handdator

Visa fullständig version : Snökaoset i Skåne


Yheti
2014-01-19, 19:30
Någon som vågat sig ut på vägarna? Var är det värst?
Jag drev själv av vägen på Utmarksvägen i Lund men kom upp efter några minuter, 3 bilar i andra körfältet satt också fast. Kaos är bara början.

Jorgen
2014-01-19, 19:33
Som vanligt är det östra delarna som drabbas värst. Det är fritt blås på det hållet.
Skall bli intressant att köra till jobbet imorgon.

Exdiaq
2014-01-19, 21:02
Bussen ner mot Lund i kväll kasade fram titt som tätt.

Spiffy
2014-01-19, 21:08
Inte en snöflinga i Malmö vad jag kan se.

Malmberg
2014-01-19, 21:22
Ingen snö över huvud taget i sydvästra Skåne :hbang:

Dock riktigt friska och kalla vindar i hög fart, men det kan jag leva med så länge jag slipper snö.

Andy.da.wohoo
2014-01-19, 21:27
Ordentligt friska vindar (och hala vägar) i Lund vid fyra i alla fall, var inte helt lätt att cykla från stationen.

wilhelmblomgren
2014-01-19, 22:01
Cyklade till gymmet ikväll. Hela vägen var en isbana. Men jag ramlade inte faktiskt ;)

wilhelmblomgren
2014-01-19, 22:04
För övrigt har vi skåningar ingen användning för snön som i nordliga Sverige. Där kan man ju åka skidor. Här kan man om man har tur få åka skridskor i en dag innan isen har töat igen. Det är mest skit i min mening...

Herman H
2014-01-19, 22:16
Inte en snöflinga i Malmö vad jag kan se.

Inte i Staffanstorp heller men det blåser något helt makalöst.

Yheti
2014-01-19, 22:22
Bussen ner mot Lund i kväll kasade fram titt som tätt.

Buss varifrån?

Inte en snöflinga i Malmö vad jag kan se.

Jag var också i Malmö idag, såg inte ens skymten av snön, blåste gjorde det däremot.

XXXL
2014-01-19, 22:41
Rätt åt er, danskjävlar. Det får ni för ert snapphaneri.

Herman H
2014-01-19, 23:02
Rätt åt er, danskjävlar. Det får ni för ert snapphaneri.

Hmpf! Friskyttar hette dom din sabla utböling ;)

ducedo
2014-01-19, 23:23
Rätt åt er, danskjävlar. Det får ni för ert snapphaneri.

Mm, fy tusan för bönder som tar till vapen mot annalkande fientliga styrkor.

Har för övrigt inte varit någon snö inne i Lund heller. Var en nyhet tidigare om att ett hus inne i centrum höll på att få taket avblåst men det verkar inte ha blivit något. En båt slet sig i sydöstra Skåne och ska ha orsakat lite skador men är nu förtöjd igen.

Herman H
2014-01-19, 23:49
Just nu är det tydligen 1 grad ute, 13 m/s ostliga vindar men det är betydligt mer i byarna och 81%(!) luftfuktighet. Fattas bara att det slår över till regn, då blir det roligt på riktigt!

Det blir nog mindre skoj imorgon på väg till jobb, jag ska till Malmö först och det är nog rätt lugnt men vid 9-tiden drar jag mig mot Ystad och det brukar vara ett rent helvete...
Hoppas det lugnar sig tills dess.


Som lite kuriosa till er som bor i norra Sverige.
Jag hörde en intervju på P4 med två Samer som var nere med en ren på något reklamjippo i Malmö i mitten på 90-talet, det var typisk skånsk vinter, ni vet, underkylt regn från sidan, 2 grader varmt, 15 m/s osv.
De fick iaf frågan om vad de tyckte om den skånska vintern och deras svar var att de hade aldrig kunnat föreställa sig att det var så här illa, de hade allt på sig som de hade med sig i klädväg och frös ändå som svin.

