handdator

Visa fullständig version : Varför ris o kylling?


mozZe
2014-01-19, 18:14
Tjo!
Några snabba o enkla frågor.

Varför äta "alla" ris o kyckling all the time?
Varför ris och inte t ex. matvete eller quinoa?

*cupid*

Frank Slater
2014-01-19, 18:19
jag äter ris och kyckling ungefär fem ggr per år. Vilka är "alla"?

johnnie434
2014-01-19, 18:20
jag äter fisk och potatis nu :o

raddum
2014-01-19, 18:20
ris är godare

tlk
2014-01-19, 18:25
Det är jäkligt gott. Och så är kycklingfile och ris billigt.

mozZe
2014-01-19, 18:35
jag äter ris och kyckling ungefär fem ggr per år. Vilka är "alla"?
De flesta jag följer på instagram...
Folk som antagligen vill hålla sig "lean" ?

jag äter fisk och potatis nu :o
Noterat!

Det är jäkligt gott. Och så är kycklingfile och ris billigt.
Är väl antagligen priset som gör det, för har inte sett en enda som har matvete eller quinoa :)

Jeml
2014-01-19, 18:58
ris är godare än alternativen du nämner och kyckling är väl bland det billigaste och godaste alternativet på fettsnåla proteinkällor.

simple as that?


du kan lika gärna äta oxfilé och potatis, ungefär samma makros men oxfilé är lite dyrare.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

R Scarpa27
2014-01-19, 19:02
jasminris när det gäller ris.

jag äter allt.
ris är billigt, glutenfritt & jaekla gott. =) (jasmin)

Sniggel
2014-01-19, 19:06
Ris o fläskfärs är nog det som "gäller" för mig. Ris - pga matallergi. Annars lär det ha varit pasta.

R Scarpa27
2014-01-19, 19:21
Ris o fläskfärs är nog det som "gäller" för mig. Ris - pga matallergi. Annars lär det ha varit pasta.

glutenallergi?

Ristretto
2014-01-19, 19:24
Jag äter cornflakes och mjölk. 1 pkt cornflakes och 1 liter mjölk, skitbra att det finns portionsförpackningar på ica.

qozmox
2014-01-19, 19:51
du har vart medlem sen 2006 men ris och kyckling är fortfarande ett mysterium för dig?

Ungkarlsliv
2014-01-19, 20:03
Hur många som verkligen äter ris och kyckling hela tiden vet jag inte, men det används väll ofta som ett sätt att förklara "rent" ätande såsom: "jag äter hellre ris och kyckling än att dra i mig en flottig pizza" då menar man kanske inte ordagrant ris och kyckling utan "ren" mat.

Personligen älskar jag ris! Betydligt godare än pasta, bröd, havregryn etc, men kyckling däremot har man förätit sig på! Jag äter hellre fisk, kött eller mejeriprodukter som proteinkälla.

Dreas
2014-01-19, 20:07
Ris är enligt mig lättare att blanda med sås än pasta. Så kör hellre ris än pasta av den anledningen.

Kyckling blir det numera en gång per dag under vardagarna för att det är lätt att få ett högt proteinintag för inte så dyra pengar. Sätter man en 70-100g protein till lunch så behövs det inte så mycket resten av dagen.

Har fått dra ner på proteinet sent på kvällen då det annars stör sömnen.

AronP
2014-01-19, 20:09
Potatis blir äckligt när man micrar det.

Commando1980
2014-01-19, 20:17
Tjo!
Några snabba o enkla frågor.

Varför äta "alla" ris o kyckling all the time?
Varför ris och inte t ex. matvete eller quinoa?

*cupid*

Klassisk byggarmat. Torr kyckling och ris. Eventuellt tvingar man i sig lite broccoli också.

R Scarpa27
2014-01-19, 20:22
Klassisk byggarmat. Torr kyckling och ris. Eventuellt tvingar man i sig lite broccoli också.

kyckling hör hemma i sås och dressing. =)

kyckling i senapssås e kanon. på fullfett grädde.
under deff går den göra på mjölk eller dosera mindre mängd grädde =)

http://3.bp.blogspot.com/-Nz6e4VBNJtc/UDJl3zqI-QI/AAAAAAAAAO4/2T-Q0fi9CIg/s1600/DSC_0149.JPG

Jontalinen
2014-01-19, 20:44
Äter man väldigt mycket kött per vecka (vilket nog de flesta här gör) vill man kanske hålla nere på konsumtionen av rött kött också. Påverkar mitt val av kött i alla fall.

Sniggel
2014-01-19, 20:46
glutenallergi?

Vågar nog bara säga känslighet för livsmedel som innehåller gluten. Så det inte blir några missförstånd :p

Perramja
2014-01-19, 21:47
Vågar nog bara säga känslighet för livsmedel som innehåller gluten. Så det inte blir några missförstånd :p

Hur yttrar det sig? Jag blir väldigt orolig i magen av en stor pastatallrik om jag äter det för att ladda innan ett pass, äter jag samma mängd potatis, ris eller quinoa håller sig magen lugn som en filbunke. Är inte glutenintollerant men det är något med spannmål som irriterar min mage :confused:

Riddle
2014-01-19, 21:50
kycklingfilé och potatis, hemligheten är att inte frysa potatisen utan ha den i kylen, då blir den inte äcklig när man micrar

moodi
2014-01-19, 23:58
Själv äter jag aldrig ris, förutom när mamma lagar det.. Tycker den där "bulgur grov", grön påse som man kan köpa på de flesta välsorterade matvarubutikerna är bäst. Sjukt mycket godare än ris, sen tar det typ 11minuter att göra också, bra med fibrer, kolisar och protein!

