handdator

Visa fullständig version : Plötslig spänningshuvudvärk vid styrketräning


Konradsson
2014-01-22, 16:47
Allt oftare har jag fått plötslig huvudvärk när jag tränar. Det sker framförallt när jag kör chins och knäböj. Oftast går det över på några minuter, men idag höll det på en timme. Har faktiskt ingen aning varför det blir så. Kanske har det med andningen att göra? Smärtan kan beskrivas som en bultande känsla i bakhuvudet.

Har någon annan upplevt detta?

Testarozza
2014-01-22, 16:48
Min bror upplevde det nyligen och åkte till akuten (enligt sjukhuset var det akut) och utan att skrämma dig så kan det vara eventuell hjärnblödning osv. Han fick röntga hjärnan. Åk till sjukhuset imorgon!

maattee10
2014-01-22, 17:07
jag tror ja vet till 100%. du har förmodligen huvudet i en dålig position. försök att ha huvudet mer neutralt med kroppen. se över tekniken, be någon att kolla eller filma. det går över efter några dagar om du fixar tekniken. annars kommer den efter varje spänning i nacken:/

Konradsson
2014-01-22, 17:28
jag tror ja vet till 100%. du har förmodligen huvudet i en dålig position. försök att ha huvudet mer neutralt med kroppen. se över tekniken, be någon att kolla eller filma. det går över efter några dagar om du fixar tekniken. annars kommer den efter varje spänning i nacken:/

Tack för tipset, ska kolla vars jag har huvudet nästa gång. Tror inte det är hjärnblödning, smärtan gick ju över gansla fort. Kanske ett brustet blodkärl? Tycker ni jag borde uppsöka läkare?

Alkro
2014-01-22, 17:33
Tack för tipset, ska kolla vars jag har huvudet nästa gång. Tror inte det är hjärnblödning, smärtan gick ju över gansla fort. Kanske ett brustet blodkärl? Tycker ni jag borde uppsöka läkare?

En blödning i hjärnan eller ett brustet kärl ger mycket plötslig och kraftig huvudvärk. Om du har haft huvudvärken flera gånger är det osannolikt att du skulle haft flertalet hjärnblödningar. Om man vanligtvis inte har huvudvärk och får kraftig och plötslig huvudvärk i samband med träning ska man söka akut vård.

Stor Hård Ådrig
2014-01-22, 17:49
Tror på överextension i nacken, kanske du hört att du måste "hålla blicken uppe" när du kör knäböj och överdriver detta? Hände mig för länge sen, förstod inte vad det var så blev det sämre och jag fick vila helt från att ens lyfta en hantel i 2v. Så testa hålla nacken mer neutralt när du tränar.

Edit: ifall du sitter mycket framåthängd med gamnacke t.ex. vid datorn kan även det vara en bidragande faktor.

LillisJ
2014-01-22, 17:59
Min bror upplevde det nyligen och åkte till akuten (enligt sjukhuset var det akut) och utan att skrämma dig så kan det vara eventuell hjärnblödning osv. Han fick röntga hjärnan. Åk till sjukhuset imorgon!

Hade det varit detta så hade det varit huvudvärk som nästan är paralyserande. Tror att ts hade beskrivit det som värre då. Jag vet. :) :(

Bmwtwinturbo
2014-01-22, 18:49
Jag fick ganska nyligen huvudvärk när vi körde ett tävlingsmoment på gymmet, boven verkade vara spänd nacke vilket gav återkommande huvudvärk vid samma moment i en vecka och försvann sedan. Har haft lite lätt nackvärk förr så det är nog nära till hands.

WreckingCrew
2014-01-22, 22:37
Har precis haft samma problem fast när jag körde marklyft. Jag gick till en naprapat som fixade det efter 2 behandlingar. Problemet var spända traps som sedan irriterade nerverna så jag fick mycket spänningshuvudvärk.

Kan vara värt ett försök.

panzerpig
2014-01-22, 23:42
Håller du (omedvetet) andan när du lyfter tungt? Vanligt sätt att få högtblodtryck I huvudet..

Pungis
2014-01-22, 23:50
Efter att jag fick blixthuvudvärk och även lite synbortfall på gymmet så röntgade dom hjärnan och tog ryggmärgsprov (misstänkt hjärnblödning som nämnts innan), men de hittade ingenting och neurologen hade ingen förklaring.
Inget att oroa sig för sa dom, bara undvik övningar som ger huvudvärken.

Säger dock inte att du inte ska till sjukhuset!

Pungis
2014-01-22, 23:53
Håller du (omedvetet) andan när du lyfter tungt? Vanligt sätt att få högtblodtryck I huvudet..


Neurologen sa till mig att andningen inte påverkar trycket i huvudet.

Om det stämmer vet jag inte, men läkaren har ändå 13 års utbildning om kroppen

LillisJ
2014-01-23, 00:26
Efter att jag fick blixthuvudvärk och även lite synbortfall på gymmet så röntgade dom hjärnan och tog ryggmärgsprov (misstänkt hjärnblödning som nämnts innan), men de hittade ingenting och neurologen hade ingen förklaring.
Inget att oroa sig för sa dom, bara undvik övningar som ger huvudvärken.

Säger dock inte att du inte ska till sjukhuset!

Gjort exakt samma som du. Hade inte heller någon blödning, och då kallas det för primär åskknallshuvudvärk. Står en del om det nedan.

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=16151

Forzafurioso
2014-01-23, 11:24
Gjort exakt samma som du. Hade inte heller någon blödning, och då kallas det för primär åskknallshuvudvärk. Står en del om det nedan.

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=16151

Har haft det jag med! Ingen trevlig grej!

Kasjnekk
2014-01-23, 14:20
Råkat ut för samma sak. Blev ombedd att söka akutvård vilket resulterade i 10 timmars väntan, en hjärnröntgen, ett ryggvätskeprov - vilket i sig gav mig huvudvärk i 1 vecka efteråt. (så fort jag satt eller stod upp kom kraftig huvudvärk)
Och nej, de hittade inget här heller....

För mig small det till när jag körde benpress och tog i allt för hårt i kombination med en sen tidigare något sträckt muskel i nacken/skuldpartiet.

Den ursprungliga huvudvärken avtog 30 minuter efter benpressen :)

Konradsson
2014-01-23, 14:54
Tack för svaren! Tror faktiskt det rörde sig om spänningar i nacken. Vaknade imorse med värk i nacken. Problemet är väl att jag har allmänt dålig hållning (kontorsnacke som det kallas). Hur kan man åtgärda detta? Finns det några speciella övningar?

Lejonjakt
2014-01-23, 16:27
Är alltid bra att kolla upp det, men det kan bero på att du överanstränger trapsen. Om du kolla upp traps muskeln på en anatomi bild kan du se att du sträcker sig över nacken. För mycket sidolyft eller marklyft måndag, sidolyft tisdag kan leda till det. Även för tunga militärpress. Kolla upp det för säkerhet skull kontakt sedan en kunnig i ämnet för att strectha nacken.