handdator

Visa fullständig version : Försäkringsärende - demo-ex som ersättning?!


LeBron
2014-01-21, 18:05
Skulle köpa mig en ny dator för drygt ett år sen, dock var den helt slut och det enda som fanns var ett demo-ex. Detta var dock endast <2v gammalt men jag lyckades ändå pruta ned det och sedan köpa den, säljaren var trevlig så jag tänkte att han ska få lite provision så jag köpte försäkring till den också (hade inte hemförsäkring då heller).

Hur som haver, datorn gick sönder för några veckor sedan och ska bli utbytt. Butiken hämtar först ett EX som en kund köpt och returnerat, en grov repa på baksidan av datorn, den nekade jag givetvis. Sen hämtar dom ett demo-ex och hävdar att eftersom mitt var ett demo-ex så ska den nya som jag får på försäkringen också vara det (eller rättare sagt... den nya behöver inte vara ny). Jag tänker fine, så länge den inte har stått ute i mer än en månad. Massa fingeravtryck över hela datorn, går in på den och kollar när Windows aktiverats och det var 2013/08. DVS ~5 månader gammal. I helvete heller, tänker jag, men tackar vänligt nej. Servicekillen ska då prata med chefen och se om dom kan hämta in en ny ifrån ett annat varuhus, kommer väl dröja en vecka eller så.

Är jag en douchebag (i det här fallet alltså)?
Är det rätt att jag ska få ett demo-ex när jag ändå har tecknat försäkring för 1200kr?
Vad ska jag säga vid nästa möte om dom försöker tvinga på mig ett demo-ex?

MediaMarkt försäkring, "Sure Thing" heter den, MediaMarkt äger det försäkringsbolaget också, suck.

Mental
2014-01-21, 18:23
Även om din dator var sprillans ny har du inte rätt till en ny i garantibyte ett år senare. Du kan lika gärna få en reparerad 1 år gammal dator i utbyte.

Nordenator
2014-01-21, 18:25
Det beror väl helt och hållet på vad ert avtal säger.

http://www.mediamarkt.se/static/pdf/surething_datorer_skrivare.pdf

shadowfire
2014-01-21, 18:32
På A svarar vi som nordenator, det beror på vad som står i avtalet.
På B svarar vi som mental, du kan inte förvänta dig alltför mycket av sådana försäkringar. Därför man inte köper dem, särskilt inte i en marknad där något som är 1 år gammalt faktiskt är gammalt. Efter 3 år är det minst sagt tid för totalt utbyte om man pratar datorer iaf.

Det gör det också till ett lurigt område, för om något går sönder 2,5 år efter man tecknat försäkring så förväntar sig oftast kunden att få något som motsvarar den teknologiska nivån då - 2,5 år senare - vilket sällan är det som står i avtalet som mer yrkar på att man har rätt till "likvärdig funktionalitet" som vid inköpsdatum.

Nordenator
2014-01-21, 18:38
Den där försäkringen var väl inte så mycket att hänga i granen heller. Ingen självrisk, men det kanske inte spelar så stor roll då den inte heller är speciellt täckande. Har man råkat hälla pucko över tangentbordet spelar den ingen roll om man har den där försäkringen eller inte.

henrikl
2014-01-21, 19:37
Även om din dator var sprillans ny har du inte rätt till en ny i garantibyte ett år senare. Du kan lika gärna få en reparerad 1 år gammal dator i utbyte.

Eftersom detta är ett försäkringsärende så spelar garantin ingen roll. Gissar dock att du bara råkade missa det.

WHITEFOLKS
2014-01-21, 20:42
Du kan nog bara förvänta dig en dator som fungerar i ok bruksskick.

LeBron
2014-01-21, 23:52
Den där försäkringen var väl inte så mycket att hänga i granen heller. Ingen självrisk, men det kanske inte spelar så stor roll då den inte heller är speciellt täckande. Har man råkat hälla pucko över tangentbordet spelar den ingen roll om man har den där försäkringen eller inte.

