handdator

Visa fullständig version : Är det värt att skaffa en coach?


bolacola
2014-01-23, 12:19
Jag vill gärna skaffa en coach som har ett skräddarsytt kost o träningsschema anpassat för mig (ingen copy paste å sen skicka samma till alla klienter)

Tips på bra coacher? Eller brukar det oftast vara onödigt? Vill bara ha en för att bygga massa muskelmassa och bli stark!! En som vet hur många set o reps osv jag ska göra! Å vilka övningar å kosten hur mkt osv!! Kan de veta sånt ellr måste man mäta sig å väga sig på speciella ställen så de kan se hur ens kropp fungerar????

Och nej planerar ej nån tävling eller något även fast många tycker jag borde tävla!

rooz
2014-01-23, 13:04
Min senaste coach var gratis, dög alldeles utmärkt och jag nådde mina utsatta mål med råge.

Du borde specificera dig lite mer än "Moste bli gråfv likksom".

Pepz
2014-01-23, 13:08
vissa coacher är värda pengarna. andra inte

Nitrometan
2014-01-23, 13:21
Frågan är omöjlig att svara på om du inte talar om vad du har för mål.

Ska du bli stor?
Ska du bli stark?
Ska du bli snabb?
Ska du bli uthållig?
Ska du bli crossfit?

Om man inte vet vad du har för mål med din träning går det inte att svara på din fråga.

Stor Hård Ådrig
2014-01-23, 13:22
Den tråkiga sanningen säljer tyvärr inte, vilket gör att många coacher/PTs printar ut massa gammal bullshit med 30g protein var tredje timme osv. Tyvärr sträcker sig inte många sådanas kunskap längre än brosciencen. Kolla 3d muscle journeys videos och håll dig till if it fit your macros istället för massa specialanpassad trams.

3d muscle journey är f.ö ett mycket respekterad coach-team som coachar natural bodybuilders och baserar allt dom lär ut på forskning.

Ozziking
2014-01-23, 14:33
Undrar densamma.. Tror det skulle göra gott för mig.

Jag vet en otroligt duktig ( och hyfsat ) billig kille som heter farid ahmadi. Han är riktigt kunnig och vet vad han håller på med :-)

Armed Dingo
2014-01-23, 14:34
Jag skrev ned allt jag vet om kost häromdagen i ett word dokument för jag var uttråkad.

Det är oredigerat och innehåller en del svammel och saker som kan uttryckas bättre men jag har inte haft motivation att fixa det. Är du intresserad så kan jag posta det här. Jag har genomfört ungefär 5 riktiga deffomgångar, två av dem gick dåligt och resten mycket bra då jag lärde mig vad som funkar. Den jag kör nu verkar gå bra den också. Inget flashigt, tråkigare sanning än såhär blir det inte.

edit: Jag tar upp varför det inte spelar någon roll vilket diet du äter, sedan varför det enda som spelar roll är kalori in vs ut, sålänge du håller dig inom ramarna för protein/fett/kolhydratsintag. Skulle inte påstå att det är revolutionerande eller den enda av sitt slag men om du tror det kan hjälpa dig så.

AronP
2014-01-23, 14:38
Ingen får ett skräddarsytt schema, du kanske får en viss modifikation av ett grundschema men det fortfarande snarlikt, om han nu inte känner dig sjukt bra. Förhoppningsvis så är det modifierat så att det passar dig bättre.

Med det inte sagt att en bra coach kan vara bra att ha ändå.

För schema, kolla här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=209112

forslund
2014-01-23, 14:41
Jag har aldrig tränat så hårt, så ofta och så målmedvetet som jag gör nu när jag har tagit hjälp utifrån.

Samtidigt slipper jag fundera på några detaljer utan gör det som sägs, håller käft och tränar. Fler borde söka hjälp av andra - om inte minst för den senare delen; mycket finns att vinna från att inte få detaljstyra,fundera eller ändra om själv.

bighulken
2014-01-23, 16:45
Det är säkert värt att ödsla lite tid med en coach som kan sin sak,dvs följa klienten ett antal dagar/veckor för att se hur denna reagerar osv.sen anpassa träningen till detta då.även lägga upp mål/delmål osv.samt att du som person får ett visst program att följa och därmed förhoppningsvis blir mer diciplinerad.

alla är vi olika!!!......

annars kan du göra som jag,lalla på typ en 5-10 år,och sedan börja lära dig hur det funkar,även då din kropp osv.sen efter en 25 år,kan du din sak relativt bra.......;-). men man blir aldrig fullärd.

