handdator

Visa fullständig version : Måltidsfrekvens


J3T69
2014-01-20, 13:59
Vad är fördelar/nackdelar med att äta c:a var 3-4:e timma jämfört med att äta när man är hungrig?
Min PT har gett mig ett diet schema där jag skall äta lagad mat 3ggr per dag.
Lunch kl:12:00 150g kyckling+1,5 dl ris+200g grönsaker
Kl:15:0 samma som ovan och efter träning:samma som ovan.
Jag kan byta ut kycklingen mot nötfärs eller valfri fisk. Frukost 06:00 bestående av 1,5dl havregryn+1 skiva bröd utan smör med 3 skivor skinka,kalkon eller kyckling pluss 1 kokt ägg.
09:00 proteinpulver av kasein.
Glömde dock skriva att direkt efter träning så är det 1 protein drink+vitargo som gäller och 1 timma efter det som lunchen.
men vad är tanken med att äta så ofta?

Dreas
2014-01-20, 14:00
Hålla nere suget efter mat om du nu snabbt blir hungrig/sugen efter måltid oavsett dess storlek.

Sen verkar vissa tro att man ökar ämnesomsättningen om man äter såpass ofta. Ät så många ggr som du trivs med, eller följ din PT som har en plan för dig.

austria
2014-01-20, 14:28
För mig som haft lite problem med hetsätning är fördelen med många mål mat att jag inte går hungrig någon del av dygnet.

En nackdel kan vara att få ihop alla målen rent praktiskt. Gäller att planera ordentligt.

J3T69
2014-01-20, 14:58
Ok,tack för svaren.
Det va som jag tänkte att det inte egentligen spelar någon större roll att äta tätare.
Men jag får testa detta upplägget och utvärdera senare:)

Kendouy
2014-01-20, 22:03
Har i princip ingen påverkan. I mitt fall blir jag bara hungrigare så därför passar periodisk fasta bättre.

tlk
2014-01-21, 05:57
Lite OT men att du ska pynta för vitargo känns väl lite så där. Köp malto istället. Mycket billigare, och det känns osannolikt att du vinner något alls på att använda vitargo.

forslund
2014-01-21, 06:56
I mitt fall blir jag bara hungrigare så därför passar periodisk fasta bättre.

Och i mitt fall tvärt om, så för mig fungerar mång mål bättre. :) Då har jag ändå kört periodisk fasta i 3 år med 2-3 mål mat. Nu äter jag mellan 4-6 mål per dag och ingen fasta och jag mår och fungerar bättre.

Det vill säga, testa och utvärdera. Kör med det du trivs bäst med!

EnergiÖverskott
2014-01-21, 06:59
Personligen tycker jag att livsglädjen försvinner när man ska sitta och peta i sig 50 gram ris med 150 gram kyckling var 3e timme. Allt kretsar kring klockan, matlådor och när man ska äta nästa gång. Samma mat varje dag och även matglädjen försvinner. Aldrig kan man äta med en vän på resturang t.ex för att beställa in en 400 gram biff kommer inte på frågan så det blir en burk tonfisk i vatten istället.

Nej, det suger i mina ögon. Att äta 2-3 gånger/dag är för mig optimalt. Då kan man äta god mat, justera lättare efter hur dagen ter sig, äta varierat och dessutom "ha råd" att ta ut svängen med resturangbesök etc ibland.

Så för mig finns det bara fördelar med låg måltidsfrekvens. :)

austria
2014-01-21, 08:03
Personligen tycker jag att livsglädjen försvinner när man ska sitta och peta i sig 50 gram ris med 150 gram kyckling var 3e timme. Allt kretsar kring klockan, matlådor och när man ska äta nästa gång. Samma mat varje dag och även matglädjen försvinner. Aldrig kan man äta med en vän på resturang t.ex för att beställa in en 400 gram biff kommer inte på frågan så det blir en burk tonfisk i vatten istället.

