handdator

Visa fullständig version : Vila


Ozziking
2014-01-19, 20:10
Jag skapar en ny tråd angående mina frågor kring vila om det är okej.

Jag har somsagt denna vecka testat 5 split och det känns riktigt bra faktiskt. Trivs bättre med det och det har reducerat min stress något enormt!

men jag skulle vilja träna bröstet ett pass till i veckan helst ( om möjligt ) alt varannan vecka etc.

Såhär ser mina pass ut :)

må: Bröst
ti: Rygg
ons: armar
tor: axlar
fre: vila
lö: ben
sö: vila

and repeat. Slänger in magen i 2 pass också, oftast bröst och axelpasset.

" går " det att köra bröst efter armpass alternativt axelpasset eller tror ni vilan blir för kort?

Blir aldrig helt död efter mina pass.. Snarare så blir jag osäker om jag kör för lätt eftersom det känns som om jag kan köra tio tusen sett typ..

vilar 1:30 min mellan set och runt 2 min mellan övningarna.
lyfter så pass tungt att jag oftast precis klarar 8-9 reps på första set ( inte på vader/mage dårå. )

MVH :-)

Ozziking
2014-01-19, 20:13
En annan sak jag ska tilläga är:

Vilar jag för mycket mellan setten för att känna mig " slut " dagen efter? eller är det lagom?

mellan vad och mag setten vilar jag runt 1 minut. Men mellan resten är det 1:30

kör oftast 4 set på alla övningar utom basövningar ( böj,mark,bänk ) där jag kör 5 set.

repsintervall: 8-10. Möjligtvis 12 på vissa ( vader: 4-5 x 15 )

ohrner
2014-01-19, 20:51
Hur ser dina Bröstpass ut då?

Payter
2014-01-19, 21:08
Varför vill du känna dig slut dagen efter?

Ozziking
2014-01-19, 21:11
Hur ser dina Bröstpass ut då?

bänk - 5x8 drop på sista
incline dumbell - 4x8-12 sänker vikten med ca 5 kg på varje set ( som ett superdropset typ ) men blir bara en gång per set :)
flyes - 4x8-12 dropset på sista ( 4 drop )
undersida bröst: 4x8-12 drop på sista ( funderar på drop på alla )
armhävningar 4 x max

Varför vill du känna dig slut dagen efter?

skönt såklart!

HMS Laestander
2014-01-19, 22:40
Hitta sätt som fungerar för dig. Kan du inkorporera bänkpress, flyes osv i axelpasset så funkar det ju fint så. Vet att det finns folk som kört 3 bröstpass per vecka för att öka deras volym och det verkar ha fungerat fint, ex Blackened57 på instagram, JagHarViljans skapare.

Ozziking
2014-01-20, 15:36
Hitta sätt som fungerar för dig. Kan du inkorporera bänkpress, flyes osv i axelpasset så funkar det ju fint så. Vet att det finns folk som kört 3 bröstpass per vecka för att öka deras volym och det verkar ha fungerat fint, ex Blackened57 på instagram, JagHarViljans skapare.

hm okej..

Kan ju annars dela upp axlarna ännu mer.. :

bröst/framsida axlar
rygg/baksida axlar
armar
bröst/sida axlar
vila
ben
vila

tänker på att man involverar axlar/triceps när man kör bröst och om de försämrar återhämtningen? kanske har fel?

Ozziking
2014-01-20, 17:02
?? :-)

pepplez
2014-01-20, 17:06
Du har ju redan fått en massa svar på detta. Du är nybörjare och bör köra ett schema inriktat på nybörjare. En 5-split är inte ett sådant schema. Du sabbar bara för dig själv just nu (och säg inte "men det kändes mkt bättre" eller något sådant, för det är garanterat bara placebo och inget som har någon egentlig anknytning till dina resultat).

