handdator

Visa fullständig version : LCHF, eleverade insulinnivåer?

RobinEH
2014-01-20, 22:29
Jag lyssnade på ett gammalt inslag från Body Radio (http://www.body.se/artiklar/radio/20110912/kostguru-pa-body-radio) med Fredrik Paulún. Runt 27:40 så frågar antingen Andreas eller Alex huruvida lågkolhydratförespråkares påstående om att den minskade insulinutsöndring under LC-kost leder till en minskad tumörtillväxt är korrekt. I Fredriks svar så säger han att i och med den sänkta insulinkänsligheten i muskler, lever och njurar (jag antar att det även sker i fettväv) så blir insulinnivåerna förhöjda. Han säger "LCHF:are har extremt lite blodsocker och ganska höga insulinnivåer".

Jag greppar inte detta helt. Som jag uppfattar det så hävdar Fredrik att basnivåerna av insulin blir förhöjda. Men även om han hävdar att insulinnivåerna akut blir förhöjda efter måltid så är väl det knappast något att oroa sig för eftersom LCHF:are varken äter mycket kolhydrater eller protein. Någon som sitter på lite kunskap om möjlig elevering av insulinnivåerna vid LCHF?

JacobHeitmann
2014-01-20, 23:38
Jag kan gissa mig till att han menar att om man blandar LCHF med en hel del CHO så kan det bli problem. 50E%+ fett blandat med en hel del kolhydrater. Som vissa människor gör, som tror att LCHF ska bota dem mot allt och sedan ändå blandar med lite andra dieter.
Träffat några.

Bryggan
2014-01-21, 00:34
Jag kan gissa mig till att han menar att om man blandar LCHF med en hel del CHO så kan det bli problem. 50E%+ fett blandat med en hel del kolhydrater. Som vissa människor gör, som tror att LCHF ska bota dem mot allt och sedan ändå blandar med lite andra dieter.
Träffat några.+1.
Ja, personligen tror jag att det är direkt livsfarligt att blanda...alltså farligt på riktigt, hjärtat pallar inte. Massor av fett och på det dumpar man kolhydrater...inte bra.

ddavid
2014-01-21, 12:49
Mycket dåligt fett, stora mängder kolhydrater och inaktivitet är nog receptet på de flesta välfärdssjukdomar.

Däremot tvivlar jag på att insulinnivåerna hos LC skulle vara högre än hos dom som äter blandkost (läst skitmat), och därför inget att behöva oroa sig för.

Finns ju väldigt mycket studier på LC-kost där sänkt blodsocker, sänkta TG och förhöjt HDL rapporteras i princip varenda en. En förbättrad insulinkänslighet skulle teoretiskt kunna förklara samtliga av dessa förbättringar. (Tror jag ^^)

ddavid
2014-01-21, 12:52
Han säger "LCHF:are har extremt lite blodsocker och ganska höga insulinnivåer".

Extremt lite? Ja kanske om man har någon metabol sjukdom, men en frisk kropp kan ju reglera blodsockernivån så att den ligger där kroppen vill. Sen kanske det är lägre nivå än vad vi ser hos normalbefolkningen, men extremt lite? Njaa, då skulle dom ju typ dö. Ialafall må åt helvete.

Ola Wallengren
2014-01-21, 13:52
Insulinnivåerna sjunker generellt sett vid LCHF och viktnedgång, men inte mer än andra dieter med mer kolhydrater. Därför är det osäkert om minskningen i insulin beror mest på viktnedgången (mest troligt) eller på dieten. Minskningen är i allmänhet ganska liten, vilket även gäller blodsocker och HbA1c.
I generella termer är därför inte Fredriks uttalande helt rätt. Däremot finns det exempel på kortare studier då man sett en viss insulinresistens under strikt LCHF, vilket kan visa sig som högre insulin och blodsocker när man återintroducerar mer kolhydrater.

Sverker
2014-01-22, 18:25
Vilket jag för fram i trådar där man försöker punktfylla glykogendepåerna efter träningen under ketios. Samma effekt borde bli tydlig vid cyklisk ketogen diet.