Var ser du det? :S Dricker alltid cola light vid datorn, i helvete heller att jag förlänger om det inte ens täcker den vanligaste typen av skada (chansar jag på).

hahavaffan
2014-01-22, 00:01
Även om din dator var sprillans ny har du inte rätt till en ny i garantibyte ett år senare. Du kan lika gärna få en reparerad 1 år gammal dator i utbyte.Utveckla gärna detta. Om en produkt jag köpt ny blir totalskadad av något som täcks av antingen garanti eller försäkring, så kan jag alltså få ut en begagnad produkt som ersättning?

LeBron
2014-01-22, 00:42
Utveckla gärna detta. Om en produkt jag köpt ny blir totalskadad av något som täcks av antingen garanti eller försäkring, så kan jag alltså få ut en begagnad produkt som ersättning?

+1. Klart som fan du ska få en ny likadan/likvärdig produkt. Tror du att någon tecknar en försäkring för 1200kr för att få ut en begagnad dator IFALL du skulle råka skada din?

Lance Uppercut
2014-01-22, 00:49
Tror knappast att de har rätt att ge dig ett begagnat ex om du tecknat en försäkring. Det hör inte till det normala i alla fall.

Nordenator
2014-01-22, 05:43
Var ser du det? :S Dricker alltid cola light vid datorn, i helvete heller att jag förlänger om det inte ens täcker den vanligaste typen av skada (chansar jag på).

"Försäkringen gäller inte:
...
6.2 skada som består i, eller är en följd av, korrosion, slitage, förbrukning eller försummat underhåll och skötsel enligt
tillverkarens instruktioner och anvisningar
..."

"Aktsamhetskrav
Den försäkrade produkten skall handhas med normal aktsamhet och så att skada så långt som möjligt förhindras.
Exempelvis får produkten inte användas i miljöer där risken för skada är uppenbar. Transport av försäkrad produkt
ska ske på ett sätt så skada så långt som möjligt förhindras, exempelvis ska transportinstruktionerna i
bruksanvisningen/instruktionsboken följas."

Deras försäkring är med andra ord mer eller mindre bara en normal "garanti". Den täcker "normalt bruk". Går grafikkortet sönder utan någon vettig anledning så får du datorn utbytt eller reparerad, men det hade du kunnat få även utan försäkringen. Men om du spiller pucko i den är det kört enligt försäkring, garanti och reklamationsrätt. Det kan ju däremot hända att de hanterar försäkringsärenden annorlunda, men om man läser igenom avtalet verkar de kunna säga att det inte rör sig om fabrikationsfel precis som vid en vanlig garanti om skadan är självvållad.

Det är ingen drulle. Det är bara en garanti du betalar för verkar det som. Fördelen med någon form av försäkring/garanti är att bevisbördan inte ligger på dig. Nackdelen är att skyddet inte är speciellt täckande för självvållade problem.

Hobbes
2014-01-22, 08:37
Olika företag olika regler.

Köpte mig i december 2009 en Suunto T6c klocka med tillhörande pulsmätarbälte.

I höstas 2013 köpte jag nytt bälte eftersom bältet inte längre kunde ge signal eller fungera.

Fortfarande fungerade de inte ihop.

Går tillbaka för två helger sedan: Mec.ca pratar med kundtjänst. Får FULL återbetalning på klockan och bältet - $425 plus $85 för bältet, hämtar ut en splitter ny:

http://www.dcrainmaker.com/images/2013/04/IMG_4066_thumb.jpg

Som då kostar $645 och jag betalar mellanskillanden. Det är vad jag kallar reklamation LIKE A BOSS.

Glömde nämna de $45 jag fick tillbaka från MEC för att MEC just är ett Kooperativ och får tillbaka pengar varje år.

Dreamyn
2014-01-22, 09:43
Skulle köpa mig en ny dator för drygt ett år sen, dock var den helt slut och det enda som fanns var ett demo-ex. Detta var dock endast <2v gammalt men jag lyckades ändå pruta ned det och sedan köpa den, säljaren var trevlig så jag tänkte att han ska få lite provision så jag köpte försäkring till den också (hade inte hemförsäkring då heller).

