handdator

Visa fullständig version : Optimal enkel hemmagjord shake/dricka?


frippe86
2014-01-21, 17:59
Hej.

Jag är ute efter en bra drink man kan göra själv hemma
Som man kan dra i sig på morgonen.

Protein och kolhydrater. Fett skadar ej om de e lite av de.

Vill att den ska va runt 1000 kcal. Så bra innehåll som möjligt:)

Alla tips välkomna:)

Victuhh
2014-01-21, 20:26
1000?? blir en stor shake det på bara lite fett.

Jag brukar göra en vanlig smoothie på lite hallon, kvarg, ev lite extra proteinpulver, en skvätt mjölk och stevia och hamnar på runt 300kcal, går ju ha i olja eller lite grädde tänkte jag men där fallerar det om du inte vill ha fett..

Gurkyngel
2014-01-21, 20:56
Man kan också möla ner en del JS för att få upp fettet plus att det är duktigt gott. Avocado samma sak - ger inte så mycket smak men ljuvlig konsistens. Havregryn är också bra utdrygning eller varför inte banan.
Håller dock med föregående om att 1000 kcal är mycket för shake. Jag skulle hellre satsat på något tuggigare och kanske en drink bredvid men dricka allt? Nee, tråkigt och jobbigt :/

peliqan
2014-01-21, 20:57
Banan och jordnötssmör med mjölk/yoghurt/havregryn, mängder får du räkna själv :)

Ram Dass
2014-01-29, 23:06
Kanske lite mycket fett för din del.

faris90
2014-01-30, 13:30
Destroy burger with egg white. Otherwise it looked well good, although I gladly skipped the olives and tossed in pineapple instead

bustz0rz
2014-01-30, 14:48
Den här gör jag lite då och då:

60g havregryn
400g mjölk (röd kör jag för tillfället)
250g kvarg
20g vassle
45g oboy

Hamnar på ca 70g protein, 100g kolhydrater, 20g fett och 860 kcal.

Har inte testat experimentera så mycket med det. Man skulle ju kunna byta ut oboyen om man av någon anledning inte vill ha så mycket socker. Dessutom kan man byta ut den röda mjölken mot en fettsnålare. Den smakar väl OK.

Lepras
2014-01-30, 15:07
2 burkar tonfisk
100g havregryn
5-6dl juice

runt 800kcal

Reaper123
2014-01-30, 15:22
2 burkar tonfisk
100g havregryn
5-6dl juice

runt 800kcalOpti! :thumbup:

svalle
2014-01-31, 12:43
Jag är mer tvärtom, skulle vilja ha en shake som mättar men som inte innehåller så mycket kalorier då jag vill gå ner i vikt. Har en hel del övervikt :)

Första inlägget :D

austria
2014-01-31, 13:25
Jag är mer tvärtom, skulle vilja ha en shake som mättar men som inte innehåller så mycket kalorier då jag vill gå ner i vikt. Har en hel del övervikt :)

Första inlägget :D

Kanske dumt att ta en shake om du vill NER i vikt. Mättar ju bättre med "riktig" mat.

svalle
2014-01-31, 13:34
Kanske dumt att ta en shake om du vill NER i vikt. Mättar ju bättre med "riktig" mat.

Ja men samtidigt tränar jag också. Så behöver ju proteinet.

Reaper123
2014-01-31, 13:38
Ja men samtidigt tränar jag också. Så behöver ju proteinet.Då är kvarg lösningen på problemet, riktigt bra mättnad per kcal. Om du nu inte vill äta motsvarande mängd av mager kött.

Att dricka sina kcal är som sagt tämligen värdelöst om det är bra mättnad per kcal man vill åt, speciellt under deff/viktminskning!

svalle
2014-01-31, 13:58
Då är kvarg lösningen på problemet, riktigt bra mättnad per kcal. Om du nu inte vill äta motsvarande mängd av mager kött.

Att dricka sina kcal är som sagt tämligen värdelöst om det är bra mättnad per kcal man vill åt, speciellt under deff/viktminskning!

Vill ha något som mättar för stunden iaf, typ som en vanlig frukost. Så vad ska man äta till frukost och mellanmål och vad ska man ta efter träning?

REDaction
2014-01-31, 14:50
Vill ha något som mättar för stunden iaf, typ som en vanlig frukost. Så vad ska man äta till frukost och mellanmål och vad ska man ta efter träning?

Det finns inget man ska äta men en vanlig frukost består för många av tex gröt, knäckemackor, ägg, kvarg/yoghurt med bär, saft, nötter. Mängden mat måste du självklart anpassa för att gå ner i vikt. Efter styrketräning är det bra att få i sig protein direkt så där kan du ta en proteindrink om du vill, särskilt om det tar ett tag innan du är hemma och har maten klar.

Edit: Bra livsmedel att basera sin kost överlag på är; havregryn, kvarg, ägg, magert kött, grönsaker, nötter (i lagom mängd), ris, pasta, rotfrukter med mera.. Bara för att ge lite exempel.

NautilusMetoden
2014-02-03, 23:40
Denna tråd är ett utmärkt tillfälle att dela vidare en underbar hög av shake recept från en Youtube kanal:

http://www.youtube.com/user/dhftns/search?query=shake

Finns ca 20 recept där med goda shakes som te x sötpotatis shake, banankräms shake, choklad shake, pumpa shake. Håller just nu på att smaka mig igenom hans shake recept, tycker dem är lite annorlunda (men goda) än "havregryn o jordnötssmör". Bland annat roligt användande av mandelmjölk och kokosmjölk istället för vanlig mjölk