Skåne är inte att leka med trots den något blygsamt låga temperaturen på termometern. :hbang:

Andy.da.wohoo
2014-01-19, 23:57
Just nu är det tydligen 1 grad ute, 13 m/s ostliga vindar men det är betydligt mer i byarna och 81%(!) luftfuktighet. Fattas bara att det slår över till regn, då blir det roligt på riktigt!

Det blir nog mindre skoj imorgon på väg till jobb, jag ska till Malmö först och det är nog rätt lugnt men vid 9-tiden drar jag mig mot Ystad och det brukar vara ett rent helvete...
Hoppas det lugnar sig tills dess.


Som lite kuriosa till er som bor i norra Sverige.
Jag hörde en intervju på P4 med två Samer som var nere med en ren på något reklamjippo i Malmö i mitten på 90-talet, det var typisk skånsk vinter, ni vet, underkylt regn från sidan, 2 grader varmt, 15 m/s osv.
De fick iaf frågan om vad de tyckte om den skånska vintern och deras svar var att de hade aldrig kunnat föreställa sig att det var så här illa, de hade allt på sig som de hade med sig i klädväg och frös ändå som svin.

Skåne är inte att leka med trots den något blygsamt låga temperaturen på termometern. :hbang:

Väderleksrapporten säger runt nollan och underkylt regn imorgon, kör försiktigt!

XXXL
2014-01-20, 00:06
Som lite kuriosa till er som bor i norra Sverige.
Jag hörde en intervju på P4 med två Samer som var nere med en ren på något reklamjippo i Malmö i mitten på 90-talet, det var typisk skånsk vinter, ni vet, underkylt regn från sidan, 2 grader varmt, 15 m/s osv.
De fick iaf frågan om vad de tyckte om den skånska vintern och deras svar var att de hade aldrig kunnat föreställa sig att det var så här illa, de hade allt på sig som de hade med sig i klädväg och frös ändå som svin.

Skåne är inte att leka med trots den något blygsamt låga temperaturen på termometern. :hbang:

Det är luftfuktigheten, det går inte klä sig mot sån "rå kyla" på samma sätt. Har varit uppe i norr ett par vändor och det kan bli kallt, riktigt kallt men fortfarande torrt.

Tricce
2014-01-20, 00:15
Snökaoset i Skåne!

http://www.geography.hunter.cuny.edu/tbw/wc.notes/5.cond.precip/frost.jpg

Never forget *popcorn*

shadowfire
2014-01-20, 00:19
Snökaoset i Skåne!

Never forget *popcorn*

lol

MtotheM
2014-01-20, 00:19
Det är luftfuktigheten, det går inte klä sig mot sån "rå kyla" på samma sätt. Har varit uppe i norr ett par vändor och det kan bli kallt, riktigt kallt men fortfarande torrt.

Luftfuktigheten spelar verkligen in. När jag åker till polen så känns det typ 10 grader kallare än vid samma temperatur här.

LeBron
2014-01-20, 03:58
Fasiken vad kul det låter att glida runt på vägarna, jag vill oxå!

qozmox
2014-01-20, 06:20
http://www.nsd.se/nyheter/kallare-kallgrader-i-soder-en-myt-8115043.aspx

Nixon
2014-01-20, 06:50
Visst är det skillnad på kylan. Som uppvuxen i söder men bosatt i norr har man ju fått pröva på båda.
Gällande att det skulle vara fuktig kyla är det väl lite sisådär med då fukt=vatten fryser vid minusgrader, men runt nollgradigt är det högst påtagligt.
Men det värsta är nog dock den satans jävla blåsten!

Nu på morgonen här så visar in termometer -34 svala grader men det är ju iaf nästan vindstilla (1m/s enligt smhi). Tur är väl det, skulle vi ha samma vind som i Malmö (10 m/s) skulle vi ha en kyleffekt på nästan -50ºC.

Sen har jag märkt att folk i söder för det mesta faktiskt är sämre på att klä sig.

awesomooo
2014-01-20, 06:54
Förra året var det någon dag det var riktigt jädra kallt i Stockholm. Man satt i bilen och så fort man stängde av den och gick ut så fick man en käftsmäll av kyla.