Hur som haver, datorn gick sönder för några veckor sedan och ska bli utbytt. Butiken hämtar först ett EX som en kund köpt och returnerat, en grov repa på baksidan av datorn, den nekade jag givetvis. Sen hämtar dom ett demo-ex och hävdar att eftersom mitt var ett demo-ex så ska den nya som jag får på försäkringen också vara det (eller rättare sagt... den nya behöver inte vara ny). Jag tänker fine, så länge den inte har stått ute i mer än en månad. Massa fingeravtryck över hela datorn, går in på den och kollar när Windows aktiverats och det var 2013/08. DVS ~5 månader gammal. I helvete heller, tänker jag, men tackar vänligt nej. Servicekillen ska då prata med chefen och se om dom kan hämta in en ny ifrån ett annat varuhus, kommer väl dröja en vecka eller så.

Är jag en douchebag (i det här fallet alltså)?
Är det rätt att jag ska få ett demo-ex när jag ändå har tecknat försäkring för 1200kr?
Vad ska jag säga vid nästa möte om dom försöker tvinga på mig ett demo-ex?

MediaMarkt försäkring, "Sure Thing" heter den, MediaMarkt äger det försäkringsbolaget också, suck.

Nu kan jag så klart inte svära på att det funkar lika hos alla Media MArkt butiker, dock kan jag ju tycka att det borde göra det.

Jag köpte min dator där i april -13 med försäkring. Augusti gav den upp helt efter ett glas saft och jag lämnade in den till dem. Det jag fick höra då från killen i butik, och ringde försäkringsnissarna och kollade, var att man SKA få en ny med samma prestanda. Har de ingen med likvärdig prestanda i samma prisklass får de gå upp ett steg. Det viktiga var inte priset eller skicket utan att du får en dator med samma eller bättre prestanda. Så det kan du ju påpeka för dem. Ett demoex är i samahanget inte intressant om de inte kan ge dig en som är i samma skick och som är använd lika mycket.

Dreamyn
2014-01-22, 09:46
"Försäkringen gäller inte:
...
6.2 skada som består i, eller är en följd av, korrosion, slitage, förbrukning eller försummat underhåll och skötsel enligt
tillverkarens instruktioner och anvisningar
..."

"Aktsamhetskrav
Den försäkrade produkten skall handhas med normal aktsamhet och så att skada så långt som möjligt förhindras.
Exempelvis får produkten inte användas i miljöer där risken för skada är uppenbar. Transport av försäkrad produkt
ska ske på ett sätt så skada så långt som möjligt förhindras, exempelvis ska transportinstruktionerna i
bruksanvisningen/instruktionsboken följas."

Deras försäkring är med andra ord mer eller mindre bara en normal "garanti". Den täcker "normalt bruk". Går grafikkortet sönder utan någon vettig anledning så får du datorn utbytt eller reparerad, men det hade du kunnat få även utan försäkringen. Men om du spiller pucko i den är det kört enligt försäkring, garanti och reklamationsrätt. Det kan ju däremot hända att de hanterar försäkringsärenden annorlunda, men om man läser igenom avtalet verkar de kunna säga att det inte rör sig om fabrikationsfel precis som vid en vanlig garanti om skadan är självvållad.

Det är ingen drulle. Det är bara en garanti du betalar för verkar det som. Fördelen med någon form av försäkring/garanti är att bevisbördan inte ligger på dig. Nackdelen är att skyddet inte är speciellt täckande för självvållade problem.

Försäkringen täckte då ett glas saft över datorn, så jag har svårt att se att den inte skulle täcka andra vätskor.

Minimjölk
2014-01-22, 12:29
När du returnerar en felaktig vara så brukar det i de allra flesta fallen ersättas av en annan reparerad eller returnerad enhet från tillverkaren. Det är ytterst sällan du får en helt ny enhet vilket ju på något sätt är rätt då din enhet ju också var begagnad. Det är ju dock tråkigt för de som är skötsamma med sin utrustning om man får ett repat exemplar. Det som skickas ut skall dock vara funktionsdugligt och normalt sett i ett ok bruksskick med tanke på åldern på produkten. Vissa produkter är dock av olika anledningar inte lönsamma at tgöra RMA på utan kan då ersättas av en helt ny enhet under garantitiden.

