handdator

Visa fullständig version : Benstyrka + intervaller?


Johan1985
2014-01-20, 10:10
Hej!

Kort fråga.

Ska jag kombinera benpass (styrka) med intervaller på löpbandet? Eller bör jag dela upp de på två dagar.

Exempel:

Marklyft, Benböj, Curl, Benspark, Vad

sen

Intervaller (9km/h - 17km/h) i intervaller på bandet.

Eller tvärtom, först intervaller sen benpasset.

svenbanan
2014-01-20, 12:34
Kör du intervallerna före benstyrkan så kommer du rimligen inte kunna lyfta lika tungt och därför få sämre benstyrketräningseffekt (phew vilket ord). Kör du styrkan före intervallerna kommer du rimligen inte kunna pusha lika hårt i löpningen, och därför få sämre träningseffekt av intervallerna.

Dessutom får du påverkan av löpträning som gör att diverse signalsubstanser i kroppen nedregleras. Under den tid dessa signalsubstanser är påverkade bygger du muskler mindre effektivt. Jag vet inte om denna effekt påverkas på något sätt av ifall intervallerna är före eller efter... Kvittar troligen.

Har du gott om tid att sprida ut träningen på så kör på olika dagar. Annars får du prioritera. Men jag skulle då aldrig ens överväga att köra intervaller direkt efter ett benpass. Det skulle liksom inte bli mycket till löpning då...

Commando1980
2014-01-20, 12:39
Hej!

Kort fråga.

Ska jag kombinera benpass (styrka) med intervaller på löpbandet? Eller bör jag dela upp de på två dagar.

Exempel:

Marklyft, Benböj, Curl, Benspark, Vad

sen

Intervaller (9km/h - 17km/h) i intervaller på bandet.

Eller tvärtom, först intervaller sen benpasset.

Hur ser ditt träningsprogram ut i övrigt?

Vad har du för målsättningar?

Träningsbakgrund?

Allt detta måste man veta för att kunna ge dig ett vettigt svar.

Johan1985
2014-01-22, 10:44
Tack för svar!

Jag har precis börjat träna styrketräning. Förra året kutade jag cirka nästan 100 mil på skogsvägar, löpband och diverse lopp. Jag kände dock inte särskilt mycket utveckling och byggde ju inga muskler direkt av all löpning.

Nu är mitt mål att komma i mitt livs form genom att styrketräna minst tre dagar i veckan hela 2014. Men jag vill inte sluta kuta då jag bland annat ska springa Göteborgsvarvet + en del andra lopp.

Mitt program ser ut som följer:

Ett överkroppspass - bänk, bänk 45*, latsdrag, kabelrodd, bicepcurl, tricepcurl, mage

Ett underkroppspass - benböj, marklyft, benspark, bencurl, vadpress, mage

Mina intervaller skulle vara, 9 - 10, 9 - 11, 9 - 12, 9 -13km/h upp till 17 och sedan ner igen. På löpbandet alltså.