handdator

Visa fullständig version : Zercher squat -plus och minus


Arnoldski
2014-01-23, 08:17
Vad finns det för fördelar och nackdelar med Zercher squat jämfört med vanliga knäböj (eller frontböj)?

Syftet är inte att maximera vikten, utan dels att bygga volym på quads (och kanske lite glutes) av estetiska skäl, och dels att bli starkare i den "böj-lika" rörelsen för amerikansk fotboll (typ trycka folk framför sig med benens hjälp,
trampa vidare trots motstånd).

Alkro
2014-01-23, 08:32
Jag fick sluta med zercher squats eftersom jag fick nervpåverkan från armbågarna och nedåt. Så jag antar att det är en nackdel. Körde med kudde runt stången men det räckte inte.

Arnoldski
2014-01-23, 08:37
Huj då, det lät ju inget vidare. Hur tog det sig uttryck och körde du på mycket vikt då?

Alkro
2014-01-23, 09:05
Huj då, det lät ju inget vidare. Hur tog det sig uttryck och körde du på mycket vikt då?

70-80 kg så inte särskilt mycket. Kände mig domnad i underarmarna och greppet blev väldigt svagt när jag skulle köra chins efteråt. Det försvann 1-2 veckor efter att jag slutat med zercher squats.

Zalzero
2014-01-23, 09:18
Jag fick sluta med zercher squats eftersom jag fick nervpåverkan från armbågarna och nedåt. Så jag antar att det är en nackdel. Körde med kudde runt stången men det räckte inte.
Jag kör med Fat Gripz, gör inte ont alls. Kanske värt att prova?

ATJL
2014-01-23, 09:36
Kört zsq på upp mot 5:or på 170 som bäst, utan vaddering, helt utan problem så det är naturligtvis individuellt som allt annat.

Upplever att jag får in en bra höftuträttning som är bra överförbar på brottningstekniker, så det kanske går att få samma fördel för am fotboll?

I övrigt ser jag den som variation och komplement till mark/böj/frontböj, belasta stabiliserande muskler med andra vinklar, jobba med betononing på höftuträttning. Mest av allt som en kul och annorlunda övning som jag slänger in i perioder.

Mina tankar...

dluddeckens
2014-01-23, 09:43
Kört zsq på upp mot 5:or på 170 som bäst, utan vaddering, helt utan problem så det är naturligtvis individuellt som allt annat.

Upplever att jag får in en bra höftuträttning som är bra överförbar på brottningstekniker, så det kanske går att få samma fördel för am fotboll?

I övrigt ser jag den som variation och komplement till mark/böj/frontböj, belasta stabiliserande muskler med andra vinklar, jobba med betononing på höftuträttning. Mest av allt som en kul och annorlunda övning som jag slänger in i perioder.

Mina tankar...

ATJL skrev det jag tänkte skriva, skönt när det är så :)

Det är bra överföring av träningseffekten både till trad böj och marklyft med zercher också.

pezrulezhaakon
2014-01-23, 10:01
Zercher är egentligen en onödigt knölig frontböj som belastar ryggmuskulaturen mer.

Krampus
2014-01-23, 10:06
Zercher är egentligen en bra och enkel frontböj som belastar ryggmuskulaturen mer.

Anders The Peak
2014-01-23, 10:08
Zercher är egentligen en onödigt knölig frontböj som belastar ryggmuskulaturen mer.

Jepp precis :) Samt att bröstryggen är känslig för den här typen av belastningsriktning det kan kosta en del om det vill sig riktigt illa...

tntballe
2014-01-23, 10:10
Jepp precis :) Samt att bröstryggen är känslig för den här typen av belastningsriktning det kan kosta en del om det vill sig riktigt illa...

Är det inte samma för ryggen som under marklyft?

Skickat från min GT-P5210 via Tapatalk

Röda Björnen
2014-01-23, 10:19
Kör frontböj/knäböj och marklyft så tränar du redan Zercher squats. Onödig övning att tillägga i ett fullt program.

MVH

dluddeckens
2014-01-23, 10:19
Zercher är egentligen en bra och enkel frontböj som belastar ryggmuskulaturen mer.


Så mycket mer belastar den inte.

Jag kör utan problem 30 % mer i Zercher än i front.

ATJL
2014-01-23, 10:21
Är det inte samma för ryggen som under marklyft?

Skickat från min GT-P5210 via Tapatalk

En uppenbar nackdel är iofs att det är svårare att hålla bak axlarna än i mark, vilket nog kan påverka. Viktig är därför att tänka på att stången inte bara ska hänga i armvecken, utan sas klämmas fast mot kroppen genom att spänna bröstryggen/trapsen.

Mvh

Krampus
2014-01-23, 10:37
D*flex*Så mycket mer belastar den inte.

Jag kör utan problem 30 % mer i Zercher än i front.

Jag vill belasta ryggmuskulaturen unge man.

Nitrometan
2014-01-23, 10:37
Zercher är egentligen en onödigt knölig frontböj som belastar ryggmuskulaturen mer.

Zercher är egentligen en bra och enkel frontböj som belastar ryggmuskulaturen mer.