Forslund hade bra synpunkter(tycker jag).

z_bumbi
2014-01-23, 19:51
Ingen får ett skräddarsytt schema

Självklart får man skräddarsydda program om man anlitar någon som faktiskt är värda att anlita och, om det kostar pengar, man är beredd att betala för det.

Rikard Jansson
2014-01-23, 19:54
Jag skulle skaffat en coach om det fanns någon jag tyckte vore värd och som tränade på samma gym. Och då är jag ändå gravt narcissistisk, arrogant och kansjälvig när det kommer till träning :)

AronP
2014-01-23, 20:03
Självklart får man skräddarsydda program om man anlitar någon som faktiskt är värda att anlita och, om det kostar pengar, man är beredd att betala för det.
Möjligtvis, även om jag tror dom tar från en/flera grundmallar. Det är nog dock bara ett fåtal personer som ligger på den nivån i Sverige och som känner klienten tillräckligt bra.

Beholder
2014-01-23, 20:39
Om du har pengarna och det är någon bra.

the_matsson
2014-01-23, 21:37
Coach eller inte beror väl som flera har sagt på vad du har för mål, och vad du har för nuvarande förutsättningar.

Jag själv har PRECIS blivit med coach, för att kanske lyckas kvala till SM i styrkelyft. Jag ville ha en dels för hans kunskap, och dels för att jag blir tvungen att stå till svars för vad jag gör.

Vad gäller skräddarsydda kostscheman så kan jag ju svara på hur jag gör för egen del, eftersom jag gör dem åt andra mot betalning. Visst finns det en grundmall: Att äta frukost, lunch och middag är något av en grundmall jag använder för många. Med lite mellanmål på det. Om de inte trivs med lite periodisk fasta, vill säga. Sen VAD de äter vid de här tillfällena varierar förstås mellan olika personer. Typ så. Fast i lite fler sidor.

Det är inget den genomsnittlige koloiten inte kan göra själv, men för andra är det ett större mysterium.

Fredrik_S
2014-01-24, 00:46
kostschema bör verkligen vara något man inte kastar omkring sig till gemene man. Det är extremt EXTREMT få personer som kan och bör leva efter ett sådant. Det är så väldigt väldigt enkelt med maten att scheman allt som oftast skapar mycket större problem än hjälp. Speciellt om någon annan med "superkunskap" ska sia om när du är hungrig varje dag varje timme och känner alla dina känslor....
tips 1 ät när du är hungrig
tips 2 ät mer om du vill upp i vikt ät mindre om du vill ner
tips 3 ät tillräckligt med protein
tips 4 lyssna INTE på någon som själv inte lyckats bli relativt stor och hård, jag vet inte hur många "coacher" jag ser där ute som har bra rykte för att vara så kunniga och duktiga men som bara vräker fram samma gamla myter och tugg om hur viktigt det är med än det ena än det andra tramset.....
ALLA detaljerna är i princip helt oviktga hur skräddarsydda och perfekta och fantastiska de än må låta...

cero
2014-01-24, 05:43
Du behöver inget "skräddarsytt" program. Ta ett valfritt nybörjarprogram (stickyn t ex) och följ det. Ang kosten, se Fredrik_S inlägg.

Det man kan behöva hjälp med om något är teknik i basövningar som marklyft (och varianter av denna), knäböj, militärpress, osv.

z_bumbi
2014-01-24, 08:05
Gör man ett kostprogram/schema så gör man en kostregistrering innan och så anpassar man sig till de uppsatta målen plus hälsofaktorer så de blir i högsta grad skräddarsydda. Det betyder däremot inte automatiskt att man skriver ner vad någon ska äta exakt i gram. Det finns undantag där standardprogram är bättre men jag hoppas att ingen som delar ut standardprogram till de flesta någonsin stöter på ett sådant undantag (det kommer de tyvärr att göra baserat på ren sannolikhet).
Så nej ett bra kostprogram behöver inte vara meningslöst men ett dåligt kan däremot vara riktigt farligt.
Det är exakt samma principer som när man gör ett träningsprogram åt någon, samla in information, anpassa till målen, storleken på ev förändringar bestäms från fall till fall osv.
Det är t o m så enkelt att det är en av de effektivare metoderna vid de flesta förändringsarbetena man kan utföra och jag hoppas att det ingår som en del i utbildningen (om man nu har en sådan) för att bli tränare/kostrådgivare/PT eller vilken titel man nu använder sig av.

robbang
2014-01-24, 08:39
Jag använder mig av en coach av den enkla anledningen att det är mer motiverande för min träning. När jag valde coach tittade jag efter pris, vad coachen har åstadkommit med sin träning och vad coachen kan erbjuda i form av uppföljning och ändringar vid behov. Vill man tävla i BB, CBB, styrkelyft eller något annat för den delen så får man ju ut betydligt mer av någon som har erfarenhet av det.

