handdator

Visa fullständig version : Aktiv rehab - stretch foamroll för ryggen.


raddum
2014-01-23, 19:36
Har haft lite problem med ett knä som lett till lite ryggstelhet och smärtor, har vart hoa sjukgymnast och skaffat skoinlägg enligt hans rekommendation. Min fråga är nu om någon har lite bra stretchövningar och foamrollerövrningar för rygg och ev knä. I dagsläget kör jag endel glute/hamstrtcher oc rullar ryggen, it-band och quads.

Proxy
2014-01-23, 19:40
Dina knän behöver du inte rulla, för det är inte där du är stel och/eller svag. Du är stel och svag i höften.

Höften kan du dock rulla, men då är det bättre med en boll av något slag.

raddum
2014-01-23, 19:43
Snackar vi lacrosseboll stil då? Svårt att se hur höften skulle kunna vara en svag länk, har böjt väldigt mycket innan skadan. Självklart kan så bara fallet, hur löses det på bästa sätt anser du ?

emi23j
2014-01-23, 19:45
Snackar vi lacrosseboll stil då? Svårt att se hur höften skulle kunna vara en svag länk, har böjt väldigt mycket innan skadan. Självklart kan så bara fallet, hur löses det på bästa sätt anser du ?

Enda sättet för mig att rulla höften är med skivstång. Kommer inte riktigt åt annars. Tycker det fungerar bäst med skivstång för att rulla insidan också.

Proxy
2014-01-23, 19:46
Snackar vi lacrosseboll stil då? Svårt att se hur höften skulle kunna vara en svag länk, har böjt väldigt mycket innan skadan. Självklart kan så bara fallet, hur löses det på bästa sätt anser du ?

Faller dina knän inåt/pekar inåt?

raddum
2014-01-23, 19:49
Faller dina knän inåt/pekar inåt?

Nej inte märkbart. Har alltid kört med aningen utvinklade fötter, något jag vid eftertanke kommer att tona ned lite.

Proxy
2014-01-23, 19:50
Nej inte märkbart. Har alltid kört med aningen utvinklade fötter, något jag vid eftertanke kommer att tona ned lite.

Då undrar jag varför du fick skoinlägg av sjukgymnasten?

raddum
2014-01-23, 19:51
Enda sättet för mig att rulla höften är med skivstång. Kommer inte riktigt åt annars. Tycker det fungerar bäst med skivstång för att rulla insidan också.

Oj, det har jag aldrig hört talas om, är det samma typ av rullningar som brukar utföras med foamroller eller ?

raddum
2014-01-23, 19:51
Då undrar jag varför du fick skoinlägg av sjukgymnasten?

Tydligen var mina fötter litet "kollapsade"

raddum
2014-01-23, 19:53
Värt att nämna är att jag inte fick dess utav honom, han rekommenderade att jag skulle fixa ett par så fick till löplabbet, dom tog en snabbkoll, sa att det inte var så illa men fixade ett par för att testa.

Proxy
2014-01-23, 19:56
Tydligen var mina fötter litet "kollapsade"

Om dina fotleder är kollapsade så finner jag det fruktansvärt icketroligt att du inte har svaga och/eller överarbetade höfter (glut.med/min, piriformis, m.m.), och knän som är mer eller mindre riktade inåt.
En kollapsad fotled får man inte för att man har "djup hålfot" eller annan liknande förklaring, man får det för att knän och fötter inte är vinklade åt samma håll, och vikten faller på insidan av foten och hälen.

Men det kan ju ha varit så att du bara hade en liten svag tendens till det.

raddum
2014-01-23, 19:59
Ja, jag tänker inte argumentera för det. Säger vad han sa. Ska troligtvis ta ett besök hos någon sjukgymnast här uppe i Umeå också, för att få en till åsikt. Har alltid vart av inställning att jag kan läsa på och ordna problemet själv, men denna gången gav jag mig och ville verkligen fixa det grundligt så jag vände mig till expert.

Låt säga att höften är ett problem, hur kan man gå tillväga med det?