handdator

Visa fullständig version : Protein från vanlig mat vs. proteinpulver


caelus
2014-01-19, 16:36
En sak som slagit mig efter att ha tagit del av bl.a. en del professionella kroppsbyggares kostscheman, är hur stora mängder protein dessa personer äter i form av vanlig mat (kött, kyckling, fisk etc.). T.ex. över 500 g kött flera gånger om dagen är väl ingen ovanlighet för många av dessa personer.

Min fråga är helt enkelt varför så många kroppsbyggare/folk som styrketränar äter på det här sättet, med tanke på att det ju finns betydligt billigare proteinkällor i form av t.ex. proteinpulver. Borde det inte ge samma effekt om man nöjer sig med att äta en "normal" portion vanlig mat, dvs. tillräckligt för att bli mätt, och sedan komplettera resten av proteinbehovet genom t.ex. proteinpulver? Protein från t.ex. kött eller kyckling har väl inga särskilda egenskaper som är bättre än protein från proteinpulver vad gäller t.ex. muskeluppbyggande effekt?

Linjedomarn
2014-01-19, 16:54
Blir själv ganska dålig i magen av mer än 1 portion vasslepulver/dag och så är det smaskigare med mat.

Nutrid
2014-01-19, 16:58
Jag tror definitivt inte på att bara få proteinet ifrån exempelvis vassle.

Det finns ju mer än bara proteinsyntesens stimulation som räknas in i hur en människas fysik utvecklas.

Ozziking
2014-01-19, 17:24
Man kanske tröttnar på söta smaker i vissa fall också.. Kanske gott att tugga något liksom.

Sach
2014-01-19, 17:41
Dom gillar väll mat, det är en stor anledning till varför jag började lyfta, för att kunna äta mer.

RobinEH
2014-01-19, 17:52
Jag tror definitivt inte på att bara få proteinet ifrån exempelvis vassle.

Det finns ju mer än bara proteinsyntesens stimulation som räknas in i hur en människas fysik utvecklas.

Varför tror du inte på det? Vad är det vassleproteinet saknar som behövs från andra protein?

raddum
2014-01-19, 18:21
varför tror du inte på det? Vad är det vassleproteinet saknar som behövs från andra protein?

+1 vassle är superior de flesta proteiner

R Scarpa27
2014-01-19, 19:12
använder mkt vassle i matlagning och såser =) xtra protein enkelt.

vaniljwhey i ris kanongott, likaså på kyckling =) & olika såser osv.

King Grub
2014-01-19, 19:20
Vassleprotein i sig ger sämre proteinbalans hos unga än andra proteiner.

Commando1980
2014-01-19, 20:31
Krävs mycket mat (men i vissa fall inte så mycket som en del tror) och man måste ju äta något. Sen kan man ju dividera om det verkligen krävs så mycket protein som vissa äter. Andra faktorer är ju tradition och ortorexi.

Sen finns det en hel del byggare som sveper i sig flera proteinshakes per dag så det varierar ju en del. Man ska heller inte tro på allt man läser angående hur vissa äter.

Jag tror på en varierad kost och det gäller även proteinkällor.

Sniggel
2014-01-19, 21:08
Olika matkällor innebär oftast större minsta intag av enskild mikronutrient. Man får i sig mer av allt. Däremot så i de mängderna och med tanke på att det är vanligt med överdoserade vitamintillskott hos "byggare" så kan man ju fundera på vad det är för överlägset med att få i sig minst 3000% av RDI (av allt) jämfört med minst 1000% (typ). Då har man nog "råd" att äta mindre varierat ;)

Eller ja just det. Jag glömde ju "mer är bättre". Doh!

caelus
2014-01-19, 23:03
Håller med helt om att variation av olika proteinkällor är viktigt. Min frågeställning var väl snarare varför många, särskilt byggare, väljer att lägga en så stor andel av sitt proteinintag på vanlig mat, och inte en större andel på proteinpulver, när pulver framförallt är så pass billigt i jämförelse. Dessutom är det ju, om man nu verkligen vill få i sig mycket protein, mycket enklare och snabbare att dricka en shake än att äta t.ex. 500 g kyckling.

Äter man t.ex. endast 200 g istället för 500 g kött/kyckling/fisk borde det ju vara tillräckligt för att tillgodose behovet av vitaminer, mineraler etc. från livsmedlet ifråga. Och precis som Sniggel skriver får väl de flesta byggare redan i sig mer än tillräckligt av sådana ämnen genom diverse vitamin-/mineraltillskott.

J3T69
2014-01-20, 10:19
Kanske för att man håller sig mer mätt av vanlig mat än att dricka sitt kaloriintag:)

Alltidxx
2014-01-20, 10:48
Dom gillar väll mat, det är en stor anledning till varför jag började lyfta, för att kunna äta mer.
Cutler gillade inte mat men han åt ändå sitt protein i största möjliga utsträckning.

