handdator

Visa fullständig version : Arlanda- Uppsala billiga alternativ


Maaattias
2014-01-22, 22:18
Jag ska till Uppsala i helgen. Jg flyger till Arlanda. Därifrån ämnar jag ta mig in till Uppsala. Jag är orutinerad på att resa på detta sätt. Jag har gått om tid och vill försöka att få resan in till Uppsala så billig som möjligt. Vad är då att rekommendera? Flygbussarna är väl i regel ganska dyra? Går det någon lokalbuss som är hälften så billig? Vad har ni för erfarenheter här?

Dreamyn
2014-01-22, 22:46
Jag ska till Uppsala i helgen. Jg flyger till Arlanda. Därifrån ämnar jag ta mig in till Uppsala. Jag är orutinerad på att resa på detta sätt. Jag har gått om tid och vill försöka att få resan in till Uppsala så billig som möjligt. Vad är då att rekommendera? Flygbussarna är väl i regel ganska dyra? Går det någon lokalbuss som är hälften så billig? Vad har ni för erfarenheter här?

Jag har ingen erfarenhet av att åka buss från Arlanda till Uppsala, men om jag lyckats kolla priserna rätt så skulle flygbussen kosta 105 kronor. Lokaltrafiksbussen (linje 801) skulle landa på 165 kronor. Sen kan du ta buss 806 till Almunge och därifrån buss 809 till Uppsala, men då kostar biljetten 100 spänn och resan tar betydligt längre tid. Taxi från Arlanda - Uppsala går på runt 450 kronor beroende på bolag. Sen har du pendeln - alltså tåget som går till Uppsala också. Förstår mig inte riktigt på zonerna och priserna där men om jag förstått rätt så skulle biljetten landa på 55 kronor, och restid på 18 minuter. Så det verkar vara det solklart bästa alternativet.
Mer info kan du kolla här http://www.ul.se/Biljetter/Vara-biljetter-och-priser/ULSL/

BlötSnö
2014-01-22, 23:42
Sedan tillkommer själv passageavgiften in/ut från Arlanda när man skall ner till perrongen och den kostar tydligen 75 kronor.
Tror du tjänar mest på att ta buss.

Vikingälva
2014-01-23, 00:58
Senaste gångerna jag åkt har bussen (801) legat på 90(i augusti), tar väl en 40 min.
Tåget går fort, men kostade 165 i december(kanske mer om du inte betalar med ULs reskassa)

Både bussen och tåget går till station, så du får väga tid mot pengar bara antar jag :)

Pungis
2014-01-23, 01:02
Bussen är det billigaste alternativet. Tåg är betydligt dyrare

z_bumbi
2014-01-23, 13:35
Via SJ kan du boka buss via UL från Arlanda till Uppsala och den kostar för resor idag 87 kr och så mycket billigare än så tvivlar jag på att du hittar.

UL har annars en halvdan reseguide på sin hemsida så man brukar kunna lista ut vad det kostar och vilka alternativ som finns.

Sedan tillkommer själv passageavgiften in/ut från Arlanda när man skall ner till perrongen och den kostar tydligen 75 kronor.

Vad är det där för rånavgift?

WHITEFOLKS
2014-01-23, 13:38
Via SJ kan du boka buss via UL från Arlanda till Uppsala och den kostar för resor idag 87 kr och så mycket billigare än så tvivlar jag på att du hittar.

UL har annars en halvdan reseguide på sin hemsida så man brukar kunna lista ut vad det kostar och vilka alternativ som finns.



Vad är det där för rånavgift?

Det är det som de måste betala för att få använda perrongerna/spåren/whatever.

gohardorgohome
2014-01-23, 14:10
Vad är det där för rånavgift?

Stämmer bra sorgligt nog, senast jag besökte dåvarande tjejen i höstas så fick jag betala någon jävla skitsumma bara för att ens ta mig ner till perrongen.

Mental
2014-01-23, 14:13
Vad är det där för rånavgift?

Samma rånaravgift om du vill åka dit med SL eller SJ. Då spåret är privat och ägs av de som kör arlanda express.

http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=4685&a=26675

Privatiseringar vettu!

AronP
2014-01-23, 15:29
Vad är det där för rånavgift?

Det mental sa + att tåget Stockholm-uppsala åker samma sträcka men billigare så man ska inte kunna hoppa av där utan att betala för det.