handdator

Visa fullständig version : Lågkolhydrat/högfettkost och risk för diabetes och metabolt syndrom


King Grub
2014-01-22, 10:54
High-fat, low-carbohydrate ketogenic diets (KD) are used for weight loss and for treatment of refractory epilepsy. Recently, short-time studies in rodents have shown that besides their beneficial effect on body weight, KD lead to glucose intolerance and insulin resistance. However, the long-term effects on pancreatic endocrine cells are unknown. In this study we investigate the effects of long-term KD on glucose tolerance and beta and alpha cell mass in mice. Despite an initial weight loss, KD did not result in weight loss after 22 weeks. Plasma markers associated with dyslipidemia and inflammation (cholesterol, triglycerides, leptin, MCP-1, IL-1β and IL-6) were increased and KD-fed mice showed signs of hepatic steatosis after 22 weeks of diet. Long-term KD resulted in glucose intolerance that was associated with insufficient insulin secretion from beta cells. After 22 weeks insulin-stimulated glucose uptake was reduced. A reduction in beta cell mass was observed in KD-fed mice together with an increased number of smaller islets. Also alpha cell mass was markedly decreased, resulting in a lower alpha to beta cell ratio. Our data show that long-term KD causes dyslipidemia, a pro-inflammatory state, signs of hepatic steatosis, glucose intolerance and a reduction in beta and alpha cell mass, but no weight loss. This indicates that long-term high-fat, low-carbohydrate ketogenic diets lead to features that are also associated with the metabolic syndrome and an increased risk for type 2 diabetes in humans.

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2014 Jan 7. Long-term ketogenic diet causes glucose intolerance and reduced beta and alpha cell mass but no weight loss in mice.

http://ajpendo.physiology.org/content/early/2014/01/06/ajpendo.00453.2013

Devil82
2014-01-22, 11:26
oj oj, snart brakar helvetet loss =)

Nephelite
2014-01-22, 12:31
Förstår jag det rätt nu men ger en ketogen diet SÄMRE insulinkänslighet :S ?

insufficient insulin secretion from beta cells- intressant dock, bekräftar väl teorin om att kroppen är väldigt bra på att anpassa sig, övertriggar du pajjar du insulinkänsligheten i receptorerna, undertriggar man så blir produktionen av hormonet sämre?

Ola Wallengren
2014-01-22, 14:24
Förstår jag det rätt nu men ger en ketogen diet SÄMRE insulinkänslighet :S ?

insufficient insulin secretion from beta cells- intressant dock, bekräftar väl teorin om att kroppen är väldigt bra på att anpassa sig, övertriggar du pajjar du insulinkänsligheten i receptorerna, undertriggar man så blir produktionen av hormonet sämre?

Ungefär så, men observera att det gäller möss.

RobinEH
2014-01-22, 15:59
Möss och högfettsdieter brukar väl aldrig funka vidare bra?

Animalisk
2014-01-22, 16:15
Möss och högfettsdieter brukar väl aldrig funka vidare bra?

det låter som en dålig kombination då mössens naturliga mat ligger mer åt högkolhydratkost.

ddavid
2014-01-22, 18:19
Möss och högfettsdieter brukar väl aldrig funka vidare bra?

Sant.

Sen måste man ju väga in den viktminskning som de flesta människor får då dom börjar med lågkolhydratkost, och hur det skulle påverka dessa data. Slutligen är det ju dessutom en ketogen kost, som ändå rätt få rekommenderar va?

Nephelite
2014-01-24, 12:57
Så det bästa är det som vi vetat om ett tag -

Att träna hårt och sen kötta CHO ger en jävligt bra insulinkänslighet och håller produktionen uppe.

+ lågkolhydratsdieter suger gås-pung för styrketränande?

RobinEH
2014-01-24, 15:49
Så det bästa är det som vi vetat om ett tag -

Att träna hårt och sen kötta CHO ger en jävligt bra insulinkänslighet och håller produktionen uppe.

+ lågkolhydratsdieter suger gås-pung för styrketränande?

Återigen så handlar detta om möss som är kända för att inte leva så jäkla bra på högfettskost. Att de då drabbas av vissa konsekvenser vid en sådan kost betyder ju inte att sådant sker hos människan.

Att hålla produktionen "uppe" av insulin är ju knappast direkt nödvändigt när intaget av kolhydrater inte är högt. Skall man konsumera sådant som kräver insulin så är det ju dock viktigt att insulinutsöndringen hålls igång (mycket kolhydrater eller aminosyror ex. leucin). Jag har dock aldrig sett att någons insulinproduktion nollats i samband med KD/LC, i så fall hade det ju varit ett problem.

Anledningen till att insulinkänsligheten sjunker vid lågkolhydratsdiet beror sannolikt på att hjärnans glukosbehov prioriteras och muskler m.fl. får hålla sig till fett"drift". Detta är ju snarare bra än dåligt. Problemet blir ju först då man plötsligt pangar på med glukos och hjärnan (& övriga kroppen) istället badar i glukos. Nu läste jag aldrig igenom studien, men jag antar att man gjort just så att mössen fått leva ketogent fram till testdagen då man pangade på med glukos och förvånande (*bs*) såg att detta orsakade problem. Deras slutsats är ju korrekt, men användbar?

Att "kötta" kolhydrater efter styrkepass vet jag dock inte med mig att det skulle vara "jävligt bra" för insulinkänsligheten.

Och nej, LC-diet suger inte gåspung vid styrketränande. Om det är optimalt är dock en helt annan fråga.