eftersom pez...blabla inte är intresserad (tar tydligen en smula ovärderlig tid i anspråk) av att ge ev. intresserade en förklaring så får jag väl göra det...

Det är alltså vänster axel sedd ovanifrån och dorsal- (rygg-) sidan närmast golvet. Mätstickans vänstra sida ligger över M. supraspinatus (muskeln ovanför skulderbladskammen) som löper åt vänster längs med mätstickan under acromion (det platta breda utskott som avslutar skulderbladskammen (spina scapulae) och fäster ungefär där mätstickans andra svarta fält åt vänster slutar vid överarmsbenets huvud (caput humeri) (ser ut som en stor vit boll). Nyckelbenet (Os clavicula) som pekar uppåt i bilden är avsågat ungefär vid den yttersta 1/4-delen. Under skulderbladskammen syns tydligt M. infraspinatus (muskeln nedanför skulderbladskammen). Nedanför humerushuvudet ser man deltamuskeln (M. deltoideus) nerdragen. Nedanför M. infraspiantus skymtar man M. teres major (den stora runda muskeln) och längst ner M. latissimus dorsi (den breda ryggmuskeln). Den nästan helt lodräta muskeln i mitten mellan mellan deltan till vänster och Latsen till höger är triceps långa huvud (caput longum M. tricipitis brachii).

Det är sammanfattningsvis M. supraspinatus som tar mest stryk av press bakom nacken. Den är speciellt aktiv vid startabduktionen i bottenläget samt den verkar även genom hela rörelsen som en stabilisator av humerushuvudet mot gropen i ledpannan (cavitas glenoidalis) på skulderbladet (Os scapula).

Bra korrekt genomgång.

Jag såg bara ingen förklaring till varför supraspinatus riskeras, vilka faktorer som avgör det. Det kanske du skulle förklara också? Inte för min del då jag har koll på varför...
Tänkte mest på hur enkelt du tror att det är att förklara det lättförståeligt för de som inte har hunnit lära sig så mycket, genom den bilden...

Jorgen
2014-01-24, 16:34
. L ä g g. N e r. G e n a s t ! ! ! ! ! !