Ozziking
2014-01-20, 17:51
Du har ju redan fått en massa svar på detta. Du är nybörjare och bör köra ett schema inriktat på nybörjare. En 5-split är inte ett sådant schema. Du sabbar bara för dig själv just nu (och säg inte "men det kändes mkt bättre" eller något sådant, för det är garanterat bara placebo och inget som har någon egentlig anknytning till dina resultat).

men det är inte det jag frågar om nu. Jag testar mig fram och det är det jag kan göra i gymvärlden. Jag gillar att experementera etc så låt mig göra det och hitta felen själv! Även om jag fått tisp och råd och om det inte går frammåt ändrar jag helt enkellt. Men nu måste jag få testa.

förstod inte det sista med placebo snacket faktiskt.

en 5 split behöver väll inte bara vara för " mer avancerade " personer? Känner flera nybörjare som byggt bra på det.

Testarozza
2014-01-20, 19:13
Jag kör såhär (inte läst ditt schema, sorry) dock styrkelyft i princip enbart.

Må- böj tungt
Ti - bänkpress tungt militärpress triceps
On- marklyft tungt lats (ev biceps)
To- böj lätt (typ teknik)
Fre- bänk lätt/tungt, militär, triceps
Lö- lats baksida axlar biceps

Det är GÖTT! Ibland skippar jag lördagspasset.

CalleP
2014-01-20, 20:01
Tjena! Ökar du i vikterna och mår bra av träningen så kör på.

Ozziking
2014-01-20, 21:33
Tjena! Ökar du i vikterna och mår bra av träningen så kör på.

jovars bara testat en vecka..

Men vill få in ett bröstpass till iallafall på något sätt och då undrade jag bara om vilan är tillräcklig eller om jag ska splitta upp axlarna så jag kan få in ett till pass på bröst.

tänkte trycka in det på torsdagen efter onsdagens biceps/triceps pass.

exor
2014-01-21, 08:28
Jag kör också 5 splitt och avslutar axelpasset med 6 set kabelflyes för att jag tycker mina bröst släpar. Fungerar ypperligt.

Har bröst på tisdagar och axlar på fredagar.

Ozziking
2014-01-21, 12:05
Hm okej, jag får väll helt enkelt testa och se om det är opti att köra axlar på tre pass och lägg in ett extra bröstpass, om tricepsen pallar så att säga :-)

Dreas
2014-01-21, 12:57
Hur hinner du utvärdera saker på några få veckor? Eftersom du påstår dig hinna testa saker.

Som nybörjare skulle jag aldrig köra igenom kroppen så få ggr som en gång i veckan. Jag har gjort det och inser först nu, femhundra år senare, att det var ett misstag.

Basövningar några ggr i veckan eller iaf köra igenom kroppen mer frekvent om basövningar inte gillas.

speedy83
2014-01-21, 13:54
Hur hinner du utvärdera saker på några få veckor? Eftersom du påstår dig hinna testa saker.

Som nybörjare skulle jag aldrig köra igenom kroppen så få ggr som en gång i veckan. Jag har gjort det och inser först nu, femhundra år senare, att det var ett misstag.

Basövningar några ggr i veckan eller iaf köra igenom kroppen mer frekvent om basövningar inte gillas.


Vad tros i det fallet om några få basövningar (helkropp) 3 dagar/v?

Matte J
2014-01-21, 13:55
Om det inte är så att brösten släpar väldigt mycket, så känns de lite dumt att köra dubbelt så mycket bröst som rygg. Ryggen har ett antal fler muskler som behöver tränas kontra bröst. Känns som ett recept för framåtroterade axlar och problem som till hör det. T ex kommande problem i axlar, strama bröstmuskler, svaga ryggmuskler.

Har själv gjort misstaget att få stora problem med framåtroterade axlar och det utan att köra mer bröst än rygg.

Dreas
2014-01-21, 14:08
Vad tros i det fallet om några få basövningar (helkropp) 3 dagar/v?Kör själv så nu i brist på motivation. Bänk, böj, mark alla pass. Ökar stabilt i bänken vilket är det enda jag kör nära seriöst. Dom andra ställer krav på rörlighet och psyke, jobbigt!