Men folk äter väl ris och kyckling för att det är smidigt, billigt, gott ifall man har en sås till och att det smakar nästan lika bra ifall man micrar det?

Pasta och potatis blir ju inte lika gott ifall man micrar på det, pastan blir lite seg/knaprig och potatisen som sönderkokt potatis + vatten (iaf om man fryst matlådan).

tlk
2014-01-20, 04:48
Ris är också lättast att tillaga. Bara dunka ner nån liter i riskokaren och sen har man ris för flera dagar. Potatis är mycket mer komplicerat där man måste hålla koll på koktider och ha sig.

Mickee
2014-01-20, 08:56
Gott
Billigt
Snabbt och smidigt.

Har både riskokare och broccoli- / grönsakskokare, och kycklingen körs i ugnen så det blir inte speciellt ansträngande att göra en veckas matlådor :)

Fredrik_S
2014-01-20, 15:27
ris tycker jag smakar bättre efter timmar i matlådor till skillnad från potatis som lättare blir blaskigt och dåligt snabbare.

Gober
2014-01-20, 16:39
Hur yttrar det sig? Jag blir väldigt orolig i magen av en stor pastatallrik om jag äter det för att ladda innan ett pass, äter jag samma mängd potatis, ris eller quinoa håller sig magen lugn som en filbunke. Är inte glutenintollerant men det är något med spannmål som irriterar min mage :confused:

Ingen aning om jag har någon light-version av att vara glutenintolerant. Men min mage brakar alltid ihop på ätardagar, och då är det bröd i mängder som är största boven. Ett par mackor är inga problem, men när högen av mackor börjar bunkra upp så börjar magen svälla och jag blir en vandrande gasbomb, lägg till massa socker från godis så är det intre roligt :/ Trist för en som älskar bröd, men å andra sidan behöver man ju inte pressa i sig sådana mängder.

Scratch89
2014-01-20, 17:06
Monkey see, monkey do.

z_bumbi
2014-01-20, 17:20
Monkey see, monkey do.

Japp och förr var det tonfisk och ris eller tonfisk och cola light för de som var riktigt hardcore.

iddqd
2014-01-20, 17:45
För att det är enkelt, billigt och går hyfsat lätt att variera. Vill man ha bra koll på vad man stoppar i sig så är det rätt bekvämt att köpa ett storpack ris och en massa fryst kyckling då och då.

kyckling hör hemma i sås och dressing. =)

kyckling i senapssås e kanon. på fullfett grädde.
under deff går den göra på mjölk eller dosera mindre mängd grädde =)

Hur gör du såsen?

mozZe
2014-01-20, 19:05
du har vart medlem sen 2006 men ris och kyckling är fortfarande ett mysterium för dig?

Vad har min tid som medlem att göra med min kunskap inom trender?
Jag var 20år och helt novis när jag blev medlem här. Sen har livet inträffat sen dess... och har återupptagit mitt gymmande sen snart 1år tillbaka.

skippa attityden eller ge f*n i att svara*facepalm*

bubbaklubba
2014-01-20, 19:23
Kött som kött tycker jag. Det är ungefär samma protein innehåll. Det är lite mer fett i vissa former av icke "processed" kött. Men spelar mindre roll om man varierar.

2scoop
2014-01-21, 10:22
Potatis blir äckligt när man micrar det.

Här har vi svaret

Alltidxx
2014-01-21, 12:02
Det är en standardrätt som funkar. Som kött och potatis. Det funkar också.

du har vart medlem sen 2006 men ris och kyckling är fortfarande ett mysterium för dig?
:laugh:

Japp och förr var det tonfisk och ris eller tonfisk och cola light för de som var riktigt hardcore.

Fast man sa ris först. "Ris och tonfisk" :) Med cola light har jag aldrig hört även om jag alltid använt det för att skölja ner tonfisk.

Perramja
2014-01-21, 12:41
Ingen aning om jag har någon light-version av att vara glutenintolerant. Men min mage brakar alltid ihop på ätardagar, och då är det bröd i mängder som är största boven. Ett par mackor är inga problem, men när högen av mackor börjar bunkra upp så börjar magen svälla och jag blir en vandrande gasbomb, lägg till massa socker från godis så är det intre roligt :/ Trist för en som älskar bröd, men å andra sidan behöver man ju inte pressa i sig sådana mängder.

Finns det någon forskning som visar på någon typ av gråzon? Kan det vara något annat än gluten som är boven? Havre går alldeles utmärkt för min mage. Känner inte av någon smörgås här och där men i större mängder protesterar magen totalt. Sen kan väl tilläggas att jag har känslig mage överlag och hade säkerligen fått diagnosen IBS om jag gjort en undersökning. Får du samma problem av pasta som av bröd?

XXXL
2014-01-21, 12:44
Japp och förr var det tonfisk och ris eller tonfisk och cola light för de som var riktigt hardcore.

Det var ju på den tiden tonfisk var billigt, nu är kyckling billigare.

Dreas
2014-01-21, 12:48
Finns det någon forskning som visar på någon typ av gråzon? Kan det vara något annat än gluten som är boven? Havre går alldeles utmärkt för min mage. Känner inte av någon smörgås här och där men i större mängder protesterar magen totalt. Sen kan väl tilläggas att jag har känslig mage överlag och hade säkerligen fått diagnosen IBS om jag gjort en undersökning. Får du samma problem av pasta som av bröd?Gråzon i form av oidentifierad glutenintolerans? Jupp, har läst en rad rapporter där personer verkar få problem trots att dom inte ses som glutenintoleranta.