handdator

Visa fullständig version : Kritik | Kost | Träning

Jenkos
2014-01-20, 19:06
Tjenare. Jag är en kille på 17 år, fyller 18 nu i februari, och har precis kommit igång med träningen då jag har haft uppehåll sedan Augusti ~. Tänkte träna 6 dagar i veckan, då jag har en hel del tid över, vilket jag väljer att spendera genom träning. Tänkte köra en 3 split och upprepa den två gånger i veckan.

Upplägget
Måndag: Biceps/Rygg - Mage
Tisdag: Bröst/Triceps - Mage
Onsdag: Ben, Axlar, Mage
Torsdag: Måndag
Fredag: Tisdag
Lördag: Onsdag
http://www.buff-dudes.com/3-day-workout-split-routine/

Nu till kosten, jag har tänkt att bygga på mig en hel del, väger i nuläget runt 67-68, 180 lång. En vanlig dag skulle väl kunna se ut såhär:

Frukost: 2 mackor/ost - Stort glas mjölk - Fil/Musli (07-08)
Lunch: Oftast det som serveras i skolan, potatis, fisk, kött, soppa osv (11-12)
Innan träning: Proteinshake (15)
Efter träning: Proteinshake - Middag, beroende på när jag avslutar gympasset
Middag: Det som serveras hemma - Kyckling - Pasta - Fläskfilé osv
Kvällsmål - Fil/Musli - Mackor/Ost

Så nu till kritiken, vad tycker ni att jag borde ändra? Det som jag känner är att jag äter alldeles för lite med tanke på mina mål, isåfall, vad skulle kunna ersättas/läggas till?

- Jenkos

R Scarpa27
2014-01-20, 19:16
att du äter för lite.
jaah svårt att avgöra då du inte uppgett mängd, & vad du äter.

en hel dag kan ju se helt annorlunda ut både mat/kalorimässigt & energimässigt.

fokusera på träning & att käka allt & varierat & inte nojja över någon kost, så kommer resultatet auomatiskt...

träna & lägg inte så mkt energi på mattänket utan bara hiva mat av alla slag.
& självklart ska du ju ligga på överskott för att bygga plus att din vikt inte är jättestor till din längd.

sen kan du nog behöva någon mer vilodag?
& varför magträning varje dag?

Jenkos
2014-01-20, 20:12
Precis det misstänkte, ska försöka få i mig så mycket mat som möjligt, blev ner jag skrev i all hast, tänkte köra mage varannan dag alternativt var tredje dag.

- Jenkos

Shqypnia
2014-01-20, 22:21
Jag tycker du kör mage ganska ofta. Mitt råd vore att köra mage precis som alla andra muskelgrupper- hellre hårt och mer sällan än köra det lättare och alltför ofta.

Om målet är att bygga så tycker jag inte du ska vara rädd för att äta. Med detta sagt ska du så klart inte grisbulka utan åtminstone äta tills du är mätt. Se till att äta protein så du växer men glöm inte att kolhydrater är minst lika viktigt då det är det som gör att du klarar av ett pass.

Sammanfattning: Mindre mage (hård träning), ät bra och mycket och se till att få i dig tillräckligt med protein och mat från bra kolhydrat källor.

Jenkos
2014-01-21, 18:30
Tjena! Tack för bra svar, magträning lägger jag nu in var tredje dag, tänkte även på det här med frukost, tips på bra/snabb frukostmat?

- Jenkos

nippman
2014-01-22, 10:05
Havregrynsgröt, smäll ner 2 ägg, blanda runt och ät med en müsli och lite bär.

Där har du en redig frukost