Nej, det suger i mina ögon. Att äta 2-3 gånger/dag är för mig optimalt. Då kan man äta god mat, justera lättare efter hur dagen ter sig, äta varierat och dessutom "ha råd" att ta ut svängen med resturangbesök etc ibland.

Så för mig finns det bara fördelar med låg måltidsfrekvens. :)

Har svårt att förstå det fetmarkerade? Varför skule det vara så för att man äter fler mål?

Dreas
2014-01-21, 08:36
Har svårt att förstå det fetmarkerade? Varför skule det vara så för att man äter fler mål?Färre kalorier att leka med per måltid.

austria
2014-01-21, 09:00
Färre kalorier att leka med per måltid.

Då måste man ha en förbrukning som en 90-årig dam.

austria
2014-01-21, 09:25
Kanske skall tillägga att jag inte menar 6 lika stora portioner, utan 3 "större" måltider och 2-3 mellanmål.

Så vi inte pratar om varandra :)

Shqypnia
2014-01-21, 09:36
Jag anser att måltidsfrekvensen är helt irrelevant överlag men viktig för individen. Jag äter hellre lite mer och sällan än mindre och ofta. Medan andra föredrar tvärtom. Vi är människor och är således annorlunda. Det är bara att köra på det man föredrar.

Dreas
2014-01-21, 09:41
Då måste man ha en förbrukning som en 90-årig dam.Vid diet kanske ett intag på 2200kcal är ett bra snitt. Vad ska vi räkna mellanmålen på? 200kcal. 600 för frukost är inte orimligt. 1200kcal. Då har vi 1000kcal kvar.

EnergiÖverskott
2014-01-21, 09:42
Har svårt att förstå det fetmarkerade? Varför skule det vara så för att man äter fler mål?

Lite av det Dreas nämner nedan. Har man ett schema likt TS så dödar det vardagsglädjen ganska rejält i mina ögon när man behöver dra upp en låda med en viss mängd ris och kyckling när polarna drar på resturang och äter en redig biff. Kanske kan man inte ens äta samtidigt eftersom att polarna äter på "fel tid".

Sedan jag började med PF (3-årsedan) så har iaf både min matglädje och allmäna livsglädje ökat rätt rejält. Innan PF-tiden var det fokus på mat/matlådor från sekunden man vaknade.

Nu lagar jag till 2 rejäla måltider på eftermiddag/kväll när jag har tränar, utefter vad jag är sugen på/behöver. Enkelt, gott och roligt.

Färre kalorier att leka med per måltid.

austria
2014-01-21, 09:54
Vid diet kanske ett intag på 2200kcal är ett bra snitt. Vad ska vi räkna mellanmålen på? 200kcal. 600 för frukost är inte orimligt. 1200kcal. Då har vi 1000kcal kvar.

Låter rimligt tycker jag. Nu utgick jag ifrån mig själv som försöker ligga på balans, vilket kanske var dumt. Jag hamnar ungefär på 3000 kcal/dag för balans.

Kan äta väldigt varierat och gott. Skall jag ut och äta, så hoppar jag bara över mellanmål den dagen.

Tycker dock inte det behöver bli så extremt vid deff som "EnergiÖverskott" skriver i första inlägget.

austria
2014-01-21, 09:58
Lite av det Dreas nämner nedan. Har man ett schema likt TS så dödar det vardagsglädjen ganska rejält i mina ögon när man behöver dra upp en låda med en viss mängd ris och kyckling när polarna drar på resturang och äter en redig biff. Kanske kan man inte ens äta samtidigt eftersom att polarna äter på "fel tid".

Sedan jag började med PF (3-årsedan) så har iaf både min matglädje och allmäna livsglädje ökat rätt rejält. Innan PF-tiden var det fokus på mat/matlådor från sekunden man vaknade.

Nu lagar jag till 2 rejäla måltider på eftermiddag/kväll när jag har tränar, utefter vad jag är sugen på/behöver. Enkelt, gott och roligt.