Precis så. En frontböj med marklyftsliknande belastning på bröstryggen.

:thumbup:

pezrulezhaakon
2014-01-23, 10:38
Så mycket mer belastar den inte.

Jag kör utan problem 30 % mer i Zercher än i front.

Vad tror du det beror på då?

dluddeckens
2014-01-23, 10:38
D*flex*

Jag vill belasta ryggmuskulaturen unge man.

Hoppsan, det var visst Anders som antydde att det skulle vara skadligt. Skyller på alla saker samtidigt för att ursäkta min ignorans :)

pezrulezhaakon
2014-01-23, 10:42
Är det inte samma för ryggen som under marklyft?

Skickat från min GT-P5210 via Tapatalk

Skillnaden är att axelpartiet tvingas längre fram vilket försvårar möjligheten att hålla bröstryggen bra.

Beholder
2014-01-23, 10:49
finns det någon övning som inte är farlig enligt dig Pez? Du låter lite som Axon

tntballe
2014-01-23, 10:49
Skillnaden är att axelpartiet tvingas längre fram vilket försvårar möjligheten att hålla bröstryggen bra.

Samtidigt så kan man hålla axelpartiet längre bak än i frontböjen och man behöver inte luta sig fram som i marklyftet, så jag tror att det väger upp för varandra.

Skickat från min GT-P5210 via Tapatalk

Anders The Peak
2014-01-23, 10:50
Precis så. En frontböj med marklyftsliknande belastning på bröstryggen.

:thumbup:

Är det inte bättre att köra marklyft i stället i Krampus fall?

Övriga risker i med övningen är att du skadar nerver och blodkärl i armbågsvecket- underarmen nervskadorna är säkert de som kan ge men för personen om det vill sig riktigt illa.

pezrulezhaakon
2014-01-23, 10:53
Samtidigt så kan man hålla axelpartiet längre bak än i frontböjen och man behöver inte luta sig fram som i marklyftet, så jag tror att det väger upp för varandra.

Skickat från min GT-P5210 via Tapatalk

Ja, det måste inte vara mer skadligt bara för att det är knöligt. Men det behöver heller inte betyda att man får ut det man önskar eller hoppas av övningen, jämfört med andra varianter.

Krampus
2014-01-23, 10:55
Är det inte bättre att köra marklyft i stället i Krampus fall?

Marklyft passar inte den typen av träning jag håller på med för tillfället. Kör frivändningar.
Jag tog upp zercher för några år sedan då jag stod stilla i mark. Ökade i mark varje gång jag kört zercher, bara en kort period. Blev nu riktigt sugen på zercher. Dags att plocka upp det igen!

ELWArQ0nLdI

pezrulezhaakon
2014-01-23, 10:55
Är det inte bättre att köra marklyft i stället i Krampus fall?

Övriga risker i med övningen är att du skadar nerver och blodkärl i armbågsvecket- underarmen nervskadorna är säkert de som kan ge men för personen om det vill sig riktigt illa.

Jag trodde inte detta skulle hända:
Historiskt ögonblick mina vännerrrrrr

+1

:)

bigtraps
2014-01-23, 11:01
Läst nånstans på nätet att Karelin brukade köra tior på 200kg :)

Anders The Peak
2014-01-23, 11:13
Marklyft passar inte den typen av träning jag håller på med för tillfället. Kör frivändningar.
Jag tog upp zercher för några år sedan då jag stod stilla i mark. Ökade i mark varje gång jag kört zercher, bara en kort period. Blev nu riktigt sugen på zercher. Dags att plocka upp det igen!



Om det nu ska vara någon fördel för frivändningar antar jag OL använder övningen tre ggr per vecka, men detär ingenting jag känner till.

Några som har stor effekt av övningen är brottare.

Men jag minns att Backday ville hjälpa dig med marklyftstekniken en gång i tiden. Jag minns att du bedömde att en tidigare världsmästare i marklyft inte hade kompetens nog för det ändamålet för din del. Om du har samma inställning idag så fortsätt som vanligt :)

Kaelel
2014-01-23, 11:24
finns det någon övning som inte är farlig enligt dig Pez? Du låter lite som Axon

Det finns ingen övning som inte är farlig, om den utförs fel det vill säga.
Sen finns det övningar som har en skapligt hög skaderisk trots ett korrekt utförande, som tex djupa dips, pressar bakom nacken, upprätt rodd, zercher squat osv.

svenbanan
2014-01-23, 11:32
Läst nånstans på nätet att Karelin brukade köra tior på 200kg :)

Jag minns hur han bollade runt med bjässen Tomas Johansson så det är jag inte förvånad över.

Krampus
2014-01-23, 11:57
Om det nu ska vara någon fördel för frivändningar antar jag OL använder övningen tre ggr per vecka, men detär ingenting jag känner till.

Några som har stor effekt av övningen är brottare.

Men jag minns att Backday ville hjälpa dig med marklyftstekniken en gång i tiden. Jag minns att du bedömde att en tidigare världsmästare i marklyft inte hade kompetens nog för det ändamålet för din del. Om du har samma inställning idag så fortsätt som vanligt :)

Vad är det vill du hjälpa mig med?

