handdator

Visa fullständig version : Förvånande jämförelse av 2 olika brödsorter!


Miranda
2004-03-15, 08:45
Jag köpte två sorters bröd häromdagen, en nyttig åt mig och min man tänkte jag och så en "vanlig" som kan passa bra att ge lilleman (3 år) ibland, bara så han inte blir FÖR nyttig... Båda är från Schulstad, den jag trodde var supernyttig herer "Grovkärnor Rågbröd" och det jag trodde var "vanligt" heter "Fibertoast." Det förstnämnda innehåller bl a rågmjöl, surdeg av råg, rågkärnor, linfrö m.m. och det sistnämnda har som första ingrediens vetemjöl men innehåller även klippt råg, vetefiber, oligofruktos, surdeg av vete m.m. Rågbrödet ser riktigt nyttigt ut, svart och kompakt och med synligt "kornig" struktur halvvägs åt pumpernickelhållet, medan fibertoasten är mjuk och luftig och ser sådär härligt "nästan vit" ut. Men så när jag kom hem började jag kolla innehållsförteckningarna och blev något förvånad:

GROVKÄRNOR RÅGBRÖD
Protein 6 gram
Kolhydrat 35 gram varav sockerarter 5 gram
Fett 2 gram varav mättat fett 0.3 gram
Kostfiber 6 gram

FIBERTOAST
Protein 10 gram
Kolhydrat 44 gram varav sockerarter 3 gram
Fett 2 gram varav mättat fett 0.1 gram
Kostfiber 8 gram

Det ljusa, fluffiga, lättuggade toastbrödet som smakar och känns "onyttigare" har alltså mer protein, mindre socker, mer fiber och mindre mättat fett per 100 gram än det pumpernickelliknande rågbrödet?! (Dessutom kan man ju äta typ dubbelt så många skivor för att komma upp i samma vikt... :angel: )

Nu är min fråga - ÄR det verkligen så att fibertoasten är nyttigare??? Eller finns det nån hake (jag gissar i så fall på nåt som har med GI eller II att göra, i samband med toastbrödets struktur, etc... )?

M

King Grub
2004-03-15, 10:49
Båda är helt okej, och även toasten hamnar på lågt GI och II på grund av dess ingredienser som surdeg och klippt säd.

Sparrisen
2004-03-15, 13:04
Vilken matvarukedja handlade du på? Me want that bread...

King Grub
2004-03-15, 13:11
Schulstads sortiment finns på de flesta ICA- och COOPbutiker, i alla fall.

Miranda
2004-03-15, 13:45
Originally posted by SwedeForce
Vilken matvarukedja handlade du på? Me want that bread...

Jag köpte dem på ICA maxi men jag har sett dem i många andra affärer också, och det finns många fler varianter av bröd från Schulstad som är goda, alla mer eller mindre "nyttiga" och ofta bättre än liknande sorter från andra tillverkare (jag tror t ex inte att Schulstad använder härdat veg fett i sitt bröd som många andra tillverkare av "nyttigt" bröd gör...)... nam nam... :eating:

ska bara passa på att ställa en följdfråga - händer det nåt med brödets GI eller II när man rostar det? Dum fråga kanske men man har ju hört att struktur och konsistens på livsmedel påverkar GI och II, typ att krispiga saker ligger högre etc...

M

King Grub
2004-03-15, 13:52
Originally posted by Miranda
ska bara passa på att ställa en följdfråga - händer det nåt med brödets GI eller II när man rostar det? Dum fråga kanske men man har ju hört att struktur och konsistens på livsmedel påverkar GI och II, typ att krispiga saker ligger högre etc...

M

Ingen dum fråga alls - det stiger.

Alcazara
2004-03-15, 15:49
Jag passar också på att fråga om bröd...Jag brukar variera mellan tre olika sorter, alla tre är tyska, men smakar lite olika.

Innehållet i "Landgut":
Krossade fullkorn av råg, vatten, naturlig surdeg, salt (1,4%)

Solrosbröd:
Rågmjöl (Fullkorn), vetemjöl (fullkorn), vatten, solrosfrö, salt

Fyrkornsbröd:
Rågmjöl (Fullkorn), vetemjöl (fullkorn), vatten, havre, korn, salt


Nu till min fråga: Vilken sort är egentligen bäst i GI och II synpunkt?

King Grub
2004-03-15, 16:02
Originally posted by Alcazara
Jag passar också på att fråga om bröd...Jag brukar variera mellan tre olika sorter, alla tre är tyska, men smakar lite olika.

