handdator

Visa fullständig version : Ge en nybörjare lite tips? :)


Aliz
2014-01-20, 21:50
Hejsan allihopa! Nu är det så att jag tröttnat på min lilla klena kropp. Så vill mer än gärna bygga på med lite muskler. Men eftersom jag typ inte har mycket koll alls så ber jag då er om tips nu till att börja med :)

Om mig: Jag är en väldigt liten kille på 19 år (om 6 dagar). Jag är ungefär 175cm lång, men väger bara mellan 55 - 60kg ( :em: ). Så nu får det vara stopp på det och börja gå till gymmet.

Medel: Vad ska jag använda för medel när jag gymmar? Protein drinkar? Finns det något pulver som är för smala som vill bli större? dvs väga mer. Skall man dricka något medans man gymmar? Ska man äta något direkt efter man gymmat? Jag är ute efter något medel för smala skall bli tyngre, så vilket är bäst?

På gymmet: Sedan när jag väl har kommit till gymmet vad skall jag då göra? (Lyfta tyngder ofc :Virro ) Jag har tänkt att mest focusera på armar, rygg, mage och bröst. (lite ben). Så vad skall jag köra för maskiner isf? Är 2ggr om veckan lagom i början? Hur många gånger skall man göra något? tror ni kallar det reps eller något. Men typ 3 omgångar 15 st, 15 sec mellanrum?

Kost: Vad jag har förstått är kosten väldigt viktig. Så vad ska man äta, vad ska man hålla sig borta ifrån? Hur många ggr om dagen bör jag äta ngt, isf hur mycket?

Sedan vet jag inte, men sömn är ganska viktig eller?

Vet att det är mycket frågor men hoppas att jag kan få svar på de flesta! :)
(wow, detta blev nästan längre än mina inlämningar i skolan :eek: )

MvH/ Ph

Sarco
2014-01-20, 22:07
Gör det inte svårare än vad det behöver vara.

Börja med att äta ordentligt. Bra mat, mycket kött, fisk och grönsaker. Du behöver inte proteintillskott men det kan vara praktiskt och ekonomiskt. Vanligt vassle (whey 80) i så fall.

På gymmet: se http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454 för nybörjarprogram. Försök få en rutinerad instruktör att visa dig. Skippa inte benen! Det är nog det vanligaste nybörjarmisstaget och det ser sjukt fånigt ut när folk har stora armar och bröst men tunna ben. Ta det lugnt med vikterna och var noga med tekniken. 2-3 ggr i veckan är lagom och gärna 1-2 gånger kondition också. 15 sek setvila är för lite. Kör ca 1 minut i början.

Sömn, ja det är tillsammans med träning och kost det viktigaste. Sikta på att sova 8 h per natt eller tills du är utvilad (individuellt såklart).

Jobbigt
2014-01-20, 22:09
Jag är lika dan en liten skit! Jag började med helkropp 3 gånger i veckan utan att det hände så jätte mycket faktiskt dock hade jag inte jätte koll på kosten heller.
Efter kanske ett halvår gick jag över till en tre-split drag-press-ben körde tungt 4-6 rep 3-4 set / övning och käkade som en häst + gainer efter varje pass då min lilla magen var för ovan för att äta så mycket som krävdes. Detta fick mig till att öka väldigt bra i massa för att vara mig bulkade upp mig från 60-75kg på ett år kanske och ja en del fett men förvånansvärt mycket blev massa. Blev även betydligt starkare.

Gör inte som jag dock jag slutade och nu två år senare börjar jag om på ruta ett!

Aliz
2014-01-21, 09:58
Jag är lika dan en liten skit! Jag började med helkropp 3 gånger i veckan utan att det hände så jätte mycket faktiskt dock hade jag inte jätte koll på kosten heller.
Efter kanske ett halvår gick jag över till en tre-split drag-press-ben körde tungt 4-6 rep 3-4 set / övning och käkade som en häst + gainer efter varje pass då min lilla magen var för ovan för att äta så mycket som krävdes. Detta fick mig till att öka väldigt bra i massa för att vara mig bulkade upp mig från 60-75kg på ett år kanske och ja en del fett men förvånansvärt mycket blev massa. Blev även betydligt starkare.

Gör inte som jag dock jag slutade och nu två år senare börjar jag om på ruta ett!

Har funderat lite på det med ätandet, hur många gånger om dagen skall man helst äta? typ 6 gånger?

Bryggan
2014-01-21, 10:11
Medel: Vad ska jag använda för medel när jag gymmar? Protein drinkar? Finns det något pulver som är för smala som vill bli större? dvs väga mer. Skall man dricka något medans man gymmar? Ska man äta något direkt efter man gymmat? Jag är ute efter något medel för smala skall bli tyngre, så vilket är bäst?
Glöm vassle, dvs proteindrycker! Käka på som vanligt men kläm 2 liter mjölk om dagen så ska du få se på grejer. Mjölk är den optimala "växa-sig-stor-och-stark" drycken med perfekt förhållande mellan kolhydrat, protein och kolhydrater.
Testa det i 4 veckor och ställ sedan in mjölkkonsumtionen så du ökar 1 kg var fjärde vecka ungefär.

Jobbigt
2014-01-21, 18:28
Jag brydde mig inte så mycket om när mina mål låg. Jag såg helt enkelt till att ligga på ett bra plus varje dag där största delen av kaloribehovet intogs efter träningen.

Victuhh
2014-01-21, 20:08
Har funderat lite på det med ätandet, hur många gånger om dagen skall man helst äta? typ 6 gånger?

Spelar ingen roll, när det passar.

Ger dig ett par tips jag skulle gett mig självt om jag varit gröngöling idag:

-Plugga teknik och utförande i övningarna du väljer, kolla youtube filmer på form och läs på.
-Ät tills du blir mätt flera gånger varje dag
-Mindre maskiner mer fria vikter
-Drick gainern om du är lat, gainern är bra..