handdator

Visa fullständig version : Effektivt pass trots mkt folk på gymmet!


Maaattias
2014-01-22, 22:22
På mitt gym är det i dessa tider oerhört mycket folk på gymmet. Det är ett ämne för frustation. Jag har en benägenhet att snabbt känna mig uppgiven då jag ser att det är lång kö för att få tag i en skivstång osv.

Hur hanterar ni liknande dilemman? Har ni någon mental och/eller praktisk strategi för detta?

Hur tänker ni när ni anländer till gymmet och märker att det är extremt befolkat. Med vänlig hälsning,

Frank Slater
2014-01-22, 22:25
Det driver mig till vansinne. Men jag har stått ut pga min träningskompis. Jag har efter mycket om och men fått han att gå med på att byta gym i februari när våra kort går ut!

Ibland brukar jag bara acceptera situatioen och köra nån övning som är ledig, genom hela passet. Bättre det än att gå hem otränad.

David_wigren
2014-01-22, 22:39
Jag brukar försöka göra det bästa av situationen och hitta en liknande övning. Har jag däremot planerat att köra en specifik övning, knäböj exempelvis, och ingen stång är ledig så kommer jag fördriva tiden med stretchövningar för övriga kroppsdelar, eller latja med kettlebells o dylikt tills en stång/ställning blir ledig.
Mitt största problem när det är mycket folk på gymmet är ljudvolymen. Jag har ganska känslig hörsel, som oftast inte brukar störas när det är normalt tryck på gymmet, men när det är packat med folk, som vid dessa tider, så kan ljudnivån bli jobbig för mig.

XXXL
2014-01-22, 22:48
Det jag hatar mest är att det blir rätt dålig luft och varmt på ett gym med mycket folk, jag kräver en del syre så för mig spelar det stor roll.

Jag brukar bara försöka hitta på något helt nytt om det inte finns några alternativ, jag vet övningar som är minst lika bra som den jag hade tänkt köra, finns inga oersättliga övningar.

krubkungen
2014-01-22, 23:18
Det jag hatar mest är att det blir rätt dålig luft och varmt på ett gym med mycket folk, jag kräver en del syre så för mig spelar det stor roll.

Jag brukar bara försöka hitta på något helt nytt om det inte finns några alternativ, jag vet övningar som är minst lika bra som den jag hade tänkt köra, finns inga oersättliga övningar.

inb4 basövningsmaffian..

Payter
2014-01-22, 23:27
Känns skönt att ha ett eget garagegym.bra temperatur (senaste dagarna runt -1),bra musik,ingen trängsel och inga gymmöbler/maskiner!

J.V
2014-01-22, 23:30
Man får se till att vara flexibel. Ska du inte tävla i styrkelyft eller tyngdlyftning går ju varenda övning att byta ut.

svenbanan
2014-01-22, 23:31
Känns skönt att ha ett eget garagegym.bra temperatur (senaste dagarna runt -1),bra musik,ingen trängsel och inga gymmöbler/maskiner!

+1

Samma här. Dock med visst vingel i det hembyggda böjracket.

XXXL
2014-01-22, 23:35
inb4 basövningsmaffian..

Jag vettifan om jag inte själv tycker att knäböj är oersättlig MEN det är bara för att hacksquat är rätt ovanligt på de flesta gym idag. Jag gör aldrig bra benpass utan böj, benpress kommer inte ens i närheten för mig, hacksquat däremot är jävligt bra men jag har inte tillgång till de där jag är just nu.

Loke
2014-01-22, 23:42
Försök bli vän med så många som möjligt på gymmet. Vi har också ganska begränsat med stänger på mitt gym, för stunden 4 på 20 kg. Men man kan samtidigt böja upp mot typ 3-5 pers på samma stång om alla är trevliga och vill varandra väl. Om ingen kör det man själv vill göra förs stunden kan man snacka med de andra som köar ("nån annan som ska böja?") och para ihop sig med dom. Erbjuder man ofta köande att vara med och dela ens stång så kommer de garanterat bjuda tillbaka i framtiden.