Jag fick ingen tramsdiet där jag ska äta vid vissa tider eller något annat trams. Utan riktig mat i rätt mängd som täcker mitt behov och förhoppningsvis tar mig mot mina mål.

För många kan det vara motivationshöjande och saknar man kunskapen är det absolut inte fel med hjälp. Jag ser det som en investering i mig själv och min hälsa!

Fredrik_S
2014-01-24, 10:38
Gör man ett kostprogram/schema så gör man en kostregistrering innan och så anpassar man sig till de uppsatta målen plus hälsofaktorer så de blir i högsta grad skräddarsydda. Det betyder däremot inte automatiskt att man skriver ner vad någon ska äta exakt i gram. Det finns undantag där standardprogram är bättre men jag hoppas att ingen som delar ut standardprogram till de flesta någonsin stöter på ett sådant undantag (det kommer de tyvärr att göra baserat på ren sannolikhet).
Så nej ett bra kostprogram behöver inte vara meningslöst men ett dåligt kan däremot vara riktigt farligt.
Det är exakt samma principer som när man gör ett träningsprogram åt någon, samla in information, anpassa till målen, storleken på ev förändringar bestäms från fall till fall osv.
Det är t o m så enkelt att det är en av de effektivare metoderna vid de flesta förändringsarbetena man kan utföra och jag hoppas att det ingår som en del i utbildningen (om man nu har en sådan) för att bli tränare/kostrådgivare/PT eller vilken titel man nu använder sig av.

Ja precis, jag håller med dit helt och hållet. Utan en inledande kostregistrering är det heeeelt omöjligt att göra ett smart individanpassat "schema"... men det är tyvärr så att efterfrågan på färdiga kostscheman är stor och folk betalar gärna någon med lite magrutor för att få ett "färdigt" "Schema" som säger exakt vad de ska äta. Och den luckan fylls att skrupelfria så kallade "gurus" som gärna tar flera tusenlappar för att mata in lite siffror i en formel och kopiera upp scheman för en dags kost som ska repeteras 7 dagar i veckan i all oändlighet.

En stor varningsklocka bör ringa om "gurun" INTE kräver flera dagars matdagbok/kostregistrering innan

Loke
2014-01-24, 11:25
Självklart får man skräddarsydda program om man anlitar någon som faktiskt är värda att anlita och, om det kostar pengar, man är beredd att betala för det.

Möjligtvis, även om jag tror dom tar från en/flera grundmallar. Det är nog dock bara ett fåtal personer som ligger på den nivån i Sverige och som känner klienten tillräckligt bra.

Förstår inte hur ni resonerar här. Varför skulle något unikt vara bättre än en grundmall? Låter ju exakt som de flesta klienter tänker:
"Jag är en unik snöflinga, jag har mycket speciella styrkor och svagheter, det har min mamma sagt, jag behöver därför ett helt unikt och speciellt träningsprogram och den enda som kan göra det är min värsta supercoach!"

Jag har svårt att tänka mig, oavsett hur duktig och erfaren jag blev, att jag någonsin skulle börja tänka om och se varje klient som något väldigt unikt som inte kan få precis lika bra resultat av ett standardprogram.

Sen att man säljer in sitt program som något unik, det är en annan sak, det handlar om försäljning och inte träning.

AronP
2014-01-24, 11:37
Förstår inte hur ni resonerar här. Varför skulle något unikt vara bättre än en grundmall?
Jag känner inte att jag uttalat mig i frågan om vad som egentligen är bäst. Det jag vill påpeka bara är att folk tror att dom ska få något unikt och eget, vilket sällan sker.

Loke
2014-01-24, 11:37
Jag känner inte att jag uttalat mig i frågan om vad som egentligen är bäst. Det jag vill påpeka bara är att folk tror att dom ska få något unikt och eget, vilket sällan sker.

Ok, ja, då är jag med.

speedy83
2014-01-24, 15:15
Denna killen jobbar som PT/coach tycker ändå han själv har bra form. Vet dock inte hur han är i övrigt då jag aldrig anlitat honom själv eller dyl.

Frank Slater
2014-01-24, 16:02
Denna killen jobbar som PT/coach tycker ändå han själv har bra form. Vet dock inte hur han är i övrigt då jag aldrig anlitat honom själv eller dyl.

Och du tycker att vi ska avgöra om han är en bra PT med hjälp av bilden?