handdator

Visa fullständig version : en fråga om proteinsyntesen


PERSSONN
2014-01-19, 22:16
Om jag behöver låt oss säga 200g protein per dag,väger i det exemplet 100kg,
Då äter 200g protein och sen på kvällen blir proteinsyntesen negativ,tar en burk kvarg för att rätta till det,fungerar de då? Och hur länge varar den isf?

King Grub
2014-01-19, 22:32
Dygnets proteinsyntes kommer att avgöras av vad du gör (din träning, t ex) och dina gener. För att nå den behöver du tillräckligt med protein och energi, men det finns inget som säger att du måste äta med vissa intervall. Äter du totalt sett tillräckligt med protein, är det som sagt träningen (och annat fysiskt arbete) plus dina gener (inklusive hormoner) som avgör hur stor proteinsyntesen blir, och du kan inte äta dig till ännu större.

PERSSONN
2014-01-19, 22:42
Så du menar att om jag äter mitt dagsbehov av protein under ett tillfälle så kommer jag kunna bygga muskler ? Jag har för mig att om man äter 20-30g protein så är syntesen positiv i ca 2-3 tinnar,är det fel?

Commando1980
2014-01-19, 23:03
Så du menar att om jag äter mitt dagsbehov av protein under ett tillfälle så kommer jag kunna bygga muskler ? Jag har för mig att om man äter 20-30g protein så är syntesen positiv i ca 2-3 tinnar,är det fel?

Ja, det går att bygga muskler om man äter så. Men det är knappast 'optimalt'.

King Grub
2014-01-19, 23:04
Det finns inget maximalt anabolt gensvar på proteinmängd i en måltid. Även om proteinsyntesen inte stimuleras mer under en viss tid, minskar nedbrytningen under en desto längre tid i stället ju mer man äter. Både proteinsyntes och proteinnedbrytning påverkar proteinbalansen.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=193467&highlight=anabolic