Så jag tror det är en bra grund som man senare kan lägga till övningar till. Se på norrmännen, där verkar uppläggen med helkropp flera ggr i veckan fungera prima :)

Ozziking
2014-01-21, 15:05
tycker inte jag utvärderat så mycket än, men gillar att träna bröst helt enkellt ;)

kanske bara kan lägga till typ bänkpress eller dylikt på axelpasset. Den tar ju i axlarna också!

grejen är att jag vill träna ofta i veckorna, trivs med det. Men tänkte att för mycket träning á 3 splitt typ 6 ggr i veckan bara är slitande på kroppen jämnfört med en 5 split?

eftersom jag vill ha större bröst tänkte jag att jag kunde försöka få till ett till bröstpass och då var frågan:

1.Är det möjligt att köra efter ett armpass dvs biceps och triceps onsdag och bröst på torsdag. Då får jag dela upp axlarna på 3 olika träningstillfällen. hur det påverkar triceps ex.

2. att köra efter axelpasset ( som jag har nu ) på torsdagar ( efter armar ) eller om det påverkar axlarna för mycket.

och denna fråga: Är 1:30 minut lagom med vila eller ska jag hålla mig till 1 minut för skön träningsvärk och "trötthetskänsla" ( se ovan ) i kroppen?

pepplez
2014-01-21, 15:33
Men NEJ, varför varför varför lyssnar du inte på vad mer erfarna personer säger? Du ska ha HÖG frekvens dvs träna en muskel med mindre volym FLERA gånger per vecka snarare än att träna med hög volym EN gång per vecka. Du har ju fått höra detta hur många gånger som helst men du är fortfarande fast besluten om att en fem-split är det optimala bara för att du snappat upp att vissa stora killar gör det, men det är personer som har tränat i många, många år. Du har tränat i ett halvår och säger att du böjer 60 kg, så ska man göra hel- eller halvkropp.

Suck...

r1kkie
2014-01-21, 15:47
grejen är att jag vill träna ofta i veckorna, trivs med det. Men tänkte att för mycket träning á 3 splitt typ 6 ggr i veckan bara är slitande på kroppen jämnfört med en 5 split?


Träna 3-1-3-1 å skit i att veckan är på 7 dagar.

Nej det är inte altalet pass som gör att det blir för mycket. Man får anpassa träningsvolymen och intensiteten under passet.

Kör du muskeln fler gånger i veckan så kanska man får dra ner lite på övningar istället.

GulligaGurkan
2014-01-21, 15:58
Men NEJ, varför varför varför lyssnar du inte på vad mer erfarna personer säger? Du ska ha HÖG frekvens dvs träna en muskel med mindre volym FLERA gånger per vecka snarare än att träna med hög volym EN gång per vecka. Du har ju fått höra detta hur många gånger som helst men du är fortfarande fast besluten om att en fem-split är det optimala bara för att du snappat upp att vissa stora killar gör det, men det är personer som har tränat i många, många år. Du har tränat i ett halvår och säger att du böjer 60 kg, så ska man göra hel- eller halvkropp.

Suck...

Nu har han frågat om hjälp massvis med gånger och fått svar av folk som vet mer än honom och lyfter mer än honom. Han ignorerar det ändå, vill köra sitt race och mer eller mindre skjuta sig själv i foten. Nu vet jag att forumet är till för att hjälpa folk, men om någon gång på gång visar att han inte accepterar hjälpen han får borde folk sluta försöka.

pepplez
2014-01-21, 16:05
Nu har han frågat om hjälp massvis med gånger och fått svar av folk som vet mer än honom och lyfter mer än honom. Han ignorerar det ändå, vill köra sitt race och mer eller mindre skjuta sig själv i foten. Nu vet jag att forumet är till för att hjälpa folk, men om någon gång på gång visar att han inte accepterar hjälpen han får borde folk sluta försöka.

Haha jag vet men det är så svårt att låta bli att lägga sig i :P Ozzi vill bara ta emot den hjälp som stödjer hans tes om vad som är bra - om tio säger att det är dåligt och en säger att det är bra lyssnar han på den sista varje gång vilket är lite märkligt.

Ozziking
2014-01-21, 17:40
jag vill ju ha tips i massor såklart, jag lyssnar och tar till mig men somsagt skulle jag fortfarande testa 5-splitten för att se hur det känns. Jag har inte snappat upp en massa från " stora " personer, utan faktiskt från min vän Ellen aka Fitspooration på instagram som har byggt mer än " statistik " över vad som är möjligt på en 5 -splitt.

