handdator

Visa fullständig version : Träningschema till knäskadad


Chordy
2014-01-20, 22:14
Hej!

Skulle behöva hjälp med ett schema till min far! "Vanliga" scheman såsom stronglift osv. är helt borta då han är väldigt dåliga knän så övningar som knäböj och marklyft är omöjliga. Finns det några enkla övningar som skulle kunna hjälpa han att bygga upp styrka runt knät och ben utan att belasta dem allt för hårt? Balansplatta kanske? Även övningar för överkroppen vill han såklart ha, men med fokus på knästabilitet. Han har tänkt träna ca 2-3 ggr i veckan, och även cykla dessa gånger då han även behöver gå ner i vikt. Knästabiliteten/ben skulle han nog behöva köra två ggr i veckan.

Han är ca 188cm lång och väger ca 120kg.

Tacksam för all hjälp jag kan få till min lille far!

King Grub
2014-01-20, 22:16
Vad är det för knäproblem? Ta hjälp av en sjukgymnast.

Chordy
2014-01-21, 00:09
Vad är det för knäproblem? Ta hjälp av en sjukgymnast.

Han skadade knäna under sin ungdom som fotbollsspelare, att han på senare år lagt på sig en ordentlig mage har inte direkt hjälpt mot knäna. Han kan inte jogga och knappt vara ute och gå, men han vill fortfarade inte operera utan envisas med att han SKA gå ner i vikt, och att det hjälper. Dock har de inte hänt så mycket, utan oftast blir det att han gå ner i vikt en stund och att han sen går upp lika fort igen. Ska lägga upp ett kostschema åt han så han kan få goda rutiner istället för att inte äta knappt alls på en månad. Sjukgymnast är inte aktuellt, då han som sagt är väldigt envis. Har tjatat och tjatat men hjälper inte, därför tänkte jag försöka ta hjälp här från alla kunniga.

Kendouy
2014-01-21, 01:36
Och varför är sjukgymnast inte ett alternativ om han nu inte vill opereras?

bighulken
2014-01-21, 07:35
Och varför är sjukgymnast inte ett alternativ om han nu inte vill opereras?

som han skrev,det gamla gardet är envisa!!!
vill klara saker på egen hand osv.....;-)

Jag gjorde så här till min morsa:(gamla gardet):...la upp mål å delmål,sen schema varje dag,sen gäller det att vara med själv å följa upp å prata å kolla så de gjort det osv,samt höja motivationsfaktorn!!!

Chordy
2014-01-21, 07:37
som han skrev,det gamla gardet är envisa!!!
vill klara saker på egen hand osv.....;-)

Exakt.

Scratch89
2014-01-23, 00:04
Om han vill klara saker på egen hand går det alltså bra att be en okänd tomte på ett träningsforum om träningshjälp, men inte en legitimerad sjukgymnast? Låter vettigt.