handdator

Visa fullständig version : Resultat av 17 dagars keto-experiment


Bandid0
2014-01-20, 18:25
Bestämde mig vid nyår för att göra ett "en gång för alla" ketos-experiment. Jag åt strikt ketogen kost i 17 dagar, mätte med ketostix för att försäkra mig om att jag var i ketos hela tiden. Jag åt cirka 70-100g protein dagligen, började högre men det störde ketosen så trappade ner till denna mängd och då var jag i ketos hela tiden. Fettmängden var väldigt hög, över 200g dagligen. Tränade precis som vanligt.

Resultatet jag fick var iaf: -3kg trots att jag åt över mitt kaloribehov varje dag.
Styrkan var först ungefär likadan, lite sämre volymtålighet, men mot slutet så dalade den rejält. Mitt 6RM i bänk blev mitt 1RM.

Mentalt och fysiskt kände jag inga större förändringar. Kanske lite stabilare energi och klarare i huvudet, men också lite mer stressad. Det var smidigt att kunna sitta och äta majonäs och ost istället för att behöva laga mat, men det blev enformigt efter ett tag. Fick inga problem med kramper eller något sådant, däremot en del huvudvärk som aldrig riktigt släppte. Men kort och gott så hände ingenting magiskt. Det går att leva så här men mer märkvärdigt än så är det inte.

Så svart på vitt: ketos är värdelöst för styrketräning. Vill man bara gå ner till varje pris så skulle jag dock rekommendera det starkt. För alla andra rekommenderar jag rikliga mängder kolhydrater och protein.

Edit: Skulle ursprungligen köra 30 dagar men efter 17 dagar insåg jag att det inte skulle hända något speciellt. Efter 3 dagar på normal kost har jag gått upp 3kg igen.

tlk
2014-01-20, 18:31
De där 3kg är bara vattenvikt som du gick ner och upp pga. inlagring av glykogen.

Bryggan
2014-01-20, 18:32
*Wow* Najs, med ett experiment!

Konstigt att du kände dig "klarare i huvudet" eftersom för mig är det precis tvärtom.

-3 kg på 17 dagar var lite imponerande måste jag säga, även att du ansåg dig ligga över ditt normala energiintag.

Var det kosten enbart som försåg dig med ungefär 200 gram med fett dagligen? (Jag ligger lite lågt på fett just nu så jag håller utkik efter bra och goda fettkällor)

Tack.

Bryggan
2014-01-20, 18:33
De där 3kg är bara vattenvikt som du gick ner och upp pga. inlagring av glykogen.Självklart är det som tlk säger...dum jag är. Du skulle kanske hållit ut i de där 30 dagarna istället.

Såg att man kan lagra omkring 1,2 kg glykogen i kroppen och eftersom glykogen binder 2,7 g per g glykogen så blir det runt 4,4 kg ungefär med glykogen + vatten i en normal kropp.

Yeahboy
2014-01-20, 20:59
Klart att man inte går ner i fettvikt på kaloriöverskott, eller det kanske inte var det du ville testa?

Jontalinen
2014-01-20, 21:38
Klart att man inte går ner i fettvikt på kaloriöverskott, eller det kanske inte var det du ville testa?

Tror han ville se dess påverkan på styrkan.

Babyface
2014-01-20, 22:24
Vadå så "för lite" protein trots överskott fick dig att loosa stykan?

J.V
2014-01-20, 22:27
Vadå så "för lite" protein trots överskott fick dig att loosa stykan?Äter man för mycket protein är man inte i ketos längre.

EnergiÖverskott
2014-01-21, 06:49
Skumt att du fick gå så extremlågt på protein för att vara kvar i ketos. För min del räckte det att ligga på runt 60E% fett, vilket i gram sett är ungefär lika mångra gram potein som gram fett. Översteg jag inte 20-40 gram kolhydrater (ca 5E%) på det så var jag i hamn.

Kan det bero på hur aktiv man är om dagarna samt att jag är väldigt aktiv och tränar ofta?
Jag mådde väldigt bra och presterade OK under mitt Keto-experiment. Gissar dock att man skulle behöva ge det en lång tid (säg 4-5 månader) innan man verkligen kan uttala sig huruvida bra det känns egentligen. Finns ju de som säger att det går trögt X antal veckor/månader men, att sedan när det släpper går det bättre än nånsin innan.

Det är något jag definitivt kommer att testa i framtiden. Kanske inte när jag tränar så mycket som nu. Under "omställningen" tror jag nog att det räcker med att träna styrketräning 2-3 pass/vecka för att behålla muskelmassan och inte 3-4 styrkepass samt 2-3 konditionspass/vecka som jag gör i dagsläget. Då är det nog som upplagt för döden :P

wilhelmblomgren
2014-01-21, 07:12
Intressant läsning. Vad käkade du på en dag?

Bmwtwinturbo
2014-01-21, 08:20
Är inte ketostickor ett missvisande system för att se om man är i Ketos eftersom de mäter överskottet som lämnar kroppen. Man skulle väl kunna vara i Ketos utan att ha någon större mängd Ketoner som lämnar kroppen? Dvs även om stickorna indikerar negativt så skulle man kunna vara i Ketos och då känns det som proteinmängden ovan är onödigt låg.

EnergiÖverskott
2014-01-21, 09:39
Är inte ketostickor ett missvisande system för att se om man är i Ketos eftersom de mäter överskottet som lämnar kroppen. Man skulle väl kunna vara i Ketos utan att ha någon större mängd Ketoner som lämnar kroppen? Dvs även om stickorna indikerar negativt så skulle man kunna vara i Ketos och då känns det som proteinmängden ovan är onödigt låg.