Beholder
2014-01-23, 12:07
Det finns ingen övning som inte är farlig, om den utförs fel det vill säga.
Sen finns det övningar som har en skapligt hög skaderisk trots ett korrekt utförande, som tex djupa dips, pressar bakom nacken, upprätt rodd, zercher squat osv.

I relation till vad?

pezrulezhaakon
2014-01-23, 12:11
finns det någon övning som inte är farlig enligt dig Pez? Du låter lite som Axon

Det beror var du sätter gränsen som farlig.

Övningsvalet får du ju själv avgöra. Om du vill köra en övning som har högre onödiga risker så får du ju såklart göra det.

pezrulezhaakon
2014-01-23, 12:13
I relation till vad?

I relation till andra övningsval eller utföranden som har lägre onödiga risker, men ändå kan ge dig vad du är ute efter.

Arnoldski
2014-01-23, 14:25
I relation till andra övningsval eller utföranden som har lägre onödiga risker, men ändå kan ge dig vad du är ute efter.

I egenskap av trådstartare passar jag på att kliva in igen;

Mina speciella förutsättningar:
-jag kan/får inte göra vanlig böj pga nervskada i thoracicus longus
-jag har provat frontböj, men pga nervskadan har jag starkt begränsad flexion i axelleden på höger sida, så jag får helt enkelt inte upp armbågen särskilt högt framför kroppen, så jag får inte till övningen

Mina mål:
-bygga benmuskulatur (främst quads) av utseendemässiga skäl
-bli starkare för amerikansk fotboll. Någon talade om brottning tidigre och det är en relevant jämförele, jag brukar kalla AF för springande brottning ibland, helt enkelt trycka iväg en person framför dig medelst benstyrka i det här fallet.

Givet allt detta landade jag i att zercher squat kunde vara en bra övning, men ser du andra alternativ som kunde vara bättre med just dessa förutsättningar, typ hantelböj eller hacksquat med stång?

bigtraps
2014-01-23, 17:50
I egenskap av trådstartare passar jag på att kliva in igen;

Mina speciella förutsättningar:
-jag kan/får inte göra vanlig böj pga nervskada i thoracicus longus
-jag har provat frontböj, men pga nervskadan har jag starkt begränsad flexion i axelleden på höger sida, så jag får helt enkelt inte upp armbågen särskilt högt framför kroppen, så jag får inte till övningen

Mina mål:
-bygga benmuskulatur (främst quads) av utseendemässiga skäl
-bli starkare för amerikansk fotboll. Någon talade om brottning tidigre och det är en relevant jämförele, jag brukar kalla AF för springande brottning ibland, helt enkelt trycka iväg en person framför dig medelst benstyrka i det här fallet.

Givet allt detta landade jag i att zercher squat kunde vara en bra övning, men ser du andra alternativ som kunde vara bättre med just dessa förutsättningar, typ hantelböj eller hacksquat med stång?

Lider själv av en kronisk axelskada Detta har hjälpt mej mycket
http://www.davedraper.com/top-squat.html
Även en Safety squat bar är kanon
I mina ögon betydligt bättre verktyg att ta till än zercher squat

hugok
2014-01-24, 15:05
Arnoldski: Jag skulle säga att Zercherböj är det bästa alternativet du har för att träna benen ordentligt för ditt ändamål, förutsatt att du redan tränar mark.

De fördelar jag upplever med Zercherböj:
-Grym överföring till marken
-Kan hantera tunga vikter (i mitt fall mer än vanliga böj)
-Efter ett set känns det som att man kan gå igenom väggar.

Angående Karelin så vill jag minnas att han gjorde 10or på 200 i ZercherMARK. Ganska mycket mer och 10or på 200 i Zercherböj är inte så fruktansvärt mycket.

Arnoldski
2014-01-24, 15:37
Arnoldski: Jag skulle säga att Zercherböj är det bästa alternativet du har för att träna benen ordentligt för ditt ändamål, förutsatt att du redan tränar mark.

De fördelar jag upplever med Zercherböj:
-Grym överföring till marken
-Kan hantera tunga vikter (i mitt fall mer än vanliga böj)
-Efter ett set känns det som att man kan gå igenom väggar.


Ja, jag kör vanlig mark. TAck för tips.

Pezruleshaakon -du har ju ofta tankar om att du helst svarar på vilken övning som är bra först när du vet det exakta syftet. Givet det jag skrivit om min situation, har du några tankar om mitt fall?

bigtraps
2014-01-24, 15:40
Arnoldski: Såg du mitt förslag?

Arnoldski
2014-01-24, 15:48
Tjena!

Ja, jag följde länken och kollade in den, tack för det!
Jag tror ändå det kan vara problem för mig. Förviss har jag just nu rörlighetsproblem i axeln som ditt tips skulle kunna lösa, men jag måste också undvika den direkta belastningen på skuldrorna/trapzen som trots allt kvarstår. Intressant pryttel dock!

bigtraps
2014-01-24, 15:57
ok då förstår jag. Kanonhjälpmedel om man har dålig rörlighet i axlarna