Ni har rekommenderat 3-split eller PHAT etc för att få högre frekvens på musklerna, right?
men jag känner att jag ändå måste få lägg in motargument och frågor kring detta som jag behöver. Jag lär mig fortfarande och ni är de ända jag kan vända mig till. Jag är tjatig, jobbigt och irriterande all at once aboslut, jag får tillochmed dåligt samvete över min spam här på forumet, men har jag något val?

anledning till att jag böjer 60 kg är för att jag satsar på att gå riktigt djupt istället. Vill få in helt korrekt teknik så därför lassar jag inte på.

jag är bara mer än tacksam om folk fortsätter att tjata eller ge tips och hit och dit. Det behöver jag, alltid gjort.

Nu testar jag 5-splitt några veckor och " skjuter mig själv " i foten för att kanske lysa upp och förstå. tror många ( min åsikt ) behöver hitta det ibland. Jag trivs faktiskt med 5 splitten hitills men funderar på om jag kan lägga in extra träningspass någon gång i veckan för att just uppnå lite högre frekvens.

Har fortfarande funderingar kring dropset/superset/vila och pass och övningar som jag känner att jag inte fått riktiga svar på i denna tråd. Jag skulle upskatta svar somsagt..

jag utvärderar fortfarande vad som känns bra/dåligt med passen. Men ska jag vara ärlig tror jag att jag kommer återgå till 3-splitten efter några månader fast 5-6 gånger i veckan i så fall. Då kommer såklart nya frågor... men just nu behöver jag experementera för att kunna få in pass som inte tar mer än 1:30 H.

pepplez
2014-01-21, 17:53
jag vill ju ha tips i massor såklart, jag lyssnar och tar till mig men somsagt skulle jag fortfarande testa 5-splitten för att se hur det känns. Jag har inte snappat upp en massa från " stora " personer, utan faktiskt från min vän Ellen aka Fitspooration på instagram som har byggt mer än " statistik " över vad som är möjligt på en 5 -splitt.

Ni har rekommenderat 3-split eller PHAT etc för att få högre frekvens på musklerna, right?
men jag känner att jag ändå måste få lägg in motargument och frågor kring detta som jag behöver. Jag lär mig fortfarande och ni är de ända jag kan vända mig till. Jag är tjatig, jobbigt och irriterande all at once aboslut, jag får tillochmed dåligt samvete över min spam här på forumet, men har jag något val?

anledning till att jag böjer 60 kg är för att jag satsar på att gå riktigt djupt istället. Vill få in helt korrekt teknik så därför lassar jag inte på.

jag är bara mer än tacksam om folk fortsätter att tjata eller ge tips och hit och dit. Det behöver jag, alltid gjort.

Nu testar jag 5-splitt några veckor och " skjuter mig själv " i foten för att kanske lysa upp och förstå. tror många ( min åsikt ) behöver hitta det ibland. Jag trivs faktiskt med 5 splitten hitills men funderar på om jag kan lägga in extra träningspass någon gång i veckan för att just uppnå lite högre frekvens.

Har fortfarande funderingar kring dropset/superset/vila och pass och övningar som jag känner att jag inte fått riktiga svar på i denna tråd. Jag skulle upskatta svar somsagt..

jag utvärderar fortfarande vad som känns bra/dåligt med passen. Men ska jag vara ärlig tror jag att jag kommer återgå till 3-splitten efter några månader fast 5-6 gånger i veckan i så fall. Då kommer såklart nya frågor... men just nu behöver jag experementera för att kunna få in pass som inte tar mer än 1:30 H.

Fast när man kör en mindre split kör man färre sets per pass och istället högre frekvens. Mina pass, 3-splits, tar aldrig mer än 1h och jag har växt på bra.

NickeSthlm
2014-01-21, 18:35
Har fortfarande funderingar kring dropset/superset/vila och pass och övningar som jag känner att jag inte fått riktiga svar på i denna tråd. Jag skulle upskatta svar somsagt..


Som det sett ut så hät långt så är det nog bäst att du kör på med det du tycker passar dig :)

Ozziking
2014-01-21, 18:54
Som det sett ut så hät långt så är det nog bäst att du kör på med det du tycker passar dig :)

får väll helt enkellt testa mig fram.

hoppas ni står ut.