handdator

Visa fullständig version : Hur vänja kroppen successivt?


fitnessan
2014-01-20, 20:31
Jag tränade väldigt mycket för ungefär 2 år sedan. Upp till 5 dagar i veckan, vilket resulterade i överträning - förmodligen för att jag gick ut stenhårt. Jag är i regel rätt kass på att läsa av kroppen och märka signalerna för hur jag mår - men älskar att träna och vill verkligen träna fem dagar i veckan igen.

Hur trappar jag upp? Finns det några mått i runda slängar som jag kan följa? Hur snabbt trappar jag upp och hur lång tid tar det för att kunna träna fem dagar i veckan? Såklart är det indivuellt, men i runda slängar.

Tack!

ztraand
2014-01-20, 20:47
Först o främst, gör ett schema som du trivs med. Kör lätta vikter i början. Öka 10% per vecka tills du är uppe i de vikterna som du vill ligga på.

fitnessan
2014-01-20, 20:52
Hur jag gör med att öka dagarna? Eller kan man köra 5 dagar lätta vikter redan i början?

mikaelj
2014-01-20, 20:55
Äter och sover du tillräckligt?

fitnessan
2014-01-20, 20:57
Ja, det skulle jag säga att jag gör.

Victuhh
2014-01-20, 21:16
Hur vet du att du blev övertränad? symptom?
Hur mycket tränade du igentligen?

mpersson
2014-01-20, 21:19
De är lätt att vara överambitiös i början, ditt psyke kanske skriker efter att träna som fan nu men om kroppen inte hänger med på de så kmr du märka det. Och oroa dej inte för överträning så mkt, de är i regel bara om du går och oroar dej av de som du kmr bli de på ren hypokondri.

De ja försöker säga är att kroppen är inte gjord av sylt som många försöker få de att låta. Träna hårt, ät bra och återhämta så kmr allt falla på plats :)

fitnessan
2014-01-20, 21:24
Jag tränade styrka 4-5 gånger i veckan, hände att jag varvade med lättare konditionspass bara för att. Det var dock ruskigt ovanligt. Motivationen dog ut, var konstant slö i kroppen, stod still och stampade på samma ställe rent resultatmässigt. Sänkte min maxvikt jag kunde lyfta, blev trött och gick omkring med känslan av att jag kanske mådde illa (konstig känsla). Den urpumpade känslan man har EFTER ett träningspass fick jag så fort jag gick in i gymmet och trots att jag åt som vanligt så fanns inte den där rush-energi jag alltid annars haft under ett pass, gav upp mycket lättare osv. Folk i min omgivning gissade på överträning med tanke på att allt kretsar kring den och det rann ut i sanden helt enkelt. Så jag fick det aldrig "diagnostierat" förvisso, men gissar starkt på att det var vad som hände.

Är sugen på att ta upp det, men vill göra rätt denna gången!

fitnessan
2014-01-20, 21:25
mpersson: J, och så pass känner jag mig själv att få jag välja gör jag allt, på en gång. Men känner att det kanske kan gå utför om jag är för oförsiktigt ;-)

mikaelj
2014-01-20, 21:25
Skaffa andra fritidsintressen utöver träningen. Annars är du snart där igen.

Morty
2014-01-20, 21:34
Jag tränade styrka 4-5 gånger i veckan, hände att jag varvade med lättare konditionspass bara för att. Det var dock ruskigt ovanligt. Motivationen dog ut, var konstant slö i kroppen, stod still och stampade på samma ställe rent resultatmässigt. Sänkte min maxvikt jag kunde lyfta, blev trött och gick omkring med känslan av att jag kanske mådde illa (konstig känsla). Den urpumpade känslan man har EFTER ett träningspass fick jag så fort jag gick in i gymmet och trots att jag åt som vanligt så fanns inte den där rush-energi jag alltid annars haft under ett pass, gav upp mycket lättare osv. Folk i min omgivning gissade på överträning med tanke på att allt kretsar kring den och det rann ut i sanden helt enkelt. Så jag fick det aldrig "diagnostierat" förvisso, men gissar starkt på att det var vad som hände.

Är sugen på att ta upp det, men vill göra rätt denna gången!

En klockren mental burnout. Klassiskt överträningssymtom.

Låt lust vara absolut fokus i din träning. Sov ordentligt. Deffa inte. Ta en glass.

Loke
2014-01-20, 21:40
En klockren mental burnout. Klassiskt överträningssymtom.

Låt lust vara absolut fokus i din träning. Sov ordentligt. Deffa inte. Ta en glass.

Mm. Och har man bra struktur i sin träning är det lätt att "gasa" eller "bromsa" träningen, har man dålig struktur så finns det en tendens till att det blir allt eller inget. Antingen så går man till gymmet och gör sitt superhårda pass eller så stannar man hemma. Det man behöver är nåt där mittimellan.

fitnessan
2014-01-20, 21:56
....och jag har förmodligen helt tokkass struktur. Det är allt eller inget. Men okej, ett träningspogram alltså!

filmjölk
2014-01-20, 22:02
Har man ett lugnt liv i övrigt, utan partande, utan fysiskt slit eller psykisk stress, sover bra och äter rejält så är det gissningsvis nära nog omöjligt att bli övertränad på fem* 1,5hs pass i veckan. Även om man går ut hårt.

Vad tränande tjejer gör fel är att de äter för lite, festar för mycket och stressar över saker.

frazkakan
2014-01-21, 11:06
Har man ett lugnt liv i övrigt, utan partande, utan fysiskt slit eller psykisk stress, sover bra och äter rejält så är det gissningsvis nära nog omöjligt att bli övertränad på fem* 1,5hs pass i veckan. Även om man går ut hårt.

Vad tränande tjejer gör fel är att de äter för lite, festar för mycket och stressar över saker.

Är din avsikt att slå mot alla kvinnor, eller vad? :smash:

Sach
2014-01-21, 11:24
Hur såg din träning ut när detta skedde?
Split, volym, failure, övningar?
Och hur länge sov du om nätterna och låg du på ett kaloriöverskott med en kolhydratrik kost?

z_bumbi
2014-01-21, 12:30
För att börja träna så kör 2-3 pass i veckan och öka träningsvikterna och antalet set gradvis. Efter några månader kan man peta in fler pass och så rullar det på ett bra tag när det går att öka regelbundet. Efter det så får man börja planera mer noga för att inte sabba det man uppnått.
Det är enkelt att få de flesta nybörjarna att öka ganska snabbt i styrka men meningen för mig brukar vara att kunna fortsätta det i minst 5 år framöver och då funkar inte div halvt hjärndöda upplägg där man ignorerar allt vad fysiologi heter.

specs
2014-01-21, 17:22
Är din avsikt att slå mot alla kvinnor, eller vad? :smash:

Såklart han inte menar. Orkar inte med ditt feministsnack