Innehållet i "Landgut":
Krossade fullkorn av råg, vatten, naturlig surdeg, salt (1,4%)

Solrosbröd:
Rågmjöl (Fullkorn), vetemjöl (fullkorn), vatten, solrosfrö, salt

Fyrkornsbröd:
Rågmjöl (Fullkorn), vetemjöl (fullkorn), vatten, havre, korn, salt


Nu till min fråga: Vilken sort är egentligen bäst i GI och II synpunkt?

I den ordning du listat dem antagligen, med det "bästa" överst.

Alcazara
2004-03-15, 16:04
Originally posted by King Grub


I den ordning du listat dem antagligen, med det "bästa" överst.


Har du någon aning om GI och II på dessa? På ett ungefär...

King Grub
2004-03-15, 16:09
Jättesvårt att säga. Runt 75-85 i GI och 90-95 i II.

Alcazara
2004-03-15, 16:15
Några tips på brödsorter med lågt GI resp. II?

King Grub
2004-03-15, 16:19
Originally posted by Alcazara
Några tips på brödsorter med lågt GI resp. II?

Pumpernickel, bröd bakat på fyra sädesslag och kornbröd med hela korn har lågt GI. Lågt II i bröd finns inte.

Alcazara
2004-03-15, 16:34
Har för mig att du Grub lade in en bild förut på något bröd som skulle vara bra, men jag letar förgäves...:( Hittar den inte...

Varför har bröd högt II föresten?

King Grub
2004-03-15, 16:58
Originally posted by Alcazara
Har för mig att du Grub lade in en bild förut på något bröd som skulle vara bra, men jag letar förgäves...:( Hittar den inte...

Varför har bröd högt II föresten?

Mitt favoritbröd:

http://www.angbagarn.se/images/produkt/morkt_fullkorn.jpg

Det är rågens/vetets stärkelse som ger insulinpåslag. När det gäller rågen är det just efter bakningsprocessen som detta sker; rågflingor t ex har inte alls samma II.

Rågbröd ger dock lägre insulinpåslag än vetebröd, även när GI är detsamma:

Eur J Clin Nutr. 1999 Apr;53(4):262-7

Rye bread decreases postprandial insulin response but does not alter glucose response in healthy Finnish subjects.

Leinonen K, Liukkonen K, Poutanen K, Uusitupa M, Mykkanen H.

Department of Clinical Nutrition, University of Kuopio, Finland.

OBJECTIVE: To compare if postprandial glucose and insulin responses to wholekernel rye bread are lower than to wheat bread, and to see if these responses to two types of rye breads are different. To explore starch digestion in more detail, rate of starch hydrolysis of same breads was measured in vitro. DESIGN: Subjects were given test breads (43-61 g available carbohydrates by analysis) with standardized breakfast in a random order after a fast. Eight postprandial blood samples were collected during the following three hours. Rate of starch hydrolysis was determined by an in vitro enzymatic hydrolysis method. SUBJECTS: 10 men and 10 women, aged 32+/-3 and 27+/-5 y, BMI 24.5+/-2.2 and 20.3+/-1.1 kg/m2, respectively, all had normal glucose tolerance. RESULTS: Plasma insulin response to wholekernel rye bread was lower than to wheat bread (45 min P = 0.025, 60 min P = 0.002, 90 min P = 0.0004, 120 min P = 0.050, 150 min P = 0.033), but there was no difference in glucose responses. In comparison of two types of rye breads, glucose response to wholemeal rye bread at 150 and 180 min was higher (P = 0.018 and P = 0.041, respectively) and insulin response at 60 min was lower (P = 0.025) than those to wholemeal rye crispbread. Total sugar profiles in vitro were similar for all breads. When free reducing sugars were subtracted, starch in wholekernel and wholemeal rye breads appeared to be hydrolysed slower than starch in wholemeal rye crispbread and wheat bread. CONCLUSIONS: Wholekernel rye bread produces lower postprandial insulin response than wheat bread, but there is no difference in glucose response. The latter is in accordance with in vitro results. Postprandial glucose and insulin may also be affected by type of rye bread. Characteristics of different types of rye breads must be further investigated to develop health properties of rye breads.

Alcazara
2004-03-15, 17:25
Tack för svaret! Ska prova det brödet! Det brödet har jag sett med linfrön och det kanske finns fler sorter...vilket är att föredra i så fall?

King Grub
2004-03-15, 17:26
Originally posted by Alcazara
Tack för svaret! Ska prova det brödet! Det brödet har jag sett med linfrön och det kanske finns fler sorter...vilket är att föredra i så fall?