Satt och kollade på temperaturer och det kan vara riktigt kallt i Moskva, kylan där måste kännas rätt extrem.

4623
2014-01-20, 08:46
Märkte ingen skilland på Skåne och norr om polcirkeln. -15 var lika kallt på båda ställena.

hahavaffan
2014-01-20, 08:51
Tjejen rapporterade från Eslövstrakten en insnöad bil, som knappt syntes för all snö, och jag kunde inte se en enda snöflinga här i Malmö. Fail, jag vill ha snö.

qozmox
2014-01-20, 08:56
nån som vet läget runt Älmhult?
Väster och norrut.

z_bumbi
2014-01-20, 09:08
Sen har jag märkt att folk i söder för det mesta faktiskt är sämre på att klä sig.

Det, att folk envisas med att köra bil fast det är dåligt väder och att de inte har med sig någon utrustning för att klara sig om de kör fast. En spade, bogserlina och varma kläder borde vara självklart för de flesta att ha med. Lyxar man till det med en termos med varm dryck och några chokladkakor så klarar man en natt utan större problem, i alla fall så länge det bara är snö och inte kallt.

Exdiaq
2014-01-20, 10:48
Det, att folk envisas med att köra bil fast det är dåligt väder och att de inte har med sig någon utrustning för att klara sig om de kör fast. En spade, bogserlina och varma kläder borde vara självklart för de flesta att ha med. Lyxar man till det med en termos med varm dryck och några chokladkakor så klarar man en natt utan större problem, i alla fall så länge det bara är snö och inte kallt.

Är nog mer stadsbo vs glesbygdsbo än norr vs söder.

Jag är förberedd och det är nog de flesta där jag kommer ifrån också. Stadsbor däremot..

TcAnders
2014-01-20, 12:23
Snökaoset i Skåne!

http://www.geography.hunter.cuny.edu/tbw/wc.notes/5.cond.precip/frost.jpg

Never forget *popcorn*

:laugh:

Macroman
2014-01-20, 12:29
Snökaoset i Skåne!

http://www.geography.hunter.cuny.edu/tbw/wc.notes/5.cond.precip/frost.jpg

Never forget *popcorn*

Fniss!

Herman H
2014-01-20, 16:10
Sen har jag märkt att folk i söder för det mesta faktiskt är sämre på att klä sig.

Det, att folk envisas med att köra bil fast det är dåligt väder och att de inte har med sig någon utrustning för att klara sig om de kör fast. En spade, bogserlina och varma kläder borde vara självklart för de flesta att ha med. Lyxar man till det med en termos med varm dryck och några chokladkakor så klarar man en natt utan större problem, i alla fall så länge det bara är snö och inte kallt.

Absolut är det så, men det är bättre så fort man kommer utanför storstäderna. Man ser direkt skillnad på en stadsbo och en som jag eller mina grannar som bor strax utanför byn.
Jag kör dessutom hyffsat långt till jobb och har ju varit med ett tag så i bilen finns alltid skyffel, trangia, sovsäck, värmeljus osv, jag klarar med lätthet ett par dagar i bilen om det skulle knipa. Ni som bor i skåne vet ju hur fort det kan slå om och hur illa det verkligen blir ett par gånger varje vinter.

När det nu behagar bli vinter...

Nu är snart den där förbannade värmen här igen... *grr27*

wilhelmblomgren
2014-01-20, 17:14
Längtar till sommaren*cupid*

Yheti
2014-01-20, 17:30
Hoppas att alla lyckats hålla sig på vägarna idag, verkar inte ha varit lika mycket problem i Lund under dagen som igårkväll.

Bailah
2014-01-20, 17:31
Blåser jävligt kallt i Lund dock..

Fed up
2014-01-20, 20:57
Jag bor i Malmö och jobbar i Lund och har varit osedvanligt befriad från snö- och köldgradskaos. Vilket jag, givetvis, tackar gudarna för.