handdator

Visa fullständig version : Protein morgon & kväll vs II


demonbox
2004-03-14, 22:05
Tja!
Blir lite förvirrad ang detta med II!
till frukosten brukar jag ta en vassledrink blandat i 4dl mjölk, ibland kör jag ner havregryn & trycker den i mixern.

Är detta inte att rekomendera?
fördelar kontra nackdelat?


Samma på kvällen innan sängdax, brukar då
tar en protec drink i 4dl mjölk,

Är detta inte att rekomendera?
fördelar kontra nackdelat?
tack

cavallini
2004-03-15, 08:51
protec är helt ok, beroende på att det innehåller mer av mängden kasein protein än vassle, vilket är långsamt , därav inga direkta insulin spikar.. men tar du det med mjölk så är det ju aningen sämre eftersom du får markanta insulinpåslag med mjölkprodukter...


:D

abjorn
2004-03-15, 09:54
kasein tas upp långsammare ja. men det ger väl fortfarande samma insulinpåslag som vassle ? eller har jag helt fel här ? :D

demonbox
2004-03-15, 10:26
Ok, men med vatten i drinken så blir det lite bättre, men vasslet i sig har ju högt II, eller hur?
är det då inte bättre att köra både protec morgon & kväll?

har tidigare fått för mej, vassle på mogonen var positivt?

cavallini
2004-03-15, 10:37
vassle på morgonen är helt perfekt och efter träningen, det är då du vill ha insulinpåslag.. anledning på morgonen är för att hindra det katabola tillstånd som har skett under nattens fasta och efter träning för att hindra nedbrytning utav muskler.. vid dessa två tillfällen är mjölk+protein en perfekt kombination...
apropå protec så är det främst skapat för användande vid diet, i med att det innehåller bara 25% vassle resterande kasein. så jag skulle hellre använda mig utav ett högre vassle protein80%+vassle. protecproteinet är helt utmärkt att ta innan man går och lägger sig, om man inte har lust och dra i sig nått annat, tex makrill i tomatsås,tonfisk,kyckling,kalkon osv


/Mvh Niklas