Jag försöker inte övertyga dig om att äta fler mål är bättre.
Reagerade bara på det du skriver om att äta 50g ris och 150g kyckling varje måltid varje dag, eller tonfisk i vatten istället för restaurangmat.

Skönt dock att det finns olika varianter som passar olika människor bättre och framför allt att vi väljer själva :)

EnergiÖverskott
2014-01-21, 10:19
Jag försöker inte övertyga dig om att äta fler mål är bättre.
Reagerade bara på det du skriver om att äta 50g ris och 150g kyckling varje måltid varje dag, eller tonfisk i vatten istället för restaurangmat.

Skönt dock att det finns olika varianter som passar olika människor bättre och framför allt att vi väljer själva :)

Ja, då är jag med. TS verkar ju alltså ha ett precist kostschema och det är väl egentligen det som jag ser är ett problem. Tråkigt är ju bara förnamnet. Att äta mindre och oftare är säkert inget problem om man äter varierat. Jag är dock för stor i maten och mat är ett lika stort intresse som träning så därav trivs jag med mitt sätt.

Instämmer totalt. Det finns inget rätt eller fel. Hittar man något man trivs med är det onödigt att ändra bara för att random kolonisse har ett annat upplägg. Att influeras av andras idéer är dock aldrig fel.

austria
2014-01-21, 10:41
Ja, då är jag med. TS verkar ju alltså ha ett precist kostschema och det är väl egentligen det som jag ser är ett problem. Tråkigt är ju bara förnamnet. Att äta mindre och oftare är säkert inget problem om man äter varierat. Jag är dock för stor i maten och mat är ett lika stort intresse som träning så därav trivs jag med mitt sätt.

Instämmer totalt. Det finns inget rätt eller fel. Hittar man något man trivs med är det onödigt att ändra bara för att random kolonisse har ett annat upplägg. Att influeras av andras idéer är dock aldrig fel.

He he, ja du är inte ensam om att vara stor i maten här på Kolo :)
Många verkar precis som du lösa det med PF. Är ju kanon att köra det om det passar in i sitt vardagliga liv.

Lite som att äta kakan och behålla den :)

Pretorian
2014-01-21, 10:45
Man måste kanske inte vara så strikt heller med att om det är PF man går efter så FÅR MAN INTE äta en minut för tidigt eller om man äter flera gånger så FÅR MAN INTE missa en matlåda.

Jag äter flera gånger per dag och äter jag för lite tidigare på dagen så kan jag bara äta lite mer senare.

J3T69
2014-01-21, 15:16
Fina inlägg allihopa.
Visst är det rätt tråkigt att äta som jag gör men jag skall ge det en chans.
Sen kan jag säkert förvisso byta en måltid mot ex.kvarg,keso eller kesella.
Dock kanske jag inte blir lika mätt som på lagad mat men det är en annan historia.
Jag ger det en chans som sagt och får utvärdera senare in i dieten.:)

austria
2014-01-21, 15:42
Fina inlägg allihopa.
Visst är det rätt tråkigt att äta som jag gör men jag skall ge det en chans.
Sen kan jag säkert förvisso byta en måltid mot ex.kvarg,keso eller kesella.
Dock kanske jag inte blir lika mätt som på lagad mat men det är en annan historia.
Jag ger det en chans som sagt och får utvärdera senare in i dieten.:)

Du garvar åt oss sen när du står rippad på stranden och flexar :)

EnergiÖverskott
2014-01-21, 15:54
He he, ja du är inte ensam om att vara stor i maten här på Kolo :)
Många verkar precis som du lösa det med PF. Är ju kanon att köra det om det passar in i sitt vardagliga liv.

Lite som att äta kakan och behålla den :)

Absolut! Det viktigaste är att det passar ens liv och att det får en att må bra, såklart.