Läs mer om RMA (http://en.wikipedia.org/wiki/Return_merchandise_authorization).

DekeThornton
2014-01-22, 12:38
Försäkringen täckte då ett glas saft över datorn, så jag har svårt att se att den inte skulle täcka andra vätskor.

De flesta försäkringar av det här slaget täcker skador som uppstått vid olyckor som uppstått trots att normal aktsamhet iakttagits. Exempelvis om din telefon slinter ur handen när du ska svara på ett samtal och den landar i en vattenpöl eller slår i en sten och skadas. Skador som inte täcks av garantier eller konsumentköplagen.

Det som inte omfattas är normalt skador som uppstått på grund av vårdslöshet från försäkringstagarens sida. Skadorna ska vara plötsliga och oförutsedda. Om du till exempel använder din dator i badet och den fuktskadas är fuktskadan inte och oförutsedd. Om spilld vätska i ett tangentbord kan ses som plötslig och oförutsedd beror nog lite på hur exakt du har hanterat vätskan i närheten av tangentbordet.

Dreamyn
2014-01-22, 13:37
De flesta försäkringar av det här slaget täcker skador som uppstått vid olyckor som uppstått trots att normal aktsamhet iakttagits. Exempelvis om din telefon slinter ur handen när du ska svara på ett samtal och den landar i en vattenpöl eller slår i en sten och skadas. Skador som inte täcks av garantier eller konsumentköplagen.

Det som inte omfattas är normalt skador som uppstått på grund av vårdslöshet från försäkringstagarens sida. Skadorna ska vara plötsliga och oförutsedda. Om du till exempel använder din dator i badet och den fuktskadas är fuktskadan inte och oförutsedd. Om spilld vätska i ett tangentbord kan ses som plötslig och oförutsedd beror nog lite på hur exakt du har hanterat vätskan i närheten av tangentbordet.

Jo det vet jag också, men i det här fallet så diskuterades huruvida försäkringen täcker fuktskador från dryck, vilket den åtminstone i mitt fall gjorde. I mitt fall handlade det om att jag tappade glaset när jag skulle ställa tillbaka det bredvid datorn, och det godtogs.

Hobbes
2014-01-23, 07:44
Som jag tidigare skrivit, olika företag och tydligen olika länder. Den servicen som man betalar för i Sverige är rätt sunken.

LeBron
2014-01-28, 02:34
Ifall det är någon som undrar...

Ringde upp dom idag och undrade var min "nya" dator hade tagit vägen, tjejen på andra sidan luren sa att dom inte hade någon likadan inne (som inte var ett demo-ex) och att dom skulle beställa in en ifrån ett annat varuhus och att det skulle dröja till slutet på veckan (precis samma sak som den dryga, förbannade bollen i servicen sa förra veckan, givetvis hade han redan inte beställt in en ny...). Påpekade detta och sa att jag kan ta en annan variant och lägga till mellanskillnad och hon kikade runt lite och hitta denna pärla som jag sitter vid nu, fast till exakt samma pris som min (när den var ny).

2" mindre skärm men den har GeForce GT 730 istället för 650 (99% säker på att det är en uppgradering).
* Bättre processor
* TOUCHSKÄRM!!!

Efter att jag fick ut den nya gick jag ut till servicen och lämnade tillbaka datorn som jag köpt endast för att ha som lånedator under tiden (säljarn sa att det var okej att göra så, förutsatt att jag inte har sönder/repar/skadar datorn på något sätt, datorn var redan köpt och återlämnad en gång). Killen i servicen kollade noggrant på varenda mm av datorn (samma servicekille som sist) och hittade inte ett skit på den! Han höll på att spricka av ilska och man såg verkligen hur han höll det inom sig (polarn påpekade detta också!) ha! :) Aldrig mer försäkring hos MediaMarkt, glad att jag lyckades få tag i en person på telefon med lite vett. :)