Visa fullständig version : Bullerproof Coffee (& liknande)
Populärt i bland annat CF-kretsar och återkommande inslag i Joe Rogans podcast.
Någon som druckit och kan komma med ett omdöme om det är så gud-in-i-helvetes bra som alla vill ge sken utav?
Som nybörjare vad gäller att dricka kaffe (under tentaperioder) så har jag noll koll vilka effekter olika sorters kaffe kan tänkas ha.
vad är grejjen? yak butter tea i ny tappning.
smör och kokosolja i kaffe?
Koffein är uppiggande och prestationshöjande samt kaffe är gott och värmande. Vilka fler effekter skulle det finnas?
Lance Uppercut
2014-01-20, 15:51
Har inte provat själv men tanken är väl att koffeinet ska tas upp långsammare när det intas tillsammans med fett så att koffeinruset blir svagare men längre.
PureWhey
2014-01-20, 16:19
Har inte provat själv men tanken är väl att koffeinet ska tas upp långsammare när det intas tillsammans med fett så att koffeinruset blir svagare men längre.
Så har jag också förstått det.
Nu är jag själv ingen som konsumerar kaffe i någon större utsträckning men som jag har förstått det så leder detta även till att man inte "kraschar" när effekten börjar avta.
Sen påstår Dave Asprey mannen bakom bulletproof konceptet att det även finns en massa gifter i vanligt kaffe som långsiktigt påverkar en negativt.
Nu är jag själv ingen som konsumerar kaffe i någon större utsträckning men som jag har förstått det så leder detta även till att man inte "kraschar" när effekten börjar avta.
Sen påstår Dave Asprey mannen bakom bulletproof konceptet att det även finns en massa gifter i vanligt kaffe som långsiktigt påverkar en negativt.
Ungefär så. Men jag har inte gjort några efterforskningar och bryr mig inte hur det funkar heller. Bara om det "funkar" och om det finns någon upplevd skillnad gentemot standard-kaffe.
Då jag inte druckit kaffe tidigare och bara dricker en kopp blir det rätt påtagligt hur jag påverkas. Blir först piggare, men sen kommer en djävulsks trötthet smygande.
King Grub
2014-01-21, 13:06
Låter som vanligt kaffe på maten.
rolfdavid
2014-01-21, 20:20
Dave Asprey som tagit fram det jämför det med amerikanskt kaffe, som om jag förstått det rätt, görs på sämre bönor än vad som är tillåtet i stora delar av världen. Jag kan inte säga exakt vad det är som är sämre med dom tyvärr då jag inte är överdrivet insatt i ämnet. Men då är frågan alltså också hur bra "svenskt" kaffe står sig mot amerikanskt kaffe.
För övrigt tycker jag man ska ta allt Asprey säger och gör med en nypa salt då han inte verkar förstå konceptet med kvantitativa studier...
Har han något som är värt att lyssna på? Jag har bara sett hans namn nämnas i förbifarten och när jag kikat på det han skrivit så har det inte direkt imponerat.
Commando1980
2014-01-21, 22:46
Asprey är väl inget mer än en charlatan.
Lance Uppercut
2014-01-22, 01:27
Har han något som är värt att lyssna på? Jag har bara sett hans namn nämnas i förbifarten och när jag kikat på det han skrivit så har det inte direkt imponerat.
Vetefan. Han säger en del vettigt men en hel del goja också, väldigt selektiv med vilka studier han framhäver skulle jag påstå.
Lance Uppercut
2014-01-22, 01:28
Låter som vanligt kaffe på maten.
Jep. Sedan brukar han som tidigare nämnts prata om mögelnivåerna i kaffet men i Europa har vi väl hårdare reglering än i USA när det gäller detta om jag förstått det rätt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.