Håller med helt om att variation av olika proteinkällor är viktigt. Min frågeställning var väl snarare varför många, särskilt byggare, väljer att lägga en så stor andel av sitt proteinintag på vanlig mat, och inte en större andel på proteinpulver, när pulver framförallt är så pass billigt i jämförelse. Dessutom är det ju, om man nu verkligen vill få i sig mycket protein, mycket enklare och snabbare att dricka en shake än att äta t.ex. 500 g kyckling.

Äter man t.ex. endast 200 g istället för 500 g kött/kyckling/fisk borde det ju vara tillräckligt för att tillgodose behovet av vitaminer, mineraler etc. från livsmedlet ifråga. Och precis som Sniggel skriver får väl de flesta byggare redan i sig mer än tillräckligt av sådana ämnen genom diverse vitamin-/mineraltillskott.
Det är en bra fråga. Jag misstänker att de tycker att de fungerar bättre på att äta större andel mat. Själv skulle jag också föredra att äta men upplever att det krävs för stor insats av att laga mat för att jag ska kunna skicka ut pulver helt och hållet. Jag tror att det viktiga med att äta mat är att maten innehåller så många fler ämnen på ett oförstört sätt än ett pulver kommer göra. I alla fall för oss som inte äter samma mängder så bör mat vara att föredra av den anledningen.

Armed Dingo
2014-01-20, 14:49
Mr. No genetics has spoken.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Haha men nu får han väl lugna sig. Pessimisten personifierad?

Jag föredrar protein från mat men att undvika vassle och maltoshaken efter passet, billig och lättillgänglig som den är sitter långt inne. Det är gott att tugga.

bubbaklubba
2014-01-20, 21:59
Protein pulver ger ingen mättnadskänsla. Dessutom är det inte speciellt gott.

Nutrid
2014-01-21, 19:49
Varför tror du inte på det? Vad är det vassleproteinet saknar som behövs från andra protein?

Vad var det du inte förstod av det jag skrev?

Vasslet innehåller inte alla aminosyror som existerar.

King Grub
2014-01-21, 19:51
Alla proteiner innehåller alla standardaminosyror.

raddum
2014-01-21, 20:03
Vad var det du inte förstod av det jag skrev?

Vasslet innehåller inte alla aminosyror som existerar.

alla essentiella i bra mängd

Nutrid
2014-01-21, 21:43
Alla proteiner innehåller alla standardaminosyror.

Men inte alla aminosyror, som jag skrev. Inte heller samma uppsättning.

King Grub
2014-01-21, 22:34
Att blanda in något som inte har någon som helt praktisk relevans verkar onödigt.

Nutrid
2014-01-23, 08:33
Inte någon praktisk relevans?

Sedan när blev icke essentiella aminosyror oviktiga bara för att en människa inte dör utan dem?

King Grub
2014-01-23, 08:38
Så vilka icke-essentiella saknas? Ornitin? Den är inte proteinogen.

Nutrid
2014-01-23, 12:32
Så vilka icke-essentiella saknas? Ornitin? Den är inte proteinogen.

Ornitin stimulerar ju tillväxthormon tex, utöver funktioner som regleringsnivån av lysin i hjärnan tillsammans med arginin

Ja du vet ju själv vilka återstående 12 aminosyror som framförallt brukar nämnas utöver de essentiella.

Min poäng är och var från första början att man bör variera proteinkällorna istället för att bara ta vassle pga anledningen det "är fullvärdigt" aka alla essentiella aminosyror.

Du har onekligen fördelar med att inta mer än de aminosyror som du inte klarar dig utan då de alla har sina funktioner i kroppen. Även om kroppen kan producera dessa själv så betyder inte det att det inte finns en anledning att få det från kosten.

Sedan, för att inte glömma så har man exempelvis en rad andra näringsämnen i olika sorters former som exempelvis B vitaminer, järn, kreatin, CLA och annat som oftast infinner sig i kött (som en alternativ proteinkälla utöver vasslet i detta fallet).

Antioxidanter pratar man ju aldrig heller om på kolozzeum. Förmodligen har det att göra med att ingen här kan bryr sig om det trots faktumet att en människa med mycket oxidativ stress i kroppen inte bara kan prestera sämre utan också blir allvarligt sjuk lättare, åldras fortare och skadar sig lättare.

Det känns bara som att allt här handlar om proteinsyntes i mångas ögon vilket irriterar mig så jävla mycket.

Om du äter på ett (relativt) optimalt sätt utöver proteinsyntesen så kommer du förmodligen att få bättre resultat rent fysiskt också. Jag vågar slå vad om saken till och med *flex*

MajkyMan
2014-01-27, 12:10
Proteinpulver i all ära, men icke glömma att varierad kost ökar också intaget av vitaminer, fibrer osv.

CalleP
2014-01-27, 15:57
Det är ju som sagt ett kosttillskott. Största majoriteten av ens intag ska komma ifrån vanlig mat och sedan kan man använda tillskottet för att skjuta till det man kanske behöver. Är så jag har tolkat det iaf.