Man måste kanske inte vara så strikt heller med att om det är PF man går efter så FÅR MAN INTE äta en minut för tidigt eller om man äter flera gånger så FÅR MAN INTE missa en matlåda.

Jag äter flera gånger per dag och äter jag för lite tidigare på dagen så kan jag bara äta lite mer senare.

Självklart inte! I mitt fall är jag ALDRIG hungrig innan 15-tiden men, jag gråter knappast om jag har en vilodag och äter lunch vid 12-13 tiden för att jag blir bjuden etc. Då äter jag bara lite mindre senare på kvällen. :)

Fina inlägg allihopa.
Visst är det rätt tråkigt att äta som jag gör men jag skall ge det en chans.
Sen kan jag säkert förvisso byta en måltid mot ex.kvarg,keso eller kesella.
Dock kanske jag inte blir lika mätt som på lagad mat men det är en annan historia.
Jag ger det en chans som sagt och får utvärdera senare in i dieten.:)

Låter som en sund inställning. Ger du aldrig det en chans så kan du ju aldrig riktigt uttra dig om mer än vad du tror att du upplever av ovannämnda upplägg :)

CHP77
2014-01-21, 16:15
Absolut! Det viktigaste är att det passar ens liv och att det får en att må bra, såklart.



Självklart inte! I mitt fall är jag ALDRIG hungrig innan 15-tiden men, jag gråter knappast om jag har en vilodag och äter lunch vid 12-13 tiden för att jag blir bjuden etc. Då äter jag bara lite mindre senare på kvällen. :)



Låter som en sund inställning. Ger du aldrig det en chans så kan du ju aldrig riktigt uttra dig om mer än vad du tror att du upplever av ovannämnda upplägg :)

Jag har en fundering, käkar 2 ggr/dag ligger på 700-800kcal vid varje mat till fälle, käkar då minimalt med kolhydrater, käkar kött och grönsaker som tex broccoli och lite fett. Eftersom jag har BMI på 31(vikt 104 vill ner till 95kg) så vill jag tappa kilon. Min fråga, hur verkar det om jag skulle äta 3 ggr/dag istället, ej överskrida 15-1600kcal. Ex ta en dietfuel vid 06:00 alt 09:00?? tacksam för svar

EnergiÖverskott
2014-01-21, 16:23
Jag har en fundering, käkar 2 ggr/dag ligger på 700-800kcal vid varje mat till fälle, käkar då minimalt med kolhydrater, käkar kött och grönsaker som tex broccoli och lite fett. Eftersom jag har BMI på 31(vikt 104 vill ner till 95kg) så vill jag tappa kilon. Min fråga, hur verkar det om jag skulle äta 3 ggr/dag istället, ej överskrida 15-1600kcal. Ex ta en dietfuel vid 06:00 alt 09:00?? tacksam för svar

Om du mår bra av att äta som du gör nu så fortsätt med det. Upplever du extremhunger mellan 9-16 och därför vill lägga till mat så skulle jag föreslå något annat än en proteindrink som mättar så pass värdelöst.

Trivs du som du gör nu så fortsätt annars, som sagt.

Pretorian
2014-01-21, 16:24
Jag har en fundering, käkar 2 ggr/dag ligger på 700-800kcal vid varje mat till fälle, käkar då minimalt med kolhydrater, käkar kött och grönsaker som tex broccoli och lite fett. Eftersom jag har BMI på 31(vikt 104 vill ner till 95kg) så vill jag tappa kilon. Min fråga, hur verkar det om jag skulle äta 3 ggr/dag istället, ej överskrida 15-1600kcal. Ex ta en dietfuel vid 06:00 alt 09:00?? tacksam för svar

Måltidsfrekvens har inte med viktnedgång att göra så det spelar ingen roll så länge du ligger på underskott.

maqan
2014-01-21, 20:48
Har man ett schema likt TS så dödar det vardagsglädjen ganska rejält i mina ögon när man behöver dra upp en låda med en viss mängd ris och kyckling när polarna drar på resturang och äter en redig biff. Kanske kan man inte ens äta samtidigt eftersom att polarna äter på "fel tid".