Jag glömde att nämna att i mitt fall använde jag mig utav en blodketonmätare. Dyrare men, som jag sa i mitt fall så räckte det med lika många fram fett som protein och väldigt lågt kolhydratinnehåll från enbart grönsaker för att hamna i ketos.

Åt även strikt Paleo, om nu råvarorna kan ha spelat roll.

Som sagt något jag definitivt kommer att göra om. Mådde bra och presterade bra. Jag är dock en person som ÄLSKAR högrep och högsets-träning. Därav min oro att jag eventuellt kommer att börja må, återhämta mig samt prestera dåligt med en ketogen diet.

Time will tell.. :)

Morty
2014-01-21, 09:53
Har du bilder?

EnergiÖverskott
2014-01-21, 10:14
Har du bilder?

Jag? På vadå isåfall?

Pretorian
2014-01-21, 10:42
Jag? På vadå isåfall?

Troligtvis på dig, före/efter.

Knatcharn
2014-01-21, 10:46
Så svart på vitt: ketos är värdelöst för styrketräning. Vill man bara gå ner till varje pris så skulle jag dock rekommendera det starkt. För alla andra rekommenderar jag rikliga mängder kolhydrater och protein.


Det låter som en vettig slutsats i alla fall. ^^

Morty
2014-01-21, 12:03
Har du bilder?

Menade såklart på TS, före/efter.

Bandid0
2014-01-21, 14:21
Var det kosten enbart som försåg dig med ungefär 200 gram med fett dagligen?

Förstår inte riktigt frågan, jag åt några omega 3 kapslar också om det är det du undrar.

Tror han ville se dess påverkan på styrkan.

Det var den huvudsakliga funderingen ja. Ville även se om jag upplevde förändrad koncentration, sömn och liknande.

Skumt att du fick gå så extremlågt på protein för att vara kvar i ketos.

Kan det bero på hur aktiv man är om dagarna samt att jag är väldigt aktiv och tränar ofta?

Finns ju de som säger att det går trögt X antal veckor/månader men, att sedan när det släpper går det bättre än nånsin innan.

Det finns ju tveksamheter iom att jag använde ketostix men jag tror ändå de är tillräckligt korrekta. Innan jag hittat rätt så upptäckte jag två saker: ketostixen visade liten/ingen ketos vid de tillfällen då jag antingen ätit mycket protein utan någon fettkälla samtidigt, och varenda gång jag varit och tränat. Mina styrkepass varar cirka 2 timmar.

Jag har också hört teorin att ketostixen bara visar överskottet av ketoner, men ju mer jag tänker på det desto mer fel känns det. Varför skulle ketohalten sjunka av en stor vassledrink isåfall? Jag tror snarare att det beror på att min kropp helt enkelt för att kunna prestera bröt ner protein och ombildade det till glukos. De gånger jag tog vassledrinkarna tillsammans med mycket fett så bibehöll jag det ketogena tillståndet.

När man studerat ketos så har man sett att musklerna använder som mest ketoner cirka 3 veckor in, och därefter sjunker det. Det finns ingen evidens för att musklerna skulle bli ännu bättre anpassade efter det. Snarare tvärtom eftersom hjärnan använder mer och mer ketoner ju längre man håller på. Givetvis kan det hända saker som vi idag inte känner till, men jag tror faktiskt inte det gör det. Jag tror att de som hävdar att det plötsligt går jättebra efter flera månaders ketos inte tränar styrketräning på denna nivå som diskuteras här (tror de är nybörjare eller mer hobbymotionärer).

Kan även tillägga att mina första set gick ungefär lika bra som de brukar göra. Troligtvis för att kroppen nybildar lite glukos varje dag.

Intressant läsning. Vad käkade du på en dag?

Mycket ägg, bacon och ost. Feta köttdelar där jag inte skar bort något fett. Majonäs var ett stående inslag. Mycket feta charkprodukter.

Har du bilder?

Nej, tyvärr.
Men jag kan gå i god för att vaskulariteten tvärdog och jag tappade lite fyllightet. Magen plattade dock till sig enormt, men det var inte tal om någon mer deffad mage utan snarare mindre mag- och tarminnehåll.

EnergiÖverskott
2014-01-21, 16:37
Det låter som att du har funderat mycket på resultatet/upplevelserna av det här och det känns klokt och logiskt det du säger.

Det kanske även stämmer ganska bra det där att de som säger att en ketogen kosthållning funkar grymt bra är kanske motionärer som tränar ett par tre gången i veckan för hälsa och för att må bra. Tränar man många pass/veckan och både kondition och styrka för att få bättre kondition och en estetisk fysik så kanske det är smartare att hålla sig till en kosthållning med en betydande del kolhydrater iaf.

Hade jag vart en glad motionär som tränat någon få gång/vecka så hade jag nog garanterat ätit väldigt mycket mindre stärkelse i förmån för lite mer fett.

timoat
2014-01-21, 21:14
Här kan ni ju kolla. Det intressant är ju att du inte la på dig nån fettvikt, fast att ditt fettintag var så högt. Den här killen har gjoirt ett intressant experiment. En kalori är inte bara en kalori. 21 dagar på carbs och 21 dagar på lchf. Mycket intressanta resultat.

http://www.youtube.com/user/smashthefat

och det här är också intressant.

ceFyF9px20Y