En smaksak. Linfrön sänker GI, men det är redan lågt.

kampsporttjej
2004-03-15, 18:45
king grub; jag krängde det brödet förra veckan! det är
både bra och billigt.
och du vet dess GI hör jag?

King Grub
2004-03-15, 18:58
Originally posted by kampsporttjej
king grub; jag krängde det brödet förra veckan! det är
både bra och billigt.
och du vet dess GI hör jag?

Runt 70 utan något pålägg.

Sparrisen
2004-03-15, 20:52
Originally posted by King Grub
Schulstads sortiment finns på de flesta ICA- och COOPbutiker, i alla fall.

Schysst, då skulle man kunna göra lite smarriga tonfiskmackor!

Wilson
2004-03-16, 01:34
King Grub, du är verkligen en hjälpsam man:) Det är så mycket svar du har hjälpt folk med! Du kan ju en hel del också!=)
Du borde få nån hedersmedalj här på kolo tycker jag=)

Miranda
2004-03-16, 09:18
Originally posted by King Grub


Ingen dum fråga alls - det stiger.

Det var vad jag misstänkte. Men mån följdfråga är: Stiger GI så mycket att det finns anledning att UNDVIKA att rosta brödet om man vill hålla blodsockersvaret nere?

M

Miranda
2004-03-16, 09:19
Originally posted by Wilson
King Grub, du är verkligen en hjälpsam man:) Det är så mycket svar du har hjälpt folk med! Du kan ju en hel del också!=)
Du borde få nån hedersmedalj här på kolo tycker jag=)

Instämmer.

Kolos medlemmar älskar Grub = sant

:love:

King Grub
2004-03-16, 10:53
Originally posted by Miranda


Det var vad jag misstänkte. Men mån följdfråga är: Stiger GI så mycket att det finns anledning att UNDVIKA att rosta brödet om man vill hålla blodsockersvaret nere?

M

Det är en fråga om en ganska modest ökning: 10 % på sin höjd.

Hoffa
2004-03-16, 11:02
Varför har knäckebröd så högt GI?

Det ligger på 93 ju, russin ligger på 95 tror jag..har börjat käka knäckebröd som snabba kollisar efter träning nu..

Men jag fattar inte varför..
Det är ju inte samma konsistens på lång väg som potatismos och puffatris eller riskakor som gör att kroppen kan bryta ned det snabbare och därmed ett högre GI..

Socker innehåller väll inte knäckebröd heller?

:confused:

Sparrisen
2004-03-16, 12:36
Originally posted by King Grub


Mitt favoritbröd:

http://www.angbagarn.se/images/produkt/morkt_fullkorn.jpg


Ojdå... det där brödet köpte jag häromdagen... Riktigt bra!
Innehåller 1000g bröd uppdelat på 28 skivor, dvs 35,7g per skiva. Det medför typ per skiva:

67,8 kcal
2,9g protein
0,6g fett
14,3g kolhydrat (låååångsamma)

Finns även med linfröolja...


Gör 3 stycken dubbelmackor med 150g tonfisk och grönsaker emellan så har ni ett snabbt och enkelt kvällsmål på över 500 kcal! Perfekt!

:thumbup:

primaliv
2004-03-16, 13:49
varför har knäckebröd så högt GI?

det undrar jag också, det knäckebröd jag äter innehåller rågmjöl och fullkorn. varför blir GI så högt?

Koskit
2004-03-16, 17:44
Har inte det med att göra att man framställer knäckebröd på annat sätt?

Winternal
2004-03-16, 21:15
Usch, det där brödet smakar så lite.. jag har köpt det några gånger, men jag vet inte vad jag ska ha som pålägg för att det ska vara mer aptitligt.. inte ens messmör funkar..:insane:

Mac
2004-03-16, 21:27
Det där brödet äger alla andra..:hbang:

aliquistemp
2004-03-16, 23:42
Kärnbrödet innehåller väl mer fullkorn medans det "vita" mer raffinerade brödet innehöll oligofruktos som väl visserligen ger det ett högre fiberinnehåll men inte mer näring i form av vitaminer och mineraler för det?

aliquistemp
2004-03-16, 23:43
Jag vill även passa på att slå ett slag för fazers skepparhalvor, nyttigt innehåll och "hyfsat" mycket sockerarter, rätt ok på fiberfronten också. Detta utan att det smakar illa ;D

aliquistemp
2004-03-16, 23:45
Originally posted by primaliv
varför har knäckebröd så högt GI? det undrar jag också, det knäckebröd jag äter innehåller rågmjöl och fullkorn. varför blir GI så högt?

För att knäckebrödet bara blir ett finkornigt damm i munnen och kroppen kan ta upp energin hur snabbt som helst tror jag.