handdator

Visa fullständig version : Medehavsburgare


newstick00
2014-01-22, 14:59
Hej

Tänkte dela med mig utav en egenkomponerade hamburgare som smakade över förväntan.

För ca 2 portioner behöver du:

Smet
500g nötfärs
1 äggvita
Paprikapulver
Rosmarin
Basilika
4-6 Stora kärnfira oliver
1½ klyfta vitlöl
1 tomat
Ruccolasallad
Spenat
4st valfria frallor, jag själv valde frallor bakade på rågmjöl med soltorkade tomater.

Dressing:
250g lättkvarg
½dl vatten
Kryddmix för chipsdipp- valfri (jag valde paprika).

Tillagning burgare:
1. Blanda nötfärsen, kryddorna och äggvitan.
2. Finhacka 1 vitlök och tärna oliverna, tillsätt sedan i smeten och blanda ihop. Forma ca 6st hamburgare.
3. Hette upp en panna på ganska hög värme. Tillsätt olivolja och skär ner ½ vitlök som får ge smak åt olivoljan i 1-2 minuter, ta sedan bort vitlöken från pannan.
4. Stek hamburgarna 2-3 minuter på varje idag, jag personligen vill att dem precis ska bli klara (nästan lite rosa i mitten).
5. Skär upp brödet i två delar och stek på hög värme så att dem får färg, tillsätt önskat antal skivor tomat och stek 1 minut på vardera sida.

Tillagning Dressing:
1. Tillsätt kvargen och lite kallt vatten i en skål, rör om tills du uppnår önskad konsistens. Om du vill ha dressingen tunnare, tillsätt mer vatten.
2. Häll i ½ förpackning av kryddmixen och rör om.

Komponera nu din hamburgare med dresseing, stekt tomat, ruccolasallad och spenat.

Bon appétit

J.V
2014-01-22, 15:04
Förstöra burgare med äggvita. :(

Annars såg det väl bra ut, även om jag gärna skippat oliver och kastat i ananas istället.

Abbs
2014-01-22, 17:13
Detta är väl pannbiff? Inte för att det låter äckligt, men man har inte ägg i en burgare /burgarfascist /rant

newstick00
2014-01-22, 19:18
Detta är väl pannbiff? Inte för att det låter äckligt, men man har inte ägg i en burgare /burgarfascist /rant

Äggvitan är inte tänkt som smaksättare utan enbart för att binda ihop burgarna så att dem inte faller sönder vid stekning, och precis som du antyder så används det ofta till bannbiff också *flex*

J.V
2014-01-22, 20:27
Äggvitan är inte tänkt som smaksättare utan enbart för att binda ihop burgarna så att dem inte faller sönder vid stekning, och precis som du antyder så används det ofta till bannbiff ocksåÄggvita behövs inte ändå, går utmärkt att göra till och med 5% fett-burgare utan mök för att hålla ihop det.

edit: mvh en annan burgarfascist. :D


TapaTalk.

Vivaldi
2014-01-22, 21:35
Det finns en tråd om hamburgare att posta i ...

tossefar
2014-01-22, 22:14
Låter gott. Tog du någon bild?

4623
2014-01-23, 08:34
Det finns en tråd om hamburgare att posta i ...

Men detta är inte en hamburgare!

newstick00
2014-01-24, 20:34
V.J - Du har rätt, i guess. Man får laborera lite!

4623 - Jodå! En hamburgare är det, men kanske inte en klassikt amerikansk sådan ;).

tossefar - Ingen bild men jag kan försöka få till det vid nästa tillfälle.

Vivaldi - Sorry!

R Scarpa27
2014-01-24, 21:29
Era måltider&tips tråd ? / recept tråd?