Eller så gör man undantag någon gång ibland utan att noja över ett förändrat måltidsmönster en dag.

J3T69
2014-01-22, 08:12
Du garvar åt oss sen när du står rippad på stranden och flexar :)

Nej det skulle jag aldrig göra,jag vet att det krävs både viljestyrka och psyke till detta.
Visst är det trist med denna måltidsfrekvens så jag skall kolla om det är möjligt att byta ut en del livsmedel som jag äter idag typ tonfisk kl:15:00 fan jag spyr redan på skiten hehe.
Önskar keso eller liknande.

J3T69
2014-01-22, 08:14
Absolut! Det viktigaste är att det passar ens liv och att det får en att må bra, såklart.



Självklart inte! I mitt fall är jag ALDRIG hungrig innan 15-tiden men, jag gråter knappast om jag har en vilodag och äter lunch vid 12-13 tiden för att jag blir bjuden etc. Då äter jag bara lite mindre senare på kvällen. :)



Låter som en sund inställning. Ger du aldrig det en chans så kan du ju aldrig riktigt uttra dig om mer än vad du tror att du upplever av ovannämnda upplägg :)

Tack,jag skall göra mitt bästa för att öppna bästa möjliga resultat sen måste ju vardagen fungera också.(tycker jag står i köket för det mesta nu haha)

austria
2014-01-22, 08:17
Nej det skulle jag aldrig göra,jag vet att det krävs både viljestyrka och psyke till detta.
Visst är det trist med denna måltidsfrekvens så jag skall kolla om det är möjligt att byta ut en del livsmedel som jag äter idag typ tonfisk kl:15:00 fan jag spyr redan på skiten hehe.
Önskar keso eller liknande.

Om det var lätt skulle alla göra det ;)

EnergiÖverskott
2014-01-22, 09:28
Tack,jag skall göra mitt bästa för att öppna bästa möjliga resultat sen måste ju vardagen fungera också.(tycker jag står i köket för det mesta nu haha)

Det är det här jag tycker en lägre måltidsfrekvens löser. Att jobba/plugga eller så på förmiddagen och sedan träna på lunch/eftermiddag och sedan laga till 2 rediga måltider på eftermiddag/kväll innebär inte mer planering än att man behöver veta på ett ungefär vad man ska laga/äta samt att packa ner en shaker och aminosyror i väskan till gymet.

Än lättare på de dagar du inte tränar. Jag gör det jag känner för och sedan när jag är klar med dagen så kan jag börja tänka på mat ;)

Armed Dingo
2014-01-22, 09:49
Jag äter tre mål de flesta dagar men skulle jag behöva äta 5 någon dag så hade jag inte bekymrat mig sålänge det är 2200 kcal sammanlagt.

J3T69
2014-01-22, 13:30
Om det var lätt skulle alla göra det ;)

Sad but true:)

J3T69
2014-01-22, 13:34
Det är det här jag tycker en lägre måltidsfrekvens löser. Att jobba/plugga eller så på förmiddagen och sedan träna på lunch/eftermiddag och sedan laga till 2 rediga måltider på eftermiddag/kväll innebär inte mer planering än att man behöver veta på ett ungefär vad man ska laga/äta samt att packa ner en shaker och aminosyror i väskan till gymet.

Än lättare på de dagar du inte tränar. Jag gör det jag känner för och sedan när jag är klar med dagen så kan jag börja tänka på mat ;)

Jag fattar,sen har jag som sagt en duktig PT som ordnat detta schemat till mig så jag vill självklart ge det en chans och det är mycket möjligt att kroppen kommer ställa in sig efter ett tag på att vara"hungrig"kring dessa tider det vet jag inte än då jag aldrig förut har haft utstakade tider kring mina mål.