XXXL
2014-01-22, 23:44
Försök bli vän med så många som möjligt på gymmet. Vi har också ganska begränsat med stänger på mitt gym, för stunden 4 på 20 kg. Men man kan samtidigt böja upp mot typ 3-5 pers på samma stång om alla är trevliga och vill varandra väl. Om ingen kör det man själv vill göra förs stunden kan man snacka med de andra som köar ("nån annan som ska böja?") och para ihop sig med dom. Erbjuder man ofta köande att vara med och dela ens stång så kommer de garanterat bjuda tillbaka i framtiden.

Vart bor du? Fy fan vad mysigt det låter att samlas ett par tre-fyra stycken och köra böj ihop på samma stång, sen ta några öl efteråt i bastun!

Jontalinen
2014-01-23, 00:06
Avskyr det verkligen. Därför jag alltid tränar på morgon/dag (studerar).

Annars som andra nämnde, det går alltid att byta ut övningar, kan till och med vara fördelaktigt att variera lite ibland tror jag.

CalleP
2014-01-23, 01:37
Har lite samma problem, kör helkropp dock nu för tiden så blir lite lättare att anpassa. Till exempel lägga bänk sist, byt ut en övning här och där.

AntonHakan
2014-01-23, 03:53
Jag tränar på morgonen och försöker vara först där. Brukar bara vara jag och några äldre män bland vikterna :D

exor
2014-01-23, 06:45
Det brukar lösa sig, ibland får man vänta lite bara, dock drygt :(

r1kkie
2014-01-23, 07:20
Är något upptaget tar jag något annat istället. Har aldrig hänt att allt jag kan tänka är upptaget. Man får ha lite fantasi å inte va rädd att avvika från sitt schema.

J3T69
2014-01-23, 07:48
Brukar träna lite senare på kvällen,då är allt folk mer eller mindre borta och man har gymmet för sig själv:)

brunte
2014-01-23, 12:07
Accepterar att träningspasset inte blir skit bara för att jag inte just idag får köra övningarna i en viss ordning. Det är bra med variation.

Loke
2014-01-23, 12:27
Vart bor du? Fy fan vad mysigt det låter att samlas ett par tre-fyra stycken och köra böj ihop på samma stång, sen ta några öl efteråt i bastun!

Det är mycket trevligt till och från. Friskis Ekeby i Uppsala är gymmet jag syftar på, och ja, vi har bastu, och ja, man får dricka öl där. Du är väldigt välkommen :)

Jag kan nästan tycka att ett gym blir trevligare ju trångare det är, för då måste folk vara sociala och hänsynsfulla. Stora, öppna gym blir anonyma. Men det är ofta en ganska liten skara som gillar tex knäböj, och just i det gänget kan man skapa en viss sammanhållning som annars bara finns på atletklubbar.

shut teh face
2014-01-23, 12:36
Det är förjävligt, därför så kör jag på morgonen när man är helt ensam typ.

iddqd
2014-01-23, 12:40
Jag brukar vänta, köra något annat under tiden om det är möjligt (vissa pass är det inte det) eller träna när det är mindre folk på gymmet.

Lejonjakt
2014-01-23, 16:24
Matte en stång eller 2 hantlar är vad du behöver på ett gym. Ta och njut av det och träna slumpvis, visa snackar ju om variera träning, du får på köpet.

Kaelel
2014-01-23, 16:35
Jag tränar aldrig på tider när jag vet att det är befolkat och jag kommer aldrig att skaffa ett jobb som tvingar mig att träna på dessa tider, jag är hellre arbetslös faktiskt.
Jag har provat och det funkar helt enkelt inte, jag kan inte vara fokuserad och jag blir stressad samt får ångest och man kan inte följa ett strukturerat upplägg.
Mellan 13-15 har det alltid varit som minst folk på dom 3 gym jag har varit på, aldrig mer än 4-8 stycken varav dom flesta står på ett band eller en crosstrainer.

och inga maskiner!

Låter snarare mer negativt och begränsande.

sen ta några öl efteråt i bastun!

Killing them gains.