handdator

Visa fullständig version : Tips för att bygga bikinifitnesskroppen!


fitlife
2014-01-21, 22:04
Denna nya tråd kommer från en kvinna som från en underviktig kropp gick upp 6 kilo under en hormonbehandling! Jag har grundträningen i kroppen, men är just nu är jag mest smalfet och vätskeansamlad. Jag har lätt för att gå upp/ner o bygga muskler och såhär ser mina kropp ut i siffror:
Längd:169
Kilo:56
Jag skulle bli innerligt glad av att få tips på hur jag ska göra för att bli riktigt fitness-muskelös! För att sedan kunna satsa på bikinifitness! Jag är helt insatt i att det tar år att få en kropp som kan ställa upp i tävlingar.

Tunga lyft eller kondition, eller båda samtidigt? Deffa ner först några kilo och sedan bygga på eller börja bygga därifrån jag är nu? Vill ju inte behöva förlora muskelmassa om jag skulle gå upp kilo därifrån jag är nu. Hur jag ska äta har jag ganska stor koll på!
*flex*

Duran
2014-01-22, 06:06
Inte deffa iallafall! :)

cero
2014-01-22, 06:38
Du väger så pass lite att man inte direkt kan rekommendera deff. Så ett vettigt program + tunga lyft.

Konditionsträning är främst för hälsans skull.

Vill ju inte behöva förlora muskelmassa om jag skulle gå upp kilo därifrån jag är nu.

?

Du förlorar ju inte massa av att gå upp i vikt (och styrketräning samtidigt), tvärt om.

Och vad var det för hormonbehandling? Vet inte om det kan vara relevant här.

EnergiÖverskott
2014-01-22, 07:19
Styrketräna 2-4 pass/vecka och konditionsträna när/om du känner för det och tycker det är roligt.

Som ovanstående nämner så tycker jag inte att du ska deffa/gå ner i vikt då du redan väger så pass lite. Ät unt 2 gram/kilo kroppsvikt av protein, 1 gram fett/ kilo kroppsvikt och fyll upp till ungefär energibalans med kolhydrater. Tränar du därpå styrketräning så kommer din kropp att utvecklas till det bättre, tveklöst. Viktigt är också att du har tålamod. Ge det tid.

Jag slänger in ett ord för konditionsträning åtminstone 1 gång/vecka. Det är bara bra för hälsan.

fitlife
2014-01-22, 22:26
Tack för tipsen!!
Förstår ju nu att jag var ute och cykla med tanken om att börja deffa därifrån jag e nu! Jag undrar..Kan jag varva med kondition på morgonen och styrka på kvällen för optimala resultat eller kommer jag bara bryta ner mina små muskler då?


Och vad var det för hormonbehandling? Vet inte om det kan vara relevant här.

Det var en enkel vanlig östrogen behandling som man som kvinna kan behöva ta om man varit underviktig väldigt länge!

Alfers
2014-01-23, 11:35
Jag undrar..Kan jag varva med kondition på morgonen och styrka på kvällen för optimala resultat eller kommer jag bara bryta ner mina små muskler då?

Det är ingen större skillnad i fettförbränningen av att förbruka 100 kcal från att diska och att springa. Allt räknas in till din totala kaloriförbrukning under dagen.
Om du siktar på att gå upp i vikt, dvs lägga på dig mer muskler så måste du ligga på kaloriöverskott. Om du konditionstränar samtidigt så kommer du bara att få äta mer för att hamna där.
(Sen är det ju bra för hälsan med att konditionsträna och det är trevligt att kunna äta mycket mat)

Sikta antingen på ett överskott för att: bygga muskler och förhoppningsvis lägga på dig så lite fett som möjligt samtidigt.
Eller ligga på kaloriunderskott för att förlora fett och förhoppningsvis förlora så lite muskler som möjligt samtidigt.

Det är många som försöker sig på att göra bägge samtidigt med tex periodisk fasta men innan du har stenkoll på både kost och träning så håll dig till att göra en sak i taget.

fitlife
2014-01-23, 21:06
Okej! Tack för vägledningen :-)

cero
2014-01-24, 05:53
Tack för tipsen!!
Förstår ju nu att jag var ute och cykla med tanken om att börja deffa därifrån jag e nu! Jag undrar..Kan jag varva med kondition på morgonen och styrka på kvällen för optimala resultat eller kommer jag bara bryta ner mina små muskler då?

Som Alfers skriver är det bäst att du fokuserar på antingen deff, bulk eller balans åt gången, men detta upplägg fungerar ju om du vill kombinera styrketräning med konditionsträning för hälsans skull. Inte helt optimalt kanske, men fortfarande vettigt. Se till att fylla på rejält med kolhydrater direkt efter morgonpasset så musklerna hinner återhämta sig till kvällen.

alex445
2014-01-25, 10:11
thanks for these tips................