handdator

Visa fullständig version : Lingon motverkar negativa metabola effekter av högfettkost


King Grub
2014-01-23, 08:50
The aim of the study was to screen eight species of berries for their ability to prevent obesity and metabolic abnormalities associated with type 2 diabetes. Methods. C57BL/6J mice were assigned the following diets for 13 weeks: low-fat diet, high-fat diet or high-fat diet supplemented (20%) with lingonberry, blackcurrant, bilberry, raspberry, açai, crowberry, prune or blackberry. Results. The groups receiving a high-fat diet supplemented with lingonberries, blackcurrants, raspberries or bilberries gained less weight and had lower fasting insulin levels than the control group receiving high-fat diet without berries. Lingonberries, and also blackcurrants and bilberries, significantly decreased body fat content, hepatic lipid accumulation, and plasma levels of the inflammatory marker PAI-1, as well as mediated positive effects on glucose homeostasis. The group receiving açai displayed increased weight gain and developed large, steatotic livers. Quercetin glycosides were detected in the lingonberry and the blackcurrant diets. Conclusion. Lingonberries were shown to fully or partially prevent the detrimental metabolic effects induced by high-fat diet. Blackcurrants and bilberries had similar properties, but to a lower degree. We propose that the beneficial metabolic effects of lingonberries could be useful in preventing obesity and related disorders.

Evaluation of Beneficial Metabolic Effects of Berries in High-Fat Fed C57BL/6J Mice. Journal of Nutrition and MetabolismVolume 2014 (2014).

http://www.hindawi.com/journals/jnme/2014/403041/

maqan
2014-01-23, 20:30
Den här studien är från ett av labben på min avdelning :). Det som är anmärkningsvärt är att acai gav negativa effekter, med tanke på att det är ett så kallat "superbär".

Dreas
2014-01-23, 21:06
Trevligt om man varit mus :)

Nutrid
2014-01-23, 21:33
Den här studien är från ett av labben på min avdelning :). Det som är anmärkningsvärt är att acai gav negativa effekter, med tanke på att det är ett så kallat "superbär".

Det är dock pga antioxidanthalten och inte något relaterat till viktminskning.

Eljest
2023-06-26, 11:45
Försökt söka och hittar inte så mycket om bär. Vilda lingon och blåbär är stapelvara här, hur är det med bär egentligen för hälsa (samt mikros?)? Vilka bär är bäst?

Bär överlag ju lite glömda. Inte samma sak som varken frukt eller grönsaker. Jordgubbar vet jag är hårt besprutade, så de kanske man inte ska trycka mängder av.

Luddsson
2023-06-30, 20:18
Försökt söka och hittar inte så mycket om bär. Vilda lingon och blåbär är stapelvara här, hur är det med bär egentligen för hälsa (samt mikros?)? Vilka bär är bäst?

Bär överlag ju lite glömda. Inte samma sak som varken frukt eller grönsaker. Jordgubbar vet jag är hårt besprutade, så de kanske man inte ska trycka mängder av.

Jag är också nyfiken på bär. Känns dom hamnar mellan frukt och grönsaker. Älskar bär på den grekiska yoghurten efter träning. Blir oftast blåbär för de finns vilda i Svergie. Eko-gubbar kanske är bättre än ICA basis från Polen? :p