handdator

Visa fullständig version : Ett mål per dag


Pottanpan
2014-01-23, 13:58
Hallå,

Min situation ser ut som följer, jag stiger upp 7-8 på morgonen för att fara till skolan, men äter aldrig frukost, brukar bli ett glas apelsinjuice med lite tur, lunchen i skolan har jag inte ätit på ett halvår, far ingen annanstans heller, så de blir helt enkelt ingen lunch heller.

Mitt första mål på dagen är middagen som blir runt 4-5 tiden, brukar bli ganska mycket pasta, korv, kyckling, olika omeletter, nån köttbit nu och då, ja ganska vanlig husman med andra ord, ibland kan en kvällsmacka slinka in vid 23-00 tiden.

Så för det mesta blir de endast ett mål per dygn, inte alls bra jag vet, men jag är helt enkelt inte hungrig varken på morgonen eller vid lunchtider.

borde jag gå ner i vikt när jag gör såhär? träna är jag dålig på så det blir inte mycket av de heller.

Funderar på att ta det ett steg längre och skippa kolhydrater (i middagen med andra ord) kanske fara och springa lite och göra enklare hemmaövningar.

Vad tror ni? kommentera fritt!

24 år gammal, 180 lång och väger runt 83 kilo.

jflycore
2014-01-23, 14:06
Att du ens kan väga 83 kg med det intaget är makalöst. Eller ja, hur länge har du kört den här "dieten"? Vad har du vägt innan?
Vad är ditt mål?

Pottanpan
2014-01-23, 14:09
Ja så är de.. runt 6 månader har de väl blivit, sen skolan började i höst.
har alltid legat runt 80-85 beroende på årstider och dylikt, målet är runt 72-74 kg med ett gäng rutor på magan.

cero
2014-01-24, 09:19
Beskriv hur stor middagen är, mängder av olika saker osv.

Att du väger 83 KG med det upplägget är som sagt bra jobbat haha.

Pottanpan
2014-01-24, 09:53
Middagarna är normala skulle jag säga, blir de korv och makaroner så går de ungefär 200g makaroner och en länkkorv, och runt en halvliter mjölk, omeletten brukar göras på 4 ägg med ett paket bacon samt lite mjölk.

Så de är ju inga någe värre mängde jag trycker in, normala till lite större portioner skulle jag säga..

Tänkt sluta med mjölken också, tror mycket kommer därifrån.

Pretorian
2014-01-24, 10:02
Vad menar du med:
Tänkt sluta med mjölken också, tror mycket kommer därifrån

Vad kommer från mjölken.

Ganska dålig kost med väldigt mycket fett.

Pottanpan
2014-01-24, 10:20
Att jag tänker sluta dricka mjölk, för att undvika kolhydrater samt onödiga fetter, brukar vi ganska mycket mjölk per måltid.

cero
2014-01-24, 10:23
Säker på att det där är allt du äter? När jag vägde 60 KG åt jag mer än så.

Och mjölk innehåller inte "onödiga fetter". Finns heller ingen anledning att skippa kolhydrater.

Pottanpan
2014-01-24, 10:34
100 % säker, varför går man runt och väger 83kg då? tänker lägga bort mjölken för att se om de händer nånting, att inte äta på 24 timmar är inte ovanligt för mig, går över det många gånger också.

cero
2014-01-24, 11:06
Frågar eftersom att det är vanligt att folk som "bara äter en gång om dagen" eller "äter normalt" också småäter på saker som de tror inte gör någon skillnad. Sedan handlar mycket om genetik också. Vissa har lättare för att lägga på sig vikt helt enkelt.

Men att endast äta en gång om dagen, och att ibland inte äta på 24 timmar låter som ätstörningar. Det sistnämda f a låter väldigt allvarligt.

Pottanpan
2014-01-24, 11:20
Förstår vad du menar, småätande blir de ytterst sällan, och om de händer så är de nånting orelevant, jag äter när jag är hungrig helt enkelt, ätstörningar är nog att ta i med andra ord.

Och eftersom jag ligger på gränsen till övervikt.

cero
2014-01-24, 12:04
Att man har en bra vikt och äter efter aptit betyder ju inte att man är fri från ätstörningar. Att aptiten tillåter dig att gå utan mat i 24+ timmar ibland låter definitivt suspekt.

Mitt tips är matdagbok i en vecka. Då får du lite mer övervikt över dina matvanor, kanske kompenserar du för underskott under veckodagarna genom att äta väldigt energitätt på helgerna osv.

Pretorian
2014-01-24, 13:30
Jag tycker också det låter konstigt att kunna gå upp så mycket och endast äta ett mål. Jag vet att om man äter REJÄLT så spelar det ingen roll hur många mål men det låter ganska ovanligt.

Oavsett så äter du för mycket om du inte går ner i vikt men har det som mål.

Visst, ta bort mjölken men jag tror inte det är den som ställer till det.

HMS Laestander
2014-01-24, 13:59
Till gränsen på övervikt @ 83kg på 180cm?

Aristokrat
2014-01-24, 15:23
Så för det mesta blir de endast ett mål per dygn, inte alls bra jag vet, men jag är helt enkelt inte hungrig varken på morgonen eller vid lunchtider.


Finns inget som säger att det inte är bra? "Warrior diet" är en rätt populär diet och funkar utmärkt.

Vivaldi
2014-01-25, 23:56
Om du inte trollar måste du nästan ha någon typ av metabolisk störning, den mängden energi du får i dig låter helt enkelt inte tillräckligt stor för att du skulle ligga neutralt i vikt.

83 kg på 180 cm är fö. inte övervikt, oavsett vad din % mängd fett är.

Dock tror jag som de andra att du missar massor av kalorier i dina beräkningar. Ett starkt tips är att du antingen tvingar dig själv att äta något mer under dagens gång / alternativt tar proteintillskott, eller som många av oss andra börjar räkna på macros för att se att du faktiskt fyller dina behov av vitaminer/proteiner etc.

Angående fettet skall du inte röra det, finns inga dåliga fetter utom transfetter, mättade fetter ökar testosteron = bra, omättade är bra för massa annat, trodde det där med HCLF var ute sedan mer relevant forskning visat på fördelarna med en balanserad kost under de senaste åren ?

frazkakan
2014-01-26, 10:28
Vad är en länkkorv? menar du en "falukorv" på typ 600g ? vilket jag tror vikten brukar vara på en "halva" .. Det är i sådana fall en galen portionsstorlek till 200g makaroner, .. En halvliter mjölk.

Ja det är flera tusen kalorier bara där. Jag måste missförstå något. Fast det förklarar även varför du är lite tjockis.

King Grub
2014-01-26, 11:59
mättade fetter ökar testosteron

Det där är inte alls säkert oavsett vad man läst på Internet. Okritiska tolkningar av studieresultat.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4832173&postcount=19

Vivaldi
2014-01-26, 14:09
Det där är inte alls säkert oavsett vad man läst på Internet. Okritiska tolkningar av studieresultat.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4832173&postcount=19

Hm okej, kikade igenom tråden och skall nog läsa på om detta lite noggrannare, min personliga erfarenhet efter att ha muppat min hypofys genom lågt kroppsfett och lågt fettintag var dock förstört testo ... men då var det å andra sidan fett